Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

bovenleiding

Gestart door didier1990, 13 januari 2010, 19:39:12 PM

didier1990

zelfgemaakte bovenleiding even zeggen of dit goed is moet nog een kleurtje krijgen.
paaltjes volgen nog.

info.
de draad is 0,8MM dik dit is mig lasdraad vrij goedkoop.
de afmeting van het stuk is 135mm en is 15mm hoog.
(Heb de afmetingen genomen van viessmann)
de foto krijg ik niet scherper helaas geen goed toestelxx(


imghttp://everyoneweb.com/WA/DataFilestreinspoorn/Untitled.jpg/img

doomslu

#1
Didier, maak die foto eens wat kleiner a.u.b. en probeer 'm ook scherp te krijgen. [;)]

Over de bovenleiding op de foto: mij lijkt het wat kort.
Geef eens wat afmetingen en de dikte van de draad ook.

Edit: bedankt voor de aanpassingen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

eddy

#2
Hoi Didier,
Is het de bedoeling om echt met de panto's tegen de rijdraad te rijden?Dan zijn de soldeerverbindingen wat aan de grove kant.Wat ook kan is de panto vast te zetten met een draadje zodanig dat hij enkele mm van de rijdraad blijft.Ook als je gaat voor zelfbouw ,kijk naar de werkelijkheid en maak U rijdraden een stuk langer.Dus maar expermiteren en vallen en opstaan.Mischien een tip,in het volgend nummer staat een artikel over weerstandsolderen,met deze methode kan men zeer fijne soldeerverbindingen maken,kan men eigenlijk vergelijken met puntlassen.
Veel succes.
groeten eddy

didier1990

#3
beste

dus zou ze beter wat langer maken dan Maar hoe lang dan 200mm.
En de bedoeling is er eigenlijk voor met de panto's er tegen te rijden.
denk wel dat het moet kunnen aangezien deze nog niet af is.
Maar ik ga de volgende toch even anders proberen.
Bij deze heb ik de draadjes die recht lopen op elkaar gelegd en dan gesoldeert.
ga de volgende eens proberen met de draadjes die er tussen zijn gesoldeert volledig gelijk te leggen.

Gerolf

#4
Is het de bedoeling dat je draad naar Belgisch voorbeeld is?
In Belgi? is de afstand tussen de masten een veelvoud van 7 meter, maximaal 70 (dacht ik)
De vertikale tussendraden horen op gelijke afstanden van elkaar te hangen.
0.8mm als rijdraad kan misschien nog net, maar de andere draden zou ik zeker dunner nemen.
En ja, weerstandsolderen is een optie [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

didier1990

#5
ja had gedacht naar het belgisch toe te gaan ja.
En de draad zou dan volgens jouw is het 70 meter denk je,
dan zou ik een overspanning moeten maken van 43,75cm dit is wel erg lang.
Dit gaat nooit lukken he.
Maar dat ik 20cm pak dat is dan toch ook al 7cm er bij lijkt mij meer als goed.
aangezien het nog goed stevig moet zitten he.
of is dit verkeerd mag je het ook zeggen.

mvg
didier

Gerolf

#6
Veelvouden van 7 meter, dus je hebt keuze uit 14, 21, 28, 35, 42, 49, 56, 63 en 70 meter [;)]
bvb: 42 meter is in schaal N ongeveer 26cm

Belgische rijdraad ziet er trouwens meestal anders uit (compound) - google maar eens naar "compound bovenleiding"
In MSM49 heb ik er ooit iets over geschreven, op mijn website vind je ook iets:
http://meb.gerolf.be/spoorweg/zelfb/nboven.htm

Edit: getallenreeks extra verduidelijkt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

didier1990

#7
sorry

maar denk echt dat ik niet mee ben met de 7 meter.
dat het in het echt 70m uit een staat is het op mijn baan 43,75cm?
Ik begrijp het niet echt ik weet niet hoe het komt maar volg niet[:(]

marc goovaerts

#8
Sorry Didier, maar kan je je reacties in het vervolg in het Nederlands schrijven ? Ik kan soms echt niet volgen.

jacques timmermans

#9
didier 1990,

ik wil je niet teleurstellen met je kunstwerk, maar zoals door andere forumleden al opgemerkt is, zijn je rijdraden volgens het voorbeeld te kort. Daarbij is de dikte van de gekozen draad wel wat overdreven; een draaddikte van 0,8 mm in schaal N komt in de werkelijkheid overeen met een dikte van 128 mm. Dit is wel heel erg overdreven! Zoals je al aangaf is deze lasdraad erg goedkoop, maar geeft een waanbeeld weer van de werkelijkheid. Ik denk, dat je beter voor de wat duurdere kant-en-klare rijdraden opteert of je rijdraden met verkoperde harde staaldraad met een dikte van 0,3 mm ineen knutselt.

Jacques Timmermans

didier1990

#10
ja oke zal mijn best doen voor het duidelijker te maken.
Ja de draaddikte heb ik eigenlijk wel dik gepakt ik wilde eigenlijk eerst 0,6mm pakken had beter geweest.
Maar stelt mij niet echt teleur ik vraag er naar dus vind ik het best wel goed dat je reageert kan er alleen maar iets van leren.
maar wat jij zegt over de kant-en-klare rijdraden heb ik ook in overweging genomen,
helaas is dit niet haalbaar voor te betalen voor mij [:(!]
anders had ik dit al lang gedaan daarom wilde ik dit proberen te doen

didier

ysbeer

#11
als je geen geld hebt voor koop bovenleidig zou je je voorlopig tot diesels kunnen beperken en evt.stoomloks.
Het maken van echt uitziende bovenleiding is al moeilijk genoeg zelfs met koopspullen.
wim

Gerolf

#12
citaat:
Geplaatst door ysbeer
als je geen geld hebt (...) echt uitziende bovenleiding is al moeilijk genoeg
hmmm ... een goeie manier om didier nooooit meer iets zelf te doen proberen [V]

@Didier: laat je niet vangen, zoek en experimenteer voort, man [;)]
Dunnere verkoperde staaldraad is een goeie optie: stevig en veerkrachtig genoeg, en toch soldeerbaar.
(of niet [}:)]) off-topic: ik heb een goedkoop systeem gevonden om staaldraad te verkoperen, nu alleen nog dunne (0,1 ... 0,3mm) staaldraad vinden [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

didier1990

#13
sorry

maar heb nu redelijk wat gedaan in de metaal sector maar helaas kom je geen draad tegen van 0,3mm naar mijn weten alleen maar van 0,6mm.
En anders kun je beter gewoon electricietdraad pakken he die is misschien goed voor 0,3mm. maar valt toch niet te solderen.
of wel.

Gerolf

#14
Koperdraad van 0.3mm is prima soldeerbaar, maar is niet zo stevig.
Stel dat ik daarentegen dergelijke - of dunnere - staaldraad vind en die kan verkoperen ... [:p]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw