De beste MSM

Gestart door doomslu, 21 januari 2010, 21:25:04 PM

doomslu

citaat:
Geplaatst door Paulogic

MSM vandaag in de bus. Of het nu een reactie is op mijn mailtjes (2)
of op mijn gezaag [:I] hier, terecht bedankt voor de persoon die
hiervoor gezorgd heeft. Al een paar artikels gelezen. Tof.


Mijn TMM is vandaag eindelijk ook in de bus gevallen. Zonder zagen! [:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Baureihe 103

Beste Allemaal,

Het is natuurlijk verschrikkelijk moeilijk om het iedereen 100% naar het zin te maken. Gelukkig hebben vele verschillende interesses anders zou alles maar saai worden. Kortom iedere keer weer een blad vol krijgen waar iedereen blij van wordt is een utopie.
Zoals jullie waarschijnlijk wel weten gaan mijn interesses uit naar laat ik het zo zeggen alles wat met scenery te maken heeft. Niets is zo mooi als een baan die er zo realistisch mogelijk uit ziet. De link naar het grote voorbeeld is dan al snel gemaakt want daar haal je je idee?n vandaan toch.
De goede balans tussen grootspoor en modelbouw is voor mij belangrijk en daarnaast heet het blad niet voor niets Modelspoormagazine.

Wat ik graag meer zou zien:

-Modelbanen (kan ook van een lezer zijn)(de lezer aan het woord)
-Scenery aanleg van landschappen, achtergronden, maken van bomen
water, wegen enzovoort enzovoort hier is zat over te schrijven.
Lang geleden toen ik nog jong was had je het blad Spoorwegjournaal
dat later splitste in een Belgisch en een Nederlandse uitgave (dacht
ik te weten)
Daar stond bijvoorbeeld een stuk in  ?waar zijn we mee bezig? hier
kwam nagenoeg elk modelbouw facet aan de orde
-Weatheren en superen van modellen en huisjes enozvoort(beetje flauw
van mij om dit te zeggen/schrijven dit is mijn hobby moet je weten)
-Groot spoor natuurlijk (niet boos worden) waarbij je niet al te
eenkennig zou moeten zijn er rijdt in het buitenland ook veel fraais
rond.
-Nieuwe producten in de winkel (niet al te veel er wordt door de
leveranciers al heel veel info verstrekt)
-Model besprekingen t.o.v. het voorbeeld ik bedoel model afgewisseld
met originele foto's van het grootspoor (zie de miba over de BR74
bijvoorbeeld)
-Verder al het moois wat er nu ook al wordt geplaatst in het blad
variatie is de sleutel tot een mooi gevarieerd blad.

Groet Bert[:)]
Bestaat er een andere hobby.

ERVIN

Ik heb er een tijdje nodig voor gehad eer ik jullie hier van een antwoord kon voorzien , maar ik ben dan ook hard aan het nadenken geweest wat " ik " graag eens in MSM zou zien staan.Persoonlijk denk ik dat er wel meerdere mensen zijn die graag meer willen lezen over de volgende dingen...

Hoe maak ik een mooie helling , een helling waarvan je de overgang bijna niet ziet , hoe steil mag ik gaan , lijden mijn locs daar niet te erg onder , als je 3 wagonnetjes achter een loc hebt hangen zal het nogal meevallen , maar wat met slepen van 10 of 15 wagons??

Hoe sluit ik seinen aan , en hoe bedien ik deze dingen , hoe kan ik verschillende lichten doen branden ( geel - knipperend geel enz...)
En hoe laat ik mijn treinen mooi voor zulk een sein stoppen.

Het is hier al vermeld , maar hoe maak ik een bloksysteem , en hoe werkt dat precies.

Niet voor de 3-raillers onder ons, maar wel voor de andere , wat te doen bij een keerlus, hoe ontstaat ze , en wat kan je eraan doen dat je treinen toch een keerlus kunnen overbruggen.

Hoe maak je , met flex-rails, een mooie ruime bocht, waar moet je op letten als je ??nmaal je sporen gaat plooien.

Hoe worden de goederentreinen , in het grootbedrijf, verzonden, waarom hangen er soms 30 wagons achter een loc, en waarom soms maar 3 , ik heb ooit eens ergens gelezen iets met vrachtkaarten?? Hoe kunnen we dat in model nabootsen??

Er zijn beslist nog dingen , die ik nu vergeten ben, waar de " modale"modelbouwer nood aan heeft , maar ik denk dat de meeste dingen hier al wel vermeld zijn geweest.

Dit is wat " ik " er persoonlijk graag eens zou willen in zien staan.[;)]

Tom

citaat:
Geplaatst door ERVIN


Hoe sluit ik seinen aan , en hoe bedien ik deze dingen , hoe kan ik verschillende lichten doen branden ( geel - knipperend geel enz...)
En hoe laat ik mijn treinen mooi voor zulk een sein stoppen.

Het is hier al vermeld , maar hoe maak ik een bloksysteem , en hoe werkt dat precies.

Niet voor de 3-raillers onder ons, maar wel voor de andere , wat te doen bij een keerlus, hoe ontstaat ze , en wat kan je eraan doen dat je treinen toch een keerlus kunnen overbruggen.


Wel deze dingen bedoel ik onder andere, meer elektriciteit en elketronica dus.

En wat de website betreft, mischien moeten ze bij MSM eens gaan kijken hoe onze noorderburen dat klaarspelen...
Tom

janjozef

citaat:
En wat de website betreft, mischien moeten ze bij MSM eens gaan kijken hoe onze noorderburen dat klaarspelen...


Maar van het maken van een goed modeltrein tijdschrift kennen ze weer niet veel,

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

vandomm

Als ik mijn voorkeur mag geven :

Nieuws : modellen, merken , beurzen ,ontwikkelingen en nieuwe produkten.  4 paginas
lokomotieventests:3 pag.uitgebreid met grotere foto's en finesses
rijtuigen tests 2 pag.           idem dito
wagon tests     2 pag.           idem dito
auto's en vrachtwagens 2 pag. nieuwe modellen en produktkwaliteit en het inzetten op een modelspoorbaan.

baan 4 pag.: grote duidelijke foto's van de gebouwen/scenery en tekst
baanplan : 4 pag. veel verschillende mogelijkheden qua terrein/land

schilderen/verweren : 8 pag. tekst waarin er diep wordt ingegaan op de moeilijkheden en mogelijkheden , met hele scherpe en/of grote foto's . en waarin er wordt gewezen waar en hoe er fouten gemaakt kunnen worden zodat deze voorkomen worden .

bouwen van kit : 4 paginas  met veel uitleg ,foto's en tips
zelfbouw       : 4 paginas        iden dito
superen : 3 pag.  veel uileg en hoe fouten te voorkomen
marktoverzicht : 2 pag. wat er zoal te koop is en wat er verwacht kan worden.

technieken : 4 paginas om er heel diep op in te kunnen gaan
tentoonstellingen : 2 pag.
besturingen : 2 pag. besturing van locs en van seinen
gereedschappen :2 pag. het beste gereedschap voor een bepaald produkt
tips 3 : paginas  op alle gebied , altijd leerzaam
hrootbedrijf : 3paginas
treinsamenstellingen : 2 pag.
clubs : 2 pag.
oude doos : 2 pag. voor de liefhebbers
lezer aan het woord : 2 pag  en geen tekst zonder inhoud.
boekbesprekingen: 2 pag. hier kan van alles in staan .
produktbesprekingen : 4 pag. Met een heel uitgebreid scala
software besprekingen : 3 pag. war er op de markt komt en herziene versies. Vooral voor besturing van baan , licht en seinen .

sorry, dit zijn mijn 75 paginas waarom gevraagd is.
groeten voor allen.
Cees .

phille

Voor mij mag het volgende er meer inzitten.
- baanplannen
- software, centrales, en dan vooral meer uitleg over wat compatibel is    ..en wat niet samen werkt, terugmeldingen...
- boekbesprekingen, ook publicaties in andere talen.
- Opbouw van een baan  van A tot Z.


- Heel graag meer historisch materiaal en beschrijvingen van het    grootbedrijf om te helpen een modelwereld te  cre?ren.
- Ik denk hierbij
1.  foto's van oude stations, bundels....
2. historisch rollend materieel,een volledig overzicht ivm belgie is moeilijk te vinden.
3. een reportgage (mini) over de verschillende functies, jobs in het verleden, stokers, onderhoud....

Wat eventueel wat minder mag :
- nieuwe automodellen,
-(voor mij ) ingewikkelde technieken, zoals etsen.. ik weet met moeite hoe een draai of freesbank eruit ziet laat staan dit er mee zou kunnen werken.

voila, groeten
Phil

erik50

citaat:
Geplaatst door phille

Voor mij mag het volgende er meer inzitten.
- baanplannen
- software, centrales, en dan vooral meer uitleg over wat compatibel is    ..en wat niet samen werkt, terugmeldingen...
- boekbesprekingen, ook publicaties in andere talen.
- Opbouw van een baan  van A tot Z.


- Heel graag meer historisch materiaal en beschrijvingen van het    grootbedrijf om te helpen een modelwereld te  cre?ren.
- Ik denk hierbij
1.  foto's van oude stations, bundels....
2. historisch rollend materieel,een volledig overzicht ivm belgie is moeilijk te vinden.
3. een reportgage (mini) over de verschillende functies, jobs in het verleden, stokers, onderhoud....

Wat eventueel wat minder mag :
- nieuwe automodellen,
-(voor mij ) ingewikkelde technieken, zoals etsen.. ik weet met moeite hoe een draai of freesbank eruit ziet laat staan dit er mee zou kunnen werken.

voila, groeten
Phil




Hier sluit ik mij volkomen bij aan.
Alleen het etsen en andere technieken verdienen zeker hun plaats in het blad, zo blijft het voor iedereen ongeacht wel niveau men haalt interessant.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Steam.N

citaat:
Geplaatst door phille

Voor mij mag het volgende er meer inzitten.
- baanplannen
- software, centrales, en dan vooral meer uitleg over wat compatibel is    ..en wat niet samen werkt, terugmeldingen...
- boekbesprekingen, ook publicaties in andere talen.
- Opbouw van een baan  van A tot Z.


- Heel graag meer historisch materiaal en beschrijvingen van het    grootbedrijf om te helpen een modelwereld te  cre?ren.
- Ik denk hierbij
1.  foto's van oude stations, bundels....
2. historisch rollend materieel,een volledig overzicht ivm belgie is moeilijk te vinden.
3. een reportgage (mini) over de verschillende functies, jobs in het verleden, stokers, onderhoud....

Wat eventueel wat minder mag :
- nieuwe automodellen,
-(voor mij ) ingewikkelde technieken, zoals etsen.. ik weet met moeite hoe een draai of freesbank eruit ziet laat staan dit er mee zou kunnen werken.

voila, groeten
Phil




Voor mij mogen die technieken er juist w?l bij zijn:   het verbreedt je horizon, en biedt misschien oplossingen aan problemen waar je mee zit.  Uiteindelijk kies je zelf of je er aan begint of niet.

Wat er voor mij meer in mag komen:
-  baanplannen zijn leuk.  Hoe meer, hoe liever.
-  electronische schakelingen, aansturing, enz.  Niet alleen voor de digitale rijders, maar ook meer basisschema's

Toch even vermelden dat ik toch altijd wat meer uitkijk naar een nieuwe uitgave van MSM dan van sommige andere magazines.  De kwaliteit is prima.  Waarvoor mijn dank [;)]
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Ghislaine

Tot nu toe allemaal bijzonder goede, en m.i. zeer nuttige, en waardevolle bijdragen. Ik kan mij goed vinden in veel van het vorenstaande.

Wat mij echter frappeert is dat N-spoor in Belgi? zo onderbelicht is / wordt. Hoe komt het toch dat daar in ons land zo weinig belangstelling voor bestaat, en als gevolg daarvan, er hier zo weinig voor te koop is?

Ik moet er vrijwel altijd voor naar Nederland of Duitsland. En dit, terwijl al hetgeen er voor wordt gefabriceerd, even natuurgetrouw en mooi is als HO. Daarbij het voordeel dat je op een kleinere oppervlakte veel meer kwijt kan. Natuurlijk kan ik dan ook nog even Z-spoor aantippen, maar dat is destijds nu eenmaal niet mijn keuze geweest.

Maar ook de N- en Z-spoorders hebben recht op, c.q. belang, bij af en toe een verhaal/foto's/reportage over datgene wat hen vermaakt, en bezig houdt.

Er valt voor de redactie dus nog veel te doen, en van harte succes daarmee. Ik kijk er met belangstelling naar uit.

Groetjes,
Ghislaine

doomslu

Probleem is dat de H0 markt in Belgi? al amper rendabel is (volgens de fabrikanten. Te nemen met een korreltje zout). De N-markt is zoveel maal kleiner, dus is er geen of amper interesse van de fabrikanten. Gevolg: weinig Belgisch beschikbaar en aldus weinig amateurs en ... zo draaien we rond.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Steam.N

Zolang MSM N-Baantjes blijft opnemen ben ik best blij.  
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Belgische N-spoor een probleem? Ik bekijk het langs te positieve kant: het is een uitdaging. Er zijn toch wel een hoop bestaande modellen te gebruiken als basis voor ombouw. Het is en blijft tenslotte modelBOUW en niet modelKOOP. [:D]

Als je de handen uit de mouwen steekt, kan je best een aardige Belgische verzameling bij elkaar knutselen. En wat is er n?g leuker dan dat???

En langs de kant, van de MSM-redactie doen ze de laatse jaren echt wel hun best. Maar echte N-artikels moet van N-ers komen. Dus, kruip in de pen, maakt foto's en stuur het verslag van je laatste pronk-creatie op naar de redactie... waarom niet!? [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel


Ik kan Michiel alleen maar bijtreden! Ook ik vind het een uitdaging om zelf Belgisch materieel te (ver/om-)bouwen.
Michiel heeft trouwens reeds een mooie lijst gemaakt met reeds geproduceerd Belgisch materieel in N.

Maar ik denk dat Ghislaine ook bedoelde dat N zo moeilijk te vinden is in Belgi?. De meeste winkeliers hebben amper iets in N, laat staan in Z.

Groeten,

Dries