Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

binnenverlichting knippert bij rijden

Gestart door davyken, 14 februari 2010, 09:28:49 AM

davyken

Hallo! heb een vraagje!? ik heb 3 rijtuigen voorzien van binnenverlichting van Marklin(73401)nu als ik rij begint dat stilletjes te knipperen en zelfs bij geluid van een loc zie je dat dat feller wordt. Vermoedelijk reageren die led's op het stroomverbruik. Mijn spoorbaan is van Marklin. Weet iemand een oplossing. En hoe zit het met die set's die standaard voorzien zijn van binnenverlichting. greetz davy

Jurgen

Je moet eerst je wielen en je rails eens goed proper maken. Dan zal het geflikker ook al wat minder zijn.

Meestal komt dit doordat de wielen van je rijtuigen vol vuil zitten en ze dus geen of weinig contact hebben met de rails.

Je rails kan je proper maken met een gewoon stukje papier, een speciale gom die je in de winkel kan kopen of de Lux railreinigingswagens.
Om je rails constant te vrijwaren van stof kan je ook een wagen laten meerijden met je trein waaronder je dan Noch art. 60157 kunt klikken. Dit hangt gewoon aan de assen van je wagon en veegt ook al veel vuil weg, maar lang niet alles.

Voor je wielen kan je best een stukje papier nemen met bijvoorbeeld SR16 erop.


Als je licht daarna nog flikkert kan het ook zijn omdat er gewoon een slechte stroomtoevoer is naar je rails. Dit is dan als het licht steeds op dezelfde plaats flikkert.


Verder kan je ook nog iets inbouwen in je rijtuigen waardoor er stroom opgenomen wordt en op stroomloze stukken zal er dan van dat ding energie genomen worden. Hoe dit juist werkt weet ik niet, maar het staat volgens mij ook ergens in 1 van de oudere MSM's uitgelegd. Ik zal eens uitzoeken in welk nr. precies.

Maar probeer eerst eens om alles proper te maken, dat zal al veel doen. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

davyken

Aan stof had ik ook al aan gedacht maar mijn sporen en rijtuigen zijn eigenlijk zo goed als nieuw, pas gekocht. het is zo, hoe meer loc's op men baan hoe meer de lichtsterkte afneemt. Naar het schijnt zou een condensator het probleem verhelpen. mja eerst plaats hebben om zoiets in te bouwen [:)] zou eigenlijk nie mogen want goedkoop was dat niet die led's plus sleper enz..

trainfreak

citaat:
Geplaatst door davyken

Aan stof had ik ook al aan gedacht maar mijn sporen en rijtuigen zijn eigenlijk zo goed als nieuw, pas gekocht. het is zo, hoe meer loc's op men baan hoe meer de lichtsterkte afneemt. Naar het schijnt zou een condensator het probleem verhelpen. mja eerst plaats hebben om zoiets in te bouwen [:)] zou eigenlijk nie mogen want goedkoop was dat niet die led's plus sleper enz..



Da's normaal hoor.
Je sleper neemt stroom en je led's verbruiken die meteen, met een condensator kan je dat overbruggen op stroomloze stukken.


Maar leds's niet goedkoop????
Spoorse groeten
Dimitri

davyken

had in de rapte es uitgeteld en kwam rond de 150 euro dacht ik voor 6x led's, sleper en 4 stroomkoppelingen. als ik nu elk rijtuig voorzie van een sleper inplaats die stroomkoppelingen, misschien dat het dan beter gaat.

trainfreak

citaat:
Geplaatst door davyken

had in de rapte es uitgeteld en kwam rond de 150 euro dacht ik voor 6x led's, sleper en 4 stroomkoppelingen. als ik nu elk rijtuig voorzie van een sleper inplaats die stroomkoppelingen, misschien dat het dan beter gaat.



Toen ik mijn 30 leds, 30 weerstanden en 30 gelijkrichters ben gaan halen, 10 drukknoppen en 10 tuimelschakelaars heb ik 'slechts' 30? betaald (en dat vond ik eig al veel...[:p])

Die stroomdoorvoerende koppelingen kosten wel wat, maar alles samen aan 150?[:0]
Maar het zijn led bars zeker, die zijn sowieso al iets duurder dan wanneer je alles zelf in elkaar flanst, maar het resultaat zal er dan ook naar zijn natuurlijk.

En als je elk rijtuig gaat voorzien van een sleper dan ga je bij elke storing een disco krijgen want de verlichting valt dan uit.
Je bent beter af met een condensator, zo groot zijn die dingen nu ook niet.
Spoorse groeten
Dimitri

conducteur

Dat vind ik wel een rare prijsberekening? 30 euro en daarmee koop je dertig bruggelijkrichters die bijna 1 euro/stuk kosten?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Jurgen

Davyken heeft gewoon de kant en klare rijtuigverlichting van M?rklin gekocht en die is inderdaad aan de dure kant.

Ik heb hier ook een lichtgeleider liggen die ik ooit gekocht heb en die heb ik toch ook vrij duur betaald toen. Hij is gebruikt geweest maar uiteindelijk terug in de doos verdwenen wegens dezelfde problemen als davyken. Veel geknipper van de lampjes en toen had ik de drang nog niet om mijn rails en wielen proper te houden. Ik begon na het leggen van mijn rails liever meteen te rijden, onderhoud daar had ik geen tijd voor. [:D]

Een tip voor iedereen, laat de M?rklin verlichtingsbalken links liggen en zoek naar een alternatief bij andere merken als Viessmann, ESU of Brelec.
Als je handig genoeg bent kan je alles ook gewoon zelf fabriceren, dan is het nog goedkoper.

Die tip geldt eigenlijk voor zowat alles aan toebehoren voor een M?rklinbaan. Meestal zijn dit toch maar dingen van een ander merk, maar dan met de naam "M?rklin" op het doosje.
En voor er hier ruzie uitbreekt, ik heb zelf M?rklin!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

davyken

denk dak es opzoek ga naar ne condensator, en hopen dat het opgelost is. thx vooe alle reactie's. greetz davy