Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Modelspoor digitaal => Topic gestart door: n/a op 30 april 2005, 14:34:13 PM

Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 30 april 2005, 14:34:13 PM
ik wil graag beginnen met digitaal rijden, maar ik weet niet of ik met het mobile station (marklin) of met de I.B. (uhlenbrock) moet gaan rijden,

mobile station:
voordelen:
- mooie displays
-veel functies
-plug and play
-goedkoop

nadelen:
-geen mogelijkheid voor pc
-geen magneetartikelen
-maar 10 locs

I.B.
voordelen:
-magneet artikelen sturen
-seinen sturen
-pc interface ingebouwd
-veel locs
-2 rijregelaars
nadelen:
- duur
-simpele displays

omdat de I.B. rond de ?400 ligt en het mobile station maar ?50 zit ik erg te twijfelen, wie helpt me uit de brand?
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Jurgen op 30 april 2005, 15:07:07 PM
Ooit zou er de central station van M?rklin moeten op de markt komen. Die prijs bedraag ongeveer 475 ? en je kan er meer dan 10 treinen mee besturen. Aansluiting voor de PC zal er waarschijnlijk ook wel komen. De vraag is alleen... wanneer??
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: svvander op 30 april 2005, 15:17:25 PM
Hallo Mathijs, ik bestuur mijn baan momenteel met een IB en dit is echt wel makelijk.

Je vergeet nog enkele belangrijke voordelen te vermelden op je lijstje...: Zowel DCC als Motorola! Dit is belangrijk, wanneer je met verschillende decoders gaat werken. Stel je voor, je ziet een knappe loc te koop staan voor een prijsje, maar deze heeft een locdecoder voor DCC-formaat en niet voor Motorola (en geloof me, met het mobile station, zal deze geen mm rijden). Dan moet je, indien je het mobile station hebt, of te wel een ander loc kopen (maar ik zie deze toch zo graag...[8D]) of te wel die loc dan kopen en een andere decoder kopen, waardoor de prijs dan weer stijgt. Dit is uiteraard maar een voorbeeld he.

Maar, moest ik jou zijn, ik spaarde ff door en ging voor de IB. Ik ben er zeker van dat je 'm tegenwoordig al voor minder dan ?400 vindt. (in het buitenland moet dit wel kunnen of via E-bay. Maar dan kan je natuurlijk wel voorhebben zoals ik, dat door het transport er in de IB een draadje vals contact geeft, niets erg en niets duur, maar het kan erger).

De keuze blijft natuurlijk aan jou he.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Brunel op 30 april 2005, 19:56:36 PM
Ik begrijp de vraag niet erg goed. Je hebt de mogelijkheden van beide systemen al netjes op een rijtje. Je bent zelf de enige die kan weten wat jij met digitaal wil en dus kan verzinnen welk apparaat het beste bij je past.
Maar misschien dan ??n advies. Aan die 50 euro kan je je nooit een buil vallen. Zelfs als na een jaar blijkt dat je toch meer wil, dan heb je al lang voor 50 euro plezier aan de mobile gehad.
Dat multiprotocol is voor drierail van weinig belang. Je komt nauwelijks drierailloks met een DCC-decoder tegen. Daar staat tegenover dat de IB niets met het nieuwe MFX-protocol van M?rklin kan en de mobile wel.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: jlvjlv op 30 april 2005, 21:41:03 PM
Maar... Uhlenbrock levert inmiddels een module waarmee je het M?rklin Mobile Station kan koppelen aan de IB. Je Mobile leest dan wel 10 MFX loks en je kan via mobile zelfs ook magneetartikelen aansturen.

De module in kwestie is in Duitsland leverbaar. Hier zal er eerst nog een grote vraag mopeten zijn voor iemand ze levert, zeker?

Johan
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 30 april 2005, 22:31:23 PM
Die module is echter net zo duur als een mobile station.

Mathijs,

Wat je wilt kiezen is je eigen keuze. Weet je nog weinig af van digitaal rijden dan is een mobile station een prachtige en goedkope mogelijkheid om alleen maar digitaal te rijden. Daarna kan je altijd nog kiezen hoever je wilt gaan.

Dat wil zeggen een complete digitale baan of zoals ik doe alleen digitaal rijden met twee mobile stations en de rest wissels en seinen analoog bedienen. Al ga ik denk ik eind dit jaar het centrale station van Marklin wel kopen denk ik, maar misschien ook niet.

Beter is het gewoon te wachten tot er een IB komt die wel mfx verstaat en die komt er echt wel hoor, maar of die goedkoper zal zijn dan het centrale station van Marklin, ik betwijfel dat toch echt.





Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Pol De Bard op 30 april 2005, 22:49:43 PM
Plug and PRAY niet?[;)]
G??n wissels en zo met mobile station?
KIS manneken, KIS! Zie Modelspoormagazine, Nr 35 e.v.

Pol De Bard

poldebard@yahoo.com (wat eenvoudiger, h??)
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: svvander op 01 mei 2005, 11:00:47 AM
citaat:
Geplaatst door Brunel


Dat multiprotocol is voor drierail van weinig belang. Je komt nauwelijks drierailloks met een DCC-decoder tegen. Daar staat tegenover dat de IB niets met het nieuwe MFX-protocol van M?rklin kan en de mobile wel.



Misschien van weinig belang, dat wel, maar het is er wel... en trouwens er zijn loc's die voorzien zijn van een DCC-decoder. (Jawel zelf 3-rail!!!). Mijn beste decoders (Viessman), zijn lastgeregeld en zowel DCC als Motorola compatibel. Heel makelijk neem het van mij aan. En goed bij prijs. 6 van mijn 13 loc's zijn zo uitgerust.
Stel dat je dan toch nog moest beslissen om over te schakelen naar gelijkstroom... dan hoef je je besturingseenheid al zeker niet te veranderen.

Nu zoals we allemaal al zeiden; je moet voor jezelf zien wat belangrijk is, wat je er effectief wil mee doen... de prijs is relevant, maar toch niet zo doorslaggevend. Eigenlijk zou je de Central station met de IB moeten vergelijken. Dan vergelijk je bijna appelen met appelen en dus niet appelen met peren! [;)].
Maar het blijft jouw keuze. Veel succes ermee!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Brunel op 01 mei 2005, 21:56:33 PM
Dat is waar, drierailloks van andere merken dan M?rklin hebben vaak een multiprotocoldecoder aan boord. In Roco drierailloks zit meestal een LokPilot. Maar die doen het ook prima met een mobile h
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 01 mei 2005, 23:05:45 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

Die module is echter net zo duur als een mobile station.

Mathijs,

Beter is het gewoon te wachten tot er een IB komt die wel mfx verstaat en die komt er echt wel hoor, maar of die goedkoper zal zijn dan het centrale station van Marklin, ik betwijfel dat toch echt.




Davy, een nieuwe IB met een MFX voor het MFX protocol zal er niet komen, hoogstwaarschijnlijk komt er gewoon een software update, die het MFX protocol mogelijk maakt, net zoals de laatste software update voor LocoNet. En Updates voor een IB zijn gratis.

Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 02 mei 2005, 01:14:01 AM
Mits de IB hardware matig er geschikt voor is.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: wisselstromer op 02 mei 2005, 12:14:31 PM
ik twijfel ook nog steeds. Ik heb nu een MS maar ik ben er niet echt tevreden over (niet genoeg power) en, nu denk ik mij een IB2 aan te schaffen en een adapter voor de MS te kopen,
maar als je mfx loks wilt besturen. Gaat dit dan  alleen met de MS of ook met de IB en hoe zit het dan met de functies?
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Brunel op 02 mei 2005, 13:33:59 PM
Je kunt met een IB wel een nieuwe mfx-decoder aansturen, omdat die dingen ook op het oude Motorola-protocol reageren. Maar dan gelden alle beperkingen van het Motorola-protocol, zoals 14 rijstappen, 255 adressen en 4 functies per adres.
De IB kan al helemaal niet de informatie ontvangen die een mxf-decoder terug stuurt. Ook niet als je een mobile als handregelaar bij de IB gebruikt. De mobile is dan echt alleen handregelaar en geen centrale.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: wisselstromer op 02 mei 2005, 14:24:41 PM
hoeveel bv geluidsfuncties kan men dan met een IB aansturen per decoder
4-8-16????
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: laurens66 op 02 mei 2005, 16:53:51 PM
citaat:
Geplaatst door Jurgen

Ooit zou er de central station van M?rklin moeten op de markt komen. Die prijs bedraag ongeveer 475 ? en je kan er meer dan 10 treinen mee besturen. Aansluiting voor de PC zal er waarschijnlijk ook wel komen. De vraag is alleen... wanneer??



Die aansluiting voor de pc zit al in de central station.
Als je zo'n mooi ms koopt net zoals ik, koop dan wel de 60 VA.
en koop er dan ook meteen een 2 de bij voor slave, dat rijdt wat gemakkelijker
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 02 mei 2005, 20:10:07 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

hoeveel bv geluidsfuncties kan men dan met een IB aansturen per decoder
4-8-16????



Als je rijdt met een dcc decoder maximaal 12 functies per adres
Als je rijdt met een motorola decoder dan heb je 4 functies per adres.

Bij mfx heb je geen adressen meer nodig. Het meldt zich zelf aan en er zijn dan 16 functies mogelijk.

En wat ik niet snap waarom moet hij een mobile station aanschaffen met een 60 va trafo, terwijl het mobile station uit een startset er maar tot 24 va kan gebruiken. Dat het economische gezien de beste aanschaf is ja dat klopt wel. Een 60 va trafo kan je voor heel dingen gebruiken. Ook voor de stroomvoorziening van een Marklin centraal station of zelfs van een IB.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 02 mei 2005, 20:23:02 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

ik twijfel ook nog steeds. Ik heb nu een MS maar ik ben er niet echt tevreden over (niet genoeg power) en, nu denk ik mij een IB2 aan te schaffen en een adapter voor de MS te kopen,
maar als je mfx loks wilt besturen. Gaat dit dan  alleen met de MS of ook met de IB en hoe zit het dan met de functies?



Als je een IB koopt met een adapter voor de MS, dan kun je alle MFX functies gebruiken. Dus als dat er 16 zijn alle 16.

DCC heeft 12 functies, dus ook meer dan genoeg.
Het beste is te kiezen voor een universeel systeem, dus zou ik voor een Intellibox kiezen.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: laurens66 op 02 mei 2005, 20:25:49 PM
je hebt ja nog verschil in de mobile station, je hebt een ms voor een travo van 18Va en een ms waar een travo aan kan van 60Va
De ms met de 60 VA travo kan meer treinen tegelijk laten rijden.
als je de ms als slave gebruikt bij de IB kun je gewoon de 'goedkoopste' nemen met een travo van 18VA
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 02 mei 2005, 23:31:27 PM
Voor het stroomverbruik mobile station zie
http://www.marklin.nl/systems/faq.html
Via een mobile station kan je maar 8 functies bedienen met het licht 9.

Die adapter voor de IB is mooi, maar meer dan een rijregelaar voor motorola krijg je er niet bij.
http://www.uhlenbrock.de/3/index.htm

Maar je hebt geen mfx de loc met mfx decoder zal zich niet zelf aanmelden, omdat de IB nog altijd geen mfx verstaat.
Mfx is een compleet nieuw multiprotocol dat zowel motorola als mfx verstaat.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: wisselstromer op 03 mei 2005, 08:06:14 AM
maar zou je dan een mfx loc kunnen "aanpassen"
bv optrek en afrem regelen???
en gaat dit dan via de ms of via de IB??
mvg
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: laurens66 op 03 mei 2005, 08:15:56 AM
Ik heb eens op een ander forum (weet zo niet welke) gelezen dat iemand een mfx lok niet in de IB kreeg.
En een mfx lok in het ms is erg mooi, ik heb het zelf.
Vooral alle symbolen, maar de ms is wel een beetje boel beperkt tegenover de IB
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Brunel op 03 mei 2005, 08:48:29 AM
citaat:
Geplaatst door Max

Als je een IB koopt met een adapter voor de MS, dan kun je alle MFX functies gebruiken. Dus als dat er 16 zijn alle 16.

DCC heeft 12 functies, dus ook meer dan genoeg.
Het beste is te kiezen voor een universeel systeem, dus zou ik voor een Intellibox kiezen.




Nee, de mobile wordt dan alleen een handregelaar voor de IB. De digitale informatie moet uit de IB komen en die kent mfx nu eenmaal niet en kan dus ook geen 16 mfx-functies aansturen. Wel de 12 DCC-functies of de 4 Motorola functies.
Met de komst van mfx is de IB geen universeel systeem meer. Voor de drierailrijder die denkt in de toekomst iets met mfx te willen, is de IB op het moment juist geen goede keuze.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: erik de noorman op 03 mei 2005, 09:39:12 AM
Je kan met IB wel MFX decoders programeren, je programeert deze zoals je marklin decoders programeert met de IB. Je kan enkel geen gebruik maken van alle functie's. Maar wie gebruikt er nu 16 functie's?

Erik
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Brunel op 03 mei 2005, 10:23:58 AM
De IB behandelt een mfx-decoder alsof het een gewone Motorola-decoder is. Dat betekent dat je alle verbeteringen van mfx mist. Niet alleen de extra functies, maar bijvoorbeeld ook de extra rijstappen, de uitbreiding van het aantal mogelijke adressen en de bidirectionele informatie.
Of je dat van belang vindt, moet iedereen zelf weten. Persoonlijk vind ik vooral de extra rijstappen een hele verbetering.
Maar wie een IB kiest, neemt voorlopig - en misschien wel definitief - afscheid van mfx.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 03 mei 2005, 10:37:58 AM
citaat:
Geplaatst door Brunel

De IB behandelt een mfx-decoder alsof het een gewone Motorola-decoder is. Dat betekent dat je alle verbeteringen van mfx mist. Niet alleen de extra functies, maar bijvoorbeeld ook de extra rijstappen, de uitbreiding van het aantal mogelijke adressen en de bidirectionele informatie.
Of je dat van belang vindt, moet iedereen zelf weten. Persoonlijk vind ik vooral de extra rijstappen een hele verbetering.
Maar wie een IB kiest, neemt voorlopig - en misschien wel definitief - afscheid van mfx.




Is MFX dan het summum, DCC heeft ook een tweeweg communicatie mogelijkheid, 12 Functies en al jaren 14, 27, 28, 128 rijstappen.
Ik persoonlijk hoef geen afscheid te nemen van MFX, want ik stel me er niet aan voor [:D]
De beste keus is nog altijd een Universeel besturings systeem en lastgeregelde DCC decoders. Veel goedkoper dan die dure MFX decoders.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Brunel op 03 mei 2005, 13:03:10 PM
Nee, MFX is niet het summum. De technische kwaliteiten van DCC en MFX  ontlopen elkaar niet veel, maar DCC ligt bij drierail niet erg meer voor de hand. Binnenkort worden zowat alle drierailloks met een MFX-decoder geleverd en die verstaan geen DCC. Het lijkt me geld weggooien om een DCC-decoder te moeten kopen ter vervanging van een MFX-decoder die technisch even goed is.
Nogmaals, voor drierailrijders is de IB geen universele centrale meer. MFX ontbreekt en MFX wordt in de nabije toekomst waarschijnlijk het belangrijkste protocol voor drierailrijders. Of we dat nou leuk vinden of niet. Dat zo zijnde, zou ik een IB momenteel niet meer voor drierail aanraden.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: wisselstromer op 03 mei 2005, 13:40:30 PM
dus beter wachte op de central station
als deze er ooit komt natuurlijk
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: laurens66 op 03 mei 2005, 13:45:19 PM
citaat:
Geplaatst door wisselstromer

dus beter wachte op de central station
als deze er ooit komt natuurlijk



Hij komt vast, maar de levertijd word iedere keer uitgeseld.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: erik de noorman op 03 mei 2005, 15:26:09 PM
Hallo,n

Ik ben al jaren een 3 rail rijder. Maar aan het nieuw verhaal van de mfx decoders doe ik niet meer mee(wordt toch achterhaald). Die meerdere rijstappen zijn sterk overroepen. En wil je echt met de nieuwe mfc decoders rijden. Ok, sluit de nieuwe MS (kleine investering)aan op je baan paralel met je IB en je kan volop genieten van alle zogezegde troeven van de mfx decoder(tot 10 treinen)+ alle voordelen van de IB. En in de toekomst koop ik enkel nog de gewone anoloog uitvoering van een marklinmodel. Ik verwissel de wisselmagneet door een hamomagneet en bouw een uhlenbrock 76200 in wat ik nu ook doe met mijn oudere modellen. Mogelijkheid tot aansluiten van een soundmodule of het lizzy besturingssysteem, 8 functie en ook meerdere rijstappen.
Met het nieuwe systeem van marklin zit je weer op een eilandje met alle beperkingen vandien.
Versta me niet verkeerd ik ben marklinist in hart en nieren ook al lijkt dit betoog anders uitblijken.

Erik
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Brunel op 03 mei 2005, 19:29:49 PM
Begrijp mij ook niet verkeerd. Iedereen moet zelf weten wat te doen en ik kan me goed voorstellen dat niet iedereen op mfx zit te wachten.
Maar mensen moeten wel kiezen op grond van goede informatie. Daarom even twee dingen.
1. Analoge M?rklinloks zijn altijd oudere loks. De laatste 15 jaar heeft M?rklin in bijna al zijn loks een of andere decoder gebouwd en in de toekomst worden dan MFX-decoders. Voor M?rklin zijn die decoders niet erg duur.
2. Je moet twee centrales nooit parallel aansluiten. Dat overleven de IB en de mobile niet.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 03 mei 2005, 19:47:09 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ik verwissel de wisselmagneet door een hamomagneet en bouw een uhlenbrock 76200 in wat ik nu ook doe met mijn oudere modellen. Mogelijkheid tot aansluiten van een soundmodule of het lizzy besturingssysteem, 8 functie en ook meerdere rijstappen.

Met een Uhlenbrock 76200 heb je geen HAMO magneet nodig - die stuurt de veldspoel permanent aan en 'maakt' zo een permanentmagneet. Werkt perfekt - zeer goed te vergelijken met 60901 aandrijving, en dit met de originele motor!! Is nog multiprotocol Motorola/DCC ook.
Met een HAMO magneet kan je w?l bv. een ESU (mfx [:D]) decoder gebruiken - wil je ?cht het toekomstige Central Station aanschaffen, zit je in ieder geval goed want deze ESU decoders zijn multiprotocol Motorola/mfx, evenals dus het MS.
citaat:
Met het nieuwe systeem van marklin zit je weer op een eilandje met alle beperkingen vandien.

Klopt - het ware zeer leuk geweest wanneer M?rklin gewoon het fenomeen Intellibox geaccepteerd had, en in hun nieuwe locs ESU Motorola/DCC decoders had geduwd, in plaats van (ESU) Motorola/mfx decoders, zoals nu.
Had hun mijns inziens veel ontwikkelingskosten (OK, via ESU) gescheeld. Maar ja, als M?rklin niet eigenwijs zou zijn, was het M?rklin ook niet meer he....  [:o)] [^] - en wie ben ik, eenvoudigen typ, dat ik dat voor het Grote M?rklin zou kunnen bedenken [:I] .

Ik hoop dat de Intellibox ooit nog een update naar mfx gaat krijgen, waarbij er extra hardware (via Loconet aan te sluiten) toegevoegd zou moeten kunnen worden, om mfx locs ook de feedback naar de IB te kunnen laten doorsturen. Want mijn IB zal nooit vervangen worden door welk Central Station dan ook. Maar dit zal wel bij dromen blijven zeker [|)] [|)]? Echter technisch gezien moet dat mogelijk zijn. M?t toepassing van het MS als handregelaar op de IB incl. de mfx functionaliteit.

Peter
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Break302 op 03 mei 2005, 20:21:19 PM
CiteerGeplaatst door erik de noorman

Je kan met IB wel MFX decoders programeren, je programeert deze zoals je marklin decoders programeert met de IB.

Hallo Allemaal en vooral Erik !

Nu heb ik toch al veel decoders ingebouwd en geprogrameerd, maar ik had toch graag geweten wat er met de IB te programeren is aan een M?rklin decoder ? Dat is voor mij iets totaal nieuws !

Break 302
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 03 mei 2005, 23:26:25 PM
Volgens de Duitse Miba maart uitgave met alle neuheiten 2005 blz 130 is bidirectionele DCC geen NMRA DCC project meer. Het is iedere fabrikant voor zichzelf. Er is een tweedeling tussen Uhlenbrock en Lenz en Zimo. Wie er gaat winnen met welk DCC systeem we zullen het wel zien.

De nieuwe Marklinlocs hebben een programeerbare decoder al dan niet in mfx dan wel motorola formaat. Het potmetertje is na dit jaar verleden tijd.

Je kan instellen met de IB de optrek en afremvertraging, max snelheid, adres want je gebruikt motorola bij mfx is dit niet meer nodig ook niet als je meerdere van dezelfde locs hebt en volume geluidsdecoder als de loc dit heeft.

Wat allemaal meer ingesteld kan worden met behulp van het centraal station is mij onbekend.


Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: erik de noorman op 03 mei 2005, 23:52:21 PM
Braek 203,

Ik heb me verkeerd uitgedrukt(zoals je marklin decoders programeert met een IB) daarmee bedoelde ik hoe je een mfx decoder moet programeren met de intellibox of hoe je een uhlenbrock decoder programeert met een marklin centrale die het motorola II systeem verstaat.

Aan spoor HO
Ik weet ook dat je normaal gezien de wisselmagneet zowel bij de decoder 75200 als de 76200 niet moet vervangen door een hamomagneet.
Maar met een hamomagneet heb je nog betere rijeigenschappen en is deze bijna geheel geluidloos. Vooral bij het rangeren werkt de 76200
met hamomagneet perfekt. Je kan de lok echt laten kruipen zonder enkele hapering, ook wissels neemt hij perfekt als hij echt kruipt.
Indien je de magneet niet vervangt en de lok laat rangeren  dan werkt de lastencompensatie te sterk en krijg je geen vloeind rijgedrag.
Ook de max. snelheid en optreksnelheid blijft moeilijk te regelen met het originele veldspoel. Het programeren van de 76200 moet je toch in DCC format doen dus waarom dan geen hamomagneet dacht ik. Ik heb verschillende loks met een 75200 en origineel veldspoel en de ene werkt er perfekt mee en andere eerder matig. Deze ga ik ook eens uitrusten met een hamom. om te zien wat dat geeft.

Erik
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 04 mei 2005, 21:44:25 PM
Erik,
Je kan de CV voor de lastcompensatie toch instellen?
In ieder geval vermindert de totale stroom-opname bij vervanging van de veldspoel door een HAMO magneet - da's zeker ook een voordeel.
Maar ik was al zo content van de 76200 in samenwerking met de originele veldspoel. Ga dan toch ook eens proberen met een HAMO magneet - heb er toch een kleine bende van liggen.
Thanks for the tip!
Peter
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 08 mei 2005, 12:33:18 PM
Ik moet zeggen dat de 76200 die ik in een BR81 heb gebouwd hele goede resultaten levert zonder de HAMO magneet. Ik heb een tijd met de CV waarden gespeeld (bijvoorbeeld maximale snelheid) om het te krijgen zoals ik het goed vind. Ik ben zeer tevreden over het resultaat, zeker de rangeerfunctie werkt bijzonder goed. De rest van mijn locs rijden allemaal met HAMO of 6090x mageneet en een Lenz (DCC) decoder. Voor mij hoeft de HAMO magneet niet meer... zeker niet in de kleine locs, deze rijden met de 76200 beter dan met een Lenz decoder met HAMO magneet... Het rijgedrag met een 6090x mageneet is overigens fantastisch in combinatie met een Lenz (DCC) decoder [8D]. Misschien is het rijgedrag voor grote locs zonder HAMO met 76200 minder, dat weet ik niet. Benieuwd naar de ervaringen [^]
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Leendert op 09 mei 2005, 13:15:16 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Braek 203,

Aan spoor HO
Ik weet ook dat je normaal gezien de wisselmagneet zowel bij de decoder 75200 als de 76200 niet moet vervangen door een hamomagneet.
Maar met een hamomagneet heb je nog betere rijeigenschappen en is deze bijna geheel geluidloos. Vooral bij het rangeren werkt de 76200
met hamomagneet perfekt. Je kan de lok echt laten kruipen zonder enkele hapering, ook wissels neemt hij perfekt als hij echt kruipt.
Indien je de magneet niet vervangt en de lok laat rangeren  dan werkt de lastencompensatie te sterk en krijg je geen vloeind rijgedrag.
Ook de max. snelheid en optreksnelheid blijft moeilijk te regelen met het originele veldspoel. Het programeren van de 76200 moet je toch in DCC format doen dus waarom dan geen hamomagneet dacht ik. Ik heb verschillende loks met een 75200 en origineel veldspoel en de ene werkt er perfekt mee en andere eerder matig. Deze ga ik ook eens uitrusten met een hamom. om te zien wat dat geeft.

Erik


Erik,
Mag je in dat geval (met een 76200) je een permanent magneet plaats, de 2 witte draden die naar de veldspoel zouden lopen loslaten (uiteraard ge?soleerd) en werkt het dan zonder verder wijziging, of moet je nog CV's aanpassen?

Leendert
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: erik de noorman op 09 mei 2005, 15:41:50 PM
Leendert,

Inderdaad de twee witte draden zijn overbodig. Je kan ze afknippen of laten en isoleren, dit voor eventueel latere hergebruik in een lok met wisselmagneet.

Erik

P.s. het grote voordeel van de 76200 is dat je altijd later een soundmodule of het lizzys. kan aansluiten.  

Erik
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 27 mei 2005, 01:12:38 AM
Hallo, luitjes,[:)]

Ik hoor niemand over de mogelijkheid dat de IB over de zeer prettige mogelijkheid beschikt om met max. 4 treinen (x4) in opzending en/of dubbeltractie te rijden. Hierbij word de rij-informatie naar alle loc's gestuurd, en de extra functie-informatie alleen naar de 1e loc.[:p][:p]
Dit genot heeft Marklin helaas nog niet begrepen......[}:)]
De in opzending zijnde loc's kunnen v.w.b. de extra functies op hun eigen adres opgeroepen worden; en softwarematig vast en losgekoppeld worden. (rangeren) Helaas heeft Marklin dit niet,[V] zodat de keuze moeilijk blijft. (of juist makkelijk[;)])

Gr. marcel (voorheen eurotrain[;)])
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 28 mei 2005, 13:30:41 PM
Ik heb gehoord dat er op het central station een knop komt voor dubbeltractie te rijden. Maar of dit er nu echt gaat komen is nog altijd koffiedik kijken.
Waarom omdat de er in de mfx geluidwagen die ik heb er gesproken wordt over een combineerheid loc en wagen.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 28 mei 2005, 15:35:56 PM
Ik heb gehoord dat je met een Central Station (New Systems) treinen kunt laten rijden, maar of dat echt zo is, ik weet het niet.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 28 mei 2005, 15:46:59 PM
Ja en ik heb gehoord dat je op een IB met marklin systems kan rijden.[:D]
Bovendien mag je voor de nieuwe update 2.0 als IB bezitter 60 euro betalen.
Versie 2.0 wordt in elk geval niet gratis.[:p]

Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 28 mei 2005, 17:25:56 PM
citaat:
Geplaatst door Davy

Ja en ik heb gehoord dat je op een IB met marklin systems kan rijden.[:D]
Bovendien mag je voor de nieuwe update 2.0 als IB bezitter 60 euro betalen.
Versie 2.0 wordt in elk geval niet gratis.[:p]



Naar versie 2 is het ook geen update, dat is een UPGRADE. En upgardes kosten geld, zie ook de Upgrade voor de alleerste IB naar de IB met wisselstraatsturing. Dus dat het niet gratis is dat is allang bekend. Geen enkel probleem dus, een ieder is vrij deze upgrade te doen, of juist niet te doen.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Johnnytrein op 28 mei 2005, 20:37:00 PM
Ik heb zelfs gehoord, dat mits de nodige aanpassingen je met het centraal station het gras kunt afdoen. [:I] sorry ik kon het niet laten.Johnny
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 28 mei 2005, 21:10:09 PM
Ik heb ook gehoord, dat er een trilfunctie opzit en dat je er buitenom dat je er mee kunt bellen er ook foto's mee kunt maken. Waar dat New Systems al niet toe in staat is h?. Maar ik moet toegegeven het is van horen zeggen, dus of het echt waar is???[;)][:X][:X][:X]

Ooops dat kwam denk ik van de trilfunctie, hoeeii, heet h
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Steven86 op 29 mei 2005, 11:18:46 AM
Als je Intellibox gaat, schaf dan meteen ook een tweede reserve centrale aan. Uhlenbrock slaagt er namelijk niet in iets te herstellen in een normale tijdsspanne. Ik reed Intellibox, en toen ging die defect. Ik wacht nu al 3 maanden op de herstelling!!!

Ik was een tevreden Intellibox gebruiker maar niet langer. Een centrale van 450 EUR die stuk gaat op een relatief kleine baan, zonder computerautomatisatie. Als reden van het stuk gaan: "de Intellibox kan niet goed tegen kortsluitingen op het spoor, tenzij je er een booster tussen zet". Hallo? Hoe hebben ze dat ding dan gedesigned? Zonder keurige kortsluitingbeveiliging? Vervolgens meer dan 3 maand in de herstelling??? Dat noem ik boerenbedrog.

Ik ben ondertussen met MobileStation begonnen als tussenoplossing. Ik heb 2 MobileStations en ook op de baan van de kinderen zitten MobileStations. Alhoewel slechts een fractie van de prijs van de Intellibox, werken die dingetjes zeer betrouwbaar. Het gebruikersgemak is een veelvoud van de Intellibox.

Het enige wat ik aan functionaliteit 'mis', is dubbeltractie. Maar dat is zeer relatief. De beste dubbeltractie is een tweede loc zonder motorisatie.

En ik heb maar ??n nadeel met de programmering van decoders. Een TAMS decoder kan je wel programmeren, maar bij het wijzigen van het adres neemt hij een random adres tussen 1-80. Daar kan ik mee leven. Het ligt trouwens aan de TAMS decoder, niet aan de MobileStation.

Er wordt in dit draadje heel wat gelachen met de Central Station die nog moet komen. Met de MobileStation werd ook gelachen... ten onrechte is gebleken. De MobileStation is al goed ingeburgerd.

Ik weet voor mezelf ??n ding: als de Central Station net zo betrouwbaar is als de MobileStation of de Central Unit van M?rklin, zal Uhlenbrock voor M?rklin rijders zijn Intellibox snel weer mogen inpakken tot ze