Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Blockstellen-Einheit van Fleischmann

Gestart door n/a, 06 juli 2005, 18:28:05 PM

n/a

Ik ben op zoek naar een okkassie maar wel werkende Blockstellen-Einheit katnr6957 + 1x uitbreiding katnr6958 van Fleischmann.Ik had graag enkele proefopstellingen gemaakt vooraleer over te gaan naar nieuw aankoop.Kosten worden natuurlijk betaald.
Charles;)

n/a

Charles,

Dat zijn bistabile dubbelspoelige relais. Deze kun je kopen bij Conrad voor een fractie van de Fleischmann prijs.
Bestelnummer is 503398 prijs is 5,10 per stuk.

Wim.

n/a

Ik heb iets gevonden bij Conrad maar niet met het gestelde kataloognr 503.398 maar wel 21.18.85 blocstellen steurung ? ?16,95 (gemonteerd).De mogelijkheden zijn +/- dezelfde als Fleischmann.
Ik had willen uittesten of het mogelijk is (was) om een wisselstations in het bloksysteem te integreren.Ik vind nergens een schakelschema waarin een wisselstation is opgenomen.Betekent dit mischien dat het niet zal lukken.[:(]

n/a

Toffe,

Met een beetje kennis van de oude relais/ schakel techniek, is alles mogelijk, het grootte voorbeeld doet het al jaren zo, dus grote relaiskasten, kilometer draad enz., enz.
Voor de stationssporen moet je dus wisselstraten gaan leggen via bijvoorbeeld een diode matrix, of via volgorde schakelingen en daarbij ook de beveiling meenemen in de schakeling.
De goedkoopste oplossing is digital via een computer besturingsprogramma. Is ook vele malen flexibeler dan die starre relaisschakelingen. En uiteindelijk goedkoper.

Wim

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Wim

De goedkoopste oplossing is digital via een computer besturingsprogramma. Is ook vele malen flexibeler dan die starre relaisschakelingen. En uiteindelijk goedkoper.

Dat meen je toch niet h?, Wim, dat van 'goedkoper' ...
Het hangt er van af hoeveel wissels je wil sturen, hoe 'complex' wisselstraten zijn, ... Met de 'klassieke analoge' sturingen kan je eenvoudigere situaties vrij eenvoudig ?n goedkoop opbouwen. De diodematrices zijn daar, zoals je al zei, een voorbeeld van.
Als je natuurlijk een opleiding elektronica tot de onkosten rekent, wordt het wel iets duurder ... [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gerolf,

Dat meen ik heel erg serieus.
Ik wil vier treinen laten rijden.
En ik heb 4 wissels.

Een Kasje van marklin om 4 wissels analoog te bedien kost 14,28 Bij Lokshop.
Een willekeurig relais kost bij Marklin b.v. 41,--
Bij Conrad ongeveer 10,- tot 16,--
Een analoge baan met 8 blokken kost dan minimaal aan relais 80,--
Dan kun je dus alleen maar aan en uitschakelen. Wil je langzaam optrekken en afremmen komt er nog eens 20,-- per blok bij.
Analoog kost dat dus ongeveer.
8X20=160
8x10=80
1x14,28

=254,28



Een wisseldecoder voor 4 wissels kost 15,--.
Een terugmelder kost voor 16 meldpunten 25,--
Met deze terugmelder kun je 8 blokken maken.
Een lokdecoder kost 30,--

15,- + 25,- + 4x 30 = 160,-

Digital systeem kost een booster =18,--
S88Lpt aansluiting 3,--
Te samen 21,--
Mrdirect op een oude 486 of ander oude computer onder DOS
Mrdirect is gratis evenals de besturings software Koploper.

Dus voor 181,- Euro rij je digital met Cruise Control Decoders in de lok, over 8 blokken en 4 wissels.

En dat wordt alleen maar goedkoper naar gelang de baan groter wordt.

Wim

Gerolf

Wim, Ik blijf geamuseerd door dit onderwerp:
'Toffe' had het over Fleishmann (dus DC analoog), ik zie in je antwoord (dure) M* schakelkastjes veschijnen om pulskontakten te geven aan wissels. Al eens van een 'elektrisch potlood' gehoord?
Relais voor de bloksturing: niet nodig bij analoog DC! Met een transistorsturing (KIS indachtig) kan je veel goedkoper - en betrouwbaarder - werken. Ook optrekken/afremmen wordt dan ineens een stuk goedkoper.
Digitaal is duur, en analoog ook als je fabrieksprodukten van de grote modelbouwfabrikanten gaat gebruiken.
Bij analoog is zelfbouw echter veel gemakkelijker, maar je moet wel wat inboeten aan het bedieningsgemak dat digitaal kan bieden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Gerolf,

Begin jaren tachtig, heb ik voor de plaatselijke modelspoorvereninging een Bloksysteem ontwikkeld op basis van pulsbreedte modulatie voor het laten rijden en stoppen van de treinen, een bezetmeld systeem op basis van stroomdetectie en de aansturing van het Nederlandse seinbeeld.
Dit kwam toendertijd op een bedrag omgerekend in euro's van 22,- per blok alleen aan onderdelen.

Dit systeem had net als alle andere analoge oplossingen het nadeel dat het maar voor 1 rijrichting werkte. Dus als het toegepast moest worden voor een enkelsporige baan, kwamen er ingewikkelde schakelingen aan te pas.

Dus ik loop al en tijdje mee in het analoge en digitale circuit, om te weten waar de sterke en zwakke punten van de systemen zitten.

Wim


Gerolf

Ik twijfel niet aan je kennis van elektronica, Wim. Ik wou alleen even aangeven dat je appels met citroenen aan 't vergelijken was ... [;)]
Overigens weet ik wel zeker dat, met de huidige elektronica, je per blok aan duidelijk minder dan 20,- komt voor een enkelsporig bloksysteem, zelfs met vertraging van de trein voor een geel sein: op mijn website staan de schema's.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Brunel

De vergelijking is niet eenvoudig.
Maar Wim heeft gelijk als hij schrijft dat digitaal met zelfbouw niet veel duurder hoeft te zijn dan een zelfbouw analoge automatisering. De vraag is natuurlijk of Toffe wel zo'n elektronica zelfbouwer is.

Verder blijft automatisering een puzzel met dit verschil dat je bij digitaal vooral in een computerprogramma zit te puzzelen en bij analoog meer met echte schakelingen moet puzzelen. Dat maakt digitaal flexibeler.

Om dezelfde reden geloof ik er ook niets van dat KIS of iets vergelijkbaars echt eenvoudig wordt.

hobbyist

Gerolf, Ik weet wel dat op je site schema's staan maar hoe kan iemand ze maken als er geen benaming/type bij staat ( bv ic xxx, bcxxx)nog onderdelenlist van is.
Toffe, kijk eens onder "LINKS". Daar staat een schema hoe je wissels kunt aansturen in een (schaduw)station door middel van een diodematrix.

Gerolf

Een terechte opmerking, hobbyist! Ik maak er werk van ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

rgp

Dag,

Wim, er zit een foute bewering in je betoog.  De analoge blokken bij De Pijl werken in BEIDE richtingen.  De kostprijs daarentgen is juist, maar vandaag maak je hetzelfde wel goedkoper.

Roland

n/a

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,
Wim, er zit een foute bewering in je betoog.  De analoge blokken bij De Pijl werken in BEIDE richtingen.  De kostprijs daarentgen is juist, maar vandaag maak je hetzelfde wel goedkoper.
Roland



Roland,

Dat is geen foute bewering, een bloksysteem, wat volledig in tweerichtingen werkt is een uitzondering.

Voor het bezetmelden van het spoor in beide richtingen is niet zoveel nodig. Maar om de trein op de juiste plaats in het blok te laten stoppen, en om de juiste signalen door te geven in beide richtingen is toch echt een ander verhaal. Maar aangezien ik nergens de schema's of uitleg van de werking van het zo geprezen systeem van de Pijl terug kan vinden, is verdere discussie hierover niet echt zinvol.
Ik weet wel dat een blok bij digital in beide richtingen bereden kan worden zonder extra schakelingen, of bedrading. Het blijft 1 draadje naar een terugmelder. De rest wordt softwarematig geregeld. Dan wel door een computerprogramma, danwel door het digitale systeem zelf.

Wim


n/a

Beste Allemaal,
Ik ben steeds verbaasd en ook wel even geergerd hoe een discussie naast de  kwestie terzake gevoerd wordt.Hoe een eenvoudige vraag naar okkassiemateriaal een welles nietes spel wordt en voorbij gaat aan de essentie.
Of ik nu al dan niet vertrouwd ben met elektronika of e-knowledge doet eigenlijk weinig terzake.Mag ik vragen aan diegene die graag met hun elektronika kennis te koop lopen of zij allemaal garagist of geschoold automechanieker zijn om met hun wagen te rijden.Ik koop ook geen auto in onderdelen maar iets dat kant en klaar is en waar ik snel van kan genieten.De onderdelen zijn natuurlijk beterkoop dan het afgewerkt geheel.Maar tussen een hoop onderdelen en het geheel ligt ook een wereld van verschil.
Mag ik mijn oorspronkelijke vraag naar okkassiemateriaal opnieuw stellen mits toevoeging van mijn eigenlijk probleem in verband met de stationswissels en de bloksturing.
Charles[;)]