Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

De beste MSM

Gestart door doomslu, 21 januari 2010, 21:25:04 PM

doomslu

Naar aanleiding van de opmerking van enkelen onder jullie dat MSM 89 niet zo heel interessant was vroegen we ons op de redaktie af wat dan wel het ideale nummer zou zijn.

Nu beseffen we wel dat dit iets heel individueel is en we kennen allemaal wel het gezegde over smaken en kleuren...

Toch zijn we heel erg benieuwd naar jullie individuele eigen beste MSM ooit. Het is te zeggen: doe het zelf als je het beter kunt (grapje) :D

Stel, je hebt de beschikking over een volledige MSM om te laten vullen met jouw favoriete onderwerpen. Laat ons zeggen dat je, wanneer we covers, reklames, inhoud en voorwoord weglaten, je over 75 pagina's beschikt. Hoe doe je dat? Welke onderwerpen wil je er in, op hoeveel bladzijden en hoe???

Ik help jullie even en noem vanalles op:
- nieuws (waarover ? ...)
- locomotieven test
- rijtuigen test
- wagons test
- auto's en vrachtwagens
- baan
- baanplan
- schilderen, verweren
- bouwen van een kit
- zelfbouw...
- superen
- marktoverzicht
- technieken...
- tentoonstellingen
- besturingen
- gereedschappen
- tips
- grootbedrijf
- treinsamenstellingen
- clubs
- uit de oude doos
- de lezer aan het woord
- boekbesprekingen
- productbesprekingen
- software besprekingen
- ...


Probeer zo precies mogelijk te zijn en vergeet het aantal bladzijden niet.

Voil? ze, nu is't aan jullie.
En geen kritiek, gewoon ieder zijn eigen gedacht. Het mag! ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

marctje

wat ik altijd zeer intressant vind, zijn baanplannen zoals bij railroadermagazine waarbij het banenplan genummerde pijltjes staan die overeenkomen met de gepubliceerde foto's. dit geeft een vissueel zicht op sommige zaken. een bespreking van een baan zou ik zou over een 5 ? 6 pagina's laten gaan. natuurlijk mag het laatste nieuws over de fabrikanten niet ontbreken, 2 tot 4 blz. misschien iets meer nieuws over scenery materiaal vb. auto's, figuren enz., ook een blz. 2 tot 4. misschien ook meer artikels over de hobby bij mensen thuis ( kan ook al oplopen tot 5 ? 6 blz.) workshops en how to do it zijn voor onze hobby natuurlijk heel intressante items maar deze mogen niet te groot worden (sommige zijn echt overdreven vind ik). misschien kan er ook wat meer reklame rond winkeliers gemaakt worden vb. welke winkel doet welke actie wanneer. de agenda op het laatste zou ik zo behouden evenals de te koop of gezochte zaken.

dit is zo mijn eigen persoonlijk idee, maar dit is voor iedereen wel anders, vermoed ik niet maar ben hiervan heel zeker
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

Tom

Van mij zou het elektisch gedeelde van de modelbouw wat meer belicht mogen worden in MSM.
Ik vind dat sinds het ABC-systeem hier weinig of niets meer over geschreven werd.
En dat kan gaan over eenvoudige dingen zoals: hoe leg ik een ringleiding, waar moet ik dan op letten, BOOSTERS? wie wat waar..., hoe seinen hun tkens laten aanpassen aan het treinverkeer, ...
Zelf ben ik een leek op dit vlak, en ik zou graag hierover nog veel leren van MSM.

Een baanplan zou er van mij elke 3-4 nummers mogen instaan.
Voldoende idee?n opdoen kan nooit geen kwaad.

De reportages zouden van mij heel wat minder mogen, deze boeien mij meestal het minst, maar dat is persoonlijk.

De lezersbrieven/mails zouden mogen terug komen, als men die nog ontvang bij MSM?

