Sorry ik weet niet of dit aansluit bij "armseinen deel 1" Indien ja dan zal Tony wel zorgen voor de aansluiting zekers ? :D:D
De zaak zit zo : bij het uitrijsignaal van Scherpenheuvel stond iets uniek in het Belgisch sein wezen nml: een betonnen armseinpaal . Ik heb er foto van ( maar die is van een zekere Visser, hij stond erop die alleen voor publikatie voor de Msc " de Kempen" te laten gebruiken
dus niet op het net plaatsen sic!!:()
De vraag is nu hoe kan ik zulke paal krijgen in Ho of beter gezegd als die in de handel niet verkrijgbaar is , moet ik die gaan afgieten maar hoe begin je aan zoiets ? Allee afgieten gaat wel , maar een betonnenpaal ?? enig idee ??? Ik dacht een mal te maken in plasticard en dan verder afgieten , maar is dit wel een goede werkwijze. ?
Laat de "oude wijze rotten " 8D8Dvan dit forum eens iets voorstellen ?? Dus het afgerond armsein zelf is geen prob ( bij PB):p:p
Moet dat echt in beton zijn? Waarom niet in plastic profielen/card en dan in de goeie kleur schilderen.
nee tuurlijk geen echte beton, maar de vraag is wat voor profiel zulk een paal heeft, maw hoe ziet er een betonnen paal van dat "tijdvak" diesel/ stoom eruit ??[:D]
citaat:
de vraag is wat voor profiel zulk een paal heeft, maw hoe ziet er een betonnen paal van dat "tijdvak" diesel/ stoom eruit
Voorafgegaan door:
citaat:
Ik heb er foto van
Ik kan niet meer volgen. Als ge er een foto van hebt, dan weet ge toch hoe die paal eruit ziet? Of niet?
Eerlijk, Marc, ik snap het ook niet echt helemaal...[:(]
Als er zo maar ??n staat, moet je die toch ook maar ??n keer maken?
Is de foto zo slecht? Wat maatvoering betreft kan je je toch baseren op de verhoudingen die zichtbaar zijn op de foto?
Dit lijkt me de meest voor de hand liggende oplossing.
het prob is dat je het profiel niet ziet van de paal. M.a. w je ziet hem wel maar van ver af te ver om details te onderscheiden. Je ziet aan de structuur dat, het geen vakwerk is . Nu ondertussen dacht ik , zijn er nergens betonpalen meer zodat ik die in detail kan fotograferen, de hoogte ( en ja de foto is slecht genomen en oud) versta je Je ziet wel het is beton maar das alles, ook omdat de heer Visser het zegt anders twijfel je . Wij in de club twijfelde of het wel een betonpaal was. Ik bedoel maar, we hebben Scherpenheuvel al zo nauwkeurig nagebouwd dat het stom zo zijn ons te laten tegenhouden doordat detail niet? al die moeite, dat rekenwerk enz... zoals we nog steeds geen detail hebben van dat WC-gebouwke R-3 verstaan jullie een beetje het prob. Natuurlijk weeet ik ook wel dat plasticaard dat opgelost kan worden, dat wel maar hou verouder je dat tot een betonpaal snap je ?? en dat door weer en wind , aangetast door betonrot misschien , dat zie je niet op de foto he. En een betonpaal zal heus wel een profiel gehad hebben, maar welk ? ook dat zie je niet op de foto . Wie heeft misschien een foto van een betonpaal ?? wie weet ? [:D][8D]
citaat:
Geplaatst door Havoc
citaat:
de vraag is wat voor profiel zulk een paal heeft, maw hoe ziet er een betonnen paal van dat "tijdvak" diesel/ stoom eruit
Voorafgegaan door:
citaat:
Ik heb er foto van
Ik kan niet meer volgen. Als ge er een foto van hebt, dan weet ge toch hoe die paal eruit ziet? Of niet?
Jo de mannen,dit is ongetwijfeld de beste die ik van de week al gehoord heb[:D][:D][:D][:D]Is daar trouwens geen speciale folder voor op dit forum???
Spencer
Heren,
Zingt U even met me mee.
Ik ben blond, ik ben blond(en dan nu even spellen met zijn allen) B-O-L-N-T
PS.
Dit is voor niemand persoonlijk bedoeld, het kwam alleen zo in me op, kon het niet laten.
Of nog beter:steek gewoon even je kop buiten als je de trein neemt,maar pas w?l op voor de be-ton,be-ton,be-ton palen[:D][:D][:D]
sorry hoor ,ik kon het ook ?cht niet laten
sus- spence
Argilla, foto's zijn inderdaad niet altijd alles, maar soms heb je niet beter.
Kan je er niet van uitgaan dat die paal eigenlijk voor iets anders bedoeld was, maar omdat hij op de goeie plaats stond er een sein aan gehangen is. Misschien is het nuttig om eens te kijken welke betonpalen er in omloop waren op dat moment voor andere functies. Ik denk bvb aan electriciteitspalen. Die hebben een H profiel dat naar boven slanker wordt, met in het tussenstuk openingen. Vaz welke jaargang spreken we hier eigenlijk?
citaat:
Natuurlijk weeet ik ook wel dat plasticaard dat opgelost kan worden, dat wel maar hou verouder je dat tot een betonpaal snap je ??
Suggesties (naar eigen inzicht toe te passen):
- Bekogelen met zand?
- Ingraven en een tijdje laten liggen?
- schilderen en in de natte verf fijn zand strooien?
- verf mengen met ... en met het mengsel schilderen?
- pletten tussen (fijn) schuurpapier?
Gerolf,
Nog een tip: grijs schilderen en talk er tegen gooien. Dat zou redelijk op schaal moeten zijn. Beter dan zand [:D]
Ik gebruik steeds grijs voegcement voor de voegen van tegelmuren in badkamers enz. op te voegen. Het te behandelen voorwerp schilderen met witte latexverf en als deze nog nat is er droog voegpoedercement
over zeven met een zeer fijn zeefje. Als het cementpoeder is opgedroogd kan je het lichtjes afschuren indien nodig, en nabehandelen met verf of verweerpoeders.
Erik
citaat:
Geplaatst door spencer
citaat:
Geplaatst door Havoc
citaat:
de vraag is wat voor profiel zulk een paal heeft, maw hoe ziet er een betonnen paal van dat "tijdvak" diesel/ stoom eruit
Voorafgegaan door:
citaat:
Ik heb er foto van
Ik kan niet meer volgen. Als ge er een foto van hebt, dan weet ge toch hoe die paal eruit ziet? Of niet?
Jo de mannen,dit is ongetwijfeld de beste die ik van de week al gehoord heb[:D][:D][:D][:D]Is daar trouwens geen speciale folder voor op dit forum???
Spencer
Ik vast een domme hollander maar ik kan de belgische foto zeker niet over de grens krijgen. Want ik zie geen foto.
jongens , ik weet dat ik hier effe uit de bocht ben gegaan ( wie heeft dat nog niet gedaan ) Het leuke is toch dat ik al wel tips gekregen heb en daar was het om te doen.
Pas op hoor ik lach er nu ook mee Maar ik wilde het beste voor de club .meer niet
en dan is er iets mis mee misschien ?
Lachen moet kunnen [:D][:D][:D]
citaat:
Geplaatst door argilla
[meer niet
en dan is er iets mis mee misschien ?
Lachen moet kunnen [:D][:D][:D]
Lachen is het beste medicijn voor een onbezorgd gezond leven. En als je dan nog gratis goede informatie erbij krijgt is dat simpelweg meegenomen. En ik heb er ook nog wat aangehad.
Groeten,
Marc
citaat:
ik weet dat ik hier effe uit de bocht ben gegaan
Dat is wat overdreven. Laat ons zeggen dat het onhandig geformuleerd was en dat we er (mis)bruik van gemaakt hebben :)
Moraal van het verhaal: "Al wat ge schrijft kan en zal tegen U gebruikt worden"
Succes met de paal.
zeker Marc zo denk ik er ook over Bedankt [:D][:D]
Om jullie nog wat meer het water in de mond te laten stromen, dit beeldje van naast perron 7 in Blankenberge:
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/Photo049.jpg)
Dat fotootje heb ik al ineens bij mijn documentatie gestoken. Bedankt, Tony!
Bedankt Tony de foto zit in ons clubarchief. Hopelijk rusten er geen rechten op ([:D][:p]) Maar mooi dat wel .....[8D]
De foto is van mij, jullie zijn me dus "rechten verschuldigd"[;)]
Ik vond het vooral interessant ivm de details die zichtbaar zijn.
Tony ne "bak" is dat voldoende ???[:D][:D][:D]
Nen bak M2's of M4'en?
Tony ik had het om nen" bak" geestrijk vocht, maar als jij een M2 of M4 wil mij goed hihihi [:D][:D] Bedankt Tony !
loOol
En lachen om een domme hollander is toch het beste wat er is, niet waar.[:(]
De definitie van "humor" is toch a priori "zelfspot"?
Gelukkig zijn er mensen die dit reltiverend kunnen[:)]
Een bijdrage (alw??r!) van de zuiderburen, Philippe Scholl deze keer:
(http://i23.photobucket.com/albums/b376/phil60/Manoeuvre.jpg)
(http://i23.photobucket.com/albums/b376/phil60/Arrt.jpg)
(http://i23.photobucket.com/albums/b376/phil60/Avertisseur.jpg)
Je zal me nu misschien een 'dief' noemen, maar ook deze foto's zitten intussen bij mijn documentatie ... [:D]
Bedankt nogmaals, Tony! [;)]
Ik zal Philippe in jullie naam danken!
Ik droom steeds weer van een "versmelting" van beide fora.
We hebben ??n ding gemeen, de passie voor onze hobby.
Maar het verschil is hemelsbreed tussen Noord en Zuid, en perfekt complementair!
Jullie zouden eens vaker naar http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum moeten gaan kijken!
Met mijn gebrekkig Frans? Non, merci biens...
Ik ben wel blij dat er vb. ne Tony wil tolken en samenvattingen van de beide fora laat doorvloeien
Opm. Part of the job, Gerolf!
Dag,
Gerolf dat Frans is echt geen probleem. Ikzelf zit soms bij fido.belg.trains en daar wordt voor 90% Frans gemaild en 10% Nederlands zonder problemen. De passie overstijgt de taalproblematiek. Onze ministers kunnen er er puntje aan zuigen.
Roland
Laat er ons een belgisch compromis van maken en een overkoepelend forum in het engels oprichten. Ik zal allesinds minder fouten maken (of ze zullen minder opvallen, kan ook). (Tony: Creools is geen optie... [;)] anders beginnen er hier nog in het west-vlaams)
Ik ben eens gaan kijken op het TMM forum, en wat me verbaasde was dat de indeling compleet anders is! Er is daar geen deel over tuinspoor of TT.
Daar was nog geen vraag naar, blijkbaar, Johan!
Maar we kunnen wel eens een balletje opgooien daar[:)]
Wat de opmerking van Gerolf betreft, kijk eens naar de Waalse deelnemers hier, zou ik zeggen! Ze maken fouten, maar die bedekken wij toch ook met de mantel der spoorwegliefde?[:D]
Ben het met de sprekers eens. Het gaat niet over "taal" maar over modelspoorwegen. En is het niet zo dat een hele verstaander , maar een half oor nodig heeft ?? Trouwens voor onze "Oostkanton" vrienden moet het nog ingewikkelder klinken, ik bedoel met 3 talen dan ! Modelspoorweg is een internationaal gegeven . Laat ons, ons ( twee keer "ons" dus) daar aan optrekken , en ons beste beentje tonen.
We zijn nu de goede weg ingeslagen, het kan alleen nog maar beter worden [:p][:D]
Ik denk dat deze trein op het verkeerde spoor zit [:D], dit heeft toch niets meer met armseinen te maken,h?. Als men deze discussie (nogmaals) wil voeren,is het toch beter een nieuwe map te maken bij forum of denkpistes.
Groetjes, Bart.
Dat komt, Bartie, omdat de foto's van de armen van de seinen een bijdrage zijn van het franstalige forum. De draad loopt inderdaad wat verkeerd maar soms brengt ??n onderwerp gewoon een ander mee.
We zijn ook een beetje "misvormd" door de oude fora (de voorlopers) waar we geen draden hadden[:(]
Ik wil toch nog even doorgaan op de zijsprong in deze draad:
Het idee van Johan om een 'nationaal/intercommunaal' forum in het Engels op te zetten zegt me wel iets. Mijn Engels is in ieder geval een stuk beter als mijn Frans. In het Frans kan ik me onvoldoende verstaanbaar maken, en dan hebben we het nog niet over het spoorweg- of modelbouwjargon...
Ma connaissance du langue fran?ais est trop limite?, je suis desolle?... (hoeveel fouten zitten er in die zin? [:o)])
Anderzijds zou ik wel graag kennismaken met monumenten ? la Jacques Leplat [:p]
Tenslotte, en waarschijnlijk tegenstrijdig met mijn eerste betoog: ik besteed al vrij veel tijd aan dit forum, aan hgbtf, aan het oude Yahoo-forum, aan mijn eigen site, ...: ik zou ook nog wat willen modelbouwen aan mijn baan. Een extra forum hoeft voor mij niet zo nodig...
Euh...dat was niet helemaal serieus bedoeld. Er zijn inderdaad forums genoeg. Je kan gaan en staan waar je wil op het net. Zelf dweil ik reeds een tiental forums dagelijks af, en dan nog een tiental bij gelegenheid.
Gerolf: er staan waarschijnlijk fouten in die zin, maar ik vind ze niet. Als je echter denkt dat franstaligen je niet zouden verstaan ben je mis. Mits wat uitleg bij je eerst post en een aangepast signature zou dat moeten kunnen.
'k heb eens iets geprobeerd bij TMM - ik ben benieuwd! Ik hoop alleen dat ze geen te ingewikkeld Frans gebruiken in hun antwoorden ...
Frans heeft wel zo zijn eigen termen, h?!
Wie wist dat een "boutisse" een kopse baksteen is? Of een "paneresse"?? 'k Ken nu wel flink wat Frans, maar podorie, ik moet soms nogal wat woordenboeken "afdweilen" eer ik van di? woorden terugvind!! Maar Google of Alltheweb helpen daar veel bij[;)]
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Ik zal Philippe in jullie naam danken!
Ik droom steeds weer van een "versmelting" van beide fora.
We hebben ??n ding gemeen, de passie voor onze hobby.
Maar het verschil is hemelsbreed tussen Noord en Zuid, en perfekt complementair!
Jullie zouden eens vaker naar http://www.trainminiaturemagazine.be/newforum moeten gaan kijken!
Ik zal wel willen maar mijn Frans is niet al te best. Als hollander heb ik geen frans gehad. Dus ik begrijp er weinig van.
Daarom ook, Henk, sleep ik af en toe een leuk item van daar naar hier, precies omdat niet iedereen de taal machtig is. Maar de beelden kan je bekijken zonder frans te verstaan[:D]
Tony, inderdaad de beelden kan je zien, maar weet je dan wat je ziet? Johnny
Dag,
Het aantal fouten ligt onder het landgemiddelde. Dus geen paniek.
Ma connaissance de la langue fran?aise est trop limit?e, je suis d?sol?. (dus slechts 2 fouten)
Tony, ieder "beroep" heeft zijn eigen vakjargon en dat is uiteraard geen dagelijks taalgebruik.
Als je 50 specifieke woorden ivm modelbouw kent, trek je je plan.
Ik heb Duits geleerd met de MIBA, voordat ik naar de avondschool ben geaan om Duits te leren en ..... mijn vrouw te leren kennen.
Roland
Roland, dus jij hebt je vrouw leren kennen via Miba of via de cursus Duits en vind je een vrouw........ Das misschien nog een idee voor mij. [:I] Johnny
Dag,
Johnny, op de avondschool heb ik mijn vrouw leren kennen toen we beide Duits en Engels studeerden.
Roland
Ik heb het er niet voor over om duits te gaan studeren om een vrouw te vinden. (de correcte taalkundige analyse wordt aan de aandachtige lezer als oefening overgelaten)
Vervolg tekeningen armseinen:
Dit is de franse versie van wat Peter ons vrieger al eens bezorgde, echter nog wat kompleter. Niet om afbreuk te doen aan Peters bijdrage, maar als aanvulling (dat heb je ervan als leden van TSP-PFT et TTA me op het forum zitten[;)])
Iemand heeft ook foto's beloofd van een kandelaar die hij in zijn tuin (!) heeft staan.
1) Foto's met maten van ladder en mast
Voil?, apr?s les palettes, les premi?res c?tes d'un type de m?t.
Pour la 128, l'ambition d'Alain Defechereux est d'y replacer de la m?canique mais je pense que l'objectif premier est Yvoir.
Pour le vol de signal, je sais que l'on nous a vol? des mat?riaux de voies (selles et plaques, ?clisses et tire-fond) mais je n'ai pas entendu parler de signal.
Pour ma part je m'occupe de l'abri mus?e de Saint-Ghislain. [;)]
L'echelle:
(http://i23.photobucket.com/albums/b376/phil60/Echelle.jpg)
Le mat, version soud?e:
(http://i23.photobucket.com/albums/b376/phil60/Pidmt.jpg)
Sur le plan du m?t, j'ai indiqu? 1 module. Ce module est repris ? partir du rep?re 0 seize fois. On arrive donc ? une hauteur totale de 16 x 0.45 + 0.50 (pied) + 0.295 (espace entre pied et premier module)= 7,995 M
Les dimensions de la passerelle suivront la semaine prochaine.
2) tekeningen hoge en lage seinen:
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/chandelier1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/chandelier2.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/plan1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/plan2.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/schema1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/schema2.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/schema3.jpg)
Ik vind de tekeningen wel OK, maar de tekst op het einde vind ik minder ik kan namelijk geen frans lezen, nog verstaan. Is er iemend die hier een vertaling van heeft.
Sorry hoor, Henk, maar ik ben op zoek naar de nederlandstalige versie. Die komt er zo snel mogelijk aan.
Nu dus:
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/Sigmec1.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/Sigmec2.jpg)
(http://img.photobucket.com/albums/v208/tonycabus/Sigmec3.jpg)
Waar heb ik dit nog gezien? Ah ja! het TMM-forum ! [^]
Bedankt tonycabus
Dit kan ik tenminste lezen.