Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

een wagon met ballast beladen

Gestart door BD1701, 07 juli 2005, 20:45:37 PM

BD1701

Beste forumgenoten, ik heb begin deze week voor mijn eerste keer een wagon type Remms beladen met modelbouwballast van WS (grijze kleur); ik heb eerst in mijn wagon een plastikard plaatje van 1mm dik, mooi op maat van mijn wagon gesneden, en erin gelegd. Onder het plaatje heb ik een dun plastiekje gelegd, zodat ook de zijkanten beschermd zijn. Dan heb ik de ballast erin gedaan en alles gefixeerd zoals al verscheidene malen verteld geweest is. Na 2 dagen gedroogd te hebben, heb ik vandaag tot mijn verbazing gemerkt dat de ballast met plastiekard aan de beide uiteinden van de wagon beginnen krommen is? Hoe kan dit? Wet heb ik verkeerd gedaan of hoe los ik zoiets op? Alvast bedankt voor de info,

Groeten Bjorn
 

n/a

Waarschijnlijk lijm gebruikt dat plastic aantast. Houtlijm gebruiken verkomt dit.

BD1701

Davy, ik heb gebruik gemaakt van de lijm (mengeling 2/3 water, 1/3 houtlijm en paar drubbels detergent).
 

janjozef

zijt ge zeker dat het plasticard is en geen karton met een plastic laagje op, plasticard moogt ge een jaar in water laten liggen dat zal er nooit van krom trekken. Een tweede mogelijk is dat het plasticard te warm gelegen heeft bv door in de volle zon te staan, dan kan dat ook gebeuren. Meestal krimpt het ook mooi vlak terug maar niet als het tussen de wanden van de wagon opgerolt is. Ik gebruik voor wagonladingen styrophor, dat kan de warmte veel beter verdragen en zet niet uit of krimt ook niet (niet veel).

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

BD1701

Ik ben zeker dat het een plastikard plaatje is, ik heb het meegebracht van bij "Van Biervliet" (1mm dik). Het was op de plaats waar ik de lading gemaakt heb, redelijk warm, maar er zat geen zon op of dergelijke, wel een redelijk afgesloten ruimte. Het is dus beter dat ik de lading op een redelijk koele plaats laat uitharden, tot het volledig droog is? Ik heb ook al gebruik gemaakt van styrophor, voor het maken van ladingen, maar dan wel in diepe wagons. De remms wagons enzo, hebben maar een opstaande rand van een 4tal mm, dus styrophor van 2mm of dik, kan je toch nie kopen he?
 

Gerolf

Je kan styropor (piepschuim?) eerst ruw in vorm brengen, en dan met een DUNNE laag ballast 'bekleden'.
Ik denk dat daar ook het probleem ligt met je plasticard-plaatje: houtlijm krimpt na droging. Omdat de ballastlaag in het midden dikker was - dat denk ik toch - is de gedroogde houtlijm aan de randen van de plasticard gaan trekken en is de zaak daardoor krom gaan staan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw