Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => ... FAQ ... => Topic gestart door: LordTD op 26 maart 2009, 21:36:46 PM

Titel: wanneer koolborstels vervangen?
Bericht door: LordTD op 26 maart 2009, 21:36:46 PM
Ik heb hier nog verscheidene Marklin locs die ik een grondig onderhoud aan het geven ben, nu schijnen de koolborstels best ook te worden vervangen.

Hoe zie je echter of een koolborstel aan vervanging toe is? Is er een minimumlengte die je moet handhaven? Ik merk bijvoorbeeld dat de borsteltjes bij twee locs even lang zijn maar dat er bij de ene loc veel meer koolafscheiding in de trommel ligt dan bij de andere. Ze zijn nu trouwens ongeveer 4,70 mm lang.

Mag je trouwens je motor met spoel en draad erbij in de wasbenzine leggen? Anders zou ik alles moeten lossolderen. Is het ook normaal dat je de assen en tandwielen van oudere Marklin locs niet los kan maken?

Alvast bedankt voor de info. :)
Titel: wanneer koolborstels vervangen?
Bericht door: teessee op 26 maart 2009, 21:59:14 PM
Thomas,

Volgende link is een pdf-file van het Service handboek van Marklin uit 1989. Eventueel vind je daarin al een aantal antwoorden.
Ik bekijke bij het onderhoud zeker de messing borstel aangezien deze het ankeroppervlak reinigt. Als je denk dat de borstels te kort zijn kan je ze best vervangen. Voor het reinigen van het ankeroppervlak gebruik ik contactreiniger, dit lost alle koolresten op en is makkelijk terug te verwijderen.
http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/pdf-bestanden/Servicehandboek0735NL.pdf
Titel: wanneer koolborstels vervangen?
Bericht door: LordTD op 01 april 2009, 19:18:13 PM
Bedankt voor de duidelijke tips.

Ik heb hieraan gekoppeld wel nog een vraagje. De gele smurrie die aan de spoel van een locmotor zit, wat is dit? Ik heb nu de motor in de wasbenzine liggen maar ik merk dat de plakkerige resten nog weker worden dan ze al waren.
Titel: wanneer koolborstels vervangen?
Bericht door: LordTD op 07 april 2009, 20:56:11 PM
citaat:
Geplaatst door LordTD

Bedankt voor de duidelijke tips.

Ik heb hieraan gekoppeld wel nog een vraagje. De gele smurrie die aan de spoel van een locmotor zit, wat is dit? Ik heb nu de motor in de wasbenzine liggen maar ik merk dat de plakkerige resten nog weker worden dan ze al waren.


Niemand die zijn Marklin locs af en toe opent en weet wat dit is?
Titel: wanneer koolborstels vervangen?
Bericht door: Stefan Appelmans op 07 april 2009, 22:54:45 PM
Pas toch op die moteur in wasbenzine te laten liggen! Kan daar niets aan smelten (dat niet moet)?
Ik zou eerst proberen in ferm warm water met een goede sproetch afwas zeep. Dat kuist ook goed hoor, en je krijgt zachte handen![8D]
Titel: wanneer koolborstels vervangen?
Bericht door: br212 op 17 april 2009, 22:26:01 PM
Heb nog nooit problemen ondervonden dat onderdompelen in wasbenzine mis ging, in tegendeel. Alles wordt er mooi schoon van.

Die gele smurrie, kan dat vet zijn???? Gele smurrie bij de lagers ken ik wel, maar op de motor zelf heb ik nog niet gezien.

Koolborstels vervang ik standaard als de loc uit elkaar ligt. Kost een euro of twee, dus waarom dan niet doen? Op de totale kosten van de loc kosten de koolborstels weinig, en schoonmaken (als de loc toe is aan een goede onderhoudsbeurt) is een kleine moeite.

Niet vergeten een zeer weinig te smeren na onderdompelen in wasbenzine. Alle vet en olie is nu ook weg, een druppel bij de lagers is nu wel nodig.
Titel: wanneer koolborstels vervangen?
Bericht door: LordTD op 18 april 2009, 10:27:19 AM
Beide locs zijn inderdaad zeer goed uit het onderhoud gekomen. Ik heb alleen ietsje teveel WD40 gespoten als smeermiddel, de volgende keer toch een plastic potje met naald gebruiken ipv die spuitbus.

Die gele smurrie zit alleen op de magneetspoel bij beide locs.