Hallo,
Zoals gevraagd het projectje verplaatst naar deze topic
Zoals reeds aangegeven is het een project om een type 72 zo uit te tekenen dat hij in plasticard en messing kan gemaakt worden , de tandwielkast en wielen kunnen aangekocht worden , hier zal ik de vorderingen van de tekeningen posten en uiteindelijk (hopelijks) de vorderingen van de bouw
In bijlage enkele screenprints van de huidige evolutie
De contergewichten zijn bij deze loc inderdaad bijna allemaal gelijk
voor zover ik kan zien enkel 1 wiel een klein verschil , het getekende wiel, is zoals aangegeven een wiel die kan aangekocht worden mogelijks pas ik het contergewicht met een messingstripje aan
de wielen zijn ook 30mm in diameter , in werkelijkheid op schaal 29mm
dit is de enige toegave die ik tot nu toe gedaan heb
De traanplaatjes en roostertjes zijn uit het gamma van Aber (minitair) en de aandrijving en wielen op de site van AMZ antriebe gevonden
imghttp://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-5-1.jpg/img
imghttp://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-6.jpg/img
mooi hoor !
In welke schaal maak je het model feitelijk ?
Welke ref van Aber heb je gekocht voor die roosters en die traanplaten. Ze hebben blijkbaar nogal wat in hun gamma, maar of het allemaal voor schaal HO bruikbaar is ?
Ik volg je project op de voet. Succes
Hallo,
Het ontwerp is voor schaal0 dit is naar mijn mening gemakkelijker te vervaardigen dan HO , de plasticard wens ik te frezen met een cnc freesmachine , de kleinste freesjes die ik gebruik zijn 0.8mm diam
maar realistiche frezen om kontoeren uit te frezen zijn diam 1.5 en 2 mm een radius van 0.75-1mm is realistisch in O maar moeilijker in HO
de plaatjes van aber heb ik nog niet aangekocht , wel reeds rekening mee gehouden in het ontwerp
traanplaat loopvloer en trapjes :PP08
Rooster voor ventilator S10 (1x1mm)
Hallo,
Dit weekend nog wat verder getekend, nu nog de details zoals trapjes , batterijkisten , remschoenen , leuningen ..., daarnaa de freesfiles maken en kunnen we aan de slag
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-6-1.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-7.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-8.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-9.jpg)
Hallo,
Nog enkele screenshots van de nagenoeg afgewerkte 3d tekening van de loc , nu de 2d tekeningen maken en de freesfiles , dan kan het werk starten , de wielen en aandrijving zijn reeds besteld (slaters)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-20.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-21.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-22.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-23.jpg)
Prachtig werk, als ie mooi wordt moet je hem op de markt brengen![:D][:p]
Hallo,
hiebij enkele foto's van de vorderingen in dit project
Het onderstel is reeds klaar , eerst uitgetest op de rollenbank en dan uitgetest in een bocht , alles loopt soepel , maximale snelheid is op schaal ongeveer 70KM/h , via de drijfstangen zijn alle wielen aangedreven en alle wielen hebben vering , de stroomafname is op 6wielen
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-f1.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-f20.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-f22.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-f30.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-f32.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72-f35.jpg)
WOW! klasse. [:p]
WOW! prachtig.
('t word ier precies een forum over World Of Warcraft,[:(!][V][xx(][}:)][8D] ik speel het niet maar....)
Prachtig
Wie zoiets kan [8)]
Ziet er al v??lbelovend uit! Op en top professioneel overigens [:)] dit draadje blijf ik volgen!
Ofwel lees ik erover, maar welke schaal is dit nu juist?
1,0 of G ??
EDIT: Reeds gevonden 0![8D]
Amaai,mijne frak.Geen woorden voor.[:p][:p]
groeten eddy
Ik kan alleen maar staren ... dit is alvast AF !
Je werk is echt een opkikker voor velen, trouwens een dankbare schaal om mee te werken, succes !!!
[:0] Schitterend [:p]
Bijzonder knap gebouwd, man [8D]
Hallo,
Bedankt voor de bemoedigende reacties , ik ben nu begonnen aan de kap in plasticard . Ik ben nu de onderdelentekeningen en freesfile's aan het maken . Ik heb reeds een proeffreesstukje van de achterwand kabine gemaakt , met als proef de randen van de schildering met een graveerfreesje 0.05 mm diep ik zal dan een experimentje doen met eerst de groene laag te spuiten en er voor te zorgen dat de randen van de figuur nog net zichtbaar zijn om zo goed te kunnen afplakken
zijn er gebruikers van dit forum die ervaring, tips hebben met het spuiten ( airbrush of spuitbus) van plasticard?
In bijlage enkele bitmaps van de tekeningen (dwg en pdf kan ik hier niet plaatsen) , het is mijn bedoeling van een compleet tekeningset te maken van dit project , exploded tekening , samenstelling met afmetingen , en elk onderdeel afzonderlijk
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72tekening3.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72tekening2.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72tekening1.jpg)
D'r zijn toch kunstenaars onder ons, nietwaar.
Prachtig werk Kris.[:D][:D][:D]
Euh Kris....
Zou je die prachtige plannen van jou misschien in PDF op het forum willen zetten ? Kwestie dat anderen ook eens hun shot erop mogen wagen in andere schalen.
Toegegeven, het riskeert voor mij wel in de categorie 'ooit zullen we eraan beginnen' te vallen...
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Euh Kris....
