Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Tunnelportaal 1/35

Gestart door PeterC, 20 januari 2010, 20:40:00 PM

PeterC

Als er interesse is, wil ik hier wel de bouw beschrijven van een tunnelportaal in schaal 1/35? (militaire modelbouw).

Hier alvast een foto van tijdens de bouw:

Groetjes, Peter


railman56

wij volgen al vol ongeduld peter [:p]
de schaal geeft niet, veel technieken zijn universeel bruikbaar
laat maar komen
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

mini

Hallo Peter, uit alle idee?n en tips leren we bij , dus ja, met ongeduld wachten er mensen uit Leuven op je bouwbeschrijving [:)]
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

Gerolf

Een bouwbeschrijving? Altijd welkom [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PeterC

De bouw van dit tunnelportaal is in feite een beetje uit de hand gelopen experiment.  Ik heb het gemaakt om verschillende (voor mij dan nog onbekende) technieken toe te passen.  De bouw is nu bijna in een eindfase gekomen en van iedere bewerking heb ik wat foto?s genomen wat mij toelaat om dit hier te documenteren.

De bouw kaderde in een plan om een (vrij groot, statisch) diorama op te bouwen met daarin enkele speciale wagons voorzien van luchtafweergeschut.  Die wagons staan nog steeds in een toestand waarbij nog veel werk komt kijken.  Om eens met wat anders bezig te zijn, had ik het idee opgevat om een tunnelportaal te bouwen.

In het uitstekende boek: ?Praktijkboek Modelspoorwegen? vond ik een hulpmiddel om de tunnelboog te tekenen.  Na het tekenen op een stuk papier kwam ik tot de vaststelling dat het een vrij imposant bouwwerk ging worden.  Voor dergelijke grootte had ik stevig materiaal nodig.  De uiteindelijke afmetingen zijn 275 mm hoog, 340 mm breed en 265 mm diep.

Daar ik vrij graag met styrene werk, ben ik op zoek gegaan naar dikke platen.  Tijdens mijn zoektocht kwam ik bij een reclamebedrijf en mocht hun overschotten van dikke platen meenemen.  Die platen bestaan uit twee dunne volle plaatjes styrene en het binnenstuk bestaat uit geschuimde styrene wat de plaat licht, doch stevig maakt.

Het geheel werd op de platen getekend en met een figuurzaag (manueel) uitgezaagd.  De ornamenten en kantelen werden aan elkaar gezet met twee componentenlijm:



Het portaal werd voorzien van een zijdelingse stutmuur (uit hetzelfde materiaal):



De stenen werden met potlood op de plastiekplaat getekend nadat al de stukken eerst met schuurpapier opgeruwd waren (om later gemakkelijker te kunnen op kleven).

Wordt vervolgd?
Commentaar?  Graag?

Groetjes, Peter


railman56

ziet er voortreffelijk uit peter
met welke korrel is het opgeschuurd?
ik wacht al vol ongeduld op het vervolg
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

PeterC

Marc,
Het schuren is al zolang geleden, maar plastiek schuur ik altijd met een vrij grove korrel om de gladheid weg te nemen.  Er mogen best wat krassen in de styrene zijn om er gemakkelijker iets op te kleven.

Een vervolg is in de maak...
Groetjes, Peter


mini

Peter,
als ik het goed begrijp heb je dan de stenen er ??n voor ??n opgekleefd. Ben benieuwd welke stenen je gebruikt hebt, een immens werk. Volg ook vol ongeduld!
Over niet perfecte dingen kan men gemakkelijker de negatieve dingen opnoemen dan de positieve er in te zien,     spijtig

PeterC

Ik zocht een methode om individuele steentjes te maken en op te kleven, maar dat liep uit op een sisser. Arylgels zijn wel leuk om mee te werken, maar vertonen niet echt een steenstructuur.  Over stenen maken met kurk had ik (toen) nog niet gehoord.

Toevallig zag ik in de kunstwinkel een zak Celluclay. Ik had in enkele oude modelbouwtijdschriften gelezen dat dat product vaak werd gebruikt om een ondergrond mee te maken. Als eerste experiment smeerde ik het papje uit op een stuk plastiek om na droging in steentjes te snijden, maar dat ging niet.  Na droging begon de Celluclay op te krullen en was veel te hard om nog gemakkelijk te kunnen snijden.

Ik ben toen aan het experimenteren geslagen met andere mogelijkheden en ??n daarvan was om met die Celluclay steentjes te 'schilderen' en het lukte.  Die Celluclay is heel fijn papierstof gemengd met een (droge) lijm.

Met een mengsel van Celluclay, witte lijm (1/3) met water (2/3) en een drupje ontspanner werd een papje gemaakt die niet uitliep (iets vloeibaarder dan een pudding). Dat papje werd gemaakt in potjes van fotorolletjes omdat die goed afsluiten (die potjes gebruik in voor duizend en ??n dingen en heb er dan ook nog een ganse voorraad van liggen).
Om de steentjes te schilderen gebruikt ik een labospateltje (inox) en een borsteltje nr 4. Ieder steentje werd individueel 'geschilderd' met het papje. Er werd telkens ??n laag stenen open gelaten om het risico te vermijden dat de steentjes in elkaar zouden lopen. Na een nachtje drogen waren de steentjes al goed uitgehard, maar ook enorm gekrompen. Op de reeds gedroogde steentjes werd een nieuwe laag pap aangebracht en ook laten drogen. Voor sommige stenen waren drie lagen nodig. Dat maal enkele honderden steentjes en je weet wat voor werk er is ingekropen.



Detail van de steentjes:



Wordt vervolgd?
Commentaar?  Graag?
Groetjes, Peter


railman56

van engelengeduld gesproken [:0]
enig idee hoeveel werkuren hiervoor nodig waren?
maar het resultaat is wel zeer mooi [8D]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

PeterC

Marc,
Modelbouwuren tel ik niet.  Ik heb er wel heel wat tijd ingestoken om al de steentjes te 'schilderen' (meerdere keren).  Het is een project dat in november 2003 is begonnen en nu pas af is.  Tussendoor heeft het wel enkele jaren staan bekoelen en bestoffen [:)]

Binnenkort een update...
Groetjes, Peter


PeterC

Na vele uren steentjes ?schilderen? was het portaal klaar en dan?   is het blijven staan op de kast, maanden, jaren,?  Ik had geen flauw idee hoe ik moest beginnen om het realistisch te schilderen.  Ondertussen werden enkele andere projecten afgewerkt en bleef het project staan.  Zo bleef het staan op de kast:



Tot in november 2009, toen ik terug zin kreeg om eraan verder te werken nadat ik het uitstekende artikel in MSM nr 86 las van Jan Nickmans wist ik hoe ik verder moest.  De nodige verven werden aangeschaft en het experimenteren kon beginnen.  Voor ik mij waagde aan het grote portaal, heb ik eerst een poging gewaagd op een mislukt gietstuk in schaal HO (met een 1/35? figuurtje):



Ik hoop dat ik de Jan Nickmans niet tegen de borst stoot door hier zijn beschrijving te herhalen?

Ik vond het teststukje nogal meevallen en heb mij dan aan het grote portaal gewaagd.  Na de grondlaag (met grijze acrylverf):



Na het aanbrengen van een (arcryl) zwarte wash:



En na het aanbrengen van een (zwakke) wash met gebrande sienna en een wash met raw umber:

.

Na de washes werd het model gedrybrushed met een warm grijze acrylverf:



Wordt vervolgd?
Commentaar?  Graag?
Groetjes, Peter


ERVIN

Commentaar???? Wat voor commentaar kan je daar nu aan geven ,het is prachtig Peter , echt h??l goed gedaan!!!

Fretbol

Heel mooi en realistisch!

Ik kan me inderdaad goed voorstellen dat er vele uren voor nodig geweest zijn maar het resultaat is er dan ook naar!

Fretbol [;)]

Gerolf

Mooi resultaat. Ik vreesde dat je stenen te ruw zouden zijn, maar door het verven is die indruk getemperd [8D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw