Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

zoeken naar geschikte loc

Gestart door stanny, 17 januari 2010, 01:05:04 AM

stanny

stephane,

amai nog ni :)
waar ben ik aan begonnen. Bon, ik ben ondertussen ervan uitgegaan dat ik een drielandenpunt-baan heb :-)
beetje fantasie dus, anders blijft er weinig keuze over.
Met deze ingesteldheid gaat er wel een wereld van mooie modellen open moet ik zeggen. Waar ik me wel aan wil houden is proberen om de treinstellen te vormen zoals ze in het echt bollen of gebold hebben.

groeten
stijn

stanny

citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik herinner foto's gezien te hebben van de Inox TEE A'dam-Brussel-Parijs getrokken door een groene bolle neus (reeks 54?). Die maakt Minitrix wel! Een ideetje misschien?



Michiel, ik las op een ander forum dat je eens gevraagd hebt achter het adres van n specials. Heb je dat toen gekregen en zo ja, wil je het even doorgeven?

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
Geplaatst door stanny

plan b dan: een NS reeks 1600 ervoor hangen...


Kan, maar die kunnen enkel op 1,5kV =  rijden....dus niet in Belgie...

Leuk he, N schaal? [:D][}:)][^][:o)][;)][:p]

Stephane


In de jaren 70-80 was N inderdaad leuk: TT was op sterven na dood en wie plaatsgebrek had of wat meer scenery op z'n baan wou, die koos voor N...

nmbs

citaat:
Geplaatst door marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door nmbs

citaat:
Geplaatst door stanny

plan b dan: een NS reeks 1600 ervoor hangen...


Kan, maar die kunnen enkel op 1,5kV =  rijden....dus niet in Belgie...

Leuk he, N schaal? [:D][}:)][^][:o)][;)][:p]

Stephane


In de jaren 70-80 was N inderdaad leuk: TT was op sterven na dood en wie plaatsgebrek had of wat meer scenery op z'n baan wou, die koos voor N...


Ik vind N nog steeds leuk hoor, geen probleem.  Je moet wat toegevingen doen als je Belgisch wilt rijden natuurlijk, maar dat lukt me vrij goed.  

Mvg Stephane

Michiel

citaat:
Geplaatst door stanny

Michiel, ik las op een ander forum dat je eens gevraagd hebt achter het adres van n specials. Heb je dat toen gekregen en zo ja, wil je het even doorgeven?

NSpecials heeft geen website, heb ik vernomen. Maar "RaceDuck" op het Nspoor-forum heeft zelf een lijst bijgehouden waar bijna alle modellen in opgenomen zijn: http://www.ns1op160.tweakdsl.nl/ns-in-n-spoor/fabrikant-nspecials.htm

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stanny

kan je die n specials nog ergens bestellen?

Driesel


Waar 'N-specials'- modellen te bestellen zijn weet ik niet, maar ze zijn/waren toch te vinden op diverse Nederlandse beurzen, waaronder die te Houten en Eurospoor te Utrecht.

Groeten,

Dries

ThierryDS

Hoi iedereen,
Willen we met z'n allen een mail sturen naar LSM.  Zij hebben de studies gedaan en de plannen voor vele locs in HO.  We kunnen hen de vraag stellen of zij het initiatief nemen in N.  

Dat er weinig interesse is in schaal N, is naar mijn mening het gevolg van het feit dat er zo weinig Belgisch is...  Ik denk dat, als het aanbod vergroot zou worden, er automatisch ook meer mensen de stap naar N zouden zetten bij het beginnen van de boeiende modeltreinhobby of sommigen zouden mogelijk zelfs overstappen naar N.

Ik deed vroeger zelf HO maar wegens de geboorte van onzen tweeling zijn der hier nu 4 kids en uiteraard, plaatsgebrek voor de papa z'n treintjes, dus weg HO, welkom schaal N...[:D]  Ik ben ervan overtuigd dat er nog mensen zijn met plaatsgebrek en zeker om wat langere treinen te laten rijden.  Dus N-schaal is een mooi alternatief daarvoor.

Groeten,
ThierryDS

railrunner

Ik ben zelf reeds meer dan 25 jaar Belgische N-rijder en ik heb reeds een mooie verzameling verzameld.  Wagons inderdaad geen probleem, maar inderdaad lokomotieven.  Naast de bekende type 59 van roco en de reeks 80 en 53 van minitrix zijn er door de bekende fabricanten niets vervaardigd.  En inderdaad is de kwaliteit van de aangeboden lokomotieven door MTE Blankenberge aan de povere kant.  Een lokomotief vervaardigen kost inderdaad geld, maar voor 225? (diesellok) of 250? (E-lok) mag er meer kwaliteit verwacht worden.  Anderzijds moeten we niet zeuren en tevreden zijn dat er iemand de moeite doet om Belgische lokomotieven te produceren.

Ondertussen heb ik een ruime kennis opgedaan om Belgische huisjes te bouwen in schaal N.  Dankzij deze kennis probeer ik nu een type 60/61 en M2-rijtuigen te vervaardigen, ook omdat wij met onze N-club (N160vzw te Schoten) een Vlaamse baan bouwen en op deze lijn heeft dit type lokomotief veel gereden.  De eerste proeven zijn gelukt, de volgende stap is om het geheel in elkaar te steken.  Zo probeer ik een basisversie te komen.  Eens de techniek verder op punt staat, zullen er meerdere modellen vervaardigd worden en neen, we proberen het niet volledig uit resin te maken.

Verder zijn er in onze club een zeer goede kwalitatieve 62 en 51 aanwezig.  Nu hebben we iemand aangesproken die eventueel deze modellen kan "kopieren". We hopen betere versies dan MTE uit te brengen van deze modellen.

ThierryDS

Dag railrunner,

Klinkt veelbelovend.  Ik ben nieuwsgierig.  Is er een website van jullie 'n'-club?

Veel succes!!
ThierryDS

railrunner

Hallo Thierry,

Neen, we hebben nog geen website, maar daar wordt wel aan gewerkt.  N160 vzw is maar pas vorig jaar van start gegaan.  In augustus hebben we onze eerste tentoonstelling en vanaf dan willen we ons kenbaar maken aan het grote publiek.  Je kan wel eens langs komen indien dit mogelijk is. Onze club is gevestigd is Schoten aan het marktplein.  Donderdagavond is onze clubavond van 20h00 tot ca. 23h00.

ThierryDS

Wel, dan ga ik er eens werk van maken om eens langs te komen een dezer.  Bedankt voor de info.

Thierry

stanny

ik kijk ook uit naar jullie prototypes! als ze klaar zijn, foto's posten!

ik ben blij dat mijn statement van het algemene aanbod ondersteund wordt.

Ik denk trouwens ook dat als enkele fabrikanten iets meer belgische loc's zouden uitbrengen, de overstap naar N voor veel mensen sneller zou gemaakt worden. Nu ik begrijp de fabrikanten: probeer eens een oplage van 1000 loks te verkopen natuurlijk. Doch denk ik dat er een grote vraag is.
Moest iemand eens een hle 11 uitbrengen, kunnen ze daar heel gemakkelijk een 27,21 en 13 uit maken. En dan nog in verschillende kleurstellingen. Zo kan een oplage van 1000 kappen wel sneller verkocht geraken natuurlijk. ik denk trouwens dat er nog wel enkele series loc's zijn die hetzelfde zijn op gebied van uiterlijk.


stijn

ThierryDS

Dag iedereen,

Ik had gisteren een mail gestuurd naar LS models met de vraag of er Belgische locs in schaal N gaan komen.  Ik kreeg vandaag het antwoord dat er geen markt is om Belgische locs te maken (?!?)[:(].  

Wie wil onze vraag bij LS MODELS via e-mail kracht bijzetten? (info@lsmodels.com)

Groeten,
ThierryDS[V]

stanny

beste vrienden,

het blijkt dat we niet veel verder gaan komen via de leveranciers. dus heb ik zelf de koe bij de horens gevat en een Imac besteld met nodige software om 3d te tekenen. via shapeways kan je modellen laten frezen. Het blijkt reeds een populaire manier van werken te zijn.
Normaal gesproken zou ik op korte termijn helemaal ingewerkt moeten zijn.
Nu is het enkel nog zoeken naar originele bouwplannen. Alle hulp welkom hierbij :)

mvg
stijn