Welke treinen komen in aanmerking om de reeks 14 te worden van de NMBS?
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Welke treinen komen in aanmerking om de reeks 14 te worden van de NMBS[?]
Ik denk dat er al een draad is opgestart onder deze hoofding.
Ze zijn er nog niet uit... het kan zowel een E-loc als een diesel worden...
Kanshebbers zijn/waren... Astride, Prima (of gelijkaardig), Siemens Eurosprinter, MAK, Adtrans Blue Tiger en G2000 van Vossloh.
Wat het ook wordt... we weten het nog niet.
Met de herstructurering die de NMBS heeft doorgevoerd op 01/01/2005, is de nood aan locomotieven erg gestegen.
't Is te zeggen, vooral bij B-Cargo. Blijkbaar zijn de te behalen doelen, het "beter wapenen" tegen de concurrentie (vooral van private maatschappijen zoals Railion en/of maatschappijen die zich organiseren in een soort van alliantie => zie European Bulls). Deze allianties hebben het voordeel dat ze steeds hun materiaal op kortere tijd kunnen vernieuwen en niet steeds afhankelijk zijn van vaste klanten. Door een samenwerking, blijft de onderlinge concurrentie vrij laag en kan de prijs van deze maatschappijen heel hard concurren met de betere spoorwegmaatschappijen.
De 77/78 reeks was maar een klein deeltje van deze vernieuwing en het budget dat werd voorzien, is hierdoor ook weeral erg geslonken.
Maar juist door deze herstructurering, de opsplitsing in verschillende holdings, kwam er voor B-Cargo een nieuwe noodzaak. Door het overnemen van personeel en materiaal en het eigen beheer daarvan (dus niet langer gezamelijk door de NMBS), kwam er blijkbaar nog meer vraag naar transport via de spoorwegen. Niet nationaal, maar internationaal. Vermits e-loc's in Europa, bijna steeds meerstroomlocomotieven moeten zijn, ligt de kans dus heel groot, dat we een hele nieuwe reeks zware diesels gaan zien.
Eerst zou er geopteerd worden, voor vernieuwingen van het oudere materieel (vooral op electronisch gebied).
Bron: werknemer NMBS
Dus dan is de kans groot dat het de G2000 van Vossloh kan zijn
Want daar zijn ze toch testen mee aan het doen (misschien met andere
treinen ook maar dat weet ik niet)
Het was ook wel te denken dat de NMBS voor een diesel (HLD) loc
zou gaan, want met de verdwijning van verschillende (HLD) reeks
blijft de reeks 55 nog over en een paar ander.
Voor de reeks 14 kwamen de DB reeks 185 en de Franse Prima in aanmerking, maar voorlopig is er afgezien van de bestelling van meerspannings elocs . B-cargo zou wel sterk ge?ntereseerd zijn in de aanschaf van nieuwe diesels met hoog vermogen (class 66, G2000, Blue Tiger), hoewel hier nog niks van offici?el is . Wel is het een feit dat de electificatie van de lijn 24 Montzen-Aachen West is stilgelegd vanwege het afzien van een bestelling van de reeks 14 . Er zullen in ieder geval binnen afzienbare tijd Nieuwe sterke goederenloks moeten komen aangezien de toenemende problemen met de reeks 55 . Deze zouden op hun laatste benen lopen, er word zelfs gedacht om ze te vervangen met de reeksen 52-53-54 als deze vrij komen bij TUC-Rail .
[8]
Dag,
de electrificatie van de lijn 24 is TIJDELIJK stilgelegd vanwege herziene financi?le prioriteiten.
Er werd, dacht ik, gekeken naar de DB 189 en niet 185 en de PRISMA-lok.
De 52-53-54 zouden terug geactiveerd worden, niet zozeer omwille van de problemen met de 55, maar vanwege capaciteitsproblemen. Er is dus wel degelijk nood aan sterke lijndiesels.
Roland
citaat:
Geplaatst door rgp
Dag,
de electrificatie van de lijn 24 is TIJDELIJK stilgelegd vanwege herziene financi?le prioriteiten.
Er werd, dacht ik, gekeken naar de DB 189 en niet 185 en de PRISMA-lok.
De 52-53-54 zouden terug geactiveerd worden, niet zozeer omwille van de problemen met de 55, maar vanwege capaciteitsproblemen. Er is dus wel degelijk nood aan sterke lijndiesels.
Roland
Inderdaad, zoals je zegt Roland...zo had ik het ook ooit ergens gelezen.
De 52-53-54 zouden vooral ter aanvulling en zeker niet ter vervanging zijn, temeer omdat de onderhoudskost van deze loc's te hoog lag of ligt... (t.o.v. andere moderne locomotieven).
Andere pistes waren:
- verbetering van de 13 (andere motor en andere alektronica)... voorlopig opgeschort wegens te duur.
- leasing of huren van locomotieven bij de buurlanden.
Het laatste zou dus ook een voorlopige oplossing kunnen zijn. In Luxemburg rijdt zo voor het ogenblik een Siemens-Dispolok ME... (de juiste cijfers schieten mij nu net niet te binnen), die ze leasen van Vossloh, nadat Siemens deze verkocht had aan Vossloh.
Ik wacht vol ongeduld op het resultaat. Het lijkt me wel leuk om eens iets nieuws te zien rondbollen op onze Belgische spoorwegen...[:p]
In Luxemburg reed de ME26. Die is weer terug naar siemens en niet meer beschikbaar.
De Belgen zouden graag de 3000 overnemen. (Enkele hebben ze in brussel een bod gedaan per loc dat ongeveer 100.000 Euro per stuk is. En dat terwijl ze bijna 4 miljoen per stuk gekost hebbben.
Dus krijgen ze ze niet.)
De 55ers rijden te veel treinen en zonder echt onderhoud.
Er zijn er bij die alleen nog het depot bezoeken om te tanken. Maar echt een grote onderhouds beurt is al erg lang geleden. Kijk maar eens op de datum van de loc;s er zijn er bij die de laatst grote beurt in de jaren 80 hebben gehad.
Het record staat op een 62er met laatste RG (Grote revisie) in 1966.
Dan weet je toch ook dat ze een keer op zijn.
Klopt het was de ME26. Ik wist niet dat deze al terug was naar Siemens, maar ik las wel dat die voorlopig als vervanging van een andere loc, doorgegeven werd.
Het verhaal van de 3000, had ik ook al gehoord, maar dat leek me een beetje vreemd... daar het om dezelfde loc gaat als de 14!
Zojuist gelezen: De aankoop van de vervanger van de reeks 14 werd definitief opgegeven... er is nu sprake van een algemene revisie van de reeks 23, met een aanpssing van stuurposten: misschien zelf om deze uit te rusten met, jawel, vlottende cabines!!!
Alle voorstellen worden door de NMBS onderzocht.
Wordt vervolgd.
(Bron: Op De Baan, nr 69)
Volgens mij is het moderniseren van oude HLE's alleen maar de problemen even uitstellen. Zou het dan niet beter zijn deze kosten te laten en meteen te investeren in nieuwe en sterkere loc's?
Dag,
Moderniseren kan een betere oplossing zijn in bepaalde gevallen. De HLE 23 zijn dan wel 50 jaar oud en uiteraard niet zo confortabel als een moderne lok maar hun bedrijfszekerheid is nog zeer goed (beter dan van een 27).
Moderniseren kan dus een specifiek probleem oplossen, zeker in die materie waar de toekomst nog zeer onduidelijk is zoals het goederenvervoer.
Er is ooit sprake geweest om twee 23 permanent te koppelen om zwaardere HKM mee te rijden.
Een 4spanningslok blijkt niet echt nodig, met een driespanningsversie zou men er ook komen.
De huidige moderne diesels afschrijven omwille van de energiekost is een korte termijnspolitiek: de electriciteitsrekeningen zullen ook wel stijgen.
Investeren kan ook tegenvallen: kijk maar naar de resultaten van de SBB: massaal ge?nvesteerd in modern materieel, maar nu wel verplicht investeringen voor meerdere jaren uit te stellen door geldgebrek.
Roland
Men had gewoon reeks 51 langer in dienst moeten houden. Indien deze nog eens een grote revisie zouden gehad hebben konden deze na 40jaar dienst nog wel een jaar of 10 15 verder. Evenals de reeks 62 in de commerciele dienst te houden. Dit zijn in mijn ogen 2 vergissingen die de nmbs heeft gemaakt en waaruit nu problemen komen.
Mvg Dieter.
citaat:
Men had gewoon reeks 51 in dienst moeten houden.
citaat:
JA[:p]dat ze dat maar gedaan hadden,hij was en is mijn grote favoriet!!
Dag,
De reeks 51 had meer nodig dan een revisie. En de reeksen 62/63 waren tot op den draad versleten en te weing vermogen.
Roland
ja ok er waren gevallen bij van die wel net iets meer nodig hadden dan een revisie, maar had men dat gedaan dan had men tenminste nog iets, nu hebben ze niets. En zodra reeks 55 in de probleme geraakt staan ze nog verder van wal.
Mvg Dieter.
Op de website van de NMBS staat er dat ze zullen een besteling plaatsen van 40 vierstromige locomotieven voor goederenverkeer.
citaat:
Geplaatst door Tom
Op de website van de NMBS staat er dat ze zullen een besteling plaatsen van 40 vierstromige locomotieven voor goederenverkeer.
Hebben ze al beslist welke loc het zal worden,en zijn daar mss al foto's van?
Dit is zeer interessant nieuws! Nu, een tijdje terug (ik denk 6 jaar geleden), hebben hier op het Belgische spoornet, Spaanse locomotieven rondgereden voor testen.
Ze waren er zo tevreden van, dat ze er toen al aandachten om deze aan te kopen.
(P.s: zij die bij het verlengen of vernieuwen van hun abonnement, het boek retrospectief 62/92 gekozen hebben, kunnen de foto's van deze prachtige loc, bewonderen.)
Laat ons hopen, dat het deze loc wordt...
De kans op een Prisma is erg groot.
Maar nog even geduld en we weten het zeker.
Kijk onderaan de pagina.
//http://www.b-rail.be/projects/pagesnl/inv04.htm
citaat:
Geplaatst door Tom
Kijk onderaan de pagina.
//http://www.b-rail.be/projects/pagesnl/inv04.htm
Idd, maar nu weten we nog niet dewelke! Ik ben benieuwd. Indien iemand het antwoord weet, gelieve ons in te lichten!
Ik ga navraag doen bij de buurman (werkennemer bij de NMBS, dienst aankoop of zoiets).
(http://storage.msn.com/x1pk64-9H0OKxQG8x6WgW6_gGDXr8YUbuKIFYplUMb2y6dvTbmE0RC26A1lUu5VB25jKcmVYmXe8YEtMp4RsK-kHssX1suXnKiY8ChRDCR2obgkrl4A3m3lQzuVQJLcwvugcLND2soBKR9wv0wTyt68KA)
Een prima loc in een NMBS jasje
Die Roy is precies een aanwinst h? mannen?
In spoorweg journaal nr. 138 op p. 67 staat er een foto van een siemens ES 64 F4 in de kleuren van de nmbs.
Hey Kedeng Kedeng, heb je dit zelf gemaakt? Of kwam dit uit ??n of ander tijdschrift?
citaat:
Geplaatst door svvander
Hey Kedeng Kedeng, heb je dit zelf gemaakt? Of kwam dit uit ??n of ander tijdschrift?
(http://storage.msn.com/x1pk64-9H0OKxQG8x6WgW6_gGDXr8YUbuKIFYplUMb2y6fB4LERRgUBHcxiH-IOIk313uzNpzmS0TROcw43omBk3nUtJMcMySRbojboP7e5SSXi6yIbmFJ1twaBh96rIQiFhoHk3y3dM-Cz2_HxdNi3_xj6wwgBehio)
De trein komt van een website en daarna bewerkt met paint,
Nog een om het af te leren[:D] is ook wel mooi nie[?]
http://www.railcolor.tk/
citaat:
Geplaatst door Tom
In spoorweg journaal nr. 138 op p. 67 staat er een foto van een siemens ES 64 F4 in de kleuren van de nmbs.
Kunt ge mij daar is een kopie van sturen of een foto?
Dag,
Was dat niet voor goedgelovigen (1 april)
Roland
de voorstelling van de loc mischien wel mmar de foto stond wel duidelijk in SJ. Hieronder stat het bijschrift van de foto.
Om een goede indruk te maken werd een ES 64 F 4in de kleuren van de nmbs gezet. De loc zal op 01-04-2004 voorgesteld worden te Brussel-Zuid op spoor 23 te 14 uur.
Wel, wel, wel,
die aprilgrap lijkt het nog steeds te doen. Je ziet maar hoe met computertechnieken mensen om de tuin geleid kunnen worden.
De groeten,
Guy
(http://storage.msn.com/x1pk64-9H0OKxQG8x6WgW6_gGDXr8YUbuKIFYplUMb2y6eA-5PjUjZElUU6E0HnGbQKzRPK2IzInFZAoljdc73SRh3Kl6Iarvcl1yka3zJPYBE3pjK12MgmDz1fW6eQmjMHQUDT5tdIF4U3RxmxJ07TxOeJfXNxHCVN)
Zo stond een Siemens EuroSprinter ES 64 F4 in een NMBS jas in het
Spoorweg journaal.
( jaja ik kon het nie laten[;)])
Bedankt Tom
Heb je de email ontvangen?
Ja, en lijkt hij er op?
AMAAI,dan heb ik geluk gehad dat ik op die dag geen verlof heb kunnen krijgen,want ik was van plan om te gaan kijken.Zijn er toen mensen daar geweest?
Ja zeker, ik vind het heel een mooie tekening.
Ziezo, de reeks 14 is afgevoerd.
Blijkbaar moest de constructeur voor de homologatieritten zorgen, zou het onderhoud door de constructeur moeten gebeuren tot de beoogde resultaten er waren en zoude al die kosten door de constructeru zelf betaald moeten worden.
De NMBS verschoot zelf ook van het prijskaartje en heeft de reeks 14 dus naar de prullenmand verwezen.
RIP reeks 14.
Jammer, mijn verwachtingen waren hoog. [:(]
Komt er een andere loc in de plaats?
Stond niet in het artikel. Je moet Spoorwegjournaal maar eens lezen, daaruit komt deze info.
Ergens ander in de SJ van deze maand stond wel dat men een nieuwe reeks 56 wou bestellen. Die zouden moeten dienen voor de bediening van het Duitse net. Het aantal locs van de reeks 77 die daarvoor uitgerust zijn, zou te beperkt zijn daarvoor.
reeks 77: te beperkt en vooral te zwak [:o)]
Van die reeks 56 stond een artikel in ODB.
Ze zoeken een hele zware dieselloc (waar hebben we dat nog gehoord) en het zou waarschijlijk die euro dingens worden, ik kan niet meer op de naam komen.
Even opgezocht, en de euro 4000 van Vossloh zou een grote kans hebber zijn.
Welke loc de NMBS kiest speelt voor mij geen rol.
Wie het model ervan gaat uitbrengen en wanneer, dat is belangrijk. [:D][:p]
citaat:
Geplaatst door Jurgen
Welke loc de NMBS kiest speelt voor mij geen rol.
Wie het model ervan gaat uitbrengen en wanneer, dat is belangrijk. [:D][:p]
Moest het die euro 4000 worden, ik dacht dat Mehano een model zal uitbrengen van deze loc.
Ik hoop nog altijd op de G2000 of G1206 van vossloh.
Dat zal wel weinig waarschijnlijk zijn want de NMBS wil liever geen locs meer waar de motor onder een kap zit zoals de reeks 77.
citaat:
Geplaatst door Tom
Dat zal wel weinig waarschijnlijk zijn want de NMBS wil liever geen locs meer waar de motor onder een kap zit zoals de reeks 77.
Als de NMBS niet content is over de motor van de 77
waarom hebben ze er dan 180 besteld?
[/quote]Als de NMBS niet content is over de motor van de 77
waarom hebben ze er dan 180 besteld?
[/quote]
Goeie vraag.
Maja als ge voor elke iet wat zware trein er 2 of 3 moet voorhangen moet ge er wel genoeg hebben ?h[;)][:D]
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Ik hoop nog altijd op de G2000 of G1206 van vossloh.
Ja, de motor van de G2000 is 2240 - 2500 kW en die bij de 77 van de NMBS 1150 KW.
Je bespaart meer door een zwaardere motor, daar die veel minder moet trekken voor een zelfde gewicht en zo automatisch minder verbruikt, en vervuilt.
En veel minder snel verslijt + je hebt een snelheid tot 140 km/u, die je misschien toch soms nodig hebt.
Iets meer uitgeven bij de aankoop kan je VEEL meer besparen op de langere termijn.
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Als de NMBS niet content is over de motor van de 77
waarom hebben ze er dan 180 besteld?
Ten eerste had ik het niet over de kwaliteit van de motor en of de NMBS daar eventueel niet over tevreden zijn, maar ik had het over het feit dat volgens ODB de NMBS liever geen los meer wil met een motor onder een kap, dat is volgens mij een groot verschil.
Ten tweede, ik dacht dat er van de reeks 77 170 exemplaren zijn.
Ik wil niet geirriteerd klinken en evenmin zinloze descusies ontketenen.
citaat:
Geplaatst door Tom
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Als de NMBS niet content is over de motor van de 77
waarom hebben ze er dan 180 besteld?
Ten eerste had ik het niet over de kwaliteit van de motor en of de NMBS daar eventueel niet over tevreden zijn, maar ik had het over het feit dat volgens ODB de NMBS liever geen los meer wil met een motor onder een kap, dat is volgens mij een groot verschil.
Ten tweede, ik dacht dat er van de reeks 77 170 exemplaren zijn.
Ik wil niet geirriteerd klinken en evenmin zinloze descusies ontketenen.
Sorry had je verkeerd begrepen [:I]
En over punt twee was ik niet zeker.
De ideale loc voor de NMBS
-is er een die veel kost
-een prototype waar nog veel moet aan gesleuteld worden
-is een loc die na 20 jaar nog steeds kinderziektes heeft
voor zover de NMBS logica
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng
Sorry had je verkeerd begrepen [:I]
En over punt twee was ik niet zeker.
Geen probleem. [;)]
citaat:
Geplaatst door nmbs
De ideale loc voor de NMBS
-is er een die veel kost
-een prototype waar nog veel moet aan gesleuteld worden
-is een loc die na 20 jaar nog steeds kinderziektes heeft
voor zover de NMBS logica
Waarom gemakelijk als het moeilijk kan?
Ben nu geen treinbestuurder, of iemand die dienst
heeft bij de nmbs, maar idd. dat is de logica van
de (nmbs) dus van de HEREN DE STAAT van alles
proberen en bestellen en nadien beseffen dat het
de kolen niet waard is...maar ja... het brengt geld
in hun zakken...met onze centjes, oesje, onze
simpele euro's, wat is een euro tegenwoordig !!
en dat zeg ik
niet zomaar, als je een paar vrienden heb die
bij deze (nmbs) werkt....ewel, ik verschiet men
een bult als men weet wat men daar allemaal
uitsteekt, en het zijn niet die bestuurders, en
die mensen die zorgen dat elke wissel perfect
werkt, en die gasten die zorgen dat er op elke
draad stroom zit, nieje, het zijn die aan de
top, die niet weten hoe een trein rijdt, laat
staan, weten ze welke wielen der onder staan...
met lucht of op gas [:(!][:(!][:(!][:(!]
En zij staan elke dag in voor DE TREIN...
dan was je der al gewest.... als het aan de
top lag [:)][:)][:)][:)]
Sorry jongens, misschien heb ik hier wel
iemand met de feiten op de neus gedrukt,
maar dat is niet alleen bij de nmbs, de Lijn
en de al de rest is niet veel beter, veel bla
bla bla, en de reiziger kan de pot op, als het
laadje maar vult....
Ikke
citaat:
De ideale loc voor de NMBS
-is er een die veel kost
-een prototype waar nog veel moet aan gesleuteld worden
-is een loc die na 20 jaar nog steeds kinderziektes heeft
Ge vergeet nog iets:
- de bevoegde politieke instanties iets van kunnen op zak steken
- waarvan de constructeur evenveel compensaties belooft voor vlaanderen en wallonie maar die nooit zal uitvoeren
- de vakbonden eens kunnen staken voor de kleur binnen in de cabine
Hallo Loebaske/Ikke,
Wacht maar af tot bij jullie ook alles geprivatiseerd is. Dan wordt het nog veel erger.[:(]
Dan hebben alle bedrijven managers, aandeelhouders en banken. De reiziger is dan niet meer dan een noodzakelijk kwaad. De aandeelhouder wil zoveel mogelijk divident beuren, en de manager wil zelf ook zoveel mogelijk opstreiken in een paar jaren, na hem komt de volgende die weer zoveel mogelijk bezuinigd en tarieven aanpast om aan de verwachting van de aandeelhouders te voldoen, om daar zelf zijn premie veilig te stellen. De bank is de lachende derde. Het personeel en de reiziger zijn de dupe.[:(]
(http://i44.photobucket.com/albums/f45/DelticPower/msm2.jpg)Groeten van Jan
Volledig met jullie eens..
Eric