Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: BD1701 op 14 mei 2005, 18:37:02 PM

Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: BD1701 op 14 mei 2005, 18:37:02 PM
Beste forum leden, ik ben reeds een tijdje bezig met de bouw van een nieuwe analoog (gelijkstroom) gestuurde baan. Maar nu was mijn vraag eigenlijk, voor de baan te verdelen in secties heb ik gebruik gemaakt van de beide rails van een spoor te isoleren, zodat je dus het spoor na zo'n stuk, opnieuw moet voorzien van spanning, enz ... Maar doen jullie dat ook voor het stukje spoor voor een signaal (waar de trein dus tot stilstand moet komen)? Of wordt daar enkel ??n rail doorgedaan en eventueel voorzien van een isolatieschoentje?

Alvast bedankt voor de info
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: tonycabus op 14 mei 2005, 18:53:07 PM
Een enkele volstaat, Bjorn!
Ook als je met meerdere regelaars rijdt. Hoofdzaak is dat elke regelaar EEN EIGEN TRANSFORMATOR HEEFT.
(zie lezersbriefvan GUY TELLIER in MSM 37)
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: BD1701 op 14 mei 2005, 19:03:48 PM
Tony, alvast bedankt voor de info, ik zal zeker die brief nog eens nalezen. Maar het is dus ook nie verkeerd van mij, om de secties waar geen seinen komen te staan, allebei de sporen te onderbreken? Ik ga de onderbrekingsstukjes in of uit-schakelen via een dubbelpolige schakelaartje.
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: tonycabus op 14 mei 2005, 20:41:03 PM
Het hoeft echt niet, Bjorn, tenzij je digitaal met meerdere boosters gaat rijden. Maar dan moeten er ook nog andere maatregelen genomen worden.
Dubbelpolig onderbreken is nog dubbel werk ook!
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: depovero op 19 september 2005, 10:46:04 AM
Dag Bjorn,

Als je de twee rails isoleert - op analoge banen (digitaal heb ik geen ondervinding), dan is er ??n voordeel; nl: het ge?soleerd railstuk - liefst railspoor, opstelsporen, goederenloods, een station - kan je 'appart' bedienen.

Enkel moet je de gemeenschappelijke van de schakelaar met je sporen verbinden, en de contacten met de transfo of regelaar verbinden. Zo kan je dus, onafhankelijk van het hoofdspoor maneuvreren.

Denis
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: n/a op 19 september 2005, 12:50:38 PM
citaat:
Geplaatst door depovero

Dag Bjorn,

Als je de twee rails isoleert - op analoge banen (digitaal heb ik geen ondervinding), dan is er ??n voordeel; nl: het ge?soleerd railstuk - liefst railspoor, opstelsporen, goederenloods, een station - kan je 'appart' bedienen.

Enkel moet je de gemeenschappelijke van de schakelaar met je sporen verbinden, en de contacten met de transfo of regelaar verbinden. Zo kan je dus, onafhankelijk van het hoofdspoor maneuvreren.

Denis



Denis, ook bij het gebruik van meerdere stroomkringen is het NIET nodig om beide sporen te isoleren. Maar dat zie Tony ook al!!

Wim.
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: Havoc op 19 september 2005, 13:35:33 PM
citaat:
ook bij het gebruik van meerdere stroomkringen is het NIET nodig om beide sporen te isoleren.


Ook niet als je het geisoleerde stuk andsom wil polariseren? Dat is nl wat Denis bedoelt, je kan bvb een rangeerspoor isoleren en onafhankelijk bedienen. In dat geval moet je toch beide rails isoleren of niet?
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 september 2005, 19:36:41 PM
Ook als je een geisoleerde sectie andersom wilt polariseren hoef je maar aan ??n kant te isoleren. De doorgaande railstaaf fungeert dan als gemeenschappelijke aansluiting. De geisoleerde railstaven kunnen dan naar behoefte plus of min zijn ten opzichte van de gemeenschappelijke. Je moet alleen er voor zorgen dat de scheiding tussen twee geisoleerde stukken niet wordt overbrugd door een trein.
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: Havoc op 19 september 2005, 20:17:29 PM
Ja, maar dan heb je een symetrische voeding nodig tov een massa. Dat is niet wat de meeste transfo's uitgeven.
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 19 september 2005, 23:12:11 PM
Johan,
ik denk dat je het nog niet helemaal snapt. Dat stukje geisoleerd spoor waarop je een anderssoortige beweging wilt uitvoeren hangt op dat moment aan een andere transfo.
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: Havoc op 20 september 2005, 12:04:10 PM
Als je de transfo's op dat moment volledig gescheiden houdt wel Klaas. Maar ik werk met een zware transfo met daarop afzonderlijke regelaars.
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 20 september 2005, 12:22:32 PM
Tja, als alles uit 1 transfo komt, dan gaat de truc niet op.
Titel: Spoorsecties bij een analoge baan
Bericht door: tonycabus op 20 september 2005, 13:36:11 PM
Dat zei ik hogerop ook al, toen ik het antwoord op de lezersbrief aanhaalde: ELKE REGELAAR ZIJN EIGEN TRAFOOTJE.
Een goedkope dumptrafo is leuk maar het spelletje gaat niet zomaar op....