Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Diefstalverzekering

Gestart door edwintje, 02 februari 2010, 16:15:06 PM

centauri167

citaat:
Geplaatst door Geert SBB 460

citaat:
Geplaatst door centauri167

Denk niet dat, zelfs als je inboedel verzekerd is, je treinencollectie zomaar gedekt is, laat staan de treinbaan met al de toebehoren.
De meeste verzekeringen sluiten collecties ( en daar valt een verzameling treinen nu eenmaal onder ) nu eenmaal uit behlave als ze met toelating afzonderlijk aan de polis worden toegekend. Hier zal dan ook een meerprijs moeten betaald voor worden.
Het belangrijkste is dat de collectie ( duidelijk vermeld ) wordt opgenomen ( met een duidelijke beschrijving van wat er in zit ) in een afzonderlijke bijlage aan de polis en met een vastgelegde waarde waar de beide partijen mee akkoord gaan.

Ik had persoonlijk een inboedelverzekering ( brand en diefstal ) voor een bedrag van een +/-75.000 euro. Toch na navraag, de treinen waren niet gedekt ( hoewel hun waarde natuurlijk minder is ) en zo vielen er nog zaken uit, zonder dat ik het wist.
Heb dan maar eens andere maatschappijen gecontacteerd en hier was het hetzelfde.

Goed opletten dus en vertrouw je makelaar zeker NIET op zijn woord, zet alles duidelijk op papier en zorg dat alles opgenomen wordt in de polis, dan kan je gerust gaan slapen.


Hallo, Ik begrijp wat je bedoeld. Maar zoals je zelf aanhaalt heb ik wel degelijk een aparte polis voor alles wat van ver of van dicht met de treinen heeft te maken. Deze polis valt volledig buiten de normale brand/diefstal. Zoals eerder gezegd kost dit natuurlijk wel de nodige euro's. Ik slaap in elk geval een stuk rustiger.
Gr, Geert



Klopt, heb ik gelezen. Het was een algemene opmerking. Veel mensen ( ik in het verleden dus ook )denken dat als je inboedel verzekerd is tot een bepaald bedrag ( dat je hoog genoeg lijkt ) er ook alles onder valt, wat dus bij de meeste verzekeringen niet zo is.

Kris

Hallo,
Ik wil eens reageren op dit onderwerp omdat ik (spijtig genoeg ) ervaringsdeskundige ben
*Eerst en vooral , zoals reeds aangegeven in enkele reacties duidelijke afspraken maken met uw verzekering (op papier)
*Alles goed documentarieeren (foto's, omschrijvingen , serienrs..)
*Deze documenten bij uw verzekeringspolis voegen en foto's ook buiten uw woning bewaren (brand )
*In mijn inboedelverzekering moet ik niet meer betalen voor mijn verzameling , wel mag elk invidueel stuk niet meer dan 5000? waard zijn en moet het totaal bedrag voldoende hoog zijn , bij de meeste verzekeringen moet het hoofdkantoor toestemming geven om de inboedel voor meer dan 30% te verzekeren dan de woningwaarde
*Bij de meeste inboedelverzekeringen is de maximale verzekeringswaarde (uitkering )bij diefstal maximaal 50% van de maximale uitkering bij brand (ze kunnen nu eenmaal niet uw volledige inboedel meenemen
*Veel mensen onderschatten de waarde van hun inboedel , het is maar als je een goede inventaris maakt van meubels, verzameling,.. dat je opkijkt van het totaalbedrag
*Wat mijn ervaring betreft, Er is eens bij mij ingebroken ,terwijl we aan het slapen waren , de politie heeft ons wakker gemaakt om ons te vertellen dat er ingebroken was (opengebroken deur) samen met nog 6 andere huizen in de straat )er was dan voor een aanzienlijk bedrag gestolen waaronder ook een verzameling (geen treintjes )
Daar ik van alles foto's had was de aangifte een stuk gemakkelijker , de foto's zijn naar een aangestelde expert van de verzekering gegaan , die bevestigde mijn schattingsbedragen en ik had de stukken vermeld bij het afsluiten van mijn gewone inboedelverzekering , de schadeafhandeling is erg vlot verlopen en tot de laatste cent is alles betaalt geweest (de morele, en emotionele schade (erfstukken) bij de gezinsleden is natuurlijk nog iets anders.
Les : zonder goede foto's was het een pak moeilijker geweest