Modelspoormagazine forum

Modelspoor Magazine => MSM Algemeen => Topic gestart door: coalminer op 09 juni 2005, 22:45:50 PM

Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: coalminer op 09 juni 2005, 22:45:50 PM
Ik ga hier bakken kritiek over mij krijgen natuurlijk , maar ik ga het toch zeggen : Ik vind dat MSM de laatste tijd achteruitgaat in kwaliteit .Niet de kwaliteit van het tijdschrift op zichzelf natuurlijk , maar wel de inhoud .Alhoewel ik geen Belgische of zelfs Europese baan heb , heb ik toch alle nummers van MSM .Wat vooral achteruitgaat vind ik , is de kwaliteit van de voorgestelde modelbanen.Zou dit niet te wijten zijn aan het gebrek aan werkelijk goede Belgische modelbanen ?Hiermee wil ik niet zeggen dat er in Belgie gemiddeld minder goede banen zijn dan in andere landen , maar het is het aantal modelspoorders dat ,evenredig aan het aantal inwoners, klein is .Daarbij komt dat de meeste Belgische modelbouwers geen Belgische banen bouwen , maar wel Duitse , Oostenrijkse , Zwitserse of Amerikaanse.Voila , da's mijn eerste opmerking. Er is er trouwens nog een : De trent om lange artikels te schrijven over ??n onderwerp . Bijvoorbeeld het bouwen van een platte goederenwagon uit de jaren stillekens , in koper , waar minstens zes bladzijden aan besteed waren .Ik weet nu niet direkt in welk nummer dat was , maar er  zijn nog meer voorbeelden natuurlijk , zoals het superen van de NMBS klasse 18 e-lok bv. Iemand die zich daar helemaal niet aan interesseert , en dat zijn er velen denk ik , vind het dan minstens een beetje zonde van de "verloren" bladzijden !Dus , misschien wordt het tijd dat er eens andere dan Belgische modelbanen aan bod komen .Het leeuwenaandeel kan nog altijd Belgisch blijven natuurlijk , maar als buitenlandse banen geen kans krijgen in MSM ,wordt de spoeling alsmaar dunner vrees ik .Wat de artikelen betreft ; Belgie is gewoon te klein om interessante artikelen over te blijven schrijven , er is maar een beperkt aantal stations en spoorlijnen die de echt de moeite zijn om te modeleren , en er zijn te weinig Belgische nieuwigheden om te bespreken .Ik blijf natuurlijk MSM een goed blad vinden en er staan een heleboel goede artikels in ,maar alleen Belgisch kan niet goed blijven gaan. Nog terloops een bedenking; zou het niet veel interessanter zijn om de modulewedstrijd 2006 vrij te laten , en ook buitenlandse motieven toe te laten ?
Ik ga nu schuilen voor de kritiek , maar ja , daar dient een forum voor !

Coalminer



Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Havoc op 09 juni 2005, 23:56:30 PM
citaat:
Ik ga hier bakken kritiek over mij krijgen natuurlijk


Wie wind zaait zal storm oogsten... (oud vlaamsch spreekwoord) Ik vrees het ook, maar als iedereen zijn mond houd verandert er nooit iets. Alle kritiek kan opbouwend zijn. Laat ons daar van vertrekken.

citaat:
Daarbij komt dat de meeste Belgische modelbouwers geen Belgische banen bouwen , maar wel Duitse , Oostenrijkse , Zwitserse of Amerikaanse.


En waarom niet? Zelf werk ik ook naar duits model. Voor mij is dat omdat als ik belgische dingen wil zien ik maar door het venster moet kijken. Dat moet iedereen natuurlijk voor zich uit maken.

citaat:
De trent om lange artikels te schrijven over ??n onderwerp . Bijvoorbeeld het bouwen van een platte goederenwagon uit de jaren stillekens , in koper , waar minstens zes bladzijden aan besteed waren .Ik weet nu niet direkt in welk nummer dat was , maar er zijn nog meer voorbeelden natuurlijk , zoals het superen van de NMBS klasse 18 e-lok bv. Iemand die zich daar helemaal niet aan interesseert , en dat zijn er velen denk ik , vind het dan minstens een beetje zonde van de "verloren" bladzijden


Wat de ene niet goed vindt vindt de andere dan weer prachtig. Dat is vrees ik het lot van elk tijdschrift. Zoiets over zelf bouwen van rollend materieel zou van mij veel meer mogen. Ik heb nog maar 1 superen artikel gezien, maar dat was dan voor mij ook wel voldoende.

citaat:
als buitenlandse banen geen kans krijgen in MSM ,wordt de spoeling alsmaar dunner vrees ik


Volledig akkoord. Zeker als men enkel bij H0 wil blijven.

citaat:
Belgie is gewoon te klein om interessante artikelen over te blijven schrijven , er is maar een beperkt aantal stations en spoorlijnen die de echt de moeite zijn om te modeleren


Nee, dat denk ik weer niet. Er zijn wel te weinig schrijvers van artikels. Iedereen heeft zowat zijn eigen interesses waar hij bij blijft (al dan niet bewust). Dus nieuw bloed zou ook kunnen helpen.

Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: tonycabus op 10 juni 2005, 00:29:06 AM
Ik breng je ding even over aan de redactie, "coalminer" (Ren??).
Want deels zit er wat in je kritiek. (SC)Huil maar niet, we hoorden veel lof van de enen maar jij vertegenwoordigt de anderen.
En die willen we ??k horen[;)]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: just4fun op 10 juni 2005, 12:31:15 PM
citaat:
Geplaatst door coalminer

Ik ga hier bakken kritiek over mij krijgen natuurlijk , maar ik ga het toch zeggen.Ik ga nu schuilen voor de kritiek , maar ja , daar dient een forum voor !



Beste,
waar voor ga je schuilen? Een mening is een mening en als ze met verstand naar voren wordt gebracht: pluim!
En eigenlijk kan ik u wel bijtreden, banen met een buitenlands thema zijn ook OK (niemand die dat tegenspreekt) en zitten ook barstensvol allerhande idee?n. Als deze banen met hun idee?n ook eens aan bod kunnen komen, zijn de lezers vrij deze te 'vertalen' naar hun Belgische baan.
Lang geleden heeft MSM eens een enqu?te gedaan en daar had ik dat ook reeds vermeld.
Groeten,
Paul
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: jarikd op 10 juni 2005, 14:03:04 PM
Beste Coalminer,

Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Inderdaad zie je de laatste tijd vele verhalen over zelfbouw messing wagonnetjes. En aangezien ik meerdere modelspoor tijdschriften lees, ben ook ik het wel eens beu om het zoveelste verhaal over zelfbouw wagonnetjes of goederenloodsjes te lezen. Maar ik ben er eerlijk in dat ik niet weet wat ze dan wel zouden moeten plaatsen.
En vermoedelijk lopen er ook lezers rond die nog meer messing en plasticard projectjes willen zien.

Ik ben het met je eens dat MSM niet 100% Belgisch hoeft te blijven. Buitenlandse banen kunnen ook mooi zijn, en je op ideeen brengen.
Ik geef toe dat er ook heel mooie Amerikaanse, Duitse, Engelse, Nederlandse en Zwitserse modelbanen zijn. Alleen valt het mij op dat ik sommige Duitse en Zwitserse banen nu al in meerdere bladen tegenkom. En ik zit er niet op te wachtten om banen die ik in 2003 in Modeleisenbahner, in 2004 in Railmagazine en in 2005 in Railhobby heb gezien, nu nog een keer in MSM voorbij te zien komen.

Persoonlijk zou ik het leuk vinden als MSM ook eens aandacht zou besteden aan hier minder bekende landen op modelspoorgebied. Er wonen in Nederland en Belgie tesamen ongeveer 5 miljoen allochtonen. Je kan mij niet wijsmaken dat er niet een is met een modelbaan met het land van herkomst als thema. Het lijkt mij best leuk om eens een modelspoorbaan met een ver weg gelegen land als thema te zien.


Groeten,

Jarik D
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: JoVer op 11 juni 2005, 10:29:45 AM
citaat:
Geplaatst door jarikd

En ik zit er niet op te wachtten om banen die ik in 2003 in Modeleisenbahner, in 2004 in Railmagazine en in 2005 in Railhobby heb gezien, nu nog een keer in MSM voorbij te zien komen.


Maar ik wel. Ik heb geen abo op al die andere bladen dus... ik wil die banen, artikels, ... toch ook wel eens zien.

Ik begrijp je wel dat je niet steeds dezelfde dingen wil zien terug komen maar ik vermoed dat een minderheid meerdere bladen leest.

Jo.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: marimon op 11 juni 2005, 11:04:46 AM
Ik heb ook geen abo op andere magazines noch MSM[:o)]. Maar inderdaad, als je veel leest kom je veel dezelfde dingen tegen. Hetzelfde met de kranten bvb, zelfde artikels maar anders benaderd.
Wat niet wegneemt dat MSM juist die banen kan opzoeken die nog nergens anders verschenen zijn. Moeilijke opdracht, maar het zal aan kwaliteit van ons MSM winnen. En ja, ook buitenlands getinte banen lijken mij wel leuk om aandacht te krijgen in MSM. En dan bedoel ik niet de klassiekers als Duitsland, Nederland, Oostenrijk, Zwitserland, Amerika. Er zijn toch meer landen waar treinen rijden, toch!

Er zullen altijd meer lezers dan schrijvers zijn wat niet wegneemt dat menigeen rond zich kan kijken en mooie en/of bijzondere banen opspoort en dit dan aan de redactie MSM overmaakt, als hij of zij zich niet geroepen voelt om erover te schrijven. Het moeten niet altijd clubbanen zijn, er zijn altijd wel bescheiden mensen die z??r bescheiden mooie banen hebben maar die aangesproken moeten worden om het openbaar te maken. Ook moeilijk. (neenee, niet bij mij[:D])

Het is natuurlijk zeer de vraag of MSM zuiver Belgisch blijft? Maar gezien de nieuwe frequentie van publicatie denk ik dat dat met de toekomst niet haalbaar zal blijven.

Groeten,
Marc[:)]

Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: rgp op 11 juni 2005, 14:36:13 PM
Dag,

Coalminer, je analyse van MSM kan ik niet volledig volgen.

Geen goede banen ? Het probleem situeert zich in gedeeltelijk in het feit dat men de modelbouwwereld teveel beperkt tot HO, ook bij tot voor kort bij MSM.  Tot en met de vorige dioaramawedstrijd MOEST het Ho zijn.  Het grootste probleem is het aantal medewerkers die bereid zijn om artikels te schrijven.  Het zijn, op enkele uitzonderingen na, allemaal VRIJWILLIGERS.  MSM is zoals een club; daar trekken er 15% aan de kar en 85% geeft kritiek.
Bouwen van een platte wagen past volledig in het vorige; in HO zijn we vooral dozenkopers en geen modelbouwers.  Hoeveel van de hier aanwezige forumleden heeft al eens een wagon gebouwd ?  In andere schalen is het juist andersom !
Een groot nadeel van andere bladen is namelijk dat je meer tussen de regels moet lezen.  Hoeveel banen worden er niet voorgesteld zonder spoorplan ?
Wat de overname van artikels uit andere bladen betreft, moet men zeer voorzichtig tewerk gaan: de meesten zullen die baan al wel gezien hebben of dat artikel al wel gelezen hebben.
Als ik een Duitse baan wens te zien, dan koop ik een Duits tijdschrift (MIBA ?), een Franse (Loco Revue of RMF), een Amerikaanse (Model railroader ?)
Voor mij, zit MSM op het goede spoor, niet enkel van diversiteit maar ook naar de kennis van zijn lezers (artikels worden ook de beginselen uitgelegd zonder dat meestal voor gevorderden als "storend" overkomen. (uitzondering KIS (sorry Pol)).
Waar wel moet aangewerkt worden is de gemaakte afspraken: een reeks moet volledig verschijnen en niet halverwege stoppen (vb: reeks 18) of een aankondiging moet niet 6 maand verschoven worden (bouw van een AM96).

Roland
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: marimon op 11 juni 2005, 15:07:43 PM
Roland,

Ik ga me niet uitspreken in procenten, maar inderdaad, hoeveel mensen op dit forum -en andere- doen werkelijk aan "modelbouw en -spoor" in de pure zin van het woord?

Ik ga je antwoorden: "bitter weinig" en daar sta ik garant voor. Waarom, omdat ik ??k zeg dat ik aan modelbouw doe, maar in feite tot hiertoe, behalve wat perrons maken naar eigen idee, nog niets noemenswaardig in model heb uitgewerkt. Komt nog, zonder probleem.

Niet iedereen is taalkundig zoals jij, Roland, ik blijf voor dit onderwerp, modeltreinen en -bouw, liefst bij oa MSM. Moedertaal, ziet ge. Wat niet wegneemt dat ik wel internationaal ben, niet technisch internationaal.

Wat goed is voor ??n, is minder voor een ander. En onder ons, hier op dit forum en bij MSM is niets minder maar alles wordt steeds beter. Omdat we kunnen praten en onze mening kunnen uiten over onze hobby op een degelijke wijze. Leuk nietwaar!

Groeten,
Marc
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: rgp op 11 juni 2005, 18:26:07 PM
Dag,

Marimon, wat ik hierboven heb geschreven is gewoon een vaststelling zowel het aspect van procenten als de term "modelbouw".
Zoals ik vroeger al heb gemeld is ??n van de redenen van naast HO ook 0 te doen: modelbouw.
Van 0 kennen we enkel de zeer dure stukken, maar eens je in dat wereldje gaat kijken, merk je op dat:
1? er zeer veel zelf gebouwd wordt ('t is ook wat groter).
2? de verzameling VEEL kleiner is.
3? de "ter beschikking stellen van info" veel groter is dan in HO.
4? de onderliggende kontakten veel eerlijker zijn.  Ik heb nooit in HO geweten dat iemand mij zelf een model zou meegeven ,terwijl ik in 0 zonder boe of ba een Ram (kostprijs nieuw 350.000 BEF) kon lenen voor een rijdag.

Wat de moedertaal betreft, kan ik je volgen.
Mijn eerste kit in 0 was een goederenwagen.  Zeer goede beschrijving, maar enkel in het Duits, en geen tekening.  Resultaat: alhoewel ik de Duitse taal vrij goed hanteer, heb ik een hoop onderdelen over, omdat ik niet weet wat hun juiste Duitse benaming is.
Maar anderzijds, ben ik niet gewonnen voor een overname van buitenlandse artikels van items, waar de foto's (taalkundig universeel) de tekst duidelijk maken (vb: modelbanen)

Roland
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Gerolf op 11 juni 2005, 19:48:40 PM
Coalminer, je vrees voor 'bakken kritiek' is niet terecht, en het is w?l terecht dat je deze draad hebt gestart. Je hebt op een aantal punten groot gelijk. Naar mijn mening:
- sinds MSM maandelijks is gegaan, ?n het aantal pagina's per editie vergroot is, lijkt er zich mogelijk een onderwerpen-armoede aan te kondigen.
- als MSM zich alleen (zou) richten op volledig afgewerkte Belgische HO-banen, en - in de rand - gespecialiseerde zelfbouw- en superingsprojecten, zijn we inderdaad snel uitgezongen. Ik meen toch dat MSM zich hierin - met reden - aan het her-ori?nteren is.
- Buitenlandse en anders-schaalse bijdragen moeten uiteraard kunnen en meer verschijnen: hoeveel modelbouwtechnieken zijn er immers niet gemeenschappelijk?
- Toch zijn er in ons landje nog veel deel-projecten niet of nauwelijks in thema gezet (specifieke industrie?n, alternatieve modelbouwtechnieken, ...) en is er nog w?l veel te schrijven - maar waar vind je schrijvers...?
- en tenslotte - het klinkt als een dooddoener, maar toch - vind ik MSM het beste tijdschrift dat er ooit in Belgi? is verschenen ... en ik heb er al heel wat in mijn kasten staan!
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: coalminer op 11 juni 2005, 21:48:05 PM
Hi, folks

Met buitenlandse banen bedoel ik niet dat er artikels overgenomen moeten worden uit het buitenland . Ik wil maar zeggen dat veel Belgische en /of Nederlandse modelbouwers (zeg maar gerust,de overgrote meerderheid) bezig zijn met een modelbaan met een buitenlands thema .Zoals velen ben ik ook begonnen (lang geleden!) met een Marklinbaan naar Duits voorbeeld , om de simpele reden dat er toendertijd niks anders was. Het enige alternatief was Fleischmann , tweerail en met messing rails , dus moeilijker proper te houden dan Marklin .(Als ik me goed herinner was er toen al wel een klein treinenwinkeltje in de Leysstraat in Antwerpen waar ze Amerikaanse locomotieven en koperen handgemaakte modellen verkochten , ik spreek hier over begin 60'er jaren in de vorige eeuw , jaja ).Later ben ik sterk beinvloed door Rolf Ertmer in Miba , en ik was vooral getroffen door het gebruik van code 70 rails en de zelfgebouwde wissels etc.Erg vooruitstrevend in die tijd . Ik dus alle Belgische winkels afgelopen om naar code 70 en naar railspikes en dergelijke te zoeken , maar niemand had daar ooit van gehoord .Zo ben ik tenslotte via een advertentie in een winkel in Munchen terechtgekomen , waar ze dus code 55 , 70 en de hele rimram verkochten .Ter plaatse heb ik toen beslist om maar ineens Amerikaans te gaan .Ik wou wel Europees blijven en zelfs Belgisch , maar dat ging niet samen met code 70 natuurlijk.Om maar te zwijgen over Belgische modellen , toen quasi onbestaande.Om nu terug te komen op mijn beginstelling ; Er zijn vele Belgische modelspoorders van mijn leeftijd (50 something)die noodgedwongen naar buitenlandse thema's gedwongen zijn omdat er toendertijd geen Belgisch modelspoorwegmateriaal was .Ik zweer jullie , als ik had geweten dat er in de jaren 2000 een overvloed aan Belgische modellen zou zijn ,dat ik nu een Belgische modelbaan zou hebben !Daarom ook dat de jongere modelbouwers de voorkeur geven aan een Belgische modelbaan . Mijn stelling is dus dat de meeste oudere modelbouwers , ongetwijfeld een grote meerderheid , een modelbaan hebben met een buitenlands thema .Al deze mensen kunnen dus niet publiceren in MSM , hetgeen ik persoonlijk heel spijtig vind .Dus geen artikels overnemen uit andere bladen  maar Belgische , of Nederlandse modelbouwers die een baan hebben met een buitenlands thema ,de kans geven om gepubliceerd te worden in MSM .Hetzelfde geldt trouwens voor de dioramawedstrijd .De thema's en schalen gewoon vrijlaten vermeerderd het aantal deelnemers minstens met een factor 10 !.
Een mooi voorbeeld staat trouwens in RailMagazine 224 op blz.72 . Een prachtig baantje naar Italiaans voorbeeld , gebouwd en geschreven door een Nederlandse modelbouwer.Alleen de mooie achtergronden zijn al een apart artikel waard !

groetjes ,
Rene (coalminer)

     


Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: svvander op 12 juni 2005, 19:25:50 PM
Misschien hoog tijd om nog eens een enquette uit te voeren?
Ik vrees dat, om iedereen tevreden te stellen, meer nodig zal zijn, maar de mening van de lezer moet toch tellen vind ik.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Havoc op 12 juni 2005, 19:48:37 PM
citaat:
Hetzelfde geldt trouwens voor de dioramawedstrijd .De thema's en schalen gewoon vrijlaten vermeerderd het aantal deelnemers minstens met een factor 10 !.


Dat x10 lijkt me overdreven. Eender wat, maar dioramas zijn nu eenmaal niet mijn ding. En ik denk dat er zo nog zijn. Voortgaand op hetzelfde gevoel vrees ik dat MSM de groep die liever rijdt dan scenery maakt niet bereikt.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: bartie op 13 juni 2005, 07:39:16 AM
Hallo,


de bespreking van een buitenlandse baan zou voor mij ook nog kunnen, maar de dioramawedstrijd zou Belgisch moeten blijven. Andere schalen kunnen wel vind ik. Ik denk ook dat het juist de sterkte van MSM is, dat ze heel duidelijk Belgisch blijven, en grote promotor van zelfbouw. Er zijn ook nog meer dan genoeg Belgische thema's om dieper op in te gaan, en gezien alles steeds verandert, loop je niet zo snel vast. Zoals Svvander zegt, hoog tijd om nog eens een enquette te houden onder de lezers, zodat de redaktie de mening van ALLE lezers kent en hieruit conclusies trekken.

Groetjes Bart.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: janjozef op 13 juni 2005, 08:20:20 AM
Voor mij kan alles als het belgisch en modelbouw is. Een buitenlander met belgische baan geen probleem, een belg met een buitenlandse baan geen probleem. Een duitse baan gemaakt door een zwitser : geen intresse, nog niet het minimum aan interesse. Als ik zulk een banen wens te zien zal ik wel een duits tijdschrift lezen. Over buitenlandse banen staat voldoende in buitenlandse tijdschriften dat we een belgisch blad het best belgisch houden.(tussen haakjes al een gezien hoeveel belgisch er tegenwoordig in hollandse bladen staat) zo krijgen we ook een minimum aan overlapping. Er is een uitzondering, een buitenlandse baan op een belgische beurs geen probleem, en waarom dan geen probleem die kan ik met eigen ogen gaan aanschouwen. Opmerkingen als in belgie is niet voldoende intressants gaat volgens mij niet op. Er is in het buitenland veel interessants over modelbouw en spoorwegen, maar het minst interssante belgisch gedeelte vind ik nog steeds interssanter als veel buitenlands. Ik spreek hier enkel over modelbouw. Voor grootspoor hier ten lande is er spoorwegjournaal dus ik behoef geen grootspoor in modelspoor magazine. Voor mij mogen beiden bladen gerust aanvullend zijn ik lees ze toch beide. Waar ze gerust met buitenlandse bladen over mogen samenwerken is over modeltechnieken. Ge moet uiteindelijk het warmwater niet steeds terug uitvinden. Dat ze meer aandacht aan andere schalen mogen geven vindt ik terecht al is daar de laatste tijd een duidelijke verbetering in. En als ze een enquette houden, mogen ze van mij weinig veranderen. Als men toch beslist om veel buitenlands in de bladen te zetten, bedenk dan dat een bespreken van al nieuws op de markt van gans europa MSM volledig zou vullen en dan zullen er nog zijn die zeggen die nieuwst chinese trein staat er niet in. Als er dan al niet velen zijn die zeggen dat MSM er niet inkomt voor een verkoopskataloog betaal ik geen geld.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: marimon op 13 juni 2005, 12:26:22 PM
Dat er duidelijk meer aandacht zou moeten komen voor andere schalen ben ik volledig mee eens. Het zal niet zijn om over te schakelen van HO naar die andere schaal, maar gewoonweg uit interesse. Als ik naar mijn modelsporwinkelier ga, neem ik steeds de tijd om naar zijn uitgestalde LBG spoor te kijken. Vind ik fasinerend. Moest ik een kleinzoon hebben en wat meer geld, ik zou misschien overwegen om met een tuinspoor te beginnen. Heb wel nog geen van beide!!!

Maar zoals nu in MSM meermaals een klein artikel gewijd wordt aan de grote treinsamenstellingen, waarom dan niet om te beginnen met een buitenlands project van de een of de andere in de kijker te stellen.

Natuurlijk blijft MSM de top, maar eens lonken naar een andere mag toch?

Groeten,
Marc
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Havoc op 13 juni 2005, 12:26:54 PM
citaat:
Er is in het buitenland veel interessants over modelbouw en spoorwegen maar het minst interssante belgisch gedeelte vind ik nog steeds interssanter als veel buitenlands.


Dat heb ik twee keer moeten lezen [:I]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: janjozef op 13 juni 2005, 12:57:19 PM
ik beken, daar had een komma moeten tussenstaan. Maar ergens was er geschreven dat daar niet teveel meer over wordt gezaagd, vraag eens aan tony waar het staat.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: tonycabus op 13 juni 2005, 15:52:25 PM
De vermaandelijksing van MSM heeft ondere andere tot doel inderdaad iets verder te gaan kijken dan neuslengte.
Er wordt op de redaktie al geruime tijd gepland over onderwerpen als andere schalen, buitenlandse banen in Belgie en zo meer.
Met de tijd zal dit ?cht wel gerealiseerd worden...
Er zit een hele hoop dingen in de "pijplijn" op velerlei gebied.
Maar de hoofdbrok blijft natuurlijk "Belgisch", want daarom werd MSM in het leven geroepen: omwille van het gemis aan een blad dat Belgische spoorwegmodelbouw als thema had.
Rome en Parijs zijn ook niet op ??n dag gebouwd, niet??[;)]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: marimon op 13 juni 2005, 16:48:54 PM
Leve onze Tony, want hij is subliem[:D][:D][:D]

Groeten,
Marc
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: tonycabus op 13 juni 2005, 17:40:56 PM
Ik geef dit komplimentje even door, Marc!
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: n/a op 14 juni 2005, 01:18:08 AM
Een onderwerp dat nog veel mogelijkheden biedt is de exploitatie van een baan zelf, en de parallel met grootspoor. Documentjes en formuliertjes ivm spoorwegexploitatie (dat is toch de bestaansreden van zo'n baan ?). Op veel banen rijden er zomaar wat treintjes rond, en dan is het liedje gauw uit. Mij persoonlijk fascineert vooral het verhaal achter en rond de baan, herinner me nog de prachtige pocketjes over Klokhuizen en Zandbergen bvb. Of bvb de Moba exploitatie die geregeld in de Miba aan bod komt, ook heel leuk. Ik geef toe, dan gaat het meer over spelen dan over bouwen, maar ik zie eerlijk gezegd geen alternatief voor MSM om daar over te berichten.
Allez, ik ga nu verder spelen.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Havoc op 14 juni 2005, 12:21:35 PM
citaat:
Een onderwerp dat nog veel mogelijkheden biedt is de exploitatie van een baan zelf, en de parallel met grootspoor.


Inderdaad een onderwerp dat zeer weinig aan bod komt. Als er een baan besproken wordt lijkt het soms alsof er zelfs geen treinen over rijden.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: doomslu op 15 juni 2005, 21:46:48 PM
Ik treed Johan en mnbs bij. Ik kan genieten van de bespreking van een kleine en gedetailleerde baan, met veel aandacht voor de scenery en afwerking (voorbeeld : Zelebeke in nr 38). Ik mis echter af en toe een artikel over een baan waar het zwaartepunt op het rijden ligt. Hoe is het sporenplan bedacht om een realistisch en gevarieerd verkeer mogelijk te maken? Hoe wordt er gereden; met hoeveel personen, en wat is hun rol? Dergelijke dingen zijn ook zeer interessant, vind ik (met de nadruk op OOK, want die andere artikels blijven uiteraard boeiend).
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: svvander op 17 juni 2005, 12:10:46 PM
Persoonlijk mis ik volgende zaken:

-opbouw van een baan van A tot Z, m.a.w. van planning, spoorplan, opbouw, afwerking tot het effectief rijden. Hier kan ons tijdschrift, indien ze willen, zeker 10 afleveringen aan besteden.

-een vergelijking of een overzicht van alle modellen van een bepaalde reeks. (Ik bedoel maar: bijvoorbeeld alles wat er van reeks 59 bestaat... vroeger wel al is geweest, maar niet volledig, geen rijtesten etc...)

-een jaartje terug stond er in elke editie, een knappe baan voorgesteld door Guy. Dit met uitleg van alles wat er bij hoorde (tot zelf de mogelijke treinschakelingen met merk en model!!!). Misschien een overzichtje hiervan of beter nog, gaande van beginners naar bijna proffesioneel?

't Zijn maar hersenspinsels he!
[^]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: svvander op 20 juni 2005, 12:56:26 PM
citaat:
Geplaatst door svvander

Persoonlijk mis ik volgende zaken:

-opbouw van een baan van A tot Z, m.a.w. van planning, spoorplan, opbouw, afwerking tot het effectief rijden. Hier kan ons tijdschrift, indien ze willen, zeker 10 afleveringen aan besteden.

-een vergelijking of een overzicht van alle modellen van een bepaalde reeks. (Ik bedoel maar: bijvoorbeeld alles wat er van reeks 59 bestaat... vroeger wel al is geweest, maar niet volledig, geen rijtesten etc...)

-een jaartje terug stond er in elke editie, een knappe baan voorgesteld door Guy. Dit met uitleg van alles wat er bij hoorde (tot zelf de mogelijke treinschakelingen met merk en model!!!). Misschien een overzichtje hiervan of beter nog, gaande van beginners naar bijna proffesioneel?

't Zijn maar hersenspinsels he!
[^]



Een bijgewerkte reactie... in sommige artikels, zoals nu bijvoorbeeld bij de artikels van kortkoppelingen, wordt er bijna geen rekening gehouden met de 3-rail rijders.
Tot nu toe (of heb ik het fout), waren al de kortkoppelingen voor gelijkstroom en werd er maar weinig of zelf niets gezegd over de kortkoppelingen (met ontkoppeling) voor wisselstroom.

Ok, ok, misschien een beetje egocentrisch van mij, om enkel aan wisseltroom te denken, maar ik ben denk niet den enigste ego-tripper of wel? [^]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Bert op 27 juni 2005, 19:46:10 PM
citaat:
Geplaatst door Havoc
Eender wat, maar dioramas zijn nu eenmaal niet mijn ding. En ik denk dat er zo nog zijn. Voortgaand op hetzelfde gevoel vrees ik dat MSM de groep die liever rijdt dan scenery maakt niet bereikt.



Je kunt je diorama toch ook inpassen in een modelbaan die je dan als module gebruikt.Dit is ook wat ik zal doen en dit zal tevens mijn eerste module zijn.[:)]
Je kan natuurlijk niet voor iedereen de artikels naar hun zin hebben.
Hier en daar heb ik ook wel eens een artikel dat ik een beetje bladverspilling vindt als ik het zo mag zeggen.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Brunel op 27 juli 2005, 11:49:41 AM
citaat:
Een bijgewerkte reactie... in sommige artikels, zoals nu bijvoorbeeld bij de artikels van kortkoppelingen, wordt er bijna geen rekening gehouden met de 3-rail rijders.
Tot nu toe (of heb ik het fout), waren al de kortkoppelingen voor gelijkstroom en werd er maar weinig of zelf niets gezegd over de kortkoppelingen (met ontkoppeling) voor wisselstroom.

Ok, ok, misschien een beetje egocentrisch van mij, om enkel aan wisseltroom te denken, maar ik ben denk niet den enigste ego-tripper of wel? [^]



Wat is het verschil dan? Ook drierailmaterieel heeft tegenwoordig gewoon een nem-schacht. Of bedoel je dat de M?rklin koppeling niet is beproken? Er zijn er wel meer niet besproken.

Overigens stond ergens in zo'n artikel dat Roco in 1986 daaromtrent met een kortkoppeling kwam. Dat was toch wel een jaartje of 10 eerder. Het principe van het kortkoppelmechaniek was bedacht door Ade en is door Roco voortgezet, nadat de inboedel van het failliete Ade was overgenomen. Dergelijke kleine slordigheden kom ik tegenwoordig vaker tegen dan vroeger.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: svvander op 27 juli 2005, 12:00:41 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

citaat:
Een bijgewerkte reactie... in sommige artikels, zoals nu bijvoorbeeld bij de artikels van kortkoppelingen, wordt er bijna geen rekening gehouden met de 3-rail rijders.
Tot nu toe (of heb ik het fout), waren al de kortkoppelingen voor gelijkstroom en werd er maar weinig of zelf niets gezegd over de kortkoppelingen (met ontkoppeling) voor wisselstroom.

Ok, ok, misschien een beetje egocentrisch van mij, om enkel aan wisseltroom te denken, maar ik ben denk niet den enigste ego-tripper of wel? [^]



Ik had het vooral op bijvoorbeeld het Kadee-systeem... dit is niet toepasbaar op 3-rail. Maar ik zag nergens een alternatief. Nu, ondertussen via dit forum, ben ik te weten gekomen dat dit wel kan met de Krois-koppelingen.

Wat is het verschil dan? Ook drierailmaterieel heeft tegenwoordig gewoon een nem-schacht. Of bedoel je dat de M?rklin koppeling niet is beproken? Er zijn er wel meer niet besproken.

Overigens stond ergens in zo'n artikel dat Roco in 1986 daaromtrent met een kortkoppeling kwam. Dat was toch wel een jaartje of 10 eerder. Het principe van het kortkoppelmechaniek was bedacht door Ade en is door Roco voortgezet, nadat de inboedel van het failliete Ade was overgenomen. Dergelijke kleine slordigheden kom ik tegenwoordig vaker tegen dan vroeger.

Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Brunel op 27 juli 2005, 16:18:53 PM
Krois is toch ook wel eens behandeld?

Los daarvan, er mag toch wel een onderwerp worden behandeld dat alleen op tweerail of alleen op drierail van toepassing is?
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: janjozef op 27 juli 2005, 18:34:55 PM
oppassen voor de tenen

Jan
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: svvander op 27 juli 2005, 22:04:25 PM
citaat:
Geplaatst door Brunel

Krois is toch ook wel eens behandeld?

Los daarvan, er mag toch wel een onderwerp worden behandeld dat alleen op tweerail of alleen op drierail van toepassing is?



Daar heb ik geen probleem mee, maar er mag toch eens naar verwezen worden of niet?
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Rochevalien op 29 juli 2005, 17:41:08 PM
CiteerGeplaatst door svvander

Persoonlijk mis ik volgende zaken:

Beschrijvingen van de PERSOONLIJKE banen van de "vaste forumgangers",in eender welke schaal,in eender welk stroomsysteem,in eender welke spoorbreedte en dat mag zelfs niet-Belgisch zijn.

't Zijn maar hersenspinsels he!
[^]
[/quote

Gerrit
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Gerolf op 30 juli 2005, 17:27:54 PM
Bij MSM hebben ze graag dat een baan 'af' is ... bij mij gaan ze dus nog een jaar of tien mogen wachten [|)]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Havoc op 30 juli 2005, 17:48:44 PM
Ik denk niet dat wat ik zelf "af" noem hier een flauw beginsel wordt genoemd.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: françois op 31 juli 2005, 10:24:21 AM
baan "af"

jaren geleden zag ik in MIBA een cartoon waarop twee mannen aan een (caf?)tafeltje zitten, de ene compleet depri.
Vraagt de andere: "En, wat scheelt er?"
Waarop de depri: "Mijn baan is af..."

Jongens, het k?n toch niet dat we daar naar uitkijken?

Fran?ois.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: dikken op 31 juli 2005, 10:47:51 AM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bij MSM hebben ze graag dat een baan 'af' is ... bij mij gaan ze dus nog een jaar of tien mogen wachten [|)]




Er is dus nog hoop voor de toekomst!!!
Ik schat ook nog een 15-tal jaar vooraleer mijn baan er ietsje deftig uitziet! Een gespreide investering!
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: janjozef op 31 juli 2005, 11:38:14 AM
als het nog 15 jaar duurt voor uw baan af is zijt ge volgens mij veel te groot begonnen, ik verzeker u dat ze dan ook nooit af gaat geraken.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: quf op 31 juli 2005, 11:54:18 AM
Ik zou het spijtig vinden moest mijn baan "af" zijn. Dan zou ik een andere hobby moeten zoeken.
Deze discusie toont toch nog maar eens aan dat ieder zijn hobby anders beleeft, en dat iedereen andere eisen stelt aan, en andere verwachtingen heeft van zijn hobby. Gelukkig maar.

Frank

Ach, was het leven maar zo simpel als postzegeltjes plakken.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Havoc op 31 juli 2005, 12:38:55 PM
citaat:
een cartoon waarop twee mannen aan een (caf?)tafeltje zitten, de ene compleet depri.
Vraagt de andere: "En, wat scheelt er?"
Waarop de depri: "Mijn baan is af..."


Een waarheid als een koe.[:D] Dat zoiets lang kan duren kan niet alleen aan de opzet liggen, maar ook hoeveel tijd je ervoor kan vrijmaken. Voor mij is die baan maar een klein deeltje van mijn vrijetijdsbesteding. Er zijn andere dingen die belangrijker zijn.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Rochevalien op 31 juli 2005, 16:21:31 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Bij MSM hebben ze graag dat een baan 'af' is


Dat is dus gewoon niet waar h?,mijn eigen baan heeft in MSM nr 16 gestaan en die was toen maar voor de helft afgewerkt.Het niet afgewerkte gedeelte is toen gewoon niet besproken of gefotografeerd geweest.Daarbij komt nog dat er sindsdien (2002) al v??l veranderd en verbeterd is op het behandelde gedeelte.Het begrip "afgewerkt" evolueerd namenlijk naar mate je meer en meer tentoonstellingen bezoekt en tijdschriften leest.Althans,zo gaat het toch bij mij.

Gerrit
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Gerolf op 01 augustus 2005, 21:05:10 PM
citaat:
Het begrip "afgewerkt" evolueerd namenlijk naar mate je meer en meer tentoonstellingen bezoekt en tijdschriften leest.

Daar kan iederen het mee eens zijn, denk ik ...
citaat:
Bij MSM hebben ze graag dat een baan 'af' is
Dat is dus gewoon niet waar h?,

Helaas heb ik dit door een van de 'vaste schrijvers' vorig jaar horen zeggen. Maar mogelijk hebben ze die dwaling intussen al gecorrigeerd.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: dikken op 02 augustus 2005, 00:23:26 AM
citaat:
Geplaatst door janjozef

als het nog 15 jaar duurt voor uw baan af is zijt ge volgens mij veel te groot begonnen, ik verzeker u dat ze dan ook nooit af gaat geraken.



we zullen binnen vijftien jaar nog eens praten!
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Rochevalien op 02 augustus 2005, 11:55:23 AM
[
citaat:
Bij MSM hebben ze graag dat een baan 'af' is
Dat is dus gewoon niet waar h?,

Helaas heb ik dit door een van de 'vaste schrijvers' vorig jaar horen zeggen. Maar mogelijk hebben ze die dwaling intussen al gecorrigeerd.
[/quote]


Correctie :bij MSM hebben ze graag dat een ingezonden artikel "af" is.De tekst moet prettig leesbaar zijn en in goed Nederlands geschreven zijn .Het artikel moet ook een zekere inhoud hebben.De bijhorende foto's moeten ook van een hoog niveau zijn en voorzien van een verklarende ondertekst.Ik denk dat dit maar normaal is h?,anders kunnen ze het ook zelf gaan schrijven.De vele diorama's die al aan bod gekomen zijn illustreren dit perfekt.Trouwens,de trouwe MSM lezer(zijn er dan nog andere?)weet wel hoe een artikel er moet uitzien volgens de Meta Media Mannen.

Gerrit.










Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: Havoc op 02 augustus 2005, 13:12:38 PM
citaat:
De bijhorende foto's moeten ook van een hoog niveau zijn en voorzien van een verklarende ondertekst.


Wel, dat is een probleem dat ik heb met MSM. Voor een blad dat zoveel fotos bevat en op een kwaliteit papier gedrukt is die een zeer goede foto-afdruk mogelijk zou maken, zijn de fotos soms bedroevend. Veel fotos zijn:
- slechte witbalans. Dit is een "probleem" van digitale fotografie, maar als je fotos voor publicatie maakt kan het geen kwaad om daar eens aandacht aan te besteden.
- veel te donker/te weinig contrast. Er zijn er bij die enkel als nuances van zwart te beschouwen zijn
- de details zijn vaak van te ver. Macro fotografie is niet simpel, maar als je echt details wil laten zien moet je er de moeite voor doen.
- soms gewoon niet scherp

Hierbij denk ik vooral aan de volgende fotos:
- de 1ste foto in de reportage van de Agfa club: die suikerbollen-kleuren zijn echt niet te doen (idem voor de foto met de generatorwagen)
- de montage van de kadee koppeling en de wisselmotor: als je daar details wil zien, vergeet het. Zonder een exemplaar in je handen kan je daar niets van maken.
- de gesloten goederenwagens: verschillen in kleurtonen zijn enorm tussen de verschillende fotos.

Soms heb ik ook de indruk dat enkele fotos minder, maar die die er dan wel zijn groter maken, een betere keuze zou zijn. Hierbij denk ik dan aan de inbouw van de ontkoppelaar.
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: tonycabus op 02 augustus 2005, 15:22:09 PM
De foto's van de wisselmotor werden gemaakt met een Kodak-toestel van 4 MPixel. Dat maakt kwalitatief hoogwaardige foto's met statief en zelfontspanner.

MAAR IK HAD GEEN WITTE MOCROSWITCHES [:D]

Dat valt dus nogal zwart uit....

Vaak worden de foto's door de auteurs zelf gemaakt bij hun artikelen.
Komt een redakteur bij jou thuis een reportage maken dan fotografeert die ook (met een professioneel digitaal toestel).
Elke afdruk kan maar hoogstens even goed zijn als het aangeleverde materiaal: een foto "verbeteren" is helaas onmogelijk[;)]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: n/a op 28 augustus 2005, 13:35:17 PM
beste coalminer, ik lees een paar jaar modelspoor magazine, maar ik heb er nog niet zoveel op aan te merken. maar natuurlijk heeft iedereen zijn eigen mening, en, ik respecteer die van jou.
groetjes, arne
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: pabe op 11 september 2005, 20:11:04 PM
Ik kan mij voor een groot gedeelte aansluiten bij coalminer: graag wat buitenlands ( Duits [:)]) opnemen, en ook de artikels graag wat minder uitgesponnen...  Ik heb inderdaad de indruk dat sinds MSM maandelijks uitkomt, de artikels fors 'gerokken' zijn, wat niet altijd prettig leest.  Voor de rest uiteraard een smak Belgisch, anders kunnen we beter de Miba lezen [:D]
Titel: MSM kritisch bekeken
Bericht door: erik de noorman op 12 september 2005, 12:28:43 PM
Wat een oplossing zou kunnen zijn om eventueel buitenlandse banen te kunnen tonen. Is naar de verschillen gaan zoeken tussen wat typische buitenlandse is en hoe dat op onze Belgische spoorwegen wordt aangepakt en dan heb ik het niet over de architectuur. Vb: hoe ziet er een sporenplan in een duits station uit, en hoe een belgisch?
Hoe wordt zo'n duits station geexploiteerd, hoe wordt het treinverkeer
beveiligd. Het is maar een idee.

Erik