N-ieverans

Gestart door jeapie, 30 januari 2010, 03:49:58 AM

jeapie

Hallo allemaal,
Hier een kleine beschrijving van mijn plannen met N-ieverans

Beschikbare ruimte
Gezien klein appartementje treinbaan maximaal 170 cm x 110 cm.
Dus schaal N gezien de kleine oppervlakte.
Op twee niveaus.
Treintafel te bouwen volgens het open raamwerk op het onderstel van een oude keukentafel, nadat ik het tafelblad gedemonteerd heb. Die ik op wieltjes zal zetten om gemakkelijk overal bij te kunnen tijdens de bouw, in geval van calamiteiten of verandering aan de plannen.
Gezien de kleine oppervlakte geen stijgende of dalende sporen maar 2 boven elkaar liggende ovalen. Op niveau 0 dubbelspoor. Op Niveau 5 enkelspoor met telkens achteraan een schaduwstation van 2 sporen zodat er 6 verschillende treinsamenstellingen kunnen rijden. Grote verscheidenheid van treinen. Te druk op deze oppervlakte?

Situering
Om de schaduwstations te kunnen verbergen, situeer ik de baan ergens in de Belgische Ardennen ter hoogte van het drielandenpunt.
Dit geeft tevens de mogelijkheid met Belgisch, Duits en Luxemburgs materiaal te rijden. Frans materiaal?

Scenery
Tijdperk V
Niet te drukke scenery
Geen station, neemt te veel plaats in. Kleine halteplats met kleine loods. Voorlopig uitsluitend goederenvervoer. Belgische personenrijtuigen kosten veel te duur in schaal N.
Ik ben begeesterd door containertransport dus mag een containergate (overslag trein - opleggers) niet ontbreken. Ik zou dit aanleggen op het laagste niveau.
Gezien de situering in de Ardennen dacht ik aan een bosontginning en een laadplaats voor gezaagd hout, op het hogere niveau met veel bomen die het schaduwstation van dit niveau maskeren.
Ik denk dat dit voldoende is voor de kleine oppervlakte. Misschien nog een kapelletje of chaletje in een verloren hoekje en hier of daar een seinpost.

Besturing
Treinen voorzien van decoders.
Mobile Station van Trix.
Wissels elektromagnetische aandrijving met drukknoppen.

Treinen
Diesel, voorlopig geen bovenleiding
4 Belgische dieselloc?s serie 59
1 Luxemburgse Nohab
1 Belgische Nohab
1 Duitse BR110, uit startset
1 Duitse MAK, uit startset
2 stammen containerwagons
2 stammen zelfladers
2 stammen rongenwagons, 1 geladen met boomstammen, 1 geladen met gezaagd hout,
Laatste stam personenrijtuig indien betaalbaar (moet koopje zijn), anders gesloten wagons.
1 Stam werktrein met kraan ergens geparkeerd

Voorlopig sta ik bij wijze van spreken nieverans. Maar alvorens de zaag en schroefmachine ter hand te nemen wilde ik het advies van de pro's en ook anderen hoor.

Ik hoor graag alle commentaren, schuw het negatieve niet want van zijn fouten kan men leren. En wie niks doet kan geen fouten maken.
Allez barst maar los,

Groeten J-P
PS bij het registreren heb ik verkeerdelijk mijn emailadres opgegeven als mijn naam. Hoe verander ik dit in Jeapie?

jeapie

N-ieverans
Daarnet vergeten fot van plan te laden.
Ik hoop dat dit duidelijk is.
Groeten
http://s801.photobucket.com/albums/yy298/JEAPIE50/?action=view¤t=plan170x110-1.jpg

conducteur

...En we rijden in het rond
.een uurtje later zijn we dronken.

LAAT TREINEN VAN A NAAR B EN TERUG RIJDEN!
Ik heb geen ervaring met wat je op die oppervlakte kan bouwen in N-schaal, maar probeer het eens.
Je zult dus een zichtbaar gedeelte moeten plannen (een stationnetje met aftakking naar je houtzagerij bv.)en daarbuiten keerlussen (met opstelsporen) moeten aanleggen.
Kijk eens naar mijn plan. (daar zullen wel een hoop sporen in het zichtbare gedeelte verdwijnen, maar dan heb je eens een voorbeeld hoe je van a naar b en terug kan rijden. Dat zal veel en veel leuker zijn.
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=9746
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ERVIN

@Conducteur, je moet daar natuurlijk ook wel de plaats voor hebben h? , om dat allemaal te kunnen verwezenlijken wat jij hier zegt, ok? , het is realistischer , maar bij de meeste is plaatsgebrek de grote boosdoener.

@Jean-Piere , ik heb je gebruikersnaam aangepast.[;)]

conducteur

Ik heb toch vermeld dat ik niet weet of dat zou lukken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

jeapie

Dank voor de reacties.
Ervin bedankt voor het aanpassen van mijn pseudoniem.
Enkele verduidelijkingen
1? Ik heb alle mogelijke achtvormen op 2 niveaus uitgeprobeerd.
Ik blijf steeds met een stijgingspercentage van circa 3% zitten. Gezien de beperkte ruimte. Op een baan van 3 meter lang lijkt mij dit geen probleem.
Ik wil met treinstellen van circa 70cm  rijden. Ik heb 3% uitgeprobeerd op een recht stuk hout gesteund door Legoblokjes. Moeilijk haalbaar, wat zal dit geven in de stijgende bochten?

2? Ten gevolge van mijn startkoopje. 2 Minitrix sets met 2 uitbreiddingssets zit ik opgescheept met Minitrixrails en wissels, voor mij is daar niks mis mee. Ik heb wel vastgesteld dat mijn nohab's heel veel last hebben in de R2 bochten om van de R1 maar te zwijgen. In de gebogen wissels is het helemaal problematisch. Ofwel Nohab buiten en anders proberen met grotere bochtdiameter. Uit nostalgie kies ik voor de Nohab.
Bijgevolg heb ik geopteerd in mijn plan voor een combinatie R1 & R3 en R2 & R4. Zonder bochtwissels.

3? De 2 bovenliggende ovalen (wat ken ik ervan? Daarom ben ik hier om te leren en te luisteren naar adviezen) kunnen inderdaad snel vervelen. Door de wissels van de schaduwstations automatisch te laten schakelen zonder middengeleider krijg ik per spoor een gevarieerd teinverloop. Gezien ik 4 Serie 59 loc's heb en 2 Nohab's en deze met verschillende treincombinaties laat rijden hoop ik dat er een gevarieerd treinverloop ontstaat.
Ik luiter naar goede raad en adviezen.

4? Nog geen laatste vraag.
Ik heb een hoogte voorzien van 5 cm tussen de bovenkant van de onderplaat en de bovenkant van de bovenplaat. Dit geeft een ruimte van 3,8 tot 4,2 cm tussen de platen. Is dit voldoende om bijvoorbeeld een ontspoorde trein recht te zetten?
Als ik ook nog een boordje aanbreng om mijn dure locjes te behoeden voor een dodensprong van 80 ? 90 cm, blijft er maar een goede 3 cm over. Ik heb dikke vingers lukt dit of moet ik beroep doen op mijn spaghettitang.
Als ik de hoogte verhoog worden de schuine stukken ook weer breder. En mijn plaatje lijkt mij het absolute minimum.
Dank voor de gegeven reacties en voor de komende.
Groetjes

Gerolf

Wat dacht je van schaduwstation <-> klimpiraal <-> kopstation ?
Naar mijn mening moet dat kunnen in N op 110x170cm. Door de klimspiraal heb je genoeg vinger/handruimte om te "depanneren" in je schaduwgedeelte.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw