Nieuw baanplan

Gestart door hapkin, 22 januari 2010, 12:52:17 PM

Jurgen

Om niet op je hoofdbaan te moeten rangeren kan je een verbinding maken tussen het doodlopende spoor aan je station en de afstelbundel/werkplaats.

Je moet gewoon de wissel vervangen door een Engelse wissel en de gebogen rail naar je doodlopende spoor moet je vervangen door een wissel.
Op die manier kan je je doorlopende sporen vrij houden tijdens het rangeren.

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is. [:I]


Enne, dat er even iemand niet reageert moet je jezelf niet aantrekken. Gewoon even een berichtje plaatsen en de reacties zullen opnieuw starten. [;)] Een draadje geraakt nogal snel in de vergetelheid. Ik vergeet soms ook te reageren op iets en op het moment dat ik er dan weer aan denk kan ik het meestal niet meer terugvinden. In mijn geval ligt het dus aan mezelf en niet aan jou. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Greg

Je bent niet de enige jurgen [:p]
Trouwens ik werk altijd met de knop "active topics" om te zien wat er allemaal is bijgekomen sinds men laatste bezoek.
Dus als er geen reactie niet meer komt op een bepaald topic verdwijnt dat dus uit de lijst.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

citaat:
Geplaatst door hapkin

Dag allemaal ,

Voor mij mag dit draadje gesloten worden omdat het blijkbaar niet veel interesse wekt.
Ik heb er lang over gedacht of ik hier zou raad vragen, en moet nu vaststellen dat ik mijn tijd hier heb verdaan.
Ik volg dit forum elke dag en stel vast dat als een van de "vaste" gasten een vraag stelt er altijd wel een antwoord komt.
Hoe lullig de vraag ook is. We hebben hiervan de voorbije dagen wel een paar voorbeelden gehad Er zijn zelfs vragen die geen vragen zijn maar men maakt gewoon een rubriek hiervoor...

Enfin bedankt voor niks en veel plezier hier.




Steve, ik denk dat iedereen met een enorme strakke plasser naar je baan ontwerp zit te kijken, dus hat zal even duren dat een ieder daar mee klaar is.  Geduld, geduld en nog eens geduld. Keulen en Aken zijn ook niet op ??n dag gebouwd.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jurgen

citaat:
Geplaatst door Greg

Je bent niet de enige jurgen [:p]
Trouwens ik werk altijd met de knop "active topics" om te zien wat er allemaal is bijgekomen sinds men laatste bezoek.
Dus als er geen reactie niet meer komt op een bepaald topic verdwijnt dat dus uit de lijst.



Ik doe net hetzelfde. Alleen ontbreekt soms de tijd om iets te antwoorden en als er dan geen reacties meer komen na je bezoek, dan vind je het niet meer.

Dus je ziet Steve, we doen het niet met opzet h?. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

hapkin

Dag allemaal,

Ik was gewoon een beetje gefrustreerd omdat ik in mijn ogen bezig was/ben met modeltreintjes, en geen reacties meer kreeg
En er andere draadjes zijn die niks of minder met de hobby te maken hebben, en daar regent het reacties...  
Ik had idd misschien beter gewoon het plan nog eens onder de aandacht gebracht ipv zo te reageren

Enfin dit gezegd zijnde, hoop ik dat we alsnog kunnen verder denken aan het plan.

Ik heb gisteren het plan nog eens herwerkt
En het wil lukken Jurgen maar uw tip zit er in [;)]

[/img]

Maar het zat me toch nog niet helemaal juist, vandaag heb ik een dagje vrij gehad en ik heb dan weer een nieuw plan gemaakt.

[/img]

Laat maar horen wat is goed, wat is beter enz...

Mvg Steve  




Jurgen

Ik weet niet waarom, maar de loods op het onderste plan vind ik slecht geplaatst.
Ik zou ze zoals op je bovenste plan ergens in het midden van je baan plaatsen.


Het uitwijkspoor dat nu links onder op je plan staat zou ik aan de rechterkant proberen te plaatsen op zo'n manier dat je van de uitwijkbundel links in het midden naar dat uitwijkspoor kan rangeren.

Op die manier kan dat uitwijkspoor ook als perronspoor voor trage treinen dienst doen.
Treinen die gedaan hebben met hun dienst kunnen dan ook op dat spoor stoppen, de reizigers stappen uit en nadien kan je gewoon naar de uitwijkbundel rangeren.

Het is maar een idee h?. Ik weet niet wat je precies allemaal wil doen op je baan. Maar het lijkt mij wel leuk als je af en toe een reizigerstrein "in't zicht" kan parkeren op een realistisch verantwoorde manier. Nabij Liers (geen typfout, ligt net over de Waalse grens) staan de slepen ook gewoon naast het spoor in een afstelbundel. Het gebeurt dus ook in het echt. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

hapkin

jurgen ik moet zeggen dat ik mij ook beter voel bij het plan met de loods in het midden van de baan. Maar bij het onderste plan heb je meer speelmogelijkheden, doordat er meer plaats is.

Het donkerblauw gedeelte is eigelijk bedoeld als wijkspoor voor goederentreinen, zoals in Testelt, Schulen, Bilzen enz...
De bedoeling was om een goederentrein hier te laten stoppen en te laten staan tot de reizigerstrein voorbij is. Hiervan ben ik vrij zeker dat ik dit zo ga laten. ik dacht hier over de 3 sporen een brug te zetten zodat het zicht van het einde van de module weg is.

Het groen gedeelte, daar ben ik nog niet uit hier kan een reizigerstrein uitgeweken staan. Denk idd maar aan Liers.
Daar staat zelfs een thalys, en er is nog niet eens een stationsgebouw aan deze halte. (de bundel ligt aan een stopplaats)

In het tweede plan vind ik het bruin/ paars stuk wel leuk.
Hier kan ik mijn clasicske en mijn moterwagen uitwijken na hun dienst...

Enfin je hoort het he ik wil eigenlijk twee doorgaande sporen,met een wijkspoor voor een goederentrein.
Maar ik zoek eigenlijk iets waar ik mee kan spelen  terwijl koploper op het hoofdspoor treinen laat voorbijrijden
Alle suggesties welkom

mvg Steve

Greg

Persoonlijk vind ik de stationssporen wel aan de korte kant.
Ik zou er mss eerder voor opteren om deze naar het linker deel te verplaatsen, en het blauwe spoor ook te behouden als doorlopend spoor. Je kan dan nog altijd aan de rechterkant je opstelsporen en aftakkingen voorzien voor treinstelletjes en locs.
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

Gerolf

Als ik moet kiezen tussen beide plannen, doe dan het bovenste: veel spelmogelijkheden, geen overdaad aan rails en dus ruimte om scenery deftig uit te bouwen, ...
Denk ook al aan de aankleding: waartoe dienen de sporen, waar en welke industrie, hoe lopen de toegangswegen voor vervoer over de weg, ...

Het "uithaalspoor" aan je loods zou ik lager leggen, dan heeft het nut voor meerdere sporen. Maar eigenlijk zou ik het gewoon weglaten, want ik zie de ervan functie niet.

Denk er misschien ook aan om in het bovenste plan de gehele wisselknoop naar rechts op te schuiven: dan heb je links meteen plaats voor een groter station.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Greg

Idd gerolf, dat van het station naar links en de wissels naar recht bedoelde ik ook.
Je blauwe spoor kan dan gewoon dienst blijven doen als doorlopend spoor voor bvb goederentreinen of in de spits bijspringen als stationsspoor. Of inhaalspoor of wat dan ook.[;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

INFO

Steve, je gaat steeds verder in de fout, die de meeste ook maken. Je propt het veels te vol. Aan de eenvoud herkent men de meester.

Stationssporen veels te kort, voor opstopping zorgende wisselstraten en geen enkele plek meer voor de gebouwen en andere zaken.
Je allereerste plan was nog het allerbeste.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

hapkin

Ik heb er weer eens over gedachten en heb de stationsporen iets langer gemaakt.



