wie rijd er met rails van piko?
Ik, wel omgebouwd naar 3 rail voor mijn mini baantje remise-en-sc?ne.
Ik ben daar zeer tevreden over. Is wel nog code 100 maar de profielen zijn zeer fijn en de dwarsliggers zijn mooi afgewerkt.
Voor de prijs moet je het niet laten.
Erik
ik gebruik deze ook
geen klachten over.
Mijn baan is ook met pikorails opgebouwd.
Tot op heden nog steeds zeer tevreden.
Voor mij hoeft die "fine scale" niet. Bijkomend heb je het voordeel dat alles (ook ouder materiaal) er vlot op rolt, zonder te ontsporen.
Ook de prijs valt mee en ze zijn vlot beschikbaar.
Jan
Piko rails heb ik nog niet gebruikt, wel Peco en Roco rails, denk niet dat er nog rails gemaakt worden die niet uit nieuw zilver zijn vervaardigd [:)]
hoi allemaal kan piko rails ook op rocco of minitrix
groetjes Rob
Echt mooie foto's
En mooi afgewerkt.
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Ik, wel omgebouwd naar 3 rail voor mijn mini baantje remise-en-sc?ne.
Ik ben daar zeer tevreden over. Is wel nog code 100 maar de profielen zijn zeer fijn en de dwarsliggers zijn mooi afgewerkt.
Voor de prijs moet je het niet laten.
Erik
citaat:
Geplaatst door Robbraak
hoi allemaal kan piko rails ook op rocco of minitrix
groetjes Rob
pikorail is een HO rail systeem en is dus niet compatibel met N rail.
je rocco rail is N vermoed ik, van minitrix ben ik zeker dat dit N schaal is
Ik gebruik ze ook voor mijn H0-baan.
Kan niet echt vergelijken met andere (geen ervaring, alleen met fleischmann N) maar ze zien er goed uit en zijn redelijk goedkoop.
Ik rijd met mijn treinen op rails die vastliggen. Dus ik rijd niet met rails [:o)]
Ook Piko-rails, heel tevreden, alhoewel, de eerste wissels (al een paar jaar geleden) konden soms probleempjes geven; opgelost met wat grafiet van een potlood in het mechanisme en alles was OK.
Ik heb de rails gezien van piko.
Ze zien er heel mooi uit.
En de prijs is heel voordelig.
Dus men keuze is gemaakt.
citaat:
Geplaatst door mardelat
Ook Piko-rails, heel tevreden, alhoewel, de eerste wissels (al een paar jaar geleden) konden soms probleempjes geven; opgelost met wat grafiet van een potlood in het mechanisme en alles was OK.
Beste Mardelat,
Bedoelt u dat de eindafschakeling van sommige wisels niet goed werkte?
Als dit zo is dan zou ik dat graag weten.
Ik heb er hier een paar op de baan liggen die nooit goed hebben gewerkt.
Is dit probleem eigenlijk opgelost met de huidige wissels van Piko.
Even een oude draad opgepikt... ik heb een vraagje in verband met de wissels en de elektrische wisselaandrijvingen van Piko (A-rails).
Ik overweeg om Piko A rails aan te schaffen voor een schaduwstation. Ik heb daarvoor enerzijds wissels nodig met elektrische bediening (wissels waarlangs zowel in- als uitgereden wordt) en anderzijds handmatig bediende wissels (wissels waarlangs enkel uitgereden wordt; dus in feite 'niet' bediende wissels...).
In de beschrijving van de wissels lees ik: "De wisseltongen van alle handwissels worden na het open rijden van de wissel automatisch in de rijrichting vastgezet. Bij de elektrische wisselaandrijving is echter een terugstelmechanisme ingebouwd, die de wisseltongen na het openrijden in de oorspronkelijke positie terugzet."
Ik leid hieruit af dat de wissels van Piko openrijdbaar zijn, da's dus al positief...
Maar ik vraag me nog het volgende af:
Vraag 1: handbediende wissels die opengereden worden, blijven deze dan in de opengereden stand (= "rijrichting"?) staan?
Vraag 2: elektrisch bediende wissels die opengereden worden, veren terug (dicht) in de andere stand?
Vraag 1 kan ik met 'ja' beantwoorden.
Vraag 2 weet ik niet.
Steven,
Ik heb Piko rails/wissels
Inderdaad
De wisseltongen ZONDER wisselaandrijving blijven staan in de positie zoals ze gereden worden.
Deze stand wordt behouden door een héél dun veertje dat in het vierkante bakje tussen de tongen zit.
De wisseltongen MET wisselaandrijving,(of je ze elektrisch of met de hand bedien speelt geen rol),
worden na het openrijden terug geplaatst in de stand waar de aandrijving ze eerder plaatste.
Dit gebeurt door het koperen blaadje dat in de aandrijving zit,het kleine veertje tussen de tongen heeft minder kracht en kan daar niet tegenop.
Maar in beide gevallen blijven ze steeds openrijdbaar.
Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is...
;)
Bedankt Rudy & Luc, da's duidelijk genoeg (en ook het antwoord waarop ik gehoopt had ;) ).