Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

railkeuze

Gestart door stanny, 18 januari 2010, 00:07:13 AM

stanny

tijd om te gaan beslissen welke rails ik ga nemen.
eigenlijk was de keuze al gemaakt: fleischmann zonder bedding (de oude roco) echter is de helft van het gamma niet leverbaar op dit ogenblik volgens de site van FL. Dan denk je natuurlijk onmiddellijk aan PECO. Ik heb echter schrik voor de moeilijke bouwfase die nodig is om alles netjes aan te sluiten. Is dit terecht? Tevens heb ik niet veel dealers in de omgeving, dus zal alles via bestellen moeten gaan. Fleischmann dealers zitten wel in de omgeving, als je dan even snel een railtje nodig hebt om verder te kunnen kan je dus altijd daar terecht.
concreet: wachten tot ze bij fleischmann alles op voorraad hebben voor wat betreft de rails zonder bedding, geen optie. minitrix = geen optie

fleischmann met bedding = spijtig van de bedding :) doch vraag ik me af of daar geen leuke dingen van te maken zijn met wat extra schotter en dry brushen.
Peco zonder bedding: ik heb schrik voor lange wachten als je even een wisseltje nodig hebt.

graag jullie ervaringen

groeten
stijn

Gerolf

Ik zie geen verschil in moeilijkheid tussen het aansluiten van Peco's en bvb Roco.
Bestaat Arnold eigenlijk nog? Mijn oudere broer zweerde daar vroeger (jaren '70-'80) bij.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Stijn, vind je van jezelf dat je technisch onderlegd bent? Kies dan zonder te twijfelen voor Peco. Leg een testbaantje met wat wissels, en doe er wat ervaring mee op. Eenmaal in de vingers, gaat het kwasie vanzelf.

Ben je niet zo'n techneut, dan zijn Fleischmann, Minitrix en Arnold (ja, ik heb "vernomen" dat ze weer rails produceren, maar toch even checken) een goed alternatief. De een doet niet echt onder voor de ander. Kies wat je het meeste aanspreekt.

Ken je een timing van Fleischmann wat betreft hun rails zonder bedding? Maar gezien de huidige prijspolitiek bij dit merk, verwacht niet dat het de meest voordelige rails zal zijn ...

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

nmbs

citaat:
Geplaatst door stanny

als je dan even snel een railtje nodig hebt om verder te kunnen kan je dus altijd daar terecht.
stijn



Als je handig bent met de Dremel, zorg dan dat je een lange rail (bij voorkeur een flex=goedkoper)in reserve hebt waar je steeds de juiste lengte kunt uitzagen ipv geld te geven aan nieuwe kleine stukjes rail. Dit is voor eender welk merk sporen. Het blijft natuurlijk ieder zijn keuze hoe je een railtekort oplost.

Arnold is/was het 'beste' spoor, omdat als je de rail vanop de kop bekijkt, het railvlak afgerond is.  Maw, vuil en dergelijke zouden er niet zo een invloed hebben op contactstoornissen omdat dat er sneller afgereden wordt.  Of zou moeten afgereden worden.

Mvg Stephane