Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Ontkoppelen

Gestart door Eres, 05 februari 2010, 21:55:14 PM

Eres

Ik ga dus wederom beginnen met de model spoorbaan. Ik wil een haven/containerterminal gaan bouwen Via vele zijsporen naar de los/laad terminals/containerkranen gaan

Het los koppelen van de wagons hoe gaat dit Sorry voor deze domme vraag maar voor mij is het meer dan 40 jaar geleden dat ik model spoorbaan had en had dit zelf nog niet op mijn baan dus vandaar

Ik denk dat ik nog vele van dergelijke vragen zal moeten stellen daar ik nog maar in de kinderschoenen sta ondanks dat ik gepensioneerd bent

Wim

Gerolf

Domme vragen bestaan niet, Wim [;)]
Om je te informeren zou ik je aanraden eens een modelspoorclub en/of tentoonstelling te bezoeken, een goed boek te lezen, een vakblad (modelspoormagazine bijvoorbeeld), ...
edit: onderwerptitel aangepast.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Sicco

Een tip. Precies welke doelgroep denk je te trekken door je topic 'een domme vraag' te noemen?

Je had het bijvoorbeeld ook 'hoe automatisch wagens ontkoppelen' kunnen noemen, ik neem tenminste aan dat je ook een antwoord op je vraag wilt hebben??

Fleur

Sicco, in Belgi? is  'een domme vraag' een bescheiden uiting van onwetendheid en wordt er dus ook een antwoord verwacht en geen kritiek.

Vriendelijke groeten,

conducteur

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Domme vragen bestaan niet, Wim [;)]


...hooguit een dom antwoord.
Je hebt systemen die werken zoals de herkat ontkoppelaar (google)
En dan heb je nog het systeem waar Kadeekoppeling op rust, met magneten.
(het zijn eigenlijk allemaal magneten, maar bij de eerste komt er een plaatje naar boven die de koppeling zal ontkopellen, en bij de ander zal het magnetisch veld de koppelingen uit elkaar trekken.
Het hangt volgens mij een beetje af in welke situatie je zit.
Wil je met lange goederentreinen rijden die dan naar het rangeeremplacement gaan dan zou ik het herkat systeem nemen. Zuiver een rangeerbaan waar je slechts met enkele wagonnetjes aan de haak rijd:Kadee. (Als je naar kadee kijkt denk ik dat daar rapper ongewenste ontkoppelingen mee zullen gebeuren in een lange goederentrien? of niet?)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door conducteur
...hooguit een dom antwoord.
Alleen magnetisch ??
Er zijn ook nog mechanische ontkoppelaars, mogelijk zijn er ook met servo's, ...
En niet te vergeten: locs waar een automatische koppeling zit ingebouwd
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw