Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Gotthardbahn 2010 Lugano Vedeggio

Gestart door C.B., 28 januari 2010, 11:12:58 AM

C.B.

#120
Deze keer een kleine update in de categorie "elektronica".
Vermits ik nog steeds onder de treintafel vertoef , kan ik enkel wat foto's aanbieden naar wat hier gebeurt.
Maar dit werk loopt bijna op zijn einde.



Dit is 1 kant waar de aansluitingen zitten van de blokken.
4 draden afkomstig van de rails per blok , en 1 blok is dus ingedeeld in 3 sectie's.
Deze zitten vervolgens in 1 kabel (krimpkous) , zodat een wirwar aan draden achterwege blijft.
De 4 draden zijn aangesloten langs de andere kant , aan de bezetmelders en verder naar de sturing.
Als je gaat automatiseren , kom je zeker niet aan de bewuste : "enkel 2 draden naar de sporen theorie".  ;D

Ook een tip ; de witte kabelhouders worden niet met de nagels in het hout geklopt , maar ik gebruik vijsjes in de plaats , veel gemakkelijker en als er eentje afbreekt kan je gewoon even verwisselen.



Een kijkje op de achterkant van de besturingskast.
De linkse printplaat is de aansluiting van de wissels-printplaten die onder de treintafel zijn bevestigd., langs rechts de andere printplaten met de aansluiting van de blokken.



Ook is de proefopstelling geslaagd van de sturing van een SBB sein dat ik nog had liggen.
Ik heb 32 uitgangen per printplaat die ik naar believen kan sturen.



Ik heb wel iets aan de bovenkant uitgericht , want een eerste mast is (bijkomend) tijdelijk geplaatst , waar een seinbrug komt over de sporen.
Het eerste sein zie je trouwens op de voorgrond , naast wat andere mast onderdelen die ervoor gaan dienen.

Dan als afsluiter nog 2 foto's van de SBB Re 421 387 waar ik niet genoeg van kan krijgen.



Volledig afgewerkt deze keer , zoals altijd : kopkranen geverfd , een machinist en atributen toegevoegd in de stuurpost en langs de andere kant gordijntjes.

Zo , hopelijk toch een beetje interessant , want de landschapsbouw ligt door de aansluiting van de sturing nog steeds stil. :)
Groetjes.
Claudio.

Steven123

Indrukwekkend project Claudio  ;)
Ziet er allemaal heel net en verzorgd uit
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

C.B.

Bedankt Steven.
Toch sta ik zelf ook nog versteld van mijn kunnen , van het resultaat van dit project. :) ;)

Ondertussen zijn alle sporen aangesloten op de bezetmelders/blokken , zodoende kan ik verder binnenkort verder werken aan de seininrichting , want mijn bestellijst aan SBB signalen is de deur uit richting Zwitserland en normaal gezien worden ze verwacht in juni.

Helaas is het verder werken aan het landschap weer uitgesteld (dat heb je nu als je vader bent geworden  :) ,  want het aansluiten van de sporen heeft hierdoor wat langer geduurd dan was voorzien)  ... Ten vroegste iets voor het najaar , want eerst wordt er dus werk gemaakt van de seininrichting. :)
Groetjes.
Claudio.

C.B.

Even een laatste stand van zaken van dit project.
Vermits mijn laptop de geest heeft gegeven , kan ik op dit moment geen testritten doen om te zien dat het besturingssysteem aan 100% werkt.
Hierdoor ben ik weer even begonnen aan de landschapsbouw : de laatste houten profielen te plaatsen voor de heuvel over de tunnel , en het plaatsen van de eerste styrodur blokjes , eveneens aan het tunnelportaal.
Ook wordt verder gewerkt (dat weliswaar nog niet zichtbaar is) aan het aansluiten van de seinen (die er al zijn) , op het systeem.



Hier zie je al wat er verder gedaan is aan de tunnelingang.



De tunnelingang wordt verder aangekleed met styrodur blokjes en gaas, als basis voor de latere afwerking met gips.



Ook het inritsein (van het enkelspoorlijntje komende van Lugano Vedeggio) is voor de derde keer verplaatst. (meer rechts richting schakelpost)
Dit omdat er een seinbrug gaat komen voor de andere richting op ongeveer dezelfde plaats.
De eerste mast voor de seinbrug , en de (4) Integra magneten voor beide seinen van dit spoor , zijn al geplaatst.



Nog eens een zicht op de bijgeplaatste houten profielen voor de heuvel.



Alle bovenleidingsmasten die je hier ziet , worden terug afgebroken en gaan dienen in de niet zo zichtbare gedeeltes.
Deze worden vervangen door andere , via een andere bouw - en soldeer methode.
(zoals de eerste masten , die er al staan aan de tunnelingang , zie foto hieronder)



Hier en daar verschijnen dus nieuwe masten (versie 2.0 zeg maar)

Ook gaan alle contactdoosjes van de assentellers in de sporen , vervangen worden door echte H0 modelletjes , maar dat is voor een andere keer.
Groetjes.
Claudio.

marimon

Alle respect voor deze kunstenaar. Fantastisch werk. ;)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Kautenbach

complimenten hoor! ziet er prachtig uit

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GVL

Ziet er zeer goed uit.
Spoorwegsfeer in overvloed.

Peter

SUUUPER !!!

Prachtig gedaan Claudio. Perfekte weergave van de Zwitserse sfeer
Met vriendelijke groeten
Peter

mahtoska1

Zeer mooi.
Ik volg dit draadje op de voet.

ERVIN

Ja ja knap , zoals we gewend zijn bij Claudio .

railman56

ik heb altijd een goed gevoel bij het zien van dit baantje project
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

C.B.

@ Ervin ; mahtoska1 ; Peter ; GVL ; Gerolf ; Kautenbach en marimom.

Dank u allen , ondertussen staat de teller al op 4 bouwjaren. 8) en er moet nog zoveel gebeuren.  :D

Citaat van: railman56ik heb altijd een goed gevoel bij het zien van dit baantje project

Bedankt Marc , en dan moet je denken dat het spoorplan op papier relatief eenvoudig eruit zag ...  :)
Maar eenmaal als je begint te bouwen , dan merk je pas dat het toch heel wat indrukwekkender gaat worden...
Dan denk ik nog niet aan de andere kamer , waar het goederenstation/schaduwstation 2  en lokdepot (je) moet komen...  ;D
Groetjes.
Claudio.

martin1967

Goede avond Claudio,

Ik heb met bewondering je draadje doorlopen. Wat een mooie baan word dit. Ik heb mij aangemeld op dit forum omdat ikzelf een baan in 3-rail naar Zwitsers voorbeeld aan het bouwen ben. Ik heb een vraagje aan jou, wellicht in de toekomst nog meer als het mag. Ik ben mijn station aan het voorzien van bovenleidingportalen van Sommerfeldt maar weet jij wat de afstand van de masten is in het station, ik heb afgelopen zomer in Zwitserland gekeken en ik heb mijn masten nu op 45 cm van elkaar staan. En mijn volgende vraag is waar heb jij de masten mee geverfd?3

groeten Martin.

C.B.

Dank je wel Martin.
Ik ben nu niet thuis maar in verband met uw vragen kan ik al schrijven dat ik bij het plaatsen van de bovenleiding enkele regels hanteert:

Ik rij enkel met de smalle sleepstukken van de stroomafnemers (zoals voorzien bij de SBB) , zodoende is de afstand tussen 2 palen in functie van de scherpte van de bocht en de stroomafnemer , die dus  niet onder de draad mag wegglippen. (Ook bij de SBB zelf heb ik al gemerkt dat soms de palen nogal dicht achter elkaar staan.

Dan bij rechte sporen zorg ik dan weer voor dat de afstand dan weer niet te lang is , om het bovendrukken van de bovenleidingsdraad te vermijden.  (zeker als je werkt met Profi draad van Sommerfeldt en ook dat sommige stroomafnemers van Roco modellen een serieuze spankracht bezitten)
Als ik terug thuis ben zal ik het even nameten.

Dan de kleur , tja een groot probleem heb ik al ondervonden , momenteel mix ik 2 kleurtjes van Sommerfeldt door elkaar (artikel 085 en 086) , en dan begint het een beetje overeen te komen , toch wat betreft de kleurstelling op de Gotthardbaan.

Als er nog vragen zijn , laat maar komen , geen probleem .  ;)
Groetjes.
Claudio.