Beginnend modelspoorbouw.

Gestart door Stoiycas, 17 januari 2010, 11:11:17 AM

Stoiycas

Om ijzer te bewerken zijn er gen problemen materiaal ganoeg, en dan kan ik nog eens lassen is een tijdje geleden.
Op maat snijden met de slijpschijf h? en klaar is kees, ale t'zal wel wat langer duren maar toch.
Voor de bovenzijde van de tafel ga ik zeker hout gebruiken omdat volledig in metaal te gevaarlijk is voor kortsluiting te krijgen.
Wat bedoel je met de pijp van 40x40?
Voor de poten sprak je van een pijp, bedoel je regenpijp of metalen vierkante buis?
Ik zit hier met een idee in mijn hoofd voor de baan maar ik kan ze niet uit tekenen omdat ik dat programma corel........ niet heb.
Ik ga het proberen in photoshop, heb foto's genomen van al de soorten rails die ik heb, ik zit juist met een probleem de graden van de gebogen sporen, waar kan ik dat vinden, er zijn er van verschillende lengte.
Nu al de rails uitsnijden in photoshop en dan knippen en plakken h?, ik hoop dat het lukt.
Bestaat er nog een ander programma waar je een baan kan mee uit tekenen, laat maar weten, zal zien of ik er kan aangeraken je weet wel h
 

Gerolf

Ik denk dat Wim met "pijp" metalen vierkantprofiel bedoelt.
Photoshop zou ik niet gebruiken om een plan te tekenen, want dit is een bitmap-tekenprogramma. Tracht aan een of ander vector-tekenprogramma te geraken, of gebruik potlood en papier.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Paulogic

Hallo Stoiycas,

Een deftig programma om banen te tekenen is wintrack.
je kan het downloaden en testen, spijtig genoeg niet opslaan.
Als je een eenvoudige schets maakt in een paintprogamma of op
papier wil ik het wel in corel steken en dan omzetten naar PDF
hoor. (maten niet vergeten he).
Anders misschien even PM-tje?


mvg,
Paul(ogic)

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Paulogic

Hallo Stoiycas,

Een deftig programma om banen te tekenen is wintrack.
je kan het downloaden en testen, spijtig genoeg niet opslaan.
Als je een eenvoudige schets maakt in een paintprogamma of op
papier wil ik het wel in corel steken en dan omzetten naar PDF
hoor. (maten niet vergeten he).
Anders misschien even PM-tje?






Download de proef versie win track
Maak je plan op het scherm
druk de toets print screen (op je toetsenbord)
open windows word .
druk rechter muis toets
kies plakken
en zie het staat er
wel niet zo mooi maar duidelijk te zien.
wim

just4fun

citaat:
Geplaatst door Stoiycas

Bestaat er nog een ander programma waar je een baan kan mee uit tekenen, laat maar weten, zal zien of ik er kan aangeraken je weet wel h?.


Het programma PAD niet bekend? Potlood Aided Design [;)]?
Ik bedoel dat potlood, lat, passer en gom ook nog steeds deftig werk kunnen leveren.
Paul

Stoiycas

Bedankt maten allmaal,[:D]
Ik zie dat er hier wel aan samenwerking gedaan wordt, al die reactie's voor mijn spoorplan te tekenen.
Maar ik denk dat het wel vlugger zal getekend zijn met het PAD programma.
In photoshop zou het zeer lang duren als je met al die ankerpunten moet werken.
Ik heb nog een probleem, hoe kom je te weten hoeveel graden de gebogen rails zijn, heb er hier verschillende in grote, dus de bocht ligt ook anders.[:(]
 

doomslu

citaat:
Geplaatst door Stoiycas

Bedankt maten allmaal,[:D]
Ik zie dat er hier wel aan samenwerking gedaan wordt, al die reactie's voor mijn spoorplan te tekenen.
Maar ik denk dat het wel vlugger zal getekend zijn met het PAD programma.
In photoshop zou het zeer lang duren als je met al die ankerpunten moet werken.
Ik heb nog een probleem, hoe kom je te weten hoeveel graden de gebogen rails zijn, heb er hier verschillende in grote, dus de bocht ligt ook anders.[:(]

In de catalogus van de fabrikant kan je de geometrie vinden. Waarschijnlijk ook op hun website. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stoiycas

ik heb het nogal gezegd dak een kieken ben.[V]
Ik lig hier met de cataloog van M?rklin voor mijn neus en nog niet zien.
Ook heb ik gezien dat jullie met kleuren werken, gemakkelijk om te weten wat waar zit.
Zal in het vervolg eerst wat beter kijken,sorry!!
 

Stoiycas

beste spoormodel vrienden,

ik heb van een webstek een programma kunnen downloaden om een spoorplan te tekenen, namelijk ANYRAIL.
Is er iemand die daar al mee gewerkt heeft en wat was uw mening?
Ik heb ook de gebruiks aanwijziging, PDF bestand gedownload om op een degelijke manier te kunnen werken.[:p]
En nu ga ik er eindelijk aan beginnen, heb al de rails die reeds in mijn bezit zijn opgeschreven, zodat ik een plan naar mijn huidige rail toestand kan maken.[:(]
Ik weet dat er nog heel veel sporen zullen moeten bij komen, maar eerst klein beginnen, zal wel zien dat de mogelijkheid bestaat om uit te breiden.
Eddy
 

conducteur

-wintrack is een mooi voorbeeld
-anyrail is dat ook.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Stoiycas

Anyrail.........................
Maar toch lukt het mij hier niet al te goed ik kan geen goed plan uit mijn mouw schudden, ben al vier keer opnieuw begonnen, en zo zal ik nog vele malen herbeginnen zeker.
Amaai en sporenplan maken is niet simpel zal morgen nog eens proberen.[xx(]
Ik geef de moed niet op al is een tuin aanlegplan toch gemakkelijker.
 

conducteur

citaat:
Geplaatst door just4fun

citaat:
Geplaatst door Stoiycas

Bestaat er nog een ander programma waar je een baan kan mee uit tekenen, laat maar weten, zal zien of ik er kan aangeraken je weet wel h?.


Het programma PAD niet bekend? Potlood Aided Design [;)]?
Ik bedoel dat potlood, lat, passer en gom ook nog steeds deftig werk kunnen leveren.
Paul


hhmmm
Potlood aided drawing zal wel correcter zijn? Of niet?
(wij hebben toch geleerd bij dhr. Vanhove dat de D in CAD voor Drawing staat)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

just4fun

citaat:
Geplaatst door conducteur

hhmmm
Potlood aided drawing zal wel correcter zijn? Of niet?
(wij hebben toch geleerd bij dhr. Vanhove dat de D in CAD voor Drawing staat)


Dan moogt ge dhr. Vanhove op de vingers tikken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Computer-aided_design [;)].
Al 20 jaar bezig met CAD-tekenen, leerkrachten zijn niet alwetend (hoeft ook niet, 't zijn ook mensen).
Vroeger diende CAD inderdaad (bijna uitsluitend) om schema's en plannen te tekenen (drawing, dus). Met AutoCad werkt (bijvoorbeeld) ook Pixar, de animatiefilmstudio's, dat is echt niet meer 'tekenen' alleen.
Paul

Stoiycas

Ja ik weet wel dat het met potlood en passer en heel veel gom ook gaat.
Maar ik heb nogal den bibber,(niet van den drank [;)]), en gaat het tekenen niet meer zo vlotjes.
En zo leer ik nog wat bij op de PC, voor mijn leeftijd[V] is dat zeer belangrijk dat ik mijn geheugen steun.
Het zal mij wel lukken, maar ik moet dringend gaan shoppen [:p], en lange sporen gaan kopen. Zal in Aalst modelbouw eens gaan kijken, dicht bij de deur.
 

Stoiycas

Ik zal het dan toch met het potlood moeten doen, het is een probeerversie van ANyrail en mad maar 50 [:(!]stukken gebruiken.
Dus begin ik vandaag met het potlood heb toch al z'on beetje een idee via Anyrail uit getekend in drie stukken, het komt er nu op aan om de stukken aan elkaar te doen kloppen, maar dat zal wel geen probleem zijn h?.
Ik heb een goede leermeester gevonden, Den Loebaske, die zal wel met een goedkeurend oog(hopelijk) meekijken, en wijzen op de fouten enzo.
Komt wel voor mekaar.
Eddy[:D]