Beginnend modelspoorbouw.

Gestart door Stoiycas, 17 januari 2010, 11:11:17 AM

Stoiycas

Ik ben nieuw op dit forum en ook in de spoormodelbouw. Uit de omgeving van Herzele.
Ik heb hier z'on vijf treinen staan twee Trix Expresse wisselstroom en drie gelijkstroom treinen een Lima TGV, een Mehano Thalys en een DB met drie wagons personenvervoer.Heb ik gekocht via Kapaza maar weet de periode er niet van.
Ook heb ik hier een bebinnend aantal sporen liggen, maar weet niet goed hoe ik er aan moet beginnen:I.
Ik denk dat ik eerder de V periode zal moeten gebruiken aangezien mijn twee snelheidstreinen.
Kan iemand mij raad geven?
 

Gerolf

Welkom op ons forum, Eddy

Is Trix express wisselstroom? Ik dacht van niet. Maar ze gebruikten wel 3 rails.
Die andere drie zijn waarschijnlijk wel te combineren, indien je de geschikte rails ervoor hebt.
citaat:
weet niet goed hoe ik er aan moet beginnen
V??l lezen en verkennen[;)]
Ga eens naar de bib, naar een modelspoorclub, een expo, ...

Oh ja, ik heb je topic naar een meer geschikte rubriek verplaatst [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Greg

Welkom,

Het ziet er zoals gerolf aan aangaf naar uit dat je locs van 2 verschillende railsystemen hebt.
De locs van trix maken gebruik van 3 contactrails (vergelijk het een beetje met marklin) terwijl de andere locs gebruik maken van 2-rail. Dus slechts 2 contactpunten/stroomopname punten namelijk de 2 railstaven.

Lees hier rustig een beetje, en als er vragen zijn laat die dan maar komen. [;)]
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

                      IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

ysbeer

Trix express is inderdaad gewoon gelijkspanning.
Probleem is de wielen en de rails.Hoge (zeer hoge) wielflens en drie railssyteem.
Ik zou de trix expres loks verkopen,daar is als antiek nog best wat voor te krijgen.
De ander  spullen rijden op gewone rails (2rail)en gelijkstroom.
Kijk ook een bij de sites van trixexpres (GOOGLE TRIX EXPRESS)
wim

Klaas Zondervan

Trix express, dat is voor de echte liefhebbers. In Nederland is een Trix express club, http://home.planet.nl/~gesku011/
Ik weet niet of er in Belgi? ook zoiets bestaat.
Je kunt er verschillende dingen mee doen: verkopen, maar let dan op dat je dat niet overhaast doet. Sommige stukken zijn collectors items, en het zou jammer zijn als je die voor een habbekrats van de hand doet. Een andere mogelijkheid is het gewoon bewaren, en dan verder gaan werken met het 2-rail materiaal.

Stoiycas

Ik ben van plan om de twee trix op een afzonderlijk spoor te plaatsen.
En dan met de drie andere gewoon een groter spoornet uitbouwen.
Aangezien dat ik met de twee hoge snelheids treinen zit.
Echter weet ik niet goed hoe je aan een spoorplan begint.
Ik heb al wat op het internet rond gesnuffled en hier en daar al wat gezien maar ik vind het allemaal wat ouderwets, als je de woningen die je kan kopen bij Faller enz, niet dat dat niet mooi is, maar ik zou het liever wat strak en moderner houden.
De treinen zijn wel allemaal scaal : HO
Wat is Jullie mening daarover?
Graag een woordje uitleg, alvast bedankt.
Eddy
 

trainfreak

Zoek eerst een vooral een periode uit die je graag zou willen doen.

Ik heb zo de indruk dat je TP V moet doen omdat je al een Thalys en een LGV hebt. Je kan die ook verkopen en in de plaats bijvoorbeeld een stoomloc kopen, als je die liever ziet.
Spoorse groeten
Dimitri

Stoiycas

Beste Train freak,

eigenlijk zie ik de TGV en Thalys wel graag, anders had ik ze niet aangeschaft.
Maar mijn grootste liefhebbers zijn toch de belgische diesel en electrische lokomotieven, niet dat de stoom locomotieven niet mooi zijn ver van dat, maar toch gaat mijn keuze uit naar het heden.
Daar hoort ook wel de tijdperk IV bij, volgens mijn mening.
Mijn eerst volgende aankoop zal zijn de T281 - DMU C 41 van Mehano van de Belgische spoorwegen zijn, is eerder een Rush hour trein.
Ik weet niet hoe ik er en foto van op het forum krijg.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Stoiycas


Mijn eerst volgende aankoop zal zijn de T281 - DMU C 41 van Mehano van de Belgische spoorwegen zijn, is eerder een Rush hour trein.


Dan zou ik niet te lang wachten MEHANO bestaat niet meer (alhans voor zover wij weten)dus op = op
wim

Stoiycas

Dag Wim,

Volgens de laatste gegevens zou ook Marklin hier de overname gedaan hebben, ik ga dat niet voor de zuivere waarheid zeggen hoor.
Ik ben er nog niet uit (prijs) of ik hem nieuw of via de koopjes site's zal kopen.
Alhoewel hij op de koopjes site nog niet veel staat, af en toe vind je er wel een.
Maar ik denk dat hij ook bij andere fabrikanten te krijgen is maar ik vind het niet meer terug, op de website's.
Ik heb de laatste tijd al wat zware uitgeven gedaan dus zal het even wachten zijn.
Tijd brengt raad h? Wim

Groetjes
Stoiycas
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Stoiycas

Dag Wim,

Volgens de laatste gegevens zou ook Marklin hier de overname gedaan hebben, ik ga dat niet voor de zuivere waarheid zeggen hoor.
Ik ben er nog niet uit (prijs) of ik hem nieuw of via de koopjes site's zal kopen.
Alhoewel hij op de koopjes site nog niet veel staat, af en toe vind je er wel een.
Maar ik denk dat hij ook bij andere fabrikanten te krijgen is maar ik vind het niet meer terug, op de website's.
Ik heb de laatste tijd al wat zware uitgeven gedaan dus zal het even wachten zijn.
Tijd brengt raad h? Wim
Groetjes
Stoiycas



Marklin,zeer zeer onwaarschijnlijk ,die zit zelf op de rand van het ravijn en heeft al trix als gelijkstroom merk.
Geen enkele ander fabrikant maakt hem.
Maar ja geen geld is een duidelijk argument,ik denk dat je hem nog een half jaar kunt kopen nieuw.Daarna gaat de prijs absoluut omhoog (ook 2de hands)
wim

Stoiycas

Dag Wim,

Ik heb dat ooit eens gelezen, van Mehano, op een webstek van iemand die ook aan spoormodelbouw doet.
Ik moet hier wel nog starten van nul, moet zelfs nog beginnen aan de tafels, je wet wel h?.
Maar ik moet hier eerst mijn modelbouw (Discovery) afmaken.
Ik denk dat ik zal gaan voor periode V en VI als dat een normale manier van werken is, ik bedoel of dat kan twee periode's door bij elkaar, ik ben een bleu'ken op dit gebied.[:(]
Ik ga trachten zoveel mogelijk alles zelf te maken, om de kosten te drukken.
Kan jij me zeggen wat de gepaste maat van tafels is om te beginnen, later zal ik dan wel aanbouwen.
 

ysbeer

Tafels zijn altijd te klein dus bepaal wat je aan ruimte hebt.
Bepaal daarna wat je nodig hebt om nog overal redelijk bij te kunnen,en bouw de rest vol met tafels.
Bouw stevig,als je er niet mee moet sjouwen bouw dan zo zwaar mogelijk.
Een plaat (bovenkant tafel)van bv 18mm MDF is beter dan een van 10mm.
Ook poten en ondersteuning zo veel en zwaar mogelijk.
Alles binnen grenzen natuurlijk,poten of liggers van 15x15 cm zijn echt te zwaar
Maar 5x5 is perfect.
Spaar dus overal op maar niet op de tafel constructie.
Ik heb al 2 keer geholpen om van banen (hele mooie)te redden wat er te redden was omdat de tafel veel en veel te slap was.
Metaal als tafel gaat ook maar is meer werk .
wim

Stoiycas

Dag Wim,

Ik denk dat ik de onderbouw van mijn tafels toch in het metaal zal doen, ik heb hier nog wat metaal staan.
Ik weet niet maar een zes meter 3 x 3 is niet zo duur denk ik, of het metaal zou steveig in prijs moeten gestegen zijn.
Natuurlijk als je met valiesplanken werkt komt het ook wel zeer prijsig uit, je moet al naar de 18 mm valies gaan om wat stevig te zijn, en dan nog allemaal die kruisverbindingen, ik ben vandaag bij den Loebas geweest en als je ziet waar daar van hout inzit, amaai. Ik vind dat het veel langer werk zal zijn in hout.
Wat denken Jullie?
Stoiycas
 

ysbeer

Ja dat hangt er van af,heb je veel gereedschap voor ijzer bewerking???
Denk echter niet dat je met ijzer zoveel minder moet ondersteunen,nee echt niet.
Tenzij je de bovenplaat ook van ijzer maakt en het zootje in elkaar last.
Maar dat lijkt mij geen goede keus.
Ik zou hout gebruiken,maar voor poten is bv 40x40  pijp ook prima.
wim