Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

C.B.

Hey Steven , bedankt.

Citeer

Vooral de nachtopnames vind ik levensecht. Enkel aan het abrupt stoppen zie je dat je op schaal bezig bent,


Zo is het Steven.  :) Alhoewel ik op dit punt nog kan verbeteren.
3 redenen voor dat vrij abrupt stoppen.  ;)

- De SBB Re 6/6 die helemaal nog niet ingereden is. (stond 1,5 jaar op het onderste niveau stil geparkeerd)
- Toch nog wat stof op de rails blijkbaar.
- De remweg die verderop momenteel nog aan de wat korte kant is (Het is daar nog niet af ...  ;D ) , anders gaat de trein de dieperik in.  ;D

Het zal pas echt verbeteren als in de andere kamer de aansluiting ligt om volledig rond te kunnen rijden , ik had gehoopt dit jaar maar zal zeker niet het geval zijn.

Mijn volgend (test) filmpje zal ik eens een (Sound) loc ( inzetten met vooral aandacht aan het vertrek door een SBB hoofdsein met de juiste seinbeeldopeenvolging/wisseling. (op verzoek van iemand trouwens) tijdens de nachtelijke uren.
Groetjes.
Claudio.

mahtoska1


Dreha

Bijna zo mooi als het echte Zwitserland.
Wordt daar altijd blij van.

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Cozzy

Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Dirky

prachtig Claudio...

Alhoewel er vaak mooie Belgische banen getoond worden, blijft "buitenland" voor mij toch stukken aantrekkelijker.

(als ik tijd heb kijk ik op een 2de scherm vaak naar "cabrides" op YT. Zwitserse, Oostenrijkse, en veel Duitse ritten door de bergen vind ik echt de max., Belgische ritten met dergelijke uitstraling heb ik nog niet gevonden. Idem bij modelbanen...)

C.B.

Bedankt Dirk , Tom , Harald , Pieter en Jurgen.

Tja Dirk , vraag me nu niet waarom , maar ik heb steeds een zwak gehad voor Zwitserland , dat is al sinds ik klein was.
Nu heb ik het geluk om in BelgiĆ« (Sinds enkele tiental jaren ook in NL en D) in het echt met treinen te kunnen rijden , ... en om dat thuis nu nog eens na te maken in het klein ... daar pas ik wel echt voor.  ;D

Dus geef mij maar de Alpen en de spoorlijnen die daar doorheen gaan , trouwens veel van onze goederentreinen rijden daar ook , dus het heeft een klein beetje Belgisch tintje mee.



Groetjes.
Claudio.

C.B.

Nog eens een berichtje in deze topic.

De baan ligt nog steeds stil , echter ben ik de laatste tijd bezig geweest om de bestaande vloot locomotieven te verbeteren.
Als eerste in dit verhaal zijn de Traxxen 186 die Roco een paar jaar terug heeft uitgebracht.

Voor zo'n nieuw model was het onbegrijpelijk dat er nog steeds een klassieke 8 polige stekker voor de decoder werd gebruikt in plaats van een pluxx22.
Het resultaat is dat je de front (3 A wit) - en (2 rode) sluitlichten enkel kon in - en uitschakelen met F0 , bovendien lichten ze tezamen op wat zeker niet natuurgetrouw is.
Met F1 kon je bijkomende binnenste schijnwerpers inschakelen , wat ook foutief was. (dit is in werkelijkheid enkel bij de nieuwste Traxx generatie het geval)

Ik heb dankzij Mattias zijn hulp (ook hier actief) wat verbeteringen aangebracht.
De schijnwerpers zijn niet meer verbonden met de decoder , hierdoor is F1 vrij en gaat dienen voor de rode lampen langs ene kant schakelbaar te maken , de andere F2 (bv. paarse draad bij ESU) wordt gebruikt om de rode lichten aan de andere kant te schakelen.

Volgende foto's maken het wat duidelijker hopelijk.



Je maakt 3 scheidingen op de printplaat (de 3 gele vakjes met zwart omringd)

Vervolgens soldeer je de paarse aan de weerstand waar de rode draad opzit , langs de andere kant doe je hetzelfde met de groene draad (ESU kleurcode)



Dan krijg je dit.



Ben dan gelijk bezig geweest om de stuurpost in te richten.



