De draaischijf is/was in belgie niet zo vaak voorkomend, maar hier toch mijn volgende vraag:
Heeft er iemand foto's, tekeningen of plannen van ringlokloodsen op belgische grondgebied? Bestaan er nog dergelijke bouwwerken?
greeeetz, Bart
In modelspoormagazine 25 is er een artikel over de C.F.V.3V. in model.
Deze vereniging heeft zo'n ringloods opgeknapt.
Hier is een foto van die loods:
http://users.skynet.be/cfv3v/archives/images/LMGaigui.jpg
Misschien vind je nog meer foto's van die loods op hun site.
Mooie foto
Ik vrees dat je geen plannen gaat vinden van deze loods. Ik denk dat er zo maar twee van in belgi? hebben bestaan. De enig overblijvende is deze van Mariembourg. Ik zou mij, zoals Ronny het reeds aanhaalt, baseren op veel zelf genomen foto's en zelf genomen basisafmetingen. En dan aan de slag gaan met plasticard of iets dergelijks. In MS25 staat trouwens geen beschrijving van de loods. Het is anders wel een prachtig artikel. Het loont trouwens ook de moeite om eens af te zakken nar Mariembourg. Doe dit lieft in de zomermaanden. Elke dag stoom gegarandeert.
De website die heb je al http://users.skynet.be/cfv3v
__________________________
www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw
Claude Bonaventure is zo'n ringlokloods naar het voorbeeld van de CFV3V aan het bouwen. Ik zet zijn adres even in de links.
Ook Jean-Luc Hamers heeft zoiets klaargespeeld: die met de bewegende deuren uit MSM 30! Vergeten?
Tony
Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
Volgens mij heeft Claude deze loods reeds jaren geleden gebouwd. Zo was ze toch te zien op verschillende tentoonstellingen waaraan hij heeft deelgenomen. De sporen lopen echter parallel uit de loods en komen niet uit op een draaischijf. Hij heeft de huidige situatie in Mariembourg compleet in detail nagebouwd. Dat neemt niet weg dat dit vroeger ooit anders zou kunnen geweest zijn. Dus met draaischijf.
Locomotion
We kennen van een vijftal ringloodsen in Belgi? het bestaan. vooreerst had je de loodsen van Sankt Vith en Herbestahl. Deze loodsen, gelegen in de Oostkantons, waren van oorsprong Duits (Pruisisch), gebouwd voor de Eerste Wereldoorlog en dus zoals gezegd in Duist gebied gelegen.
Een derde loods was deze van Kinkempois. Hier gaat het om de eerste loods van de Nord Belge. Daar de Nord Belge zo goed als in handen was van Franse maatschappijen, is het ook niet verwonderlijk dat deze loodsen bouwden naar hun eigen plannen.
Dan had je nog Mari?mboug en Florennes. Deze waren loodsen van de Etat Belge. Als je de loods van Mari?mbourg neemt, de enige die nog overeind staat en in zeer goede staat is dank zij de CFV3V, dan heb je een loods die door een wisselstraat bediend wordt en niet door een draaibrug. In wezen werden de draaibruggen in Belgi? enkel gebruikt om locomotieven te draaien. De meeste loodsen waren rechthoekloodsen en werden uiteraard ebdiend via parallelle sporen.
Een ringloods bouwen met een draaibrug als bediening is dus eigenlijk niet echt Belgisch. Je zal dus compromissen moeten sluiten.
maar ja, heel onze hobby hangt aan elkaar met compomissen.
Nog veel modeltreinplezier.
Locomotion,
Ik ken Claude al jaaaren maar wist niet dat hij modelbouwer was tot voor enkele maanden. We kennen mekaar door evenementen georganiseerd voor de Mautritiaanse gemeenschap in Belgie, mijn echtgenote komt uit hetzelfde eilandje als de zijne.
Bedankt voor de opheldering!
Tony
Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
De producten van Evergreen (plasticard) worden omschreven als styreen. Bij nader onderzoek blijkt styreen een vloeistof te zijn. Door te polymeriseren krijgt men polystyreen.
In de grote doe-het-zelf zaken kan je ook grote platen polystereen kopen.
mijn vraag: zijn de platen van evergreen en die van de doe-het-zelf zaak dezelfde of is er toch nog een wezenlijk verschil
greeeetz, Bart
Hallo Dikken,
Er is wel degelijk verschil in de platen polystyreen die je kan kopen. Het grootste verschil zit hem in de hardheid van het materiaal.
Het materiaal van Evergreen is zachter dan de platen die van andere merken koopt. Het in sommige winkels verkochte naamloze is meestal veel harder. Ondanks dat Evergreen duurder is dan andere geniet het toch mijn voorkeur.
Peter [;)]
zijn beide platen (evergreen - DHZ) met elkaar te verlijmen met modelbouw-plasticlijm?
greeeetz, Bart
Ikzelf gebruik bij voorkeur Kibri of Tamya lijm voor deze platen.
Wel SPAARZAAM gebruiken, want de meeste lijmen bevatten solventen (oplosmidellen in het vlaams), en hebben dus indien je teveel gebruikt, de neiging de kunstof te vervormen of op te lossen.
Peter