Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

De beste MSM

Gestart door doomslu, 21 januari 2010, 21:25:04 PM

marimon

Het moet moeilijk zijn om als redactie van een magazine als MSM maandelijks al zijn lezers te laten boeien. Chapeau voor al de redacteurs.
Nu ik bijna zes jaar bezig ben met modelspoor beschouw ik mij nog altijd als een beginneling en terecht ook hoor! En daar blijf ik soms op mijn honger zitten bij MSM.
MSM is voor mij althans een informatiebron en naslagwerk maar er wordt teveel aandacht besteed aan informatie in het algemeen waarmee ik het volgende wil zeggen:
-grootbedrijf: max ??n blz en met kleinere foto's. Ik zie liever duidelijker (grotere) afbeeldingen van o.a. zelfbouwartikelen.
-nieuw op de markt: goed in zijn huidige vorm
-bespreking van materiaal: soms wordt het echt bladvulling om een model welke dan ook, loc - wagon - rijtuig, aan te prijzen. Dus hier wat minder. En waarom ook niet vermelden waar je iets kan vinden in Belgi? of elders. Moet ik zonodig voor bepaalde artikelen echt naar Amerika schrijven om het te bestellen of kan ik het hier ook krijgen? Soms kwijlt men van een artikel maar weet niet waar het te bestellen of aan te kopen.
-baanbespreking: goede frequentie maar zou toch altijd moeten vergezeld zijn van het sporenplan. En waarom dan niet meteen de dimensies toevoegen en als dit beschikbaar zou zijn de gebruikte besturing, de gebruikte seinen, de gebruikte decoders, de schakelingen, de verlichtingen, enz... zodat er een overzicht van het totale plaatje van de baanbespreking/-presentatie tevoorschijn komt waarbij eenieder kan zien hoe een en ander gekoppeld, geschakeld, gebouwd werd. Dit mag gerust over een tiental bladzijden gespreid worden met uiteraard grote foto's.
-zelfbouw: een zeer belangrijk item in MSM die soms te rijkelijk wordt uitgeschreven. Mag meerdere bladzijden vullen maar kan waarschijnlijk met minder tekst meer betekenen. hier ook weer grotere detailfoto's.
-praktijk: voor bouwpaketten minder beschrijven hoe alles moet geassembleerd worden ( beschrijvingen zitten meestal in de doos) maar ineressanter wordt het hoe je dit alles kan gaan verweren en/of superen.
-praktijk: we zijn niet allemaal digitechneuten of analoge specialisten. Dus hier kan verbetering optreden door meer en duidelijke schema's weer te geven van alles wat er op dit vlak kan besproken worden. Zeg niet van 'dat kan op die of deze zijn website gevonden worden' maar eerder ' ziehier hoe het gemaakt werd'(bij toelating van de auteur natuurlijk).
-praktijk: wanneer digi of andere componenten gebruiken en hoe aan te sluiten. Vergelijken met x en y of z. Niet zozeer de decoders plaatsen in loc's, maar gebruiken op de baan zoals bvb indeling in blokken en de hele santeboetiek errond, of plaatsen van reedcontacten en hun schakelingen, en weerom met groete foto's.
-praktijk: waarom niet eens beginnen met een fictieve opbouw van een baan(tje)zowel digitaal als analoog met alles erop en eraan. Vanaf de stekker van de trafo, over de te plaatsen versterkers tot het plaatsen van het laatste sein en zijn werking.
Systematisch na verloop van tijd krijgt men een volledige modelspoorbaanbeschrijving met alle of toch de meest courante aansluitingen die er bestaan. Voordeel hierbij is, wanneer er een nieuw artikel uitkomt men dit kan verwijzen voor gebruik aan de hand van deze fictieve spoorbaan.
-beschrijving: een maandelijkse presentatie van een buitenlandse baan met al zijn toeters en bellen zou ook niet te versmaden zijn.
-autonieuws: behalve dat deze artikelen schandalig duur zijn voor wat ze zijn, heerst mij de indruk dat hier toch t? uitgebreid over verteld wordt.
-locomotieventest: kort en bondig in plaats van die hele rimram van loepzuivere letters, losse onderdeeltjes zelf te monteren , schildering kan beter, enz....
-praktijk: vergelijken van artikelen. Er zijn genoeg artikelen op de markt die tegen elkaar kunnen besproken worden.
-tentoonstellingen en agenda: niets mis mee.
-baanplannen: al de vrijgekomen ruimte van nodeloze teksten kunnen ingenomen worden door baanplannen en hun beschrijving en foto's zoals het nu reeds schitterend wordt gepubliceerd.

Over het juist aantal bladzijden dat een artikel moet hebben is niet aan mij besteed. Ik weet uit ervaring dat dit een moeilijke opgave is en besef dat de redactie (soms) zweet en tranen moeten laten om alles in een juiste format te gieten.
Nogmaals chapeau.[;)]



Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

dgrr57

De beste MSM : die dat ik elke maand met evenveel plezier leest (in het Frans [;)])

doomslu

citaat:
Geplaatst door dgrr57

De beste MSM : die dat ik elke maand met evenveel plezier leest (in het Frans [;)])

Dat is niet MSM, maar TMM! [:D][:D][:o)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

cyberbeast

Ik heb zopas een abo genomen op MSM, dus zo slecht zijn jullie niet bezig.
Om toch wat opbouwende kritiek te geven:
- nieuws: goed zoals het is maar mag mss wat meer. Een gewone geschreven lijst kan al een leuke toevoeging zijn. Het is niet simpel om overal modelspoor nieuws te vinden.
- locomotieven: mogen er meer van zijn maar de besprekingen mogen best een stuk korter. 3 blz lijken me meer dan voldoende. Er hoeft ook geen foto bij van elke mogelijke hoek.
- rijtuigen test: idem vorige.
- wagons test: idem vorige.
- auto's en vrachtwagens: wat nieuws zoals nu is perfect. Je kunt moeilijk iedere nieuw auto'tje of vrachtwagentje bespreken. Mss wat meer aandacht voor Faller Car System.
- baan: banen mogen iets minder uitvoerig besproken worden.
- baanplan: als aanvulling op een besproken baan. Afmetingen en dergelijke zijn razend interessant.
- schilderen, verweren: heel interessant. Mss eens een artikel wijden aan airbrush?
- bouwen van een kit: daarvoor dient een handleiding.
- zelfbouw: heel interessant. Dure (en heel gevorderde) technieken kunnen eens vermeld worden maar daar hoeft geen artikel aan besteedt. 2 delen over solderen lijkt me vb genoeg.
- superen: gewoon bij schilderen, verweren voegen.
- marktoverzicht: een lijstje dat bij nieuw gevoegd kan worden.
- technieken: bij superen etc...
- tentoonstellingen: goed zoals het is.
- besturingen: wat meer (basis)technieken uitleggen: massa-detectie, blokken,...
- gereedschappen: heel interessant. Maar daar kan kort over besproken worden.
- tips: in de artikels zelf vermelden.
- grootbedrijf: goed zoals het is al vind ik het zelf minder interessant.
- treinsamenstellingen: grootbedrijf.
- clubs: korte bespreking van iedere club. Er hoeft niet iedere maand voor iedere club 1 artikel geschreven worden. 2 of 3 per keer lijkt me perfect.
- uit de oude doos: niet nodig.
- de lezer aan het woord:lezersbrieven? leuk. nodig? nee. Hiermee wordt wss bedoelt: bezoek aan huis voor een baan. Razend interessant.
- boekbesprekingen: kan kort maar kan interessant zijn.
- productbesprekingen: zie lok, wagonbesprekingen.
- software besprekingen: kunnen wat artikels aan besteedt worden.

Tja, het is natuurlijk moeilijk om alles te bespreken. De beginnende modelspoorder wil veel over de basistechnieken leren terwijl een gevorderde modelspoorder daar weinig aan heeft. Een artikel over Koploper heeft geen enkel nut voor iemand die het dagelijks gebruikt, terwijl ikzelf het nog nooit gebruikt heb. Idem voor Central Station 2 vb.

Ik heb ook de eerste jaargangen van MSM gemist. In hoeverre jullie verschillende dingen al besproken hebben, kan ik niet zeggen.
 

conducteur

Hier komt een gedaantverandering van msm uit?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door conducteur

Hier komt een gedaantverandering van msm uit?



ofwel een msm ? la carte?

gerrit

Jurgen

Ik denk er net aan dat er ook 1 maal per jaar een overzicht is van de gemiddelde Ebay prijzen.
Dit mag van mij ook blijven zoals het nu is. 1 maal per jaar met een duidelijk overzicht van max, min en gemiddelde prijs per (Belgisch) artikelnummer. Is er een nummer niet langs geweest of niet genoeg, dan kan dat nog in een snel overzicht weergegeven worden.
Misschien is het zelfs een idee om dit naar een digitale versie om te zetten en op de website van MSM te plaatsen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik denk er net aan dat er ook 1 maal per jaar een overzicht is van de gemiddelde Ebay prijzen.
Dit mag van mij ook blijven zoals het nu is. 1 maal per jaar met een duidelijk overzicht van max, min en gemiddelde prijs per (Belgisch) artikelnummer. Is er een nummer niet langs geweest of niet genoeg, dan kan dat nog in een snel overzicht weergegeven worden.
Misschien is het zelfs een idee om dit naar een digitale versie om te zetten en op de website van MSM te plaatsen.

Wanneer die website vernieuwd wordt, zal hier zeker een plaatsje voor worden voorzien.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

citaat:
Geplaatst door conducteur

Hier komt een gedaantverandering van msm uit?

Hmm... als ik dat hier zo lees zitten we eigelijk dicht bij de "ideale MSM". Of niet?
Alvast bedankt voor de idee?n. Laat maar komen! [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Paulogic

Als de msm nu nog in mijn bus zou geraken ... [;)][;)][;)]
mvg,
Paul(ogic)

doomslu

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Als de msm nu nog in mijn bus zou geraken ... [;)][;)][;)]

Heb je een mailtje gestuurd naar de administratie?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

conducteur

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ik denk er net aan dat er ook 1 maal per jaar een overzicht is van de gemiddelde Ebay prijzen.
Dit mag van mij ook blijven zoals het nu is. 1 maal per jaar met een duidelijk overzicht van max, min en gemiddelde prijs per (Belgisch) artikelnummer. Is er een nummer niet langs geweest of niet genoeg, dan kan dat nog in een snel overzicht weergegeven worden.
Misschien is het zelfs een idee om dit naar een digitale versie om te zetten en op de website van MSM te plaatsen.

Wanneer die website vernieuwd wordt, zal hier zeker een plaatsje voor worden voorzien.


Hoelang moeten we nog op de nieuwe website wachten? De huidige is echt een nationale ramp!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

just4fun

Voor mij is MSM eigenlijk goed zoals hij is.
Inderdaad zijn sommige artikels wat lang uitgesponnen, maar dat ligt dan eerder aan het feit dat dit niet direct bij m'n onmiddelijke interessesfeer ligt, denk ik dan.
Een goed baanplan bij een baanbespreking is eigenlijk onontbeerlijk. Dan kan de lezer zich een beeld vormen van wat waar (en als dat dan met pijltjes aangeduid wordt, is dat helemaal geweldig). Bij het baanplan ook een soort 'technische fiche' (werd hoger reeds aangehaald): afmetingen, analoog/digitaal, welk digitaal systeem, soort bovenleiding/seinpalen/... Zoiets moet niet lang uitgesponnen worden.
Zelfbouw vind ik ook erg belangrijk, met duidelijke foto's. En zelfbouw zie ik dan erg breed, dus ook bv. het WSA. Niet echt direct in de pijplijn van 'nu uit te voeren', maar wie weet. En da's zo ongeveer een algemene gedachte die opborrelt bij de artikelen. Zelfbouw-baanwachtershuisje (lang-lang geleden): nog niet gedaan maar ooit wie weet; bomen bouwen: nog niet gedaan maar ooit wie weet; digitaal: nog niet gedaan maar ooit wie weet; ...
Ik denk dat MSM een grensverleggend blad moet zijn voor z'n lezers, door dingen aan te rijken die stimmuleren naar uitvoering, niet klakkeloos kopi?ren (dat mag natuurlijk ook), maar systemen en technieken aanrijken om ieder z'n ding te kunnen laten doen.
In ieder geval: dikke pluim voor alle medewerkers!
Paul

poco loco

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

ofwel een msm ? la carte?

gerrit



Dat is ironie die ik apprecieer:
We hebben een prima maandblad dat zich toelegt op ieders interesses en mogelijkheden binnen dit hobby.
Een hobby waarbij zoveel mogelijkheden en interesses aan bod (kunnen) komen dat Het Ultieme Magazine nooit zal bestaan.

Ik ben zeer tevreden,
Luc

Paulogic

MSM vandaag in de bus. Of het nu een reactie is op mijn mailtjes (2)
of op mijn gezaag [:I] hier, terecht bedankt voor de persoon die
hiervoor gezorgd heeft. Al een paar artikels gelezen. Tof.
mvg,
Paul(ogic)