Zou je die prachtige plannen van jou misschien in PDF op het forum willen zetten ? Kwestie dat anderen ook eens hun shot erop mogen wagen in andere schalen.
Toegegeven, het riskeert voor mij wel in de categorie 'ooit zullen we eraan beginnen' te vallen...
Goed idee. Misschien zet je wel nog meer liefhebbers er toe aan om zo'n project te beginnen?
Wat je vraag over spuiten betreft: een goede grondverf gebruiken is alvast een tip, maar misschien kunnen de echte specialisten hier nog veel meer aan toevoegen?
Dit is pas modelbouw een passie en een gave echt super[:p]
Groet Bert[:)]
citaat:
In bijlage enkele bitmaps van de tekeningen (dwg en pdf kan ik hier niet plaatsen)
.dwg en .pdf files kan je hier wel plaatsen, tenminste ... een link ernaar (dus een URL, geen IMG) [;)]
Een airbrush-specialist ben ik niet, maar grondverf is inderdaad een must bij metalen modellen. Verder is een goede verdunningsverhouding (en -middel) essentieel voor je spuitverf.
Dit kan je makkelijk op het internet opzoeken.
Hallo,
Als alle tekeningen uitgewerkt zijn en ik zeker ben dat alles goed te vervaardigen is dan kan ik eventueel de tekeningen beschikbaar stellen voor geintereseerden . Ik moet nog eens zien hoe ik dat het beste kan doen , het is niet enkel de tekeningen , ik maak ook stukkenlijsten op en er zijn ook cnc files voor het frezen ... naar schatting zullen het zo'n 40 A3 tekeningen worden .
De tekeningen zijn correct van schaal in dwg maar indien ze naar pdf worden omgezet is er zo'n afwijking van ongeveer 2% mogelijk voor mij zelf is dat niet zo'n probleem daar ik voor het vervaardigen van de onderdelen meestal vanuit de dxf en stl versie vertrek.
Mogelijks kunnen de beheerders van dit forum er iets mee aanvangen?
een download zone maken en indien ze het aangeboden materiaal goed genoeg vinden dit gebruiken voor het magazine of op de download plaatsen zo gaan dingen niet verloren , het is maar een idee
Hallo,
Ondertussen ben ik bezig met het vervaardigen van de plasticard onderdelen voor de bovenbouw , ik heb de bovenbouw opgesplitst in 12 bouwstappen waarvan ik de samenstelling en onderdeeltekeningen maak . daarna worden de onderdelen vervaardigd, reeds voor enkele stappen de onderdelen vervaardigd. hierbij de exploded view van stap 2 en enkele plasticard onderdelen op de freesmachine, later volgen de foto's van het verloop van de samenstelling
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/17loctype72exploded02boddy.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0324.jpg)
[:p][:p]Ik blijf me verbazen over de talenten van sommige forumleden.
Er zijn er toch hier die gouden handjes hebben.
Voor mij zal dit in volgende rubriek mogen staan:
Zal ik daar ooit aan beginnen? Ik denk het niet?
Prachtig[;)]
citaat:
Geplaatst door adrievans
[:p][:p]Ik blijf me verbazen over de talenten van sommige forumleden.
Je bent niet de enige[:D][:p]
citaat:
Geplaatst door Greg
citaat:
Geplaatst door adrievans
[:p][:p]Ik blijf me verbazen over de talenten van sommige forumleden.
Je bent niet de enige[:D][:p]
Hear, Hear (Vrij vertaald: ik verbaas me ook vaak) [;)]
Hallo,
Dit weekend wat verder gewerkt , reeds een stuk van de kap gemaakt , ik heb de aflijning van de schildering met een graveerfrees van 0.1mm ongeveer 0.05mm diep ingefreesd , na het schilderen van de basiskleur zie ik er dan hopelijks nog voldoende van om te kunnen afplakken
hierbij enkele foto's van de vorderingen
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0352.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0361.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0364.jpg)
Prachtig werk [:p][:p]
wordt inderdaad heel knap
Jan
ben sprakeloos.
Prachtig werk.[:D][:D][:D]
citaat:
Geplaatst door Kris
Hallo,
Bedankt voor de bemoedigende reacties , ik ben nu begonnen aan de kap in plasticard . Ik ben nu de onderdelentekeningen en freesfile's aan het maken . Ik heb reeds een proeffreesstukje van de achterwand kabine gemaakt , met als proef de randen van de schildering met een graveerfreesje 0.05 mm diep ik zal dan een experimentje doen met eerst de groene laag te spuiten en er voor te zorgen dat de randen van de figuur nog net zichtbaar zijn om zo goed te kunnen afplakken
zijn er gebruikers van dit forum die ervaring, tips hebben met het spuiten ( airbrush of spuitbus) van plasticard?
In bijlage enkele bitmaps van de tekeningen (dwg en pdf kan ik hier niet plaatsen) , het is mijn bedoeling van een compleet tekeningset te maken van dit project , exploded tekening , samenstelling met afmetingen , en elk onderdeel afzonderlijk
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72tekening3.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72tekening2.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/type72tekening1.jpg)
inventor??? Want de tekeningen, paperspace ( lijken sterk op die van inventor/autocad)
idd wel nice gedaan...
Hallo,
De loc is inderdaad getekend in Inventor 2010
hierbij nog een foto van de laatste vorderingen
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Type72website.jpg)
[:0] [:0] [:p] [:p] (zonder woorden)
Ik volg Gerolf.
wel een vraagje... met welk machien kan je zo mooi frezen ?
Zou dat ook wel willen... zal vermoedelijk wel een tijdje mogen
sparen maar dat zou ik er wel voor over hebben.
Hallo,
De onderdelen zijn vervaardigd met een high-Z 400 (zie website fabrikant step-cnc)
dit is nog een kleine fabrikant net over de Duits-Nederlandse grens waar je nog zelf in de werkplaats Uw machine kan gaan afhalen
om zuiver te frezen in plasticard zijn ook de frezen zeer belangrijk
voor plasticard gebruik ik een enkelsnijder geen te grote (dikte) afname per pas en relatief snelle beweging , voor een frees van 1mm
bv max laag 0.5mm snelheid ongeveer 5mm/sec
Thx,
Ik heb even gekeken, machine is blijkbaar minder duur dan ik had
verwacht.
Toch wel een investering waard als je het ook voor andere
doeleinden kunt gebruiken. Ik heb wat info aan hen gevraagd en hoop dat ze antwoorden.
LPT aansturing is meer en meer een probleem denk ik. De meeste
nieuwe pc's hebben enkel USB en geen lpt meer. Tevens vermoed ik
dat die freesboormachine (als ik ze zo mag noemen) ook nog bij te
kopen valt. En dan nog wat freesboortjes en je bent zoet voor enkele
100 euro's meer.
Ze spreken ergens van Coreldraw en dit programma heb ik en ken ik
redelijk dus compatibiliteit hiermee zou meegenomen zijn.
hallo paulogic,
Voor de aansluiting moet je je geen zorgen maken
ik stuur mijn machine aan via zo'n minilaptop en in
de usb poort heb ik een overgangskabel usb-serial geplaatst
Ik heb wel winpc-nc professional stuursoftware dit is met een extra
rekenkaart en wordt het geheugen van de laptop amper gebruikt
( ik heb proffesional omdat ik ook een scanner en een 4de as op de machine heb , voor 2.5d-en normaal 3d frezen is dit niet nodig)
Voor wat betreft het tekenprogramma werken alle programma's waar je de tekening in dxf kan opslaan zo kan je dan met winpc-nc 2.5d freesfiles maken (voldoende voor 80% van de te frezen stukken
Wil je volledig 3d frezen ( vb koplampjes trein , fundatie van het grote ventilatierooster ) dan moet je tekensoftware gebruiken die de file kan opslaan als .stl file (3dmodel) en moet je de freesfile aanmaken met software zoals deskproto (die gebruik ik)
Als freesmachine kan je een kreis gebruiken ( 1050W ongeveer 150? of een freesmachine van proxxon met eurohals) .
Intressante info, begin het te begrijpen[;)][;)]
Kris, bedankt.
Ik heb nog geen antwoord gekregen van hen maar dat zal wel komen
denk ik.
Ze verkopen deze machines ook bij www.yveron.nl.
Iets duurder wel maar misschien kan ik bij hen wat lospeuteren he.
Ze geven ook een demo met zo'n 720 model.
Ik ga daar toch ook eens informeren. Het is enkele uren rijden maar
dat zou ik er wel voor over hebben.
Loebaske,... ik ook. Ik begin er ook wijs uit te geraken. Meer zelf
hoe langer hoe meer krijg ik goesting. En ik kan ze ook nog wel
professioneel inschakelen voor precisiewerkjes.
Zou van pas kunnen komen he zo'n machine. Alhoewel ik frees dat
er wel een serieuze leercurve zal zijn voordat er mooie resultaten worden gevreesd. [:)]
Hallo Paulogic,
Indien u interesse hebt kun je bij mij altijd eens terecht om u wat uitleg en demo te geven dan kan ik u eens uitleggen wat wel en niet mogelijk is mogelijks woon ik wel wat ver (westkust) u moet maar eens een mailtje sturen.
Dag Kris,
Graag, tof dat je dit wilt doen.
Westkust is niet ver hoor van hieruit max 80 km.
Ben nog deze morgen naar Leke (Diskmuide) geweest om met
mijn schoonouders een pup te halen. (Boksertje).
Is slechts een uurtje rijden.
Zeg maar wanneer je dit ziet zitten. Ik ben een zelfstandige
en dus baas in eigen kot (als madam niet thuis is[:D])
Hallo,
Terug wat verder gewerkt aan de loc , de voor en achterbufferbalk gemaakt , voor revetjes zijn zeer kleine kopspeltjes gebruikt (kopje 1.1mm in diam en 0.35mm dik eerst een gaatje van 0.4mm voorgeboord en dan alle speltjes geplaatst
De buffers zijn maar eens geplaatst om te passen de bufferplaten moeten nog aangepast worden naar het Belgische model
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0396.jpg)
Kris, heb je iets aan een foto van de 7209 in grootbedrijf? Foto is vandaag genomen op Antwerpen-Noord en bijgevolg ziet de loc er niet echt fris meer uit.
Kris,
Bij heel wat draadjes op dit forum valt mijn mond open... maar dit spant wel degelijk de kroon. Inderdaad spijtig dat het forum geen downloadable PDF toelaat. Het enige formaat dat compleet platformonafhankelijk uit te wisselen valt (ik zit zelf op Mac).
Maar kan je die eventueel via PM bezorgen ? Toegegeven, voor mezelf (N-schaal) zal het eerder onder 'Ooit zullen we eraan beginnen...' vallen dan onder 'Ooit zal het klaar zijn...'
