Fleischmann N ontkoppelspoor

Gestart door Fleur, 20 januari 2010, 21:37:53 PM

Fleur

Hallo allemaal,

Ik heb weer eens een vraagje...

Ik probeer te rijden met Fleischmann N, Koploper en bezetmelders van
BMD16N-SD bezetmelder.  Ik wil in twee richtingen gaan rijden.
Mijn blokken beginnen en eindigen aan een wissel (wissel - stopstuk - vertraagstuk - stopstuk - andere wissel.  En nu komt het...

Hoe zet ik hier een ontkoppelspoor tussen en omdat ik in twee richtingen ga rijden, vermoed ik dat ik er twee moet plaatsen.
klopt dat?

Vriendlijke seinen, ;)

Fleur

Paulogic

Goeie vraag,...
Als herbeginner interesseert het antwoord mij ook enorm.
Nieuw plan zopas gepost maar nog zonder blokken en aanverwanten.
mvg,
Paul(ogic)

Michiel

Je geeft het al aan, je zal 2 ontkoppelaars moeten gebruiken. Deze plaats je op de overgang van "vertraagstuk" en stopsectie, aan beide zijden.

Scenario: een trein met sleep komt het station binnen rijden, komt over het eerste stopstuk, en begint te vertragen. Als het met de eerste stroomopnemende wielen op het 2de stopstuk komt, laat je de locomotief nog x cm doorrijden zodanig dat de koppeling net boven de ontkoppelaar komt te staan. Daar stop de trein. De ontkoppelaar wordt geactiveerd, en de locomotief kan verder rijden zonder wagons. Dit werkt dus in beide richtingen.

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fleur

En de elektrische verbindingen?
Het ontkoppelspoor werkt met de spanning van de wissels, terwijl de rest werkt met de zogenaamde rijspanning.  Klopt dit? En de negatieve van de wissels en ontkoppelaars komen ook op de negatieve van de rijstroom.
Met andere woorden: De negatieve mag gezamelijk zijn, terwijl de positieve een apparte voeding hebben????


Michiel

Ik vermoed dat je electrische aansluiting van analoog en digitaal door elkaar haalt.

Ik veronderstel dat je digitaal gaat rijden (gezien de modules die je vermeld). De ontkoppelaars worden met een decoder gevoed. De ontkoppelaars van Fleischmann zijn elektro-mechanische, met spoeltjes. Ja kan dus een wisseldecoder voor elektro-mechanische wisselaandrijvingen ook gebruken voor de ontkoppelaar. Je kan 2 ontkoppelaars aansturen met 1 wisseluitgang. Je verbind 1 draad met de centrale aanluiting van de decoderuitgang. en 1 draad aan de linker of rechter uitgang van de decoder. De decoder zelf wordt op de digitale (rij)spanning aangesloten, zodat ie de digitale commando's ontvangt. De meeste decoders kan je ook nog een extra voeding geven om het vermogen te leveren voor het activeren van het spoel. Maar die methode is verschillend van decoder tot decoder. Kijk in de handleiding. Ik hoop dat je hiermee iets verder komt. [;)]

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Fleur

Bedankt Saraan!

Bestaan er geen tekeningen van dat soort aansluitingen, niet dat uw uitleg slecht zou zijn, maar één goede tekening zegt nog steeds meer dan 1000 woorden. (dat heb ik vroeger toch op school geleerd)[;)]