Hallo,
Hierbij wil ik het officieel startschot geven van de bouw aan mijn geheel nieuwe baan die zich situeert rond de streek van St-Vith, Lommersweiler. Op de baan bevinden zich uiteraard veel bosbouw activiteiten. Het plan is zeer prachtig uitgewerkt, door een vriend modelbouwer. Hij hoorde van mijn plannen en wou dit ter mijner beschikking stellen. Hier en daar zijn er compromissen genomen en zelfs dingen gewijzigd naar een situatie die zich kon voordoen als ze destijds andere beslissingen hadden genomen bij de NMBS.
Vanaf april zal ik beginnen aan de modulebakken 1 voor 1 op te bouwen en jullie hierin ook laten volgen op zowel mijn webruimte als op dit forum.
Zij die nog informatie, foto's en dergelijke in hun archieven ter beschikking willen stellen, spreek ik bij deze ook aan. Mijn mailbox wil die altijd aanvaarden.
Ik hou jullie op de hoogte,
David
Goed nieuws David,
Als het even mooi zal worden als je cnc-werk staat er ons nog wat te wachten, ik kijk alvast uit naar de werken... veel succes!
Fretbol [;)]
Hierbij alvast enkele foto's van het prachtige, handgetekende plan:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/DSCN5627.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/DSCN5628.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/DSCN5629.jpg)
Groetjes,
David
Amaai David,dat is gene kattepis.
veel succes met de realisatie.
groeten eddy[:p]
interessant project David, de restanten van dit station zijn nog steeds aanwezig in de bossen tussen Reuland en Sankt-Vith, dicht bij de vroegere grens. Zeker een wandeling of een fietstocht waard.
Waar jij zeker ( neen absoluut onvoorwaardelijk dringend zelfs) eens heen moet is het heemkundig museum van Sankt-Vith. Op de bovenverdieping hebben ze een klein maar super museum over de Vennbahn, en over Sankt-Vith, Steinebrueck en Lommersweiler in de periode waarin de plannen die je toont zich situeren (de huidige toestand nabouwen zou wat bizar zijn[:p]). Je vindt er ook info over het rollend materieel van destijds (prachtige lok is de tenderlok die typerend was), uurregeling, enz... en de bewaarder spreekt een mondje Nederlands.
Hmm. Interresant om weten. Thanks.
Groetjes,
David
David, dat is een machtig mooi plan. Ik vind het ook een zeer boeiend thema. Ik wens je alle succes met de realisatie ervan, en ik heb een goed gevoel dat je hiervan een meesterlijke realisatie van gaat maken. Ik ben er inmiddels al goed voor gaan zitten. Laat het verslag maar komen! [:D]
zal wel wat ouder zijn voor het ganse project af zal zijn, is geen klein bier
Jan
Inderdaad David, serieus project. Hoe groot zal de baan zijn?
Dirk
Smullen en echt wel! David[^]
Hou je ons op de hoogte[?]
De baan is 14 bij 3.5M.
Het hout is grotendeels vandaag geleverd.
We kunnen dus ook hier beginnen aan het maken van de modules.
De sporen, Tillig zijn in bespreking met de leveranciers.
Het zijn heel wat metertjes. Heel wat wisseltjes en heel wat motortjes. Ik weet wat te doen de komende jaren. Maar als ik het even beu ben weet ik waarheen.
Groetjes en morgen zal ik al eens een foto maken van de bouwplaats.
Dan zullen jullie zien dat alles voorzien is om in een latere fase jullie eens uit te nodigen.[;)]
Groetjes,
David
'k Zal ook met de Lotto moeten beginnen spelen! [:)]
Gigantisch project toch?
Ben je daarvoor alleen?
Hoi David,
Misschien heb je hier wat aan: http://www.zvs.be/der-zug-kommt/
Groetjes Dirk[;)]
Ik ben inderdaad alleen om dit te realiseren.
Maar geen nood ik werk amper 22U per week en heb heel veel verlof.
En als het echt moet kan ik wel beroep doen op een gans team mensen.
Maar die optie kies ik voorlopig liever niet.
De eerste modules staan recht. Morgen naar de machinehandel om een nieuwe riem voor de zaagmachine, die gaf er vandaag al de brui aan.
Zodra het kan plaats ik enkele foto's van de bouwplaats en de modulebakken.
@dirkske: Bedankt voor de link.
Groetjes,
David
De eerste modules staan klaar om te starten.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010006.jpg)
Groetjes,
David
David, veel succes bij het opstarten van dit nieuw en groot project, dat zal wel in orde komen mijn gedacht.[:)]
Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus.
Het sporenplan is overgebracht op de eerste modules en nu zijn we zijn aan het kurklijmen:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010008.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010009-1.jpg)
Tegen eind deze week zullen de eerste rails vastliggen en kan het elektriciteitswerkje van start gaan.
Het geheel zal volledig digitaal ondersteund worden met seinen in alle vormen, bezetmelding, koploper.
Maar ook zal er de mogelijkheid zijn om er handmatig mee te rijden.
Met behulp van de Uhlenbroch rijwegsturing en dergelijke.
Ook het Faller carsytem in DCC, zal aanwezig zijn op de baan.
Het wordt iets dat AF moet zijn. En ooit kom ik er wel eens mee naar buiten. Alleen is me nog niet duidelijk in welk jaar. Wellicht begrijpen velen dat.
Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte hier en op mijn webstek( in voorbereiding om te publiceren).
Groetjes,
David
Veel succes David, en de toog die is al klaar,
een vooruitziende kerel die David [}:)][}:)][:D]
Patrick zit al te wachten op de offici?le opening. [:D]
@David: succes er mee!
Bedankt,
Het gaat lekker vlot althans,
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010010-1.jpg)
Morgen de volgende 2.[:)]
Nu gaan we achter de PC om een ander project te bekijken.[:p]
Groetjes,
David
Vandaag dan toch maar enkele modules bijgebouwd.
Het begint stilaan de oppervlakte te gaan bereiken van het eerste deel.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010011-1.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010012.jpg)
Op de wesite kan je nog meer zien.
Groetjes,
David
David, opletten dat je geen "lijntjes " begint te snuiven naast de rails van al die lijm? Zo te zien aan de pot van de lijm geeft dit wel een geurtje.....Hye high.[:)]
Groeten, Eric alias bollen[:o)]neus.
Enkele modules verder ziet het er zo uit.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010013-1.jpg)
Morgen gaan voorlopig de laatse aan de huidige en kunnen we lekker gaan lijm snuiven.[:p]
Groetjes,
David
Aan de achtergrond van die laatste foto te zien hoef je geen dorst te hebben tijdens je werk [;)]
Das voor later, eerst modules maken en sporekes leggen.
Momenteel ziet het er zo uit:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010014.jpg)
In de ruimte tegen de muur, daar waar er 2 modulebakken komen, zal het bedieningstableau, het hart van het geheel, komen te zitten.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010015.jpg)
Groetjes,
David
Blijft alles goed bereikbaar?
De baan staat 45 cmvan de muur. Kan ik dus zeer goed tussen, zij die me kennnen weten dat ik niet dik ben. En 75cm ver kan iedereen wel reiken denk ik.
Momenteel staat de baan te hoog en is ze onregelbaar. Maar in de toekost pas ik dat aan. Zo kan ik nu makkelijk onder de baan werken als dat nodig lijkt te zijn.
Groetjes,
David
Niet teveel eten h? David [;)][:D]
Marc
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
De baan staat 45 cmvan de muur. Kan ik dus zeer goed tussen, zij die me kennnen weten dat ik niet dik ben. En 75cm ver kan iedereen wel reiken denk ik.
Momenteel staat de baan te hoog en is ze onregelbaar. Maar in de toekost pas ik dat aan. Zo kan ik nu makkelijk onder de baan werken als dat nodig lijkt te zijn.
Groetjes,
David
Al iets veranderd aan je project David [?][?][?]
Ik ben weer begonnen aan het samenvoegen van men modules, die waren weer eens uitgebroken voor het plaatsen van de plafond en zijwanden op de zolder + het schilderen van een hemel en wolkjes.
Eric,
Ja veel. De sporen zijn allemaal binnen. De kurk wordt momenteel gekleefd en zal dus kortelings aan het solderen, slijpen, monteren, bedraden, ..... gaan beginnen.
Vanavond nog eens een foto?
Groetjes,
David
natuurlijk foto's plaatsen [:p]
wij wachten vol ongeduld [:D]
dit is een project dat zeker het volgen waard zal zijn [;)]
marc
De foto's zullen even wat langer duren. Ik ben de wissels aan het assembleren. Een serieus werkje. Inmiddels zijn er al 15 klaar, maar helaas nog niet in de helft.
Van zodra ik enkel sporen heb liggen gaan jullie dit kunnen aanschouwen.
Intussen ook een gans naslagwerk kunnen ontvangen i.v.m. de baan.
Na digitalisatie zal het te bekijken zijn op de webstek.[:p]
Groetjes,
David
voila,
Een eertse beeld:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010007-2.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010008-1.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010009-2.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010011-2.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010010-2.jpg)
Groetjes,
David
Dat begint er al aardig op te lijken h?, dit gaan we zeker en vast blijven volgen hoor.[;)]
Zo gaan we later terug rijden:
Het schaduwstation dus:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010012-1.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010013-2.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010014-1.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010015-1.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010016.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010017.jpg)
Groetjes,
David
Tussenstand:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010001.jpg)
Groetjes,
David
Het wordt weer iets impressionant. Typisch David. [;)][:D]
hihi.[:D]
Nog meer:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010003.jpg)
Groetjes,
David
CiteerGeplaatst door MARKLINRIJDER
hihi.[:D]
Iedereen de ogen uitsteken h?,patser.[:o)][:o)]
In de sporen 6 en 7 van rechts gezien zit een soort knik.
komt dit door de foto,hoort dit zo,of wordt het nog weggewerkt??
Spoor 7 ligt al wel vast.
Dat hoort zo niet maar komt wel snor.[;)]
Die wordt eruit gehaald bij het verder leggen van de rails.
Groetjes,
David
Op je laatste foto staat een geelgrijs handgereedschap, met stukjes er onder op de plaat. Wat is/zijn dat?
Gerolf,
Dat zijn stukjes kunststof, resten van het spuitgieten.
Groetjes,
David
[:I] [:I]
Weer enkele meters verder:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010005.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010006-1.jpg)
Groetjes,
David
Onze David is goed op dreef, af en toe ook nog eens een beetje van het zonnetje genieten h? kameraad.[;)]
Ziet er super geslaagd uit David, ik volg dit draadje op de voet [:D]
Fretbol [;)]
Laatste update van de week:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/P1010013-3.jpg)
Groetjes,
David
Hoi David,
een vraagje ,valt dat mee het asembleren van die tillig wissels?
groeten eddy
Eddy,
Zeker en vast, op een 10 tal minuutjes zit die in elkaar.
Zeker als je er al enig wat onder de hand hebt gehad.[;)]
Groetjes,
David
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
Eddy,
Zeker en vast, op een 10 tal minuutjes zit die in elkaar.
Zeker als je er al enig wat onder de hand hebt gehad.[;)]
Groetjes,
David
Kan ik bevestigen. [;)]
citaat:
Geplaatst door doomslu
citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER
Eddy,
Zeker en vast, op een 10 tal minuutjes zit die in elkaar.
Zeker als je er al enig wat onder de hand hebt gehad.[;)]
Groetjes,
David
Kan ik bevestigen. [;)]
En in MSM 51 staat het zo mooi uitgelegd.
Ondertussen in de club ook begonnen met het samenstellen van de wissels voor de nieuwe baan.
Ziet er erg indrukwekkend uit. Zeer mooi.
Het sporenplan is al indrukwekkend, maar de evolutie van de bouw en het resultaat is al even zo! Het wordt gewoonweg machtig!
groeten,
Dat ziet er prachtig uit met die Tillig-wissels. Geeft meteen een slanke wisselstraat.
Heb je tread nu pas gelezen: 22 uur per week werken ! Wat een comfort ! Daar ben ik dus echt wel jaloers op. Tot mijn grote spijt neemt mijn job meer dan 3 keer zoveel tijd in (gemiddeld 70 uur per week).
Gevolg : laatste keer dat ik echt eens aan mijn baan gebouwd heb, is intussen 2 jaar geleden, laatste keer dat mijn treintjes gereden hebben, was in december 2008 (ik hoef nochthans enkel het stopcontact in te steken om ze te laten rijden). Ik kamp dus met eeuwig tijdsgebrek [V]
Geniet in elk geval van je vrije tijd en de opbouw van je prachtige project !
Gottardo
De eerste ritjes:
Vanaf nu zullen het ook kwaliteitsfoto's gaan worden.
Getrokken met een Nikon D60.[:p]
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/Afbeelding046.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/Afbeelding047.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/Afbeelding050.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Modulebaan%20St%20Vith/Afbeelding057.jpg)
Groetjes,
David
Ik leek een beetje stilgevallen maar dat was zeker niet het geval.
De wissels zijn zo goed als allemaal ok met wisselaandrijvingen en nu even aan het klooien met de railbegrinding.
Vind ik persoonlijk het moeilijkste dat er is.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/DSC_0289.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/DSC_0291.jpg)
Het betreft het donkerste deel.
Geslaagd?
Groetjes,
David
Ziet er niet slecht uit, David.
Die lichtere vlekken in je ballast - bewust of niet?
Dat spoorplan en de rails HEEL erg goed.
Ik weet niet wat je als ballast gebruikt,maar koop A.U.B een goed eerste klas merk ballast.
Het zou zo zonde zijn als je met een slechte ballast de zaak naar beneden haalt.
Dus neem B.v ASOA duurder maar veel en veel mooier.
Bekijk buiten de kleuren en vormen bij 1 op 1
Probeer eerst,lijm met echte ballastlijm(niet met houtlijm)
Verf eerst de onder plank (bruin of desnoods zwart),spuit ook de rails eerst in roest kleur
Rails verven met de kwast is af te raden
Het kan natuurlijk zijn dat de foto het minder mooi maakt,dan mij excusses
wim
Wim,
Zelf ben ik ook niet geheel tevreden, al gebruik ik al granietsteentjes van Asoa.[:(]
Ik ga vandaag eens enkel foto's nemen van het echte spoor en het geheel ontleden.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groetjes,
David
David,
Prachtige ballast (diverse echte gemalen steensoorten) vind je bij Modellbau Freiburg.
www.modellbau-freiburg.de
Ik heb het vorige week nog in mijn handen gehad en staan twijfelen of ik mijn rails terug zou opbreken en opnieuw ballasteren, of het maar laten zoals het nu is ( Woodland )
Ik heb ......helaas.....voor het laatste gekozen. Het zou gewoon teveel werk zijn.
Ik vind Modellbau-Freiburg ballast veel echter.
Even weer wat aan het klooien geweest.
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding468.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding461.jpg)
Beter?
Misschien nog wat grijze steentjes toevoegen om meer kleur schakeringen te krijgen?
Groetjes,
David
Deze vind ik persoonlijk het meest geslaagde:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding476.jpg)
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding472.jpg)
En jullie?
Ongeweatherd, en net ingelijmd ziet het er zo uit:
(http://i79.photobucket.com/albums/j123/marklinrijder/Afbeelding475.jpg)
Groetjes,
David
Goe bezig, is al veel beter.[;)]
Je ballast is best mooi, maar ik vraag me af of de hoogte van het bed wel voldoende is. Op de vrije baan zie je links en rechts nog wat fijnere grind, en die ligt nogal wat lager dan deze grove grind.
Hallo, Gerolf.
Hier zijn het allemaal stationssporen momenteel.
Voor vrije baan is het idd. te laag en zal de bedding hoger moeten komen. Dus een terechte opmerking.[;)]
Groetjes,
David
Hallo Mannen,
Ondanks de drukke agenda en de weinige tijd. De laatse dagen toch even wat tijd gevonden om weer wat verder te gaan op St-Vith.
Later volgen er foto's.
Groetjes,
David