Onderbouw-hoogtes

Gestart door edwintje, 02 februari 2010, 10:35:03 AM

edwintje

Beste collega's;)

Het waarschijnlijk een vraag die al beantwoord is in het verleden, maar toch hadden wij van jullie graag geweten,wat nu de perfecte hoogtes zijn voor;

Ideale hoogte schaduwstation?

Ideale hoogte van eerste verdiep?

Ideale hoogtes voor te werken in verdiepingen op de modelbaan?

We bedoelen daarmee rekening houdend met eventuele reparaties,gemakkelijk werken tussen de verschillende niveaus,ook de hoogte van de modelbaan,moet men kunnen zitten of staan als men aan de baan werkt of bezig is met rijden,graag jullie antwoorden:)

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin;)

Greg

Hangt er allemaal wat vanaf hoe groot je schaduwsation is. ALs je er een van 4 sporen hebt dat aan de kant ligt of je hebt er een van 8 sporen, maakt al een verschil voor de bereikbaarheid.
In het eerste geval mag het deel dat er boven ligt iets lager liggen omdat je vrij makkelijk nog overal aan kan. Een hand ergens tussensteken is nog altijd makkelijker dan een dikke arm die tot op het einde van spoor 8 moet raken [;)]

Voor een schaduwstation zou ik toch 20 cm durven nemen, of meer. Dan is alles erg makkelijk bereikbaar. 15 gaat mss ook wel, maar het maakt het er toch een stuk moeilijker op.

Een gewoon verdiep mag 12 cm hoger liggen. ALs er geen speciale eisen zijn voor bereikbaarheid. Bij mij liggen de sporen op 12-13 cm. Is ideaal, ze liggen op uitgezaagde planken en zijn dus makkelijk bereikbaar. Als er toch eens iets fout zou lopen.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

citaat:
waarschijnlijk een vraag die al beantwoord is in het verleden
Al eens geprobeerd om iets op te zoeken op dit forum, edwintje ?

Gebruik NIET de zoekfunctie van de forumsoftware, maar tik in bvb google "site:www.modelspoormagazine.be onderbouw"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

edwintje

Beste gerolf[;)]

Bedankt voor de hint,maar we hebben zoveel vragen,we kunnen ook niet alles in een keer lezen die op het forum staat.
??n ding staat vast,mijn zoon en mezelf hebben al veel bijgeleerd op dit prachtige forum.Al de informatie die we krijgen van jullie,wordt uitgeprint en in mapjes gestoken,als we beginnen hebben we maar te kijken in betreffende mapjes.


Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin[:)]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door edwintje
we kunnen ook niet alles in een keer lezen die op het forum staat.
Dat verwachten we ook niet [:D]
Maar wel: als je vermoed dat de informatie hier al staat, dit trachten zelf te zoeken. Waarom?
- zodat we de informatie niet opnieuw moeten geven. Forumleden doen dit vrijwillig, het kost hen tijd om te antwoorden.
- zodat er niet teveel draadjes ontstaan rond hetzelfde onderwerp. Kwestie van het forum wat "proper" te houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

T03

Mijn baan:
Laagste gedeelte, schaduwstation, op 1 meter + 7cm voor de onderbouw + 8mm multiplex + 4mm vloerisolatie (blauwe kleur)
Dan 10 cm spatie naar het tweede verdiep + 8mm multiplex.
Maak de rekening maar[;)]

Ook dit nog even meegeven, alles is gebouwd op een metalen onderstel gemaakt van 2mm dikke L-profielen volgens de Jaques Le Plat methode uitgelegd in vroegere msm's. Dit om de toegankelijkheid onder de baan optimaal te benutten. Is belangrijk dat het 2mm dikke profielen zijn, met twee samengevoegde profielen overbrug je tot 2 meter zonder tussensteun. Op voorwaarde natuurlijk dat je geen beton gebruikt voor je landschap te vormen[:)].

Ideale hoogte schaduwstation, ik vermoed dat je bedoeld onder de baan, is dat je er nog gemakkelijk onder kan met je handen indien nodig. Ik denk aan de onderhoudsploeg, hersporingsploeg,...
Persoonlijk heb ik 10cm met de mogelijkheid, in geval van grote werkzaamheden, om de bovenste baangedeeltes te verwijderen maar zover ben ik nog niet gevorderd met mijn baan om daar enige ervaring te kunnen mee delen.

SpGr
Marc
"I have a train riding in my brain"