Maar het zou zonde zijn dat al jouw teken- en zoekwerk voor slechts een one-shot zou dienen.
Ik hoop ook dat je beelden nog h??l lang dit fantastische draadje zullen begeleiden.
Of misschien een mooi artikel m?t maatplannen in MSM ?
Dan kan je er tenminste nog een beetje aan verdienen...
Hallo,
Ondertussen zijn we weer een stapje verder
De vulopeningen voor de brandstoftaks zijn gemaakt , de voor en achtertredes , de achterbuffer en de traanplaat loopvloeren ,
De volgende stap is het vervaardigen van de batterijkisten en de zandstrooiers
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0417.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0416.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0415.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0414.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0413.jpg)
Even gekeken op je site. Eerst onder 'Antwerpen-Noord', daarna onder de andere buttons. Heb ik er nu iedere keer over gekeken ? Onder welke hoofding staat hij eigenlijk ?
citaat:
Geplaatst door OMC
Kris, heb je iets aan een foto van de 7209 in grootbedrijf? Foto is vandaag genomen op Antwerpen-Noord en bijgevolg ziet de loc er niet echt fris meer uit.
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
Even gekeken op je site. Eerst onder 'Antwerpen-Noord', daarna onder de andere buttons. Heb ik er nu iedere keer over gekeken ? Onder welke hoofding staat hij eigenlijk ?
Blijkbaar stond er een foutje in de link naar de reportage als je op 'Antwerpen-Noord' klikte. De foto op de homepage is telkens ook gelinkt aan de betreffende reportage of fotoweek en verderop onder 'foto's' vind je de reportages ook terug. Bedankt voor de melding en excuses voor het ongemak! [B)]
Hallo,
Weer een stapje verder eindelijk eens foto's genomen bij daglicht , heden de batterijboxen en de zandkisten vervaardigd , de profielen en de zandleidingen worden in een latere fase geplaatst (bevestigingssleuven reeds voorzien)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0422.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0425.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0427.jpg)
zeeeeeer knap,kris
Geeft die enkele drijfstang geen problemen in de bochten?
citaat:
Geplaatst door C-rail
Geeft die enkele drijfstang geen problemen in de bochten?
Neen dit is geen probleem de drijfstang is in 2 stukken , de 4 wielen en het stuk naar het contergewicht, in de drijfstangen zit een bronzen lagerbusje dit is ongeveer 0.75-0.9mm langer dan de dikte van de drijfstang de stang kan dus ongeveer 0.75mm zijwaarts bewegen de wielen kunnen ook nog eens 0.75mm zijwaarts bewegen en deze worden terug naar het midden gebracht door de stroomafnemers, samen met de speling van de wielflenzen is dit net voldoende om een bocht te nemen
Hallo,
Nog enkele foto's van het project (erg moeilijk, voor mij althans om foto's van een wit object te maken)
De trede's achteraan , lampfundaties , dak met ventilatierooster en handrailingen vervaardigd
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0448.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0450.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0456.jpg)
1 woord: PRACHTIG [:p][^][:D]
Hallo,
Het is weer al een tijdje geleden dat ik iets gepost heb
ondertussen wat verdergewerkt
*Bufferjes gemaakt naar Belgisch voorbeeld ( originele slaters buffers , kopplaat vlak gefreesd en geprofileerde belgische buffers vervaardigd
*Ramen in plexi vervaardigd, en raamlijstjes in 0.13mm platicard (worden pas bevestigd als interieur geschilderd is )
*Interieur van cabine vervaardigd (ik heb geen foto's van het interieur type 72 kunnen vinden , wel foto's van type 73-84-.. gevonden , daar heb ik mij op gebaseerd.)
*Met een graveerfrees eens de schildering op kleeffolie gegraveerd en met transferfolie dan eens op een stukje plasticard gekleefd , dit om te zien als ik mijn loc zo kan afplakken voor het schilderen
*In de foto's is ook het malletje te zien dat ik vervaardigd heb om het dak te plooien , plasticard zo klemmen en dan een tijdje in kokend water na het koelen heb je dan ongeveer de vorm (komt iets terug , maar geen spanning meer tijdens het kleven (zo heb ik ook het dak van het motorcompartiment geplooid
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0490.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0492.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0493.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0494.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0497.jpg)
Erg knap, Kris [:p]
Die mal om je styreen te plooien: gefreesd?
Hallo Gerolf,
De mal heb ik inderdaad gefreesd , ik had nog een stukje betonplex (watervast) van 21 mm van elk 4 stukjes gefreesd (lange houtfrees 25 mm snijvlak) en tussen de blokjes dubbelzijdige tapijtpakband en alles samengeperst
Ik gebruik ook altijd tapijtplakband om mijn plaatjes plasticard,hout en messing op mijn freestafel vast te maken ,een MDF plaat die ik vastgemaakt heb op de freestafel en daarna vlak gefreesd heb , werkt perfect
Groetjes
Kris
Prachtig werk. Echt vakmanschap.[:D]
fantastisch
prachtig
wonderful
[:p]
Hallo,
Nog enkele foto's van de recente vorderingen
Leuningen , zandleidingen en deurklinken ... vervaardigd
Alle leidingen en buffers , ... zij nog niet vastgezet zodat ze kunnen weggenomen worden om te schilderen
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding010.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding009.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding007.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding006.jpg)
In een woord: MAGNIFIEK !!!!!
