Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

C.B.

citaat:
Geplaatst door PeterBrz
... je kan namelijk niet of zeer moeilijk wagons of locs koppelen. Maar mogelijk heb je daar een oplossing voor.



Ik ben me daar van bewust , maar dit spoortje zal enkel dienen om een werktreintje , rangeerlokje met/of een paar wagentjes even weg te zetten.
De rangeringen gebeuren toch in de andere kamer op de (container) terminal.
Bijkomend probleem is dat Tillig geen ontkoppelrail aanbiedt , en bijgevolg zal ik (als het echt nodig moest zijn en spijtig genoeg) met de hand moeten gaan ontkoppelen op het rechte stuk.
In de bocht is het inderdaad "hopeloos".

Maar ik schrijf het nog eens [;)] ; het was eerst niet voorzien om dat spoortje te leggen , ...
het is nu omdat ik meer plaats over had , dat dit gedeelte is bijgekomen , ... en conform met de werkelijkheid. [:)]
Groetjes.
Claudio.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Re460Bijkomend probleem is dat Tillig geen ontkoppelrail aanbiedt , en bijgevolg zal ik (als het echt nodig moest zijn en spijtig genoeg) met de hand moeten gaan ontkoppelen op het rechte stuk.
.. en waarom geen (stukken van) een ontkoppelaar van een ander merk, of zelfbouw?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Gebruik ontkoppelaars van Herkat (Systeem Repa) of anders die van Roco (zelfde priciepe doch veeeeel duurder)
Met vriendelijke groeten
Peter

C.B.

Even iets anders gedaan. [:)]

Onlangs bracht Roco een bruine containerdraagwagen type T1 van de FS uit , met een oplegger van Ambrogio.
Helaas zie je dit in onze regio helemaal niet , en ik had besloten om er een wissellaadbak
van te maken zoals te zien op de bekende Ambrogio Shuttle treinen Muizen - Gallarate.
Tegenwoordig zitten ook enkele van deze wissellaadbakken in de andere Shuttle treinen zoals Hupac en IFB.



Groot was mijn verrassing dat het onderstel van de oplegger gelijmd was op de Ambrogio bak
en kon ik deze zonder al teveel problemen van elkaar scheiden.
Deze (wissel)laadbak werd dan bevestigd op een 6assige containerdraagwagen van AAE. (Roco)
Groetjes.
Claudio.

PeterBrz

Hoi Claudio,

Dat is nu eens een slimme oplossing, heb je de trailers afzonderlijk kunnen kopen hoop ik?
Ik zit al lang te wachten op zulke Ambrogio wissellaadbakken, zelf maken is niet echt een optie in dit geval, maar Uw werkwijze is zeker niet slecht!

Groeten, Peter

C.B.

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Hoi Claudio,

Dat is nu eens een slimme oplossing, heb je de trailers afzonderlijk kunnen kopen hoop ik?

Groeten, Peter



Nee , ik heb de Roco wagen zelf aangeschaft , ik kan deze toch verder gebruiken in andere containertreinen.
En ik was het ook beu om te wachten op een fatsoenlijke wissellaadbak van Ambrogio. (dus op dit moment heb ik maar eentje in bezit)
Deze oplossing leekt mij het beste en het snelste (zeker na die vaststelling dat de Ambrogio bak gewoon was opgelijmd op de oplegger - je moet wel heel voorzichting zijn met het afhalen ervan , want de kans op breken van de plastiek is er).

Groetjes.
Claudio.

C.B.

Nog even wat nieuws te vertellen over het bouwproject.
En deze keer is het een kijkje onder de treintafel geworden.
Aan het zichtbare gedeelte is niet aan verder gewerkt.
Ik heb enkele maanden nodig gehad om zo goed mogelijk de eerste aansluitingen te leggen
met wat betreft de sturing voor de TILLIG wissels.

Ik heb alle draden in verband met de sturing , naar een gemeenschappelijk "houten moeder bord" gebracht,
waardoor de verbinding met een toekomstige besturingssysteem iets gemakkelijker wordt.



Ik heb getracht om het verloop van de draden zo goed mogelijk te plaatsen zonder dat het een warboel werd.



Hier zie je een voorbeeld van hoe ik een TILLIG wissel heb aangesloten.
Via een connector dat op een stukje kurk is geplaatst gaan de rode/gele en oranje naar het moederbord.
Rood = spanning / geel en oranje is de stand van de wissel.
Groen en grijs dienen voor de sturing van een andere wissel.
Wit is voor de polarisatie.



Ik heb ook nog de TRAXXEN 185'en van Roco onder handen genomen.
Het betreft de TRAXXEN van SBB Cargo, namelijk de Re 482 van zowel 1ste als 2e generatie.



Ik heb eerst een onderstel genomen van een andere TRAXX (CROSSRAIL) van ROCO,
omdat de nieuwste varianten ervan uitgerust zijn met de juiste kleur van LED's als
frontverlichting.
Voor de rest heeft de stuurpost wederom de juiste kleur grijs/blauw gekregen, een machinist is
er aan toegevoegd en ook de rolgordijntjes zijn geplaatst.

Zo, meer kan ik op dit moment niet vertellen, dus hou ik het bij dit.
Tot een volgende update.
Groetjes.
Claudio.

ERVIN

Toch een mooie up-date hoor , proper werk onder je tafel , amaai je rug of je knie?n , dat is althans ik heb meegemaakt toen ik uren en uren onder mijn tafels lag.

Je locs zien er schitterend uit , evenals je sleep die achter je locs hangt.[;)]

amest

Dit is inderdaad heel proper. Als je onder mijn baan kijkt dan is dat een slordige janboel[:I]
groeten,

Arvid

PeterBrz


gjvdz

Echt heel proper. Dit is iets wat ik zeker in de nabije toekomst nog moet doen (en ik kijk er niet naar uit[:p])
Mvg Giel-Jan

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Toch een mooie up-date hoor , proper werk onder je tafel , amaai je rug of je knie?n , dat is althans ik heb meegemaakt toen ik uren en uren onder mijn tafels lag.

Je locs zien er schitterend uit , evenals je sleep die achter je locs hangt.[;)]


Afwisselen e... Bij mij is het ondertussen een ritueel geworden: Per module houten stroken leggen, sporen erop, electriciteit, in koploper ingeven, en dan enkele dagen genieten van De treinen die dit stuk inrijden.

Ik kan welliswaar nog geen rondjes rijden, en heb zelfs mij goederentreinen als trek/duw opgegeven, maar dit ritueel biedt een welkome afwisseling voor de rug, en de knietjes. Want bij mij is het beton trouwens, geen laminaat [:p]

Re460: die witte strips waar je elk adertje appart in kan klikken, vanwaar komen deze?
 

Fretbol

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans
Re460: die witte strips waar je elk adertje appart in kan klikken, vanwaar komen deze?



Dergelijke strips kan je krijgen bij //www.conrad.be (Bestnr.: 211035 - 89), daar heb ik ze in elk geval gevonden.

Fretbol [;)]

gjvdz

Mvg Giel-Jan

C.B.

@ ERVIN,
Vermits ik niet al te klein ben , had ik net iets meer last van overal tegen te stoten .... [:D]
Maar het is nog goed gekomen.

@ ERVIN, PeterBrz,
Ik probeer steeds bestaande treinen samen te stellen en tegenwoordig lukt dit vrij aardig omdat er eindelijk beweging is bij de fabrikanten in het aanbieden van modellen voor het intermodale containervervoer.
(of anders wordt het zelf maken met neutrale (tank) containers en decals...)
Op de foto hieronder zie je het grote voorbeeld van de sleep hierboven als model.
Dit is een binnenlandse shuttle met Hupac wagens (meestal T4 en T5) , en geregeld zitten daar ook bij: (tank) containers - opleggers en wissellaadbakken van Giezendanner, Zingg Fruchtexpress en Dreier.
Deze trein rijdt tussen Stabio (CH) en Basel.



gjvdz , amest ,
Het duurt wel langer bij het bevestigen van de draadjes,(enkele maanden toch bij mij, en heel veel geduld) maar achteraf zal dit werk hopelijk beloond worden als er ergens een storing optreedt.
Ik ben steeds vanuit gegaan dat ik de draden moet kunnen volgen en liefst op een ordelijke manier.
Ik heb ook alles genoteerd in een soort logboek, zodat ik in de nabije toekomst nog weet voor wat welke draad nu was ...[:)]

Johan Poelmans, gjvdz ,
de connector's waar de wisselkabel is op gesoldeerd komt van Viesmann.

De strips voor de draadjes zijn van Brawa.
Ik breng ze geregeld mee vanuit Aachen als ik daar ben.
Geen idee waar je dit in Belgi? kunt halen , maar blijkbaar hebben hier enkele leden al een oplossing gegeven.[:)]
Groetjes.
Claudio.