Het perron is nu 250 cm lang, dit lijkt mij lang genoeg omdat mijn trein max 200 cm lang is.

Ook de loods heb ik weg gedaan om meer ruimte te hebben voor scenery te bouwen. Ik kan nog een locomotief + een stel op 1 van de 2 licht blauwe sporen zetten...

citaat:
Denk er misschien ook aan om in het bovenste plan de gehele wisselknoop naar rechts op te schuiven: dan heb je links meteen plaats voor een groter station.


Ik weet het niet of ik hier iets mee win. Nu kan ik net voor en achter de wisselstraat een trein stoppen in het zicht.

Mvg steve

just4fun

Wat ik ook zie is dat je trein links verdwijnt in je schaduwstation en rechts tevoorschijn komt, of rechts verdwijnt en links terug in 't zicht komt (rondjes rijden, dus). Je hebt ook een keerlus voorzien, maar die loopt naast je schaduwstation. Eigenlijk heb je dus een combinatie gemaakt van 2 parallelle ovalen (voor het rondjes rijden) en een hondenbeen. Let op: niks mis met rondjes rijden, als jij dat OK vindt!
Is het niet mogelijk om alleen een hondenbeen te cre?ren? Ik bedoel dus: je trein verdwijnt links in een schaduwstation en komt ook links terug tevoorschijn, komende uit dat schaduwstation. Rechts hetzelfde, maar dan een ander schaduwstation. Deze twee schaduwstations kunnen kleiner gemaakt worden (minder opstelsporen) dan het ene dat je nu hebt.
't Is maar een idee.
Paul

hapkin

Paul ik berijp wat je bedoelt.
Maar ik zal effe vertellen hoe ik het zie.
Op ieder paars spoor staan  2 goederentreinen achter elkaar
Deze rijden telkens hun rondje zoals in het echt.
Want een goederentrein gaat van A naar B en van B naar A met een andere trein achter de locomotief.
Hier dus enkel van A naar B en nooit terug.

De reizigerstreinen rijden via de keerlussen, deze zijn ingedeeld in 4 stukken. Er is dus plaats voor 8 reizigerstreinen in de keerlussen. Deze doen dus wel wat jij beschrijft...
Zoals in het echt, rijdt er een reizigerstrein weg en komt na x tijd terug van waar hij kwam.

Ik denk dat je toch wel al een tijdje kan kijken naar de baan voordat dezelfde trein opnieuw voorbijkomt.
Het is ook niet de bedoeling dat al de treinen achter elkaar aan rijden, maar met tussenpozen er treinen voorbijrijden.
Zoals het nu is kunnen er 12+8 treinen van 200 cm in het schaduwstation staan, dat is toch ook al niet niks h?.


En ik heb de mogelijkheid om er een trein te wijken(blauw spoor)
Of een te parkeren op de groene sporen en dan hier te rangeren enz...

Moest ik het verkeerd zien dan hoor ik het wel he

Mvg Steve



Powered By Diesel

Steve,

Is het misschien een mogelijkheid de rails diagonaal te leggen van linksonder naar rechtsboven. Dan kan je na de rechtse bocht (camoufleren met industrie/brug wegens krappe boogstraal) van rechtsonder naar linksonder nog een paradebaanvak leggen waarop je treinen passeren op de vrije baan. (flauwe bochten inleggen wekt langere indruk en oogt mooier)
Ik zou voorstellen om op de diagonaal een klein doorgangsstation te leggen met 2 sporen en een lokdepot te voorzien met een dienst infrastructuur.
Bijvoorbeeld in Stockem is er een kleine halte aan de hoofdlijn voor personeel en lokale bevolking, met daarnaast het depot. Hier kan je dan doorgaande IC treinen laten rijden en een boemel het station laten aandoen. Ook doorgaande goederentreinen passen hier perfect. Lokale goederentreinen bevoorraden het depot en de dienst infrastructuur. Voil?, een voorstel.

Alvast nog veel planplezier.
running on heavy fuel