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding011.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding004.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding003.jpg)
Schit-te-rend [:p] [8D]
Buitengewoon PRACHTIG!!!
Mvg
Koen
[:0][:0][:0] nooit gezien , woorden schieten bij het zien van deze plaatjes tekort!!![;)]
Echt knap werk, ongelooflijk prachtig gewoon...
geweldig mooi gemaakt [8D], als ik met cnc moest overweg kunnen , zou ik kunnen overwegen om mijn figuurzaag aan de haak te hangen [:D]
Dirk
Prachtige machine [:p][:p]
Dat moet zeker nog een "zot" zijn[:p]
Heb het hier al een paar keer gemeld. Dit is modelbouw van de bovenste plank, of moet ik "supermodelbouw" zeggen. Komt daarbij dat het een van mijn lievelingsloks is. Ik wacht ondertussen al een eeuwigheid op mijn H0 model bouwkit van Jocadis.
Hallo,
Peter, ik heb enkele jaren terug de gebouwde versie In HO van het type 72 bij Jocadis gekocht , de detailering is wel niet erg groot,
Het voordeel van zelfbouw in spoor 0 is dat er een betere detailering mogelijk is ,Mijn ontwerp in spoor O is zo gemaakt dat de loc ook zonder cnc kan gemaakt worden,fijne detail in HO is weer al een stuk moeilijker.
Dirk,(ardjoena) CNC frezen is met de huidige portaalfreesmachines en hedendaagse software helemaal niet moeilijk , ik merk dat er veel misverstanden zijn over cnc frezen , maar als je een tekening kan maken in autocad of een ander vectorieel tekenprogramma (dxf) dan is de rest kinderspel, 3d is niet noodzakelijk 90% van wat ik frees komt uit de 2d tekeningen.
vanuit 2D tekeningen... vertel meer aub...[:D]
Ik ben zelf aan het uitkijken naar een portaalfrees.
Corel kan DXF en daar ben ik vertrouwd me dus daar
al geen probleem durf ik stellen.
Maar ik vermoed dat je dan nog ergens de
frees)diepte en dikte en... moet ingeven in het
programma zoals cnceasy en dan nog opletten dat
uw freeskopje niet te groot is of course.
Enige der bedenkingen bij mij zijn binnenhoeken en diepte.
Buitenhoeken kan je in 90 frezen maar binnenhoeken
zijn altijd een beetje rond, toch ? En diepte : als
je iets wilt 'uitfrezen' dan komt uw freeskop tegen de
bodemplaat en dit is dus te mijden. Dan moet je er een
plaat onderleggen uit bvb MDF en zo, of ben ik hier
serieus verkeerd in mijn redenering ??
Paul,
Uw redenering is juist , uw dxf inladen in een programma zoals bv filou (ik zal de pdf handleiding eens doormailen)
dan kun je erg simpel alles instellen , zelf een complete 3d freessimulatie uitvoeren en dit programma schrijft dan de freesfile
die je in uw machine kunt inladen
Je hebt inderdaad altijd afrondingen bij het frezen van binnenomtrekken , ik hou daar rekening me met mijn ontwerpen , maar als je kleine freesjes gebruikt vb 0.5mm diameter dan is een straal van 0.25mm erg klein en zo weggevijld indien nodig , in praktijk gebruik ik zelden een frees kleiner dan 1mm om omtrekken te frezen
wel soms kleine boren (tot 0.4mm)
om niet in mijn tafel te frezen heb ik een simpele oplossing , op mijn tafel maak ik een mdf plaat vast met verzonken bouten , ik heb een grote houtvlakfrees (diam 40mm) en een freesfile die mijn volledige tafel vlakfreest zo heb ik een volledig vlak werkblad , ik frees dan met een graveerfrees een horizontale en vertikale lijn ( om later mijn plaatjes vb platicard mooi evenwijdig met mijn assen te plaatsen.
Het meeste kleef ik dan vast met dubbelzijdige plakband(tapijtplakband)en ik frees 0.05mm dieper dan de dikte van mijn stuk vb plasticard 1mm om omtrekken door te frezen 1.05mm
Indien te veel infrezingen aan mdf terug 1mm af frezen (wat ik in praktijk nog maar 1 maal heb moeten doen)
Eens kijken .
Je ontwerpt een modeltrein van de NMBS(ik ontwerp ook modeltreinen maar die zijn vande E.B of B.S[:D])?
Je maakt hem zelf ruw (ik doe dit ook maar helaas moet ik het me
maar mee tevreden stelllen dat het tussen mijn twee oren gebeurt[:(])
En nu zet je hem vol details (wel moeilijk)?
Je bent zot!
Maar ik er mee leven.
Hallo Kris,
ja ik begrijp dat hoe groter de schaal hoe gedetailleerder het model moet zijn, maar ik vond het Jocadis model voor mij al heel goed.
Heb het nog eens gevraagd over de levertijd, doch helaas..... nog geen antwoord.
Ben alvast benieuwd hoe je model er kant en klaar zal uitzien.
Het beloofd in elk geval een supermodel te worden (is het eigenlijk al)
Hallo,
Als test heb ik eens een filmpje gemaakt van het proefrijden met de type 72 loc ,er zit een stukje bocht in , de loc kan net de bocht nemen , axiale speling van de wielen ongeveer 1mm samen met de spoorspeling net voldoende ( de drijfstangen moeten zijdelinks ook deze speling hebben
http://s539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/?action=view¤t=IMG_00111.flv
Respect! Bolt knap! Zien we daar cabineverlichting ook, of is het een reflectie van het licht??
Hallo,
Het is de reflectie van het licht , ondertussen de raamlijsten geplaatst en terug gestript van leuningen en buffers om te ontvetten en starten met schilderen
Hallo,
Wat verder gewerkt aan de loc , Interieur geschilderd , ramen en raamlijsten geplaatst alsook het dak van de cabine geplaatst
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0569.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0571.jpg)
even Den Eddy Wally citeren :
Oh My God ! Geweldig, fantastisch, ongelooflijk
Wreed schoon - ik kijk uit naar de definitieve schildering [:p] [8D]
hoe heb je het interieur voor mekaar gekregen
Hallo,
Hierbij de tekening van het interieur , ik heb mij voor de tekening gebaseerd op tekeningen van het interieur van een type 83 (boekje op de baan)en foto's van type 270... de rangeerloc's van deze periode hadden een gelijkende indeling , het interieur moest niet compleet correct zijn. Interieur vervaardigd zoals tekening in bijlage , de manometers komen van een site waar men textures kan downloaden http://www.cgtextures.com/ mogelijks ook bruikbaar voor andere doeleinden.Texture bewerkt met een fotobewerkingsprogramma en dan geplastificeerd.na het schilderen dit erop gekleefd
Het interieur van de kabine geschilderd , vensters van binnen uit geplaatst en dan pas het dak aangebracht .
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/loctype72boddy09bexploded.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/loctype72boddy09bonderdelen.jpg)
Ik sta elke keer versteld van je (3D) tekeningen[:0]. Je bent toevallig geen leerkracht Mechanica of iets anders waarmee je met cad bezig bent? Hoe begin je daar aan, ivm met al die onderdelen? Ik kan daar nog veel van leren...
De kap van de loc is gemaakt uit x aantal stukken, maar moet je dan ook elk vlak appart tekenen? Ik zou een tekening maken van een 3 lijnen die loodrecht op elkaar staan en dan met een cirkel de afronding aan de kap maken, en dan via 'protrusion' hem de juiste lengte geven en daarna ervoor zorgen dat de kap de juiste dikte heeft via 'thinwall' zoals dat heet in solidge v20. Je systeem van spanten zou ik dan tekenen in een nieuw part en die dwarsbalk door je spanten bv ook, en de kabine in een nieuw stuk??? Kun je evt enkele tekeningen even doorsturen dat ik ze eens kan bekijken? (rian_schaken[at]hotmail.com)
Hallo,
Ik ben geen leraar , voor mijn beroep teken ik wel regelmatig in 3D het is wel niet mijn hoofdbezigheid (ontwerp van machines en staalconstructies die intern in ons bedrijf gebruikt worden), vandaar dat ik ook het tekenprogramma Inventor gebruik.
Het tekenen in parametrische tekenprogramma's (Inventor , solidworks...) verloopt wel iets anders dan uw omschrijving
Het tekenen is een beetje zoals je het in werkelijkheid vervaardigd
Elk onderdeel wordt afzonderlijk getekend en in een samenstellingstekening worden alle onderdelen samengebracht en hun onderlinge relaties vastgelegd (Constrains)
Een onderdeel wordt meestal getekend als een 2d schets in bv xy vlak en dan volgens de andere as geextrudeerd ( dit is maar een van de mogelijkheden)
Bij meer complexe samenstellingen kunnen van 1 schets bv meerdere onderdelen gemaakt worden
De 2d tekeningen (hier boven afgebeeld) zijn afgeleide tekeningen van het 3d model , aanpassingen gebeuren in het 3d model en de 2d
tekeningen worden autom.bijgewerkt.
Een tekening doorsturen is niet zo simpel daar alle tekeningen een onderlinge relatie met elkaar hebben , u moet ook het correcte programma , en versie gebruiken , daar ik een onderhoudscontract heb voor de software teken ik meestal in de laatste versie (nu inventor 2011) lagere versie kunnen dan de 3d tekeningen niet meer openen
..en die kan ik niet openen met solidedge zeker (of soldiworks)?
Als ik het goed begrijp doe je het een beetje op volgende manier(niet letten op maten, ik heb geprobeerd de vorm van het motorgedeelte na te tekenen) en die zet je dan samen in een assembly zoals dat heet in solidedge? of moet je elk zijvlak apart tekenen om dat te kunnen frezen?
(http://www.treinbaanrian.be/schermafdruk1.jpg)
(http://www.treinbaanrian.be/schermafdruk2.jpg)
En daarvan maak je dan 2d tekeningen die je dan kan laten frezen???
citaat:
Geplaatst door Kris
Hallo,
Ik ben geen leraar , voor mijn beroep teken ik wel regelmatig in 3D het is wel niet mijn hoofdbezigheid (ontwerp van machines en staalconstructies die intern in ons bedrijf gebruikt worden), vandaar dat ik ook het tekenprogramma Inventor gebruik.
Het tekenen in parametrische tekenprogramma's (Inventor , solidworks...) verloopt wel iets anders dan uw omschrijving
Het tekenen is een beetje zoals je het in werkelijkheid vervaardigd
Elk onderdeel wordt afzonderlijk getekend en in een samenstellingstekening worden alle onderdelen samengebracht en hun onderlinge relaties vastgelegd (Constrains)
Een onderdeel wordt meestal getekend als een 2d schets in bv xy vlak en dan volgens de andere as geextrudeerd ( dit is maar een van de mogelijkheden)
Bij meer complexe samenstellingen kunnen van 1 schets bv meerdere onderdelen gemaakt worden
De 2d tekeningen (hier boven afgebeeld) zijn afgeleide tekeningen van het 3d model , aanpassingen gebeuren in het 3d model en de 2d
tekeningen worden autom.bijgewerkt.
Een tekening doorsturen is niet zo simpel daar alle tekeningen een onderlinge relatie met elkaar hebben , u moet ook het correcte programma , en versie gebruiken , daar ik een onderhoudscontract heb voor de software teken ik meestal in de laatste versie (nu inventor 2011) lagere versie kunnen dan de 3d tekeningen niet meer openen
niet alleen dat...je moet het gehele pakket versturen...of stukken opslaan in een apparte map, zodat alles er wel in staat, maar niets aangepast kan worden...
ongeacht, een redelijke soep om een geheelpakket door te sturen [:)]
Hallo,
tekeningen kunnen enkel overgedragen worden via een speciaal programma die bij inventor zit (pack and go) als je weet welke folders je moet overzetten kan het ook met folders over te zetten , er bestaan ook een uitwisselformaat tussen 3d pakketen (step) maar dan verlies je veel basisgegevens
Het zou inderdaad mogelijk zijn om uw blok van uw kabine te frezen maar dan is het maar een blok, voor dergelijke tekening heb je geen 3d nodig, uw voorbeeld moet je dan opslaan als een 2d tekening (dxf) en gewoon de omtrekken uitfrezen als voorbeeld heb ik hier eens een printscreen van de voorkant van de loc , dit is een 2.5d freesfile uit een 2d tekening eerst rode lijntjes met een graveerfrees van 0.1mm 0.05mm diep en dan de omtrekken (groen) met en vingerfrees van 1mm ( in laagjes van 0.25mm) verzinking voor lampjes 0.25mm omtrek 1mm (door de verzinking voor de lampjes is het mogelijk ze perfect te plaatsen)
Dit werkt voor 90% van de onderdelen
Een ander voorbeeld is de koplamp daar er veel bolle en holle vlakken zijn kan dit niet met een 2d tekening , de z as is niet in vaste stappen te frezen
Hier vertrekken we van het 3d model (opgeslagen als .stl file) de rode lijntjes die je ziet zijn de freeslijnen (frees 1mm bolkop)
Het zou mogelijk zijn om uw ruwe vorm van uw cabine verder te bewerken door deze uit te hollen , vensteropeningen te voorzien ... zodat je een 3d model van uw cabine bekomt, dit is dan echter enkel te vervaardigen door een 3d print en niet meer te frezen
Bij het ontwerpen van een treintje of wagon vertrek ik altijd van de componenten die aangekocht worden , hier bv de tandwielkast en motor , as en wielmaat,stroomafnemers... deze onderdelen zijn bepalende factoren voor het ontwerp. daarna welke basismaterialen ik kan aankopen (plasticard , messing). dan de manier van vervaardigen (enkelzijdig frezen , dubbelzijdig frezen 2.5d of 3d frezen en de mogelijkheden voor montage.
Als je met je solidedge de tekeningen in dxf (eventueel stl voor 3d) kan opslaan dan kan je een loc of beter eerst een wagon ontwerpen en frezen , Ik heb hier nog het simpele ontwerp van de Fd stortwagen staan ( die tekeningen waren de basis of inspiratie van een forumgenoot om de wagon te produceren ) het ontwerp van deze wagon was op enkele uren klaar en het artikel in modelspoor is een erg goede basis om te starten
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/naamloos.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/lampje3d.jpg)
Mooie screenshots, Kris [;)]
Hallo,
Nog een kleine update van het projectje
Van de opbouw de zwarte onderzijde en de rode bufferbalken geschilderd alsook de gele lijnen.De gele lijnen heb ik geschilderd voor het groen daar ik mijn twijfels had over de dekkende eigenschappen van het geel over het groen.Het geel is hier en daar wat te ver geschilderd om met het groen strak (dit hoop ik althans)te kunnen aflijnen.
Kris
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0574.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0579.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/DSCF0581.jpg)
Hallo,
Nog enkele foto's van de schildervordering , basisschildering is nu afgewerkt wel moet er nog wat bijgewerkt worden en details geschilderd , schilderen is niet direct mijn specialiteit , beschrifting en details nog aan te brengen
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/IMG_0044.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/IMG_0045.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/IMG_0046-1.jpg)
citaat:
schilderen is niet direct mijn specialiteit
Ziet er toch mooi strak uit, vind ik.
Proficiat!
zeer mooi!! ziet er plots een heel pak anders uit met de laag verf erover ...
citaat:
schilderen is niet direct mijn specialiteit
Dat is het nadeel met detailfotografie, h?: je ziet alles, ook dat je hier en daar "buiten de lijntjes" hebt gekleurd [;)]
Ik twijfel er niet aan dat jij dat nog kan rechtzetten. Je resultaat mag er (ook nu al) ?cht wel zijn [:p] [8D]
Heb iemand al een te goei een fabrieks schildering bekeken, daar zitten ook altijd fouten op, dus dit is zeker goed gespoten.
Jan
ik zou gewoon wat durven retoucheren. Eventueel zelfs wat verouderen en dan valt het helemaal niet op.
Maar zoals gezegd, in het echt zitten er ook wel soms een foutje in.
ik vind het echt knap gedaan, chapeau
Dag Kris,
Knap werk [:0] Prachtige schildering!
Ongeloflijk hoe je vanuit het niets een loc kunt toveren. Daar mag je best fier op zijn.
Mvg
Koen
Hallo,
Bedankt voor de bemoedigende reacties , zelf zie je natuurlijk vooral je fouten , ik kon het niet laten om er terug eens het onderstel onder de kap te plaatsen , hopelijks kan ik volgende week beginnen met de cijfers aan te brengen , resterende details vast te zetten, lampen af te werken ... en een laagje vernis erover en dan is mijn eerste loc een feit. Ik ben al volop aan het uitkijken welke loc ik als volgende zal uittekenen
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding014.jpg)
(http://i539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/Afbeelding015.jpg)
de 7209 in betere tijden.
in vergelijkimgmet dat ben ik met mijn bouwpaketten niks
Kris, ziet er gewoon schitterend uit.
Je mag terecht fier zijn op je werk. [:)]
Een fantastisch resultaat voor een prachtig project, Kris [8D] [:p] [:0]
Klein vraagje Kris, is uw loc binnenkort in Mechelen te bewonderen???
Hallo,
Ik kom zeker naar Mechelen en tegen die tijd zou hij volledig moeten afgewerkt zijn,Ik zou de loc en de tekeningen kunnen meebrengen maar ik ben geen lid van een modelbouwclub ( hier in de westhoek is er geen) mogelijks moeten we met de geintereseerde maar ergens afspreken . Is er geen standje van het forum of zo?
Kris,
Schoon machientje, knap werk waar je veel plezier mee mag beleven.[:)]
Proficiat !!
PRACHTIG!
Is Oostende dan zover? Of binnenkort bij ons, De Dwarsliggers, in Zeebrugge?
citaat:
Geplaatst door Kris
Hallo,
Ik kom zeker naar Mechelen en tegen die tijd zou hij volledig moeten afgewerkt zijn,Ik zou de loc en de tekeningen kunnen meebrengen maar ik ben geen lid van een modelbouwclub ( hier in de westhoek is er geen) mogelijks moeten we met de ge?nteresseerde maar ergens afspreken . Is er geen standje van het forum of zo?
Hallo Luc ?
Is dit eigenlijk geen prachtig idee ?
De stand van MSM/TMM ziet er altijd heel verzorgd, maar bijzonder ongeanimeerd uit. Misschien een idee om dit soort kleinere, maar prachtige, projecten van forumleden er in een paar vitrinekastjes te tonen. Meteen is je stand meer geanimeerd, wat meer (ook nieuw) volk trekt, de trotse maker en zijn forum-bewonderaars gelukkig.
Eigenlijk geldt dit niet enkel voor realisaties, getoond op het forum. Ook de eindresultaten van menig werkje uit de categorie 'Praktijk' in MSM wil iedereen wel eens 'in'techt' kunnen bekijken.
Meteen aanschouwelijke pub voor het magazine !
Natuurlijk, voor je het weet, moet je je stand verdubbelen. Maar meestal hebben jullie wel de nodige lopende meters (bijna lege) 'toog'.
Kris, t'ziet er geweldig mooi en strak uit. Het schilderen zal wel niet simpel geweest zijn om al die kantjes en hoekjes af te plakken.
Ben benieuwd om hem in "levende lijve" te zien in Mechelen.
Dirk
citaat:
Geplaatst door marc goovaerts
citaat:
Geplaatst door Kris
Hallo,
Ik kom zeker naar Mechelen en tegen die tijd zou hij volledig moeten afgewerkt zijn,Ik zou de loc en de tekeningen kunnen meebrengen maar ik ben geen lid van een modelbouwclub ( hier in de westhoek is er geen) mogelijks moeten we met de ge?nteresseerde maar ergens afspreken . Is er geen standje van het forum of zo?
Hallo Luc ?
Is dit eigenlijk geen prachtig idee ?
De stand van MSM/TMM ziet er altijd heel verzorgd, maar bijzonder ongeanimeerd uit. Misschien een idee om dit soort kleinere, maar prachtige, projecten van forumleden er in een paar vitrinekastjes te tonen. Meteen is je stand meer geanimeerd, wat meer (ook nieuw) volk trekt, de trotse maker en zijn forum-bewonderaars gelukkig.
Eigenlijk geldt dit niet enkel voor realisaties, getoond op het forum. Ook de eindresultaten van menig werkje uit de categorie 'Praktijk' in MSM wil iedereen wel eens 'in'techt' kunnen bekijken.
Meteen aanschouwelijke pub voor het magazine !
Natuurlijk, voor je het weet, moet je je stand verdubbelen. Maar meestal hebben jullie wel de nodige lopende meters (bijna lege) 'toog'.
Is genoteerd, Marc. [;)]
Twee edities van DE EXPO geleden had MSM vitrinekasten ter beschikking voor "werk van sympathisanten". Onder andere mijn perronkapjes lagen daar in.
Die kastjes horen nog steeds bij de stand, zou ik denken [;)]
GE-WEL-DIG, dit is echt supermooi, Kris! Ook het schilderwerk ziet er prima uit hoor!
Sterk, z??r sterk !
Petje af !
Hallo,
Ondertussen bezig aan een reeks 83 rangeerloc , begin December op de O spoor bijeenkomst mijn reeks 72 loc eens getest zie hier een klein filmpje
http://s539.photobucket.com/albums/ff354/kris_h_photo/?action=view¤t=Afbeelding108.mp4