Ik moest de beentjes een beetje amputeren om de bestuurder op de stoel te krijgen , echter kun je deze omgekeerd gebruiken als een soort rugzak zoals je ziet op bovenstaande foto.

Het eindresultaat:







Er staan nog ombouwtips in de wachtlijn , tot een volgende keer.  :)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Nog eens een filmpje gemaakt van een omgeleide BLS trein over de Gotthard ; de Hangartner. (op de foto klikken)



Geluid niet afzetten. ;D

Groetjes.
Claudio.

C.B.

Misschien wordt het hier 1 van mijn laatste post hier ... ik zal nog zien. :)

Ondertussen ben ik begonnen met alle Tillig wisselmotoren (1e generatie) eruit te halen , omdat ze gewoon niet voldeden.
Ze worden stelselmatig vervangen door de MTB/Weinert MP5 (aansturing via Dinamo - PM32 - MDDEC) en de MP6 (aansturing via Dinamo - OC32).



Even ook tussendoor , toch nog een kleine ombouw van een lok een maandje terug.
Ik heb de BLS Re 420 502 (Roco 63844) onder handen genomen.
Want het bleek dat deze lok in het echt , de stroomafnemer vervangen is geworden van een klassieke scharnierstroomafnemer , naar een eenbenige stroomafnemer.
Vermits er bij mij ook wat isolatoren op het dak waren afgebroken , heb ik al deze onderdeeltjes nieuw besteld bij Roco.
(isolatoren - stroomafnemer BBC - bevestigingsraam voor deze stroomafnemer ...)



Eerst heb ik de lok opnieuw gereinigd , de decoder volledig opnieuw ingesteld , de uitgangen van de verlichting langs 1 kant schakelbaar gemaakt (lichtstripje eruit - groene , blauwe en paarse draad (ESU) hierop gesoldeerd en klaar)

Dan moest het oorspronkelijke ronde openingetje waarop de klassieke stroomafnemer werd op vastgeschroefd dichtgemaakt worden , en een ander openingetje voor de nieuwe stroomafnemer in het dak geboord worden. (zie de 2 foto's)

 

Dan werden zoals gewoonlijk nog de stuurposten wat aangekleed , kraantjes van de luchtslangen in de juiste kleur , en klaar.





Rollout van deze lok op de Gotthard aan de Molinerotunnel richting Taverne Torricella.

Het enigste wat nu niet juist is , is dat er enkel BLS op de kast staat en niet het symbool van de toenmalige operator "RM" samen met BLS.
Groetjes.
Claudio.

Rangeerduivel

Citaat van: C.B. op 21 december 2020, 19:04:04 PM
Misschien wordt het hier 1 van mijn laatste post hier ... ik zal nog zien. :)

En waarom zou dat Claudio?
Wij hebben hier tot nu toe enkel intressante creaties van je gezien...
Of bedoel je met dit draadje te stoppen omdat de baan zo goed als af is? :-\

;)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 21 december 2020, 19:14:27 PM
Citaat van: C.B. op 21 december 2020, 19:04:04 PM
Misschien wordt het hier 1 van mijn laatste post hier ... ik zal nog zien. :)

En waarom zou dat Claudio?
Wij hebben hier tot nu toe enkel intressante creaties van je gezien...
Of bedoel je met dit draadje te stoppen omdat de baan zo goed als af is? :-\

;)

Ik dacht dat er nog een heel deel te bouwen was in het andere deel van de zolder. Dus klaar dat kan nog niet!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

mahtoska1

CiteerMisschien wordt het hier 1 van mijn laatste post hier ... ik zal nog zien. :)

Dat zou jammer zijn. Ik volg dit draadje sinds de opstart.

Ook deze ombouw is alweer zeer inspirerend.

C.B.

Goh , was het maar dat het af was :D  , maar feitelijk heeft alles 2 jaar stilgelegen.
Stoppen met berichtjes hier ,  is nog niet aan de orde hoor , en misschien wat slecht geformuleerd...  :-[
Nee , ik ben wel inderdaad (een tijdje al) aan het twijfelen om hier verder te doen , vermits de helft van wat ik hier al gepost heb , niet meer correct is of gewoon niet meer bestaat.

Ik was eerder aan het denken aan een volledige nieuwe topic over de bouw , (met een klein knipoogje van wat er in deze topic staat.)
Mijn excuses als er wat verwarring is ontstaan door mijn vorig berichtje.

Groetjes.
Claudio.

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen