Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

C.B.

"Met wat ben ik nu bezig" , zijn de ideale woorden om van start te gaan in dit nieuwe jaar ; voornamelijk tunnelbouw.

(update april 2012)
Ondertussen zijn heel wat aanpassingen gebeurt aan deze tunnel (ingang) en dit is allemaal te lezen op blz 6 / 7 van deze topic.
Nog 1 foto van hoe het was hieronder :



Als laatste nog eens een kijkje op de tunnelingang.
De binnenwanden moeten nog verder in de tunnel geplaatst worden,
zodat er echt een donkere buis ontstaat.

Een klein beetje zichtbaar is de kabelgoot langs het rechtse spoor in de tunnel. Deze is gemaakt van een strookje dun hout en gezaagd met de bocht mee. Vervolgens zijn er inkepingen aangebracht als imitatie van de betondeksels. Een laagje verf (betongrijs) maakt dit helemaal af.

Als laatste komt binnenkort de ballast , en ook de tunnelingang zelf moet nog vastgelijmd worden.
Groetjes.
Claudio.

PeterBrz

Je hebt weer puik werk geleverd ;-) ik kijk alweer uit naar het vervolg! [;)]

C.B.

#47


Ondertussen zijn de sporen aan de tunnel voorzien van de eerste ballast. (eerst werd de houten ondergrond voorzien van een laagje verf).
Comform de Gotthardlijn is de ballast van het roestbruine type , en dit voornamelijk afkomstig door het vele remmen van de treinen.

Edit 19/08/2013: web-dagboek aanpassing.
Groetjes.
Claudio.

vanmiegroet

Al zeer mooie foto's en een zeer mooie modelbaan.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Metpetergaathetbeter

Re 460,

Knappe baan en we blijven het bouwen op de voet volgen ![:p]

Groeten Peter[;)]

Gottardo

Heb je draadje al lang op de achtergrond gevolgd.  Toch even tijd om even een reaktietje te plaatsen.

Fantastische baan - fantastische treinsamenstellingen - prachtige gedetailleerde uitwerking (met die kabelgootjes in de tunnels enz.).  Ben erg benieuwd naar het vervolg hiervan.  Vind het weerhouden thema van het stationnetje (Taverne) in het Ceneri-gebergte, met in de kamer ernaast het rangeerstation van Lugano Vedeggio trouwens erg origineel.  Het moeten niet altijd de keertunnels van Wassen of de 3 etages van de Biaschina te zijn.  Als die o zo typische Gotthard-sfeer maar overkomt, dat is het voornaamste.

Opmerking bij de ballast: inderdaad kleurt op de Gotthardhellingen alles roestbruin, zoals je al schreef voornamelijk door het remmen van de bergafrijdende zware goederentreinen.  Deze roestbruine patina bedekt dan niet alleen de ballast, maar ook de (onderkant) van de bovenleidingspalen, ook perronboorden, afrastingen en eventuele steunmuren en naburige rotspartijen.

Een opmerkelijk detail dat je eventueel zou kunnen imiteren, is dat de kleur van de ballast lichtjes verschilt voor het spoor bergop t.o.v. het spoor bergaf: inderdaad is de ballast van het spoor bergop lichter van kleur (omdat hier gewoonlijk niet geremd hoeft te worden).  Het is natuurlijk allemaal een kwestie van smaak om dit effectief te imiteren.  Bovendien worden aan de Gotthard beide sporen in beide richtingen gebruikt, zodat het bergopspoor ook bergafrijdende treinen te verwerken krijgt (ben ik nog duidelijk ?).

Bovenstaande patina-kleurverschillen gelden trouwens enkel voor de trajectgedeelten in helling, en natuurlijk niet voor de horizontale sporen in de stations (die jij momenteel aan het bouwen bent).

Succes met de baan !

Gottardo

C.B.

citaat:
Geplaatst door Gottardo

Vind het weerhouden thema van het stationnetje (Taverne) in het Ceneri-gebergte, met in de kamer ernaast het rangeerstation van Lugano Vedeggio trouwens erg origineel.  Het moeten niet altijd de keertunnels van Wassen of de 3 etages van de Biaschina te zijn.  Als die o zo typische Gotthard-sfeer maar overkomt, dat is het voornaamste.


De bedoeling/wens was inderdaad om iets na te bouwen van de Gotthardbaan in het kanton Ticino , en is uiteindelijk deze keuze geworden , alleen al omdat het inderdaad een orgineel concept is, zoals u hierboven al hebt geschreven , en ook omdat ik hier alles heb : een station - een deel volle baan en een rangeerstation.
Ook liggen de hoge bergen meer op de achtergrond en primeren de heuvels hier , waardoor het nabouwen in schaal 1:87 vrij realistisch kan gebeuren.

citaat:
Geplaatst door Gottardo
Opmerking bij de ballast: inderdaad kleurt op de Gotthardhellingen alles roestbruin, ...
Deze roestbruine patina bedekt dan niet alleen de ballast, maar ook de (onderkant) van de bovenleidingspalen, ook perronboorden, afrastingen en eventuele steunmuren en naburige rotspartijen.


Had ik al mijn gedachten maar zal eerder iets worden als "de final touch".[;)]
Ook is het best mogelijk dat de ballast nog een behandeling gaat krijgen om het stof-effect te cre?ren.

citaat:
Geplaatst door Gottardo
Een opmerkelijk detail dat je eventueel zou kunnen imiteren, is dat de kleur van de ballast lichtjes verschilt voor het spoor bergop t.o.v. het spoor bergaf ... (ben ik nog duidelijk ?).


Ik snap u volkomen en ga dit zeker nog eens bekijken als alles een beetje meer afgewerkt is.[;)]

citaat:
Geplaatst door Gottardo
Succes met de baan !
Gottardo


Waarvoor dank.[:)]
Groetjes.
Claudio.

C.B.

#52
Ondertussen zijn de werken aan de tunnel achter de rug.

(update 18/08/2013 : Ondertussen is deze tunnelingang nogmaals gewijzigd , zie hier blz. 7.)
De ballast ligt in de tunnel , ook de tunnelmuren zijn zo goed als af.
Eenmaal de "ruwbouw heuvel" op deze tunnel geplaatst is , kan ik pas controleren of er nog tunnelmuren (bijkomend) geplaatst moet worden ivm het zicht als je in de tunnel kijkt. (dit is voor veel later  :D )



Er werd een nieuwe kabelgoot gelegd , de wisselmotor behuizing werd geplaatst (dit is afkomstig van de oorspronkelijke kabelgoot die er lag , maar hiervan heb ik een stukje afgesneden , en zag er net zo uit als het grote voorbeeld.) , ook een elektro kastje werd geplaatst.

Edit 19/08/2013: web-dagboek aanpassing.


Groetjes.
Claudio.

vanmiegroet

Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Peter

Hallo Claudio,

Ik volg nu al een tijdje je vorderingen aan je baan, en twijfel of ik je nog ideen aan de hand kan doen. Naar wat ik hier al heb gezien, denk ik dat het eerder omgekeerd zal zijn.
Telkens als ik naar je foto's kijk komen de herinneringen aan Kandersteg en de machtige BLS loks weer terug in mijn gedachten.
Doe zo voort.
Met vriendelijke groeten
Peter

PeterBrz


C.B.

Ik kan weer een klein vervolg geven van dit bouwproject.

Momenteel verlopen de ballastwerken zonder problemen , en dit aan een rustig tempo.
Ook de eerste wissels zijn volledig ingelegd in ballast.
Ondertussen zijn ook de eerste "Zwergsignalen" geplaatst.



Deze kleine seintjes regelen zowel het trein - als het rangeer verkeer.
Volgende foto toont de werkelijke situatie van begin juni 2011.



Een kijkje op de "noordelijke" kant van Taverne Torricella , richting - Gotthard - dus.
U zal gemerkt hebben dat de sporen naar links gaan , terwijl op mijn modeltreinbaan deze sporen
nu net de rechtse kant opgaan , en onmiddelijk daarna verdwijnen in de tunnel.
(in werkelijkheid ligt deze tunnel een stuk verder.)
Dit is nu jammer genoeg 1 van de zovele compromissen die ik moest maken bij het uitwerken ervan.



Niet zo echt goed zichtbaar op deze foto is de assenteller (het befaamde gele potje naast de sporen)
dat naast of voor ... (hoe je het bekijkt natuurlijk) ... het Zwergsignal geplaatst is.
Op de 2e foto hierboven van de wekelijke situatie , zie je veel beter wat ik bedoel.
Ik heb ook enkele van deze "gele" elektro eenheden naast de wisselmotoraandrijving (links) geplaatst.

Dit kun je gewoon heel goedkoop namaken.

   

Je neemt een geel plastiekje (bij mij was het afkomstig van de onderdelerhouder van de Kombimodell Hupac wagen.)
Daarnaast neem je 2 dunne staafjes (bij mij waren dit overschot van de Tillig wisselmotor-aandrijving.)
Gaatje boren in de plastiek - staafjes erin en lijmen met secondenlijm.   Het geel kopje snijden tot een vierkant.
de staafjes hebben nadien een zwart kleurtje gekregen - en vervolgens plaats je dit naast de spoorlijn.
klaar , en je hebt een goedkoop alternatief voor deze gele kontakdozen.

Als laatste nog een foto van het station zelf.

Groetjes.
Claudio.

ERVIN

Dit gaat een " Top-baan" worden h? , knap werk hoor Claudio!![;)]

mahtoska1

Hallo Claudio,

Ooit heb ik Zwitserse bovenleiding geplaatst op mijn Z baan. Toen heb ik een opmerking gekregen dat de uitliggers (of hoe noem je die dingen waar de rijdraad aanhangt) altijd moeten wijzen naar het middelpunt van de boog. Ik ben dus kunnen herbeginnen.

Het is natuurlijk maar een detail, maar op ??n van je foto's zie ik dat dit niet het geval is.

Als ik al die details zie, zal dit inderdaad een top baan worden. ik kijk altijd uit naar een update.

Beste groeten,

Pieter



evan

Claudio,

Mooi spoorweg detail.  Je bovenleiding en signalen passen mooi in het geheel.

Knap werk[;)] Doe gerust zo voort...

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.