Ik vind het goed dat het thema treinsamenstellingen er zo goed of ieder nummer instaat, maar ik vind dat men er soms te veel "specialekes" in bespreekt.
Er zouden wat meer gewone samenstellingen in mogen komen van nu, maar deze kennen we meestal wel, maar vooral van vroeger.
Ik geef een voorbeeld, zo was vroeger (jaren70?-80-90) de samenstelling M2B-M2B-M2AB-M2BD veel voorkomend, en zo zijn er mischien wel nog andere.
Men mag van mij hiermee zelfs terug gaan naar het stoomtijdperk, dit is zeer handig als je zelf niet over fotoboeken beschikt.

Dit zijn een paar persoonlijke idee?n/opmerkingen, men mag er mee doen wat men wilt, ik vind MSM ondanks af en toe een mindere editie toch goed vinden.
Tom

modeltreinbart

Ik vind persoonlijk dat zelfbouw van gebouwen en andere producten meer aanbod mag komen , spoorplannen kan miss ook nog intressant zijn maar dan meer op realistische beelden gebasseerd uit het belgische front ( de ardennen bvb of haven gebieden). Over vrachtwagens en auto en hun superingssets ( zoals de vrachtwagens van herpa). En eventueel wat de lezers thuis staan hebben van banen (zoals station hove in het laatste nr.), ik denk dat er nog veel prachtige banen bij de mensen thuis staan die nog niet gezien zijn.
En van clubs in belgi? een heruitgave geven ik denk dat er bij sommige clubs al veel veranderd is dan 10 jaar geleden.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

Michiel

Voor mij mag dat gerust een vrij eenzijdige constructief-technisch MSM zijn: een paar pagina's per onderwerp met o.a.

  • zelfbouw van een rollende overweg anno 1900, met servo

  • superen van een ex-Pruissisch rijtuig,

  • technieken basis spuitverven in 10 lessen

  • besturing en automatiseringstechieken: deel 1, opnemers

  • tips: een kwalitatieve verbinding van modules en segmenten, deel 3, de bedrading

  • gereedschap: baanplannen met Gimp,

  • bouwen van een kit: de Brusselse Chocoladetram,

  • en als klap op de vuurpijl:
  • een meerdelige reeks: van ontwerp tot model: hoe je eigen model ontwerpen, plannen creeren klaar voor plotter en freesmachine


Een mega-nummer waar modelbouw centraal staat.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Voor mij persoonlijk is MSM vooral een naslagwerk voor modelbouw, dat stilaan verder uitgebreid wordt.
Daarom vind ik "nieuws" en dergelijke minder interessant: na een jaar of zo heb je daar niet veel meer aan. De komende Neurenberg-reportage is bvb ook niet iets waar ik naar uitkijk [|)]

Om min of meer Luc's lijstje te gebruiken:
- nieuws (nieuwe producten) - mag minder
- tests rollend materieel - mag minder
- auto's en vrachtwagens - neutraal
- baanbesprekingen - een plan met fotoverwijzingen zou tof zijn, hoeft niet in elke MSM
- baanplan vanuit bestaande situaties - mag meer
- schilderen, verweren - mag meer
- zelfbouw (van een kit), superen, ... - mag meer
- tips en technieken - mag meer
- tentoonstellingen - mag minder
- besturingen - mag meer
- gereedschappen - mag meer
- grootbedrijf, treinsamenstellingen - liefst veelvoorkomende situaties van alle tijden
- clubs: update zou niet slecht zijn - mag meer
- uit de oude doos, de lezer aan het woord - neutraal
- marktoverzicht, boek- en productbesprekingen - mag minder
- software besprekingen - neutraal

Uiteraard speelt persoonlijke interesse (techniek, zelfbouw, ...) de hoofdrol bij "mijn" verlanglijstje. [;)]
Om een evenwichtig tijdschrift te hebben voor een breed publiek doe ik gerust heel wat water bij de wijn [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

stefanic

Laten we luc z'n lijstje eens overlopen, gebundeld in hoofdstukjes:

'RECLAME'

- marktoverzicht
Ik veronderstel dat hiermee de nieuwtjes bedoeld worden, zoals ze nu ook steeds vooraan elke MSM staan...
Dit is steeds interessant. Hier mogen gerust 5 bladzijden voorzien worden. Nurnberg is een specialleke natuurlijk en verdient een apart artikel.

'TEST'

- locomotieven test
- rijtuigen test
- wagons test

Voor deze 3 mag gerust 10blz per nummer. De ene keer een loc, dan een wagon en/of rijtuig etc.

'MODELBOUWTECHNIEKEN'

- schilderen, verweren
- superen
- bouwen van een kit
- zelfbouw... (treinen, boomkes, scenery,...)
- technieken... (printplaatjes, solderen, harsgieten...)

Hier draait het natuurlijk om: dit mag van mij dan ook makkelijk 20blz krijgen. En indien het een keer langer moet, mag/MOET er iets anders aan plaats voor inboeten.

'PRAKTISCHE UITWERKING'

- baanbespreking (met baanplan!)
- baanplan (voor een ?fictieve? baan om een bepaald thema weer te geven)

Dit is ook een belangrijke: 10blz/nummer. Hier moet vooral aandacht geschonken worden aan het HOE (met verwijzingen naar technieken)

- uit de oude doos
Dit kan al eens als alternatief voor een baanbespreking, in de zomerperiode, als er minder volk op zolder kruipt om te knutselen en liever in de tuin onder een parasolletje z'n MSM leest.

TECHNIEK v/d MODELBAAN

- besturingen
- beveiligen (seinen, blokstelsels,...)

10blz

MATERIAAL/GEREEDSCHAP

- productbesprekingen (ik veronderstel: gietharsen en andere materialen die nuttig zijn bij modelbouw?)
- gereedschappen en gebruik ervan

5 blz.
Hoe gebruik ik correct dit of dat. Waar moet ik op letten als in een soldeerbout koop of een plooibankje wil.
Bijvoorbeeld in MSM89 (brugje) wordt gesproken over een spanvijs met zachte aluminium bekken. Staat dat op de doos als je zoiets gaat kopen? Met welke kostprijs moet je rekening houden als je geen prul wil.
Zelfbouw van gereedschap (sorry Gerolf): ok als het over iets simpel gaat. Als ik zie wat er komt kijken voor de bouw van dat soldeerapparaat denk ik: ik zal wel eens zoiets kopen als ik dit echt nodig heb, en liever veel tijd steken in het maken van printplaten voor blokbeveiliging ed. Maar chapeau natuurlijk als je dat allemaal zelf kan (en wil tonen dat een en ander relatief 'eenvoudig' is). Ik kan me ook voorstellen dat een etsbak ook gewoon te koop is, zodat ik meer tijd kan spenderen aan er dingen mee maken. Op dat moment is de bespreking en gebruikstips voor een concreet model 'out of the box' interessant, misschien met 'eenvoudige' aanpassingen die het voor de modelbouwer specifiek nog beter maken... Gerolf: dit is geen aanval op jou he: ik heb ongelofelijk ontzag voor je verwezenlijkingen, maar hoeveel lezers gaan dit effectief ZELF nadoen. Ik geniet zelf ook veel meer van je zelfgemaakte scenery-juweeltjes dan van je zelfgebouwd gereedschap.

AGENDA/KOOPJES
- tentoonstellingen

Een artikel over een voorbije tentoonstelling hoeft niet: enkel vermelding in de agenda. Laat overd e gepasseerde expo's maar iets getoond worden op het forum. Voor lezers in MSM is het enkel: 'ik was daar ook' of 'dju, ik heb iets mooi gemist'.
Daarom mag misschien voor dergelijke grote evenementen, die nu een artikel waard zijn in MSM, een iets uitgebreidere aankondiging VOORAF worden gedaan. In die zin zou zelfs elke maand 1 pagina met meer info over de komende expo's of grote evenementen getoond mogen worden (als 'bijlage' op de summiere opsomming in de agenda). Dus liever vooraf wat meer 'reclame' dan info achteraf...
dus 2 blz totaal.

'GROTE BROER'

- grootbedrijf
- treinsamenstellingen

Dit mag er zeker in, maar bij voorkeur gelinkt aan andere artikels (testen modellen, baanplan,...) Voor de 'losse' nieuwtjes zijn er andere tijdschrijften (als je echt wil, 1 blz, zoals nu).
5 blz (dus vooral als onderdeel van andere artikels!)

- auto's en vrachtwagens
- boekbesprekingen
- software besprekingen
Bij het 'marktoverzicht': 2 blz.

Software kan uitgebreider aan bod komen bij baanbesturing natuurlijk.

- clubs
kennismaking met een club, in het kader van een expo die ze organiseren bv. of als 't een nieuwe club is of een die x jaar bestaat. Eens per jaar misschien eens een overzichtje met verwijzing naar website?
2 blz.

- de lezer aan het woord
Dit mag, indien de info ook nuttig is voor de lezer.
1 blz

Dus samengevat:

Reclame (nieuwtjes trein en auto): 7 blz
Modelbespreking/test: 10 blz
Modelbouwtechnieken: 20 blz
Baanbespreking 10 blz (ook uit de oude doos)
Baanbesturing/techniek: 10 blz
Hobbygereedschap en materialen: 5 blz: (gebruik ervan zit bij modelbouwtechnieken!)
Agenda/Tekoop: 2 blz
Grootbedrijf: 5 blz
clubs: 2 blz
lezersforum: 1 blz

en 3 bladzijden ?reserve??
Stefan,
'specialist' in grootspoor, amateur in modelspoor: HO= dig NMBS | I dig NMBS | O~ analoog GILS
http://www.berail.behttp://spooreen.berail.be | http://gils.berail.be

Paulogic

Ik vind de MSM (althans de enkele die ik heb waaronder nr 88)
(en neen geen 89 want die is niet toegekomen[:(], ik weet het ik zaag...[:D])
alvast aangenaam zoals die is. Ook al is niet alles mijn directe
interesse toch lees ik hem van voor naar achter (of omgekeerd)
Alle info is handig om uit te leren. Maar ik ben nogal leergierig
tot in het extreme. Zal wel beroepsmisvorming zijn.

Naar analogie met enkele andere tijdschriften die ik lees (IT, automobiel) en rekening houdend met de goede idee?n van bovenstaande schrijvers, zou het misschien handig zijn om meer in minder te doen.
Hier mee wil ik zeggen meer verschillende rubrieken maar in minder
pagina's. Zo denk ik dat eenieder in iedere versie aan de bak komt.

Wat zeker leuk zou zijn :
- Nieuwe zaken op alle vlak. (is nu al)
- Enkele artikelbespreking van nieuw model, een module,
een bouwpakket van scenery, software... waarbij ook aandacht voor de electronica en seinen enz..
- Een vergelijking van enkele zaken zoals bvb : Ecos, Fleischman centrale, M?rklin Central Station 2 en dan met voor- en min-punten.
- Kneepjes van het vak. Eventueel een artikel door een lezer over zijn 'specialiteit'. Er zitten er hier genoeg die velen van ons
kunnen verblijden met hun kennis.
- Truken van de foor : speciale trukjes voor keerlussen of bedrading of...
- Tips en weetjes : van die kleine handige tips waarvan er enkele
op ??n pagina passen. vb : losmaken wagons met tandenstokers...
- Baanplan bespreking zeker ,maar dan liefst met een summier plannetje want dit geeft ons een beter overzicht alsook meer stof tot nadenken.
- Grootbedrijf : is voor velen heel interessant.
- interview met een of andere leverancier en/of winkel en/of
...
- Vraag en antwoord is misschien minder nodig (Het forum lost dit op
denk ik).
- cursus in meerdere delen op de laatste pagina's ? voorgeribbeld
zodat we deze gemakkelijk kunnen uitknippen en dan in een aparte map
steken : vb : Airbrushen, superen, ...

Bijkomstig eens nu en dan een gedeelte met een overzicht van bvb
alle NMBS tuigen nog heden in gebruik of alle DB treinen die passen
bij een bepaald tijdperk, realistische stammen,... idee?n genoeg hier denk ik?
mvg,
Paul(ogic)

Jurgen

Voor mij mag het volgende in onze MSM staan:

Modelbesprekingen en loctesten. Dit zowel voor 2- als 3-railmodellen indien mogelijk. Het is niet omdat een 2-railmodel goed rijdt, dat dit ook bij een 3-railmodel zo zal zijn en omgekeerd.

Het nieuws van de fabrikanten mag van mij wel blijven. Al het nieuws van Belgische modellen, maar ook de modellen die op een Belgische baan ingezet kunnen worden.

Treinsamenstellingen zijn altijd interessant, oud of nieuw, speciaal of alledaags. Maar zet er dan wel de eventuele artikelnummers van de rijtuigen in model bij, anders weten we nog niets.

Reportages over de clubbanen mogen er van mij ook altijd in. Sommige banen hebben leuke taferelen die je dan misschien nog kan nabouwen op je eigen baan.
Verslagen van musea mogen er ook altijd in. Altijd leuk om te weten waar je eens naartoe kan gaan als je het beu bent om in je kelder of zolder te vloeken als er eens iets niet lukt. [:D]

Lezersbrieven zijn soms leuk, maar niet mee overdrijven.

Praktijk kan altijd. Een huisje in elkaar steken kan iedereen, maar het ook heel mooi en realistisch afwerken is soms al een pak moeilijker. Bruggen, bomen, straten, pleinen,... noem maar op, alles heeft zo wel zijn eigen procedure om te maken. Hierover kunnen dus nog ontelbare praktijkartikels gemaakt worden.

Grootbedrijf zou ik houden tot 1 pagina. Als een bespreking van een loc/rijtuig/goederenwagen gegeven wordt mag een beetje uitleg over het grootbedrijf ook. Ik bedoel dan bouwjaar, inzetbaarheid,...

Boekbesprekingen interesseren mij helemaal niet. Maar ik ben niet alleen natuurlijk.

De oude doos is leuk, maar hoeft niet voor mij.

Een verslag over N?rnberg moet gewoon. We zijn allemaal nieuwsgierig naar wat er gaat komen en daarvoor is dit verslag wel handig. Ik zou me wel beperken tot de Belgische nieuwigheden en alles wat op een Belgische baan ingezet kan worden. MSM heeft zich tenslotte willen profileren als Belgisch modeltreinmagazine.

Verder zou ik nog eens moeten nadenken, maar dit was het eerste wat in me opkwam.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Binco

de beste msm?
...
[^]de artikels die ik wel interesant vind zijn:
- nieuws van de fabrikanten moet er gewoon inblijven.
- de besprekingen van nieuwe modellen
- treinsamenstellingen vind ik ook zeer goed!
- grootbedrijf: (nieuwe loks, modernisering van materiaal,...)
- superen en zelfbouw vind ook al wel eens handig
- van tijd tot tijd eens "uit de oude doos" of "lezer aan het woord"
- de agenda achteraan zou ik ook houden!

[V]wat van mij er dan weer uit mag is:
- baan besprekingen die niet echt belgisch zijn.
- gebruik van speciaal gereedschap of bepaalde technieken(bv. solderen)
- speciale besturings middelen  

 


mini-bs

Voor mij is MSM best wel goed zoals het is.
Uiteraard zitten er af en toe exemplaren tss die weinig binnen mijn interesse bieden, maar andere dan weer heel veel. Dat is zo met elk blad denk ik. Miba en co doen dat zeker niet beter of slechter. Verschil is dat ik die alleen koop wanneer er iets in staat dat ik dringend wil lezen, MSM koop ik ook gewoon uit solidariteit.

Wat naar m'n gevoel wat meer aan bod zou mogen komen zijn de exploitatie van de baan (en van het grote voorbeeld) (deze maand al een leuk begin met het Fremo-vb) en suggesties om het ovaal te vermijden want blijkbaar is Bernie Ecclestone nog steeds de patroonheilige voor veel beginners [8D]
 

T03

het moet niet evident zijn om elke maand iedereen tevreden te stellen, de beginner en de ervaren. Gezien uit dit standpunt vind ik de huidige uitgaven ok. Nu, je hebt er om gevraagd, wat kan er beter volgens mij:
Graag meer,
-bouwen, verbouwen, zelfbouwen,... alles wat praktijk is.
Hou er rekening mee dat er beginners en ervaren bouwers zijn.
-Tips, maandelijks, zoiets als de maandelijkse tip(s) van tante kaat[:D]
-Banen met (nog)meer beschrijving van hoe en wat
-Besturingen zijn best interessant.

Graag minder,
-Beschrijvingen van nieuwe modellen, in het laatste nummer net iets teveel.
-Verslagen van tentoonstellingen. (behalve Mechelen en Genk)
-Minder pagina's over de banen die de meesten op tentoonstellingen reeds hebben ontdekt.
-Grootbedrijf, treinsamenstellingen. Vind je dat niet terug in een ander magazine ? Spoorwegjournaal, is dat daar niet beter op zijn plaats ?

Voor de overige punten heb ik geen comentaar.
SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

dirkske

Voor mij is iedere editie van msm een topper.
Er zijn inderdaad dingen die ik maar ??n keer lees en er zijn dingen die ik meerdere malen lees.
Wat voor mij zeker moet (aub) blijven zijn de baanbesprekingen en zeker ook het thema zelfbouw zoals de technieken van Emmanual, Gerolf en vele andere natuurlijk.
Scrachbuilding in het algemeen.
Van mijn kant in ieder geval twee dikke duimen voor gans de redactie.[;)]

Groetjes Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje!

Jurgen

Tja, voor mij is ook iedere MSM goed zoals hij is, anders zou ik geen abonnee blijven h?.
Maar als men dan toch vraagt hoe je je eigen magazine zou samenstellen, dan geef ik gewoon mee wat ik zou willen.
Mijn wil is geen wet, maar als er dan toch naar gevraagd wordt... [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

conducteur

- nieuws (waarover ? ...)-nieuwigheden: zo houden, misschien proberen per land te sorteren
- locomotieven test-per lok een a twee bladzijden
- rijtuigen test-ook een pagina zoals locomotieven
- wagons test-een pagina
- baan: goed zo
- baanplan-goed zo
- schilderen, verweren- mag veel meer
- bouwen van een kit- zit er dan geen handleiding bij?
- zelfbouw...- meer dingen die iedereen kan gebruiken. Ik denk dan aan  artikels zoals msm 40 halfrelief huizen, het bouwen van een waterkraan.... (dingen die op bijna elke baan nuttig kunnen gebruikt worden)
- superen-beetje meer?
- marktoverzicht-niets voor mij
- technieken...- mag meer
- tentoonstellingen- houden zo
- besturingen-meer
- gereedschappen-meer
- tips- meer
- grootbedrijf-houden zo, anders kopen we wel spoorwegjournaal
- treinsamenstellingen- goed zo (aandacht ook op korte treinen)
- clubs-goed, mag inderdaad update (ik herkende de dwarsliggers niet op de foto zoals die in msm staat)
- uit de oude doos-goed
- de lezer aan het woord-meer (kzou dan wel 2 onderwerpen bespreken en niet een langer en uitgebreider)
- boekbesprekingen
- productbesprekingen
- software besprekingen-paar keer per jaar?
- scenery- VEEEEEEEEEEEEEEL MEEEEEEER basiskneepjes om bv. een landschap aan te leggen. Ik ben hier aan tprutsen voor iets deftig te krijgen op minibaanjte.

- Agenda- opdeling in regio's/provincies? Ik kan moeilijk alleen naar een tentoonstelling in Antwerpen gaan, maar bv naar de wijde omstreken van -Oostende-Brugge-Maldegem-Oostkamp-Damme-Knokke kan ik gemakkelijk met het openbaar vervoer bereiken.

Verder zou ik de inhoud volledig doen zoals ze nu op pagina 5 staat, met korte inhoud van elk artikel. Dit mag dan wel geen 3 a 4 Bladzijden in beslag nemen. Ook meer artikels van korte lengte en (praktijk)artikels waar veel mensen iets aan hebben. (zoals ik hierboven heb beschreven)
Verder  kan ik Jurgen ook goed volgen en Binco ook.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum