Dag allemaal,
Ga me wagen om een oude Lima 23 om te bouwen,en te spuiten in de recente kleurstelling.Moet als dummy dienen om in tractie te rijden met een HLE 26.
Begonnen met het verwijderen van de gegoten leidingen op het dak.
IMGhttp://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/hle23001.jpg/img
imghttp://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/hle23002.jpg/img
groeten Eddy
als je de kast gaat spuiten zou ik de opgegoten handgrepen ook verwijderen en vervangen door zelfgemaakte, het resultaat zal je zeker bevallen
marc
Dit draadje ga ik zeker volgen, want ik heb ook nog zo'n scharminkel liggen[;)]
Succes!
citaat:
Geplaatst door knibbelknabbel
Dit draadje ga ik zeker volgen, want ik heb ook nog zo'n scharminkel liggen[;)]
Succes!
Idem!
Ter info,
Jocadis verkoopt/verkocht setjes voor de ruiten, en ge-etste roosters voor de zijkanten. Beschrifting niet meer dacht ik.
citaat:
Geplaatst door Peter
Ter info,
Jocadis verkoopt/verkocht setjes voor de ruiten, en ge-etste roosters voor de zijkanten. Beschrifting niet meer dacht ik.
Was dat niet voor de 22, ipv de 23??
De ruiten en de roosters waren zowel voor de 22 als de 23.(horizontale en vertikale lamellen).
Er is/was zelfs nog een extra setje om een 25 te bouwen, met details voor op het dak. De beschrifting (een A4 vel) bestond zowel in geel als in zilver (voor de 25, de 15 enz.)
citaat:
Geplaatst door chef garde
citaat:
Geplaatst door Peter
Ter info,
Jocadis verkoopt/verkocht setjes voor de ruiten, en ge-etste roosters voor de zijkanten. Beschrifting niet meer dacht ik.
Was dat niet voor de 22, ipv de 23??
Roosters (//%22http://photos.tassignon.be/#6.121%22) voor de 22 ?
Ruiten waren voor de 22 - 23 en 25 (+25.5)
De roosters voor de 23, de 25 en de 25.5
De dak roosters voor de 22, dus die aan de scheiding dak/zijkant bestonden vroeger van Dacker. Normaal zaten die bij hun bouwset van de 22, doch die geetste roosters waren ook los te koop.
@Peter,thanks voor de info,maar het is niet mijn bedoeling om er een supermodel van te maken.Dit projectje is om de verschillende voor mij onbekende technieken toe te passen.Dus materiaal wegnemen,plamuren ,schuren,spuiten met de airbrush enz.
Gisteren de onderzijde onderhanden genomen,de vaste koppelingen van de draaistellen verwijdert,en voorzien van Ribu kortkoppelingen.Ook tandwielen verwijdert van de motor,zodanig dat deze niet meer meedraait.
Straks ga ik het dak eens in de grondverf zetten,om de eventuele fouten beter te zien.
foto's volgen later,bij gebrek aan toestel.
citaat:
Geplaatst door Peter
Ruiten waren voor de 22 - 23 en 25 (+25.5)
De roosters voor de 23, de 25 en de 25.5
De dak roosters voor de 22, dus die aan de scheiding dak/zijkant bestonden vroeger van Dacker. Normaal zaten die bij hun bouwset van de 22, doch die geetste roosters waren ook los te koop.
waren :voltooid verleden tijd.je kan altijd eens proberen bij Jocadis maar ik denk dat die setjes al h??l lang uitverkocht zijn.
je kan die raampjes ook zelf maken (je kan all?s zelf maken) uit doorzichtig plexi -plaat ,zelfs de ronde ramen[:0][:0][:0] maar dat is wel gefrul en gekul.Maar je hebt er
maar 8 nodig ?n 4 frontramen ?n 4 raampjes voor in de deuren.
t'issch en hobby eeGerrit
Wat foto's van de vorderingen
Zicht op de vernieuwde dakpartij
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/lima23001.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/lima23002.jpg)
Verwijderde handgrepen
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/lima23003.jpg)
opmerkingen en of verbeteringen altijd welkom.
groeten Eddy
Begint er goe op te trekken!!
Een 23 in zijn blote gat[:D][:D]
Doe zo voort en gij zult spinazie eten[;)]
Btw, roosters voor de 22 waren (en zijn misschien nog) te vinden bij Polle Bellon.
Best een uitdaging om nog een andere ouwen bak ( scharminkel 125012 bvb) onder handen te nemen en er een 22 van te maken. Je kan het, Eddy, geloof dat maar!
Eddy ,waarom zet je die kap niet eerst helemaal in de grondverf? een "echte" karrosier doet dat ook. Pas dan zie je alle(en ik bedoel echt alle) krasjes,putjes enz.Die kan je dan nadien gemakkelijk weg werken met bv Tamiya putty.Je zal het plamuren+afschuren+ grondfverf spuiten misschien een paar keer moeten herhalen.
Nog even dit:gebruik watervast schuurpapier en schuur die kap af met nat schuurpapier .Je zal zien dat de primer+ putty achterblijft in de krasjes die het schuurpapier gemaakt heeft.
Gerrit
@ Gerrit,
Inderdaad,ga de kap volledig in de grondverf zetten.Dan komen de fouten naar voor.
Weer wat verder gepruld,allee zo noemen ze dat thuis.
beetje sloopwerk,plaats gemaakt voor de persluchtreservoirs.opening afgedekt met een plaatje en geplamuurd.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/lima23002-2.jpg)
eerste aanpassing van de panto's
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/lima23001-1.jpg)
vervangen van de oude koppelingen door Ribu kortkoppelingen
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/lima23003-1.jpg)
groeten Eddy
eddy,
hoe heb je die leidingen op het dak vastgezet?
marc
@Mark
eerst fijne gaatjes geboord onder de de leiding,dan soepel elektriciteitsdraad gestript,en een ader genomen.Dan lusje gemaakt.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/bevestiging001.jpg)
Dan leiding er door gestoken en de lussen aangetrokken;
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/bevestiging002.jpg)
Verder aan de andere kant van het dak ook een dikkere draad gelegd en daarrond de uiteinden van de lus getwist.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/bevestiging003.jpg)
Moet wel de leidingen afbreken want na het grondig bestuderen van foto's is deze opstelling voor de reeks 25.
groeten eddy
fijn prutswerk [:D]
bedankt voor de uitleg met foto's
marc
Eddy, beschik je over foto's van het dak ? Die zou ik dan wel eens willen zien... [:p]
Luk ik baseer mij op foto's uit het boek van Marklin ,de reeksen 22,23,25,25.5.Ik had een foto van een dakpartij doorgestuurd gekregen maar deze is van een reeks 25 en verschilt van een 23.
groeten eddy
Nog wat verder gedaan,en persluchtanks aangebracht.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/persluchttanks001.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/persluchttanks002.jpg)
groeten Eddy
Eddy, als je toch opnieuw die dakleiding moet leggen:
- gebruik een stukje isolatie van fijne gestripte draad als afstandshouder tussn dak en leiding. Je draadjes kunnen hier door.
- binnenzijde: geen extra draad, maar gewoon die fijne draadeinden omplooien (elk naar ??n kant) en met een spatje secondenlijm vastleggen.
de verkeerde dakpartij gesloopt
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/23001.jpg)
nu we toch bezig zijn ,de gegoten opstaptreden verwijderd
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/23002.jpg)
de vervangtreden
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/23003.jpg)
groeten Eddy
Waareddediegeult[?][?][?][?]
(Codetaal, anti-Hollanders gniffel gniffel[}:)])
@Tony,
Uit de rommeldoos,had nog zo een plaatje liggen.Heb ik eens meegebracht uit Dortmund.
opschrift op de verpakking
BAVARIA art nr 14.12,Gitterrost,durchbrochen
Nirostastahl 0.1 mm
groeten Eddy
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Waareddediegeult[?][?][?][?]
(Codetaal, anti-Hollanders gniffel gniffel[}:)])
Sinds je weer een beetje meer actief bent op het forum moet ik meer lachen. Vooral met jouw berichten.[:D]
wat betreft rooster-materiaal is er een zeer groot gamma in aanbod in de vuilbakken van bedrijven die systemen maken of gebruiken waar vloeistoffilters in zitten. Grootste nadeel is wel dat in vele gevallen het filtermateriaal in inox is wat gewoon solderen sterk bemoeilijkt... maar ja, daar zullen ze hier op dit forum wel een mouw weten aan te passen. Solderen en inox is nog maar pas aangehaald ivm K-rails dacht ik!
Dirk
Laatste stand van zaken,dakpartij af en dak in het grijs gespoten.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/001.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/003.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/002.jpg)
Nog wat vraagjes,heeft er iemand een foto van het sleepstuk van de panto's?
Ik zou graag de kast in tamiya verf spuiten,welke nr voor het geel en blauw?
groeten Eddy
Foto's heb ik momenteel niet, maar in het M?rklin-boek gewijd aan deze loks is w?l teen en tander te vinden.
Wat ik wel voor je heb is een flink groot compliment.
Dat belooft weer wat moois te worden.
Met die ouwe Lima-rommel kan je nog heel wat aanvangen, vooral als je die kappen een beetje kundig behandelt.
Het grootste probleem is het lager plaatsen van de ganse kas op de boogies.
Jan
Eddy ,ik heb twee tips voor jou :
1:spuit de kap het laatst(in het vervolg)je hebt bij deze lokreeks een dakrand en het werkt veel gemakkelijker als je eerst de kast afwerkt en d?n pas het dak spuit.Je kan dan afplakken tot aan deze dakrand.
2: zo te zien is je grijze verflaag nogal dik,spuit je ??n laag verf of twee? indien dat het geval is zou ik de verf wat meer verdunnen.
Gerrit
Eindelijk nog wat tijd gevonden om wat verder te doen aan de 23.
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/23004.jpg)
(http://i216.photobucket.com/albums/cc236/eddy2430/23003-1.jpg)
nu nog de panto's ,opstaptreden,handgrepen,verlichting.
Eddy, ik denk dat die gele banden een ietsje te dik zijn,net zoals de originele Lima stekker-steunen.Vooe de rest ziet het geheel er al vrij goed uit.
Gerrit
Hmm, ik weet niet.
De gele strepen ogen inderdaad wat te dik.
Maar ik heb ook de indruk dat op sommige plaatsen het blauw door het geel komt.
Verder lijkt het op de foto alsof de verf er vingerdik op is aangebracht. Het kan ook een versterkend effect zijn door de foto hoor.
Maar langs de andere kant, ik had het zelf niet beter gekund. Dus wie ben ik om over pietluttigheden te gaan klagen. [;)]
De gebruikte kleuren zijn volgens mij korrekt (zeker het blauw) en geel is ook al niet de gemakkelijkste kleur om mee te spuiten.
Gerrit
Geel is een "translucent" kleur, d.w.z., een vrij doorschijnende kleur. Daarom is bij geel een basislaag van heel lichtgrijs ten zeerste aan te bevelen.
Beste Eddy,
Hier wat foto's van de 2334 vanuit een niet alledaags standpunt. Mogelijk heb je er wat aan. Succes met de bouwwerken!
Steven
(http://i561.photobucket.com/albums/ss52/itchy1000/stockem/DSC00300.jpg)
(http://i561.photobucket.com/albums/ss52/itchy1000/stockem/DSC00301.jpg)
Thanks Itchy,
Ga mij ook maar eens wagen aan het verweren van de dakpartij,ook de handrail onder de ruiten moet nog geplaatst worden.Pantograven en opstaptreden boven de buffers zijn reeds geplaatst.
foto's volgen wel.
groeten Eddy
Vraagje aan de specialisten verweren,
Hoe bekomt men zo een dak?Ik kan daar geen kleur op plakken,heel waarschijnlijk zal het wel een mix zijn van verschillende kleuren.
alvast bedankt.
groeten eddy
eddy,
een vaste regel bestaat hier niet voor
zoals je zelf ziet zijn er verschillende kleuren
zonder airbrush kan je volgens mij niet om een mooi resultaat te bekomen
je ziet ook "druipsporen", deze kan je maken met sterk verdunde verf en steeds van het midden van het dak naar beneden schilderen met de verfborstel
verweerpoeders zijn eigenlijk ook een "must"
tot slot geef ik gewoonlijk nog een stoflaag zodat de andere kleuren wat afgezwakt worden
bekijk de foto's goed en probeer het eventueel eens op een andere loc
ik hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is
proberen maar
mvg
marc
Het zal waarschijnlijk een domme vraag zijn, maar zitten "onze" treinbestuurders normaal niet aan de linkse kant, op de foto van deze 23er is de bestuurderspost aan de rechterkant??[:I]
Nu je het zegt, ik heb er helemaal niet op gelet toen ik de foto nam. Maar het blijkt geen 'speciaal geval' te zijn; op alle foto's van de 23ers die ik heb en waar een treinbestuurder op staat, is deze rechts te vinden. Vreemd!
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Het zal waarschijnlijk een domme vraag zijn, maar zitten "onze" treinbestuurders normaal niet aan de linkse kant, op de foto van deze 23er is de bestuurderspost aan de rechterkant??[:I]
We zijn wel even off-topic geraakt, maar vooruit :
volgens mijn bescheiden mening is dat kompleet logisch, dat de treinbestuurders rechts zitten ; beter overzicht over de lijn en de seinen aan de linkerkant ?
In de rechtsrijdende landen zitten ze waarschijnlijk links ?
Een ander voorbeeld : waar rijd je met de auto ? Rechts ! En aan welke kant van de auto zit de bestuurder ? ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
On-topic : schoon werk hoor Eddy !
Die oude bakjes van Lima zijn bij mij ook allemaal gemoderniseerd en dummy's geworden, voor hetzelfde doel ! [;)]
Vergeet je niet de lantaarnhouders onder de linker koplampen ?
Helemaal niet slecht.
Ik zou de lok ook eerst blauw spuiten en daarna het geel. Je kunt dan voor twee opties kiezen: Gele verf die goed dekt en in ??n keer over het blauw heen zet of anders eerst een laagje wit spuiten en dan geel.
Over airbrushen (eigenlijk is dit het niet maar gewoon spuiten) wordt veel geschreven maar goede verf, geduld en de juiste techniek geeft eigenlijk altijd het juiste resultaat. Spuit dus eerst een dun "plak" laagje en vervolgens (na een minuut of 10) de spuit er in ??n of twee lagen vol op zetten.
Succes en dit blijf ik volgen.
Mag ik misschien zo brutaal zijn en vragen naar de kleur van het blauw?
Kees-Jan
@ Kees-Jan,
dit is electrisch blauw,ooit gekocht bij Jocadis.Het RAL nummer weet ik niet.Indien intresse even informeren bij genoemde firma.
groeten Eddy
Links zitten gebeurt in 21, 27, 20, 26, 13, 16, MW41, Sprinter, Break, AM800. Rechts zit men in een 23 en een tweeledig stel. In een DMT zit men mooi in het midden. Logica zit er dus niet in ...
Even correctie en aanvulling...
HLE:
Links: 11.8, 12, 13, 15, 16, 18, 20, 21, 26, 27, 28 I
Rechts: 22, 23, 25, 25.5, 28 II
HLD:
Links: 50, 51, vlottende cabines 52/53/54, 55, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65
Rechts: bolle neus 52/53/54
HLR:
In de meeste (tot normaal gezien alle) locs is aan beide kanten bestuurbaar!
Links: 75
EMU:
Links: am75, am80, am86
Rechts: alle klassieke MS
Midden: am96
DMU:
Links: 42, 43, 44, 45
Midden: 40, 41, 46, 49
Normaal gezien zou het moeten kloppen, al ben ik niet verantwoordelijk voor fouten :-)