De afgelopen dagen heb ik me beziggehouden met enkele soldeer- en lijmoefeningen; het ineenzetten van een messing Blechtr?gerbr?cke van H&P (http://www.modellbahnkeller.de/)
IMGhttp://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/Blechtraegerbrue03.jpg/IMG
IMGhttp://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/Blechtraegerbrue02.jpg/IMG
IMGhttp://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/Blechtraegerbrue01.jpg/IMG
Jacques Timmermans
Mooie brug en vooral mooi werk!
Zijn alle onderdelen in de kit aanwezig of moet je er ook zelf nog maken?
Zijn de profielen met de rivetkopjes gegoten of...?
Ben benieuwd hoe ze er zal uitzien op het einde van de rit...
En ik die dacht den besten te zijn! [:)] (grapje!)
Dirky,
deze brug is volledig uit geetse messingplaat van 0,3 mm opgebouwd. Enkel de dragers voor de dwarsliggers zijn messing I-profielen.
Alle delen (m.u. z. de bruggehoofden, dit zijn eeuwenoude zaken van Pola) voor deze realisatie zijn in de bouwkit voorhanden.
Jacques Timmermans
AMAI, knap werk hoor. heel mooie kit en h??l mooi soldeerwerk[;)]
Mooi soldeerwerk, je ziet de soldeer niet eens zitten.
Mooie kit, nu nog een kleurtje!
citaat:
Geplaatst door C-rail
Mooi soldeerwerk, je ziet de soldeer niet eens zitten.Mooie kit, nu nog een kleurtje!
>>>> dat is omdat er m??r gelijmd werd dan gesoldeerd,en de lijmsporen zie je w?l goed zitten[;)]
Gerrit
Jacques The Master Of Metal ! [:D]
Knap werk man !
Niet alleen het solderen (en lijmen) zijn een kunst, ook het zaakje recht (haaks dus [:I]) houden is niet gemakkelijk.
Jacques, dat ziet er weeral prachtig uit. Als ik dat zie begint het weer te kriebelen om eindelijk die bekolingskraan van Bochmann en Kochendorfer eens af te werken.
Toch een vraagje (niet slecht bedoeld hoor) Op de langzijdse onderligger lopen schuine verstevigings profielen. Zijn die te kort of lijkt dat maar zo op de foto?
Typische plaatverstevigers... maken geen deel uit van een vakwerkconstructie. Zie je wel vaker in metaalconstructies met plaatwerk...
Pfiewww bijna lijkt het 1:1!!( dus echt!)
vooral de laatste foto ..
Ben zeer benieuwd hie die eruit zal zien als ie "in de verf" zit!en opgenomen in het landschap.
Jos
De werkzaamheden aan mijn brug zijn weer wat gevorderd. Speciaal voor Dirky nog een paar impressies.
Jacques Timmermans
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0017.jpg)
De brug in het nog kale landschap. Om het reli?f wat beter te doen uitkomen heb ik de bedding en het omliggende landschap eerst geverfd.
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0014.jpg)
De brug provisorisch op het bruggenhoofd geplaatst.
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0022.jpg)
Met fijn gezeefd zand wordt de bedding bestrooid. Door het zand met enkele zachte penselen wat te modelleren, wordt het relief van de waterloop in vorm gebracht
Mooie foto's Jacques, ?n een mooie brug [8D]
E?n vraagje: kan je de foto's wat verkleinen tot zo'n 800 pix breed? Dan hoeven we niet te scrollen om ze volledig te zien [;)]
staat je brug nu in een primer? en ga je daar nog een kleurtje opzetten?
Glamo,
In de tijd dat men deze, uit plaatstaal bijeen geklonken bruggen bouwde, werden deze in de regel met "Eisenglimmerfarbe" geverfd. Eisenglimmerfarbe is een donker aluminiumkleurige verfsoort, waarin uiterst kleine deeltjes ijzer door geroerd werden om een harder en dus meer weerbestendig oppervlak te verkrijgen. De door mij gebruikt hittebestendige lak uit een spuitbus geeft, nadat ze met wat sterk verdunde donkergrijze of antraciet kleurige verf gewashed is, ongeveer de juiste kleurschakering.
Jacques Timmermans
Ziet er al veelbelovend uit Jacques.
Ben er van overtuigd dat het, eens in het landschap geplaatst en met gras en onkruid omgeven een prachtstuk in je collectie zal zijn.
hittebestendige lak als grondverf... Mmmmh! bedankt voor de tip Jacques!
Hecht die goed op messing?
De werkzaamheden vorderen langzaam maar gestaag.
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/Blechtraegerbrue01-1.jpg)
Jacques Timmermans
Mooie verwering, zowel van de brug als van de MW.[^]
zulk werk is voor mij voorlopig nog een brug te ver....
ziet er super uit!
niet erg dirky, mijn brug is al enkele keren ingestort maar telkens bouwen wij er een nieuwe [:D]
marc
Het wordt hoe langer hoe mooier.
Jacques is dan ook een kunstenaar in het bouwen van zo'n modellen.
Sommigen zeggen dat een grotere schaal dingen vergemakkelijkt, niets is echter minder waar. Volgens mij is het even moeilijk, zoniet moeilijker dan werken op schaal H0
Peter en anderen,
bedankt voor de lovende reacties. Nog even ter informatie: het afgebeelde mini diorama is wel degelijk in spoor H0, en niet op een grotere schaal (spoor 0) zoals Peter in zijn repliek suggereerde.
Jacques Timmermans
Jacques, ook mij had je erin kunnen luizen. [:D] Als je een H0 scene kan laten uitschijnen dat het schaal O is, ben je echt wel goed bezig! Ik geniet van de beelden! [;)]
groetjes,
mooie update, knap[;)]
Hallo Jacques,
Daaraan zie hoe een mens zich kan vergissen. Is die VT70 dan het Weinert model, of heeft Piko een zoveel verbeterd model uitgebracht.
Peter,
De op de brug afgebeelde railbus is een Weinert H0 model van de Duitse serie Vt 70 927, dat ik jaren geleden gebouwd heb.
Jacques Timmermans
De basis vegetatie is gereed. Nu rest enkel nog het aanplanten van wat hogere grassen en struikjes, waarna ik het beekje van water en de nodige waterplanten en vegetatie rondom moet voorzien.
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0041.jpg)
Jacques Timmermans
onvoorstelbaar perfect Jacques!
Wat ik wel grappig vind , nu om te zien dan, op de nog niet voltooide scene: normaal zie je een "geweatherd" landschap met een brandschone/nieuwe locomotief/treinstel...hier is het ( nog) andersom...het voertuig is schitterend vervuild and het landschap is zo goed als "nieuw/schoon"!
Jos
Jos misschien kan jij er de bomen voor maken voor op de voorgrond zo zie je de trein tussen de bomen rijden.
Nou Bart,
Liever ver op de achtergrond...ALS er bomen op zouden moete komen want het zou doodzonde zijn om zo'n mooie vervuilde locomotief EN de brug tussen de bomen "weg te stoppen"
Niet soms??? [;)]
Jos
Je kan gelijk hebben maar ik heb niet zo'n idee van de totale grote maar het zijn inderdaad zeer mooie detail foto's.
Voor een grote Jos-boom zou er te weinig plaats zijn aan de voorzijde van het spoor.
Bomen die te dicht bij de rails staan worden in opdracht van (of door) de spoorwegmaatschappij gerooid. Misschien wat boomstronken?
Waar zijn die modellen te koop? Ik heb er zelf drie gekocht bij Anita Decor, maar verder heb ze nog nergens gezien. Das misschien interessante informatie voor de lezers[;)]
Welke modellen bedoel je "Prulleman"?
Jacques Timmermans
Prachtig Jacques,
Het wordt hoe langer hoe mooier[:D][:D][:D]
PS: ik zie dat je ook "Wasserkn?terich" ondekt hebt. Tochrealistisch die dingen nietwaar?
Het einde is bijna in zicht! Enkel nog het lagere en hogere struikgewas "planten" en met "Preiserianen" nog wat leven in de brouwerij brengen.
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0024.jpg)
Jacques Timmermans
[:0] Mooi, man [8D] Knap gefotografeerd ook, trouwens [:p]
Ik vind het ook prachtig nu met de vegitatie.
De "Preiserianen" hebben hun rust en vermaak gevonden bij het helder kabbelende beekje. Project Fini!
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0103.jpg)
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0104.jpg)
(http://i510.photobucket.com/albums/s343/1955jacq/DSC_0106.jpg)
Jacques Timmermans
Jacques, dat ziet er heel goed uit.
Alleen, kan je die foto's niet wat kleiner plaatsen? Ik kan slechts een kwart van een foto tegelijkertijd zien op m'n scherm. Ik zou een scherm van 1 meter op 1 meter moeten hebben... [;)]
800 pix breed is meestal genoeg voor dit forum [;)]
Muggenzifter als ik ben ... de voegen van je muurtjes missen wat "inhoud", h? [;)]
Gerolf,
in weze heb je gelijk, Maar de voegen van de gebruikte muurplaten van Heki zijn sowieso veel te groot. Door ze nu nog met een van de rest van het metselwerk afstekend kleurtje te gaan accenturen, zouden ze nog meer in het oog vallen. Bij een metselwerk van ruw gekapte stukken basalt of graniet loopt de breedte van de voegen nog al tamelijk uiteen: afhankelijk van de vorm van de stenen loopt de breedte uiteen van enkele millimeters tot ca. 2 cm. Op schaalgrootte komt dit overeen met 0,023 tot 0,23 mm. Over muggenziften gesproken!
Jacques Timmermans