Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

doorlussen k83

Gestart door bascas, 12 februari 2010, 19:04:37 PM

bascas

Hallo, sinds kort weer begonnen met de hobby. Nu loop ik tegen een probleem aan. Heb inmiddels 24 wissel en seinen aangesloten op 6 k83 kastjes. maar nu gaan een aantal seinen en wissels het niet meer of half doen. Als ik die nu via een aparte booster weer aanstuur doen ze het wel. kennelijk zit er dus teveel op een booster. Nu komt de vraag. Die k83 kastjes moet je doorverbinden naar elkaar, maar kun je de laatste weer met de eerste verbinden zodat je een korte stroomweg krijgt op het moment dat je een puls verstuurt?
Groetjes Bas

Klaas Zondervan

Er zitten er niet te veel op een booster. Als je wissels stuurt gaat er altijd maar ??n tegelijk.
Je kunt wel de laatste weer terugverbinden naar de eerste, of zelfs naar de booster, zodat je een ring vormt. Alleen zorgen dat je rood en bruin niet verwisselt.

Maar het echte probleem is waarschijnlijk dat je te dun draad gebruikt. Dus je kan beter een voedingslijn leggen van dik draad, en daarop maak je bij elke k83 een aftakking.

bascas

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Er zitten er niet te veel op een booster. Als je wissels stuurt gaat er altijd maar ??n tegelijk.
Je kunt wel de laatste weer terugverbinden naar de eerste, of zelfs naar de booster, zodat je een ring vormt. Alleen zorgen dat je rood en bruin niet verwisselt.

Maar het echte probleem is waarschijnlijk dat je te dun draad gebruikt. Dus je kan beter een voedingslijn leggen van dik draad, en daarop maak je bij elke k83 een aftakking.



Misschien een domme vraag, maar hoe maak ik zo'n voedingslijn. Gewoon van de verdelertjes er tussen zetten, of heb je dan alsnog krachtverlies

Klaas Zondervan

Inderdaad, gewoon kroonsteentjes, of suikertjes zoals ze in Vlaanderen ook wel worden genoemd. Andere manieren kunnen ook, zoals aan elkaar solderen.

Zoals ik al zei, het "krachtverlies" waar je het over hebt komt hoogstwaarschijnlijk doordat je te dun draad over te grote afstand gebruikt.

loc1200

Hallo Bas,

Het is ook mogelijk dat je wel te veel stroom gebruikt, als je wissels en seinen aanstuurt met verlichting. Alle lampen te-samen kunnen ook een te grote belasting gaan vormen. Te kan de lampjes van een apparte voeding voorzien om dit te ondervangen. (aansluiting isoleren van gele draad naar spoel)
verbruik:
1 schakelende wissel/sein is 10 VA
1 lampje gebruikt 1 VA;
1 rijdende trein is 8-10 VA
(je transformator levert 52 VA, waarvan je besturingscentrale ook nog wat gebruikt)

M.vr.gr. Marcel

bellejt

gewoon een zogenaamde ringleiding aanleggen in vob draad van 2,5 mm kwadraad.Dan gewoon iedere K83 daarop aftakken.De ingang en uitgang van een K83 staan trouwens gewoon parallel.