Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Baanontwerpen

Gestart door n/a, 04 juli 2005, 10:50:40 AM

n/a

Ik ben me aan het informeren betreffende baanontwerpsoftware.www.modellbahnsoftware.de geeft een rits van produkten.Betalend en niet betalend te gebruiken.Waarom de een het gratis ter beschikking stelt en de ander geld vraagt is me nog steeds een raadsel.Omdat ik wens te bouwen met Peco N code 55 sporen viel alle freeware uit de boot,alsook een hele boel van de share ware.Ik weet niet meer wat kiezen.Heeft iemand ervaring met sommige geschikte programma's?Of is het gebruik van software bij het ontwerpen van een baan overbodig?Ik heb ook heel wat bezwaar tegen de aanschafwaarde voor een eenmalig gebruik.

Gerolf

Ik gebruik geen specifieke software voor baanontwerp, maar een goed tekenprogramma (CorelDraw), en er zijn ook mensen die autocad gebruiken. Je hebt dan goede tekensoftware, en zeker niet voor ??nmalig gebruik.
Beide tekenprogramma's zijn in het begin wel wat lastig om mee te werken (er bestaan tutorials op het internet), maar je kan er zowat alle ontwerptekeningen mee maken: ik gebruik Corel min of meer dagelijks voor mijn hobby...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Hoe kom ik eraan?Website of ander adres?

Havoc

Dit al bekeken: http://www.sillub.com/ ? Er staat een en ander van Peco55 in. Zelf nog niet gebruikt.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door toffe
Hoe kom ik eraan? Website of ander adres?
Corel en Autocad zijn te koop via het internet, of bij een grotere computerhandel. Beide paketten zijn vrij duur.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Beste Havoc,

Het ziet er best leuk uit maar in Engelse maten tekenen is niet voor de hand liggend.Er is blijkbaar geen andere versie ter beschikking.

Havoc

citaat:
Het ziet er best leuk uit maar in Engelse maten tekenen is niet voor de hand liggend.


Wist ik niet. Het is ook zo geen groot probleem als je met "fabrieks" sporen wil werken. Dan moet je enkel je grond oppervlak omrekenen.

Eerlijk gezegd vind ik de keuze van Gerolf voor Coreldraw wel wat vreemd. Maar voor meer dan eens een foldertje of menu heb ik dat ook nooit gebruikt.

Autocad daarentegen kan ik inkomen. Maar het lijkt me een enorme investering voor eens een treinbaan te tekenen. Hier vindt je waarschijnlijk wel iets dat de nodige funtionaliteit bevat http://www.freebyte.com/cad/cad.htm#2D3DCADSystems . Dit is wel niet echt specifiek voor treinen, meer algemene technische tekenpakketen. Probleem is dat die meestal enige oefening vragen voor je er iets mee kan bereiken. Eenmaal je ze wat kent heb je wel veel mogelijkheden.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Met Corel kan je prima technische tekeningen maken, op schaal, in meerdere lagen, bogen uitleggen, ... er zijn v??l mogelijkheden, en, zoals gezegd, ik gebruik het voor bijna alles wat met mijn baan te maken heeft: van scenery tot elektronica tot baanplan tot ...
Alhoewel ik qua elektronica weet dat er veel betere paketten zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

bartie

Ik gebruik Autocad voor al mijn zelfbouwprojecten in schaal te tekenen en voor mijn huis in 1:1 (nog veel werk in [:D]).
Coreldraw gebruik ik (behalve de menu's en folders) voor kleine zaken in model zoals reklameborden, wegwijzers,... . Verder gebruik ik dit ook om foto's te bewerken.

Groetjes Bart.