Beschermen

Gestart door edwintje, 01 februari 2010, 17:01:16 PM

edwintje

Beste collega's,:)

We zitten al geruime tijd met volgende vraag in ons achterhoofd,hoe kunnen we ons matriaal(locs,wagens,sporen en scenery)beschermen tegen bv;warmte en koude,stof,vochtigheid,kortom tips en trucks zijn welkom.Ook vragen we of de idiale treinkamer bestaat,en hoe ze beschermd is tegen alle mogelijke ongunstige omstandigheden.Hopend op vele reactie,verblijven wij.

Met vriendelijke spoorse groeten Detlev en Edwin;)

Paulogic

Dag Edwintje,

Algemeen voor Electronica en mechanische onderdelen is het beste :
- zo veel mogelijk een constante temperatuur : door temperatuurs
wisselingen kan je condens krijgen en dit geeft uiteindelijk
oxidatie en dan beginnen de problemen. Indien je niet continue
kan verwarmen, wat begrijpelijk is, zou ik een uurtje of meer voor
je begint te 'rijden' al voor verwarming zorgen. Dan is de mogelijkse
condens ook al aan het verdwijnen.
- stof weren maar dat is onbegonnen werk tenzij je zo'n airco
hebt met stofbehandeling,... niet te betalen die dingen.
- direct zonlicht ook weren, zorgt voor verkleuring van uw materiaal
- als je in een 'tuinhuis' of zoiets werkt proberen om ongedierte
tegen te houden. (ooit ratten aan mijn tafeltje gebeten...)

Dit zijn maar enkele dingen waar ik rekening mee hou.
Er zullen nog wel veel goede tips volgen. (is voor
iedereen interessant he)
mvg,
Paul(ogic)

swa

Zoals ook voor een woning, gelden dezelfde tips voor het toekomstige "clubhuis". Het bedwingen van vocht enerzijds, en het ervoor zorgen dat de temperatuurschommelingen zo geleidelijk mogelijk op- en aflopen anderzijds, zijn volgens mij de belangrijkste beschermende factoren voor modelspoormateriaal.
Had ik hier eerder niet ergens gelezen dat u een "tuinhuis" of "chalet" dacht te (laten) bouwen? Hout (de binnenkant v/h gebouw) lijkt mij trouwens de beste keuze qua vocht- en warmteregeling.
Kies dan ofwel voor een massieve blokhut, ofwel in geval van een tuinhuis voor een degelijke isolatie. Vergeet hierbij dak en vloer niet! Dubbele beglazing is uiteraard (veel) beter dan enkele.
Verwarmen kan op vele manieren, met zowat alle brandstoffen, maar zorg steeds voor een afvoer naar buiten (ivm vocht!). Dus geen type zibro-camin of gas-stralers, dat zijn ware vochtproducenten!
Als laatste kun je misschien ook nog denken aan een goede diefstalverzekering?!

janjozef

Temperatuur is iets minder belangrijk voor je materiaal, de luchtvochtigheid is dat veel meer. Natuurlijk bij een constante temperatuur is de luchtvochtigheid makkelijker in de hand te houden.
Mijn tuinhuisje is een blokhut van 6cm dikte, dak 2,5cm dikte. Onder het dak zit nog een isolatie van 12cm en de muren 6cm isolatie. alles afgewerkt met gyprocplaat. Tijdens de heetste zomers blijft de temp onder de 20? en met de sneeuw nu is het de laatste plaats waar hij smelt, dus goed geisoleerd en met een goede elektrische verwarming erin is het ideaal.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Min ruimte is een zolder over het gehele huis.
Ik heb me nooit zorgen gemaakt over de temp,het vocht,het stof.
en toch rijdt alles perfect.
De temp varieert van 15 tot wel 30 graden (zomer) het vocht is 40 tot 80 %
En stof,ja dat is er voldoende.
Mijn advies.
Bouw houten tafels zwaar tot zeer zwaar,en met veel ondersteuning.
De temp en het vocht hebben dan veel minder(of geen)invloed.
En stof,maak je niet te veel zorgen,zo nu en en dan de stofzuiger (met nylonkous)en de poets wagen en alles werkt goed.
Electronica kan best tegen wat stof,zelfs open relais,nog nooit problemen gehad.
Maar koop ze toch maar met een huisje
wim

janjozef

Wim heeft gelijk, maar tussen 15 en 30 graden is veel meer als vries en van 30? sneuvelt ook geen materiaal. het zijn eerder de extreme temperaturen die een probleem kunnen vormen. Met de volle zon op een tuinhuis en niet verlucht kan het binnen oplopen tot 50?.
je moet wel eens nadenken of je met je clubbaan ook naar tentoonstellingen wil gaan, want dan mag je ze niet te zwaar maken en eerder modulair,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Eres

Denk gewoon lekker op temperatuur houden, goed ventileren bij warmte. In de winter oppassen met kou zoals eerder gezegd de condens kan een kwalijke zaak zijn.

Ik ken iemand die in een verwarmde kelder zijn kamer heeft. Geheel afgesloten met plastic zijn baan staat als het ware in een plastic tent. Maar ook dit helpt niet. Stof zal altijd een kwalijke zaak blijven.

Ik heb jaren lang modelbouw gedaan en stof is ook funest. Daarbuiten zonlicht De kleuren worden aangetast en het droogt uit. Speciaal de gelijmde gedeeltes van oa huisjes etc. Zorg voor bescherming

Wim

spinnings

Dan heb ik toch een probleem.
Ik heb een temperatuur meter die de warmste gemeten temperatuur onthoud en dat was hier op zolder 41 graden. Dit komt omdat overdag continue de volle zon op de zwarte dakpannen brand.
Zelfs nu is het nog 33 graden.

dani

hier is dat hetzelfde.... helaas
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Havoc

Heb zo'n goedkope elektronische vochtigheidmeter gekocht en hoe toch de vochtigheid in de gaten. Bij een lange periode van vries met de centrale verwarming zakt die snel naar minder dan 30% en dan zet ik een bevochtiger aan om het op 50% te houden. Als het boven de 70% uitgaat een ontvochtiger aanzetten. Dat is vooral voor mijn instrument in orde te houden wat dat weet wel van vochtigheidschommelingen. Maar de temperatuur daar kan ik weinig aan doen. Momenteel zie ik meer af vrees ik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.