Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

zoeken naar geschikte loc

Gestart door stanny, 17 januari 2010, 01:05:04 AM

stanny

Iedereen die N schaal heeft kent het probleem van belgische modellen in N schaal. Op gebied van goederenwagens is er geen probleem. Denk maar aan de class 66'ers in verschillende uitvoeringen, rail 4 chem's of zelfs fret loc's. Dus dat zit goed. Dan personenvervoer: miserie. Ik heb ongeveer alle wagons van LS liggen die er ooit gemaakt zijn vanaf tijdperk 4. Probleem geen geschikte lok. Ik snap nog steeds niet dat als een merk belgische wagens uitbrengt, ze er dan ook geen lok in het gamma bijnemen. Wellicht zijn er velen met de wagons van LS zonder geschikte loc ervoor. Vandaag ben ik eens naar Blankenberge gereden om de "artisanale" produkten te bekijken in een bepaalde winkel daar, echter ben ik teleurgesteld teruggekomen zonder lok. Alvast juich ik toe dat iemand toch probeert om een aanbod te voorzien, echter kon ik geen genoegen nemen met het afgewerkte produkt. Nu was ik wat aan het surfen en kwam uit op een reeks 18, blijkbaar ooit gemaakt door WABU uit Duitsland en Trains N Co (AIM) uit Frankrijk. Onmiddellijk beginnen googelen naar dit model om hopelijk een aanbod te vinden van deze lok op tweedehands websites, maar wederom niets. Heeft iemand deze loc en kan hij een foto posten?
Enfin, ik heb een doel, deze loc vinden :-)
greetz
stijn

Michiel

Hallo Stijn,

Deze reeks 18 van WABU (of Trains N Co, want dat is dezelfde loc), is buiten verhouding duur. En tegen die prijs verwacht je een perfecte loc, maar volgens de echo's die ik heb gehoord, liggen de verhoudingen niet helemaal goed, en is de uitstraling niet overeenkomstig het grote voorbeeld. Ik wil je niet van je queste afbrengen, maar je een beetje besparen voor een eventuele ontgoocheling.

groetjes,
Michiel
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel


Hallo Stijn,

Foto's van de Franse versie heb ik onlangs hier gevonden: http://le-forum-du-n.forumotions.com/nouveautes-actualites-f3/nouveautes-2010-t5245-45.htm (naar beneden scrollen, bijna onderaan de pagina)
Ik was ook ge?nteresseerd in een Belgische versie, maar die lijkt me toch wat te duur. Blijkbaar zijn ze ook zeer moeilijk te verkrijgen.

Bij MTE kun je ook niet-geschilderde (resin-)kappen verkrijgen van Belgische loks: scheelt wat in de aankoop. Als je dan op ??n of andere beurs goedkoop aan een onderstel geraakt, en zelf aan het schilderen gaat, kan je je eigen lok maken. Het geeft jezelf ook meer voldoening als je dan zelf je model hebt in elkaar geknutseld.

Groeten,

Dries

stanny

hebben die mensen van trains n co ook eens geen model gehad zoals de reeks 21 van nmbs?

Rochevalien

De schaal N en Belgische modellen gaan nu eenmaal niet goed samen,stomweg omdat er zo weinig mensen mee bezig zijn.Je hoort hier ook regelmatig de opmerking dat er zo weinig in MSM verschijnt over N,wel dat heeft dezelfde reden.
Iemand die weinig plaats heeft staat dus voor de keuze :ofwel voor een ander spoorbedrijf kiezen als onze NMBS ofwel voor een kleinschalig projekt in HO.
Het zelf gaan bouwen en ombouwen van loks met de bekende resin-kappen is ook niet voor iedereen weggelegd.
Hetzelfde kan je overigens zeggen over schaal TT.

Gerrit


stanny

ik ben eens gaan snollen op de site van LS, daar staan de combinaties van treinen volgens tijdperk.
blijkbaar zou ik een minitrix 12134 ervoor kunnen hangen zoals deze in 1993 van brussel naar parijs reed.

problem solved denk ik dus...

Michiel

Minitrix 12134:

Ik ben geen expert, maar mij lijkt het onwaarschijnlijk dat deze loc tot in Brussel is geraakt. Of is dit toch een meerspanningslocomotief?

groetjes,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stanny

kijk eens op de site van ls:
http://www.lsmodels.com/Pages/General_F/1990-1994_F.htm

ik dacht dat het om dit model ging van minitrix, alvast komt het toch dichtbij...

stanny

anders moet ik er een 1600 van NS voorhangen. die kan je nog makkelijk vinden. zie volgende samenstelling:
http://www.lsmodels.com/Pages/General_F/1995-1998_F.htm

stanny

by the way, ik zoek dus loc om voor de oranje sncb rijtuigen te hangen.

nmbs

citaat:
Geplaatst door Saraan

Minitrix 12134:

Ik ben geen expert, maar mij lijkt het onwaarschijnlijk dat deze loc tot in Brussel is geraakt. Of is dit toch een meerspanningslocomotief?

groetjes,


Neen vergeet het maar.  Deze rijden oa van Luxemburg naar Frankrijk met de EC's, maar kunnen niet op de 3kV rijden van de NMBS.  De enige locomotieven van de SNCF uit die tijd die tot Brussel kwamen, zijn de cc40100 (de Franse versie van de Belgische 18'en, de oude 18'en welteverstaan).  In de beginperiode van de TEE's was er nog een andere SNCF loc die tot Brussel kwam, maar kan er niet direct opkomen.  Die Minitrix heeft in Frankrijk wel met de oranje (C1-schildering btw) gereden.  De Nederlandse 1600 heeft dat ook gedaan in Nederland.  In Duitsland zijn er verschillende locomotieven die met de Belgische Eurofima's hebben gereden (als er geen 16 of 18 voorhing)  oa een 103, 101, 145 CARGO van Aachen tot Keulen.

Mvg Stephane

nmbs

citaat:
Geplaatst door stanny

kijk eens op de site van ls:
http://www.lsmodels.com/Pages/General_F/1990-1994_F.htm

ik dacht dat het om dit model ging van minitrix, alvast komt het toch dichtbij...



Neen, zoals op de site van LS staat is het een CC 40100.  Is een locomotief zoals de Belgische oude reeks18. Deze locomotieven waren bijna even lang als een rijtuig en hadden 6 assen.

Mvg Stephane

Michiel

Ik herinner foto's gezien te hebben van de Inox TEE A'dam-Brussel-Parijs getrokken door een groene bolle neus (reeks 54?). Die maakt Minitrix wel! Een ideetje misschien?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

stanny

plan b dan: een NS reeks 1600 ervoor hangen...

nmbs

citaat:
Geplaatst door stanny

plan b dan: een NS reeks 1600 ervoor hangen...


Kan, maar die kunnen enkel op 1,5kV =  rijden....dus niet in Belgie...

Leuk he, N schaal? [:D][}:)][^][:o)][;)][:p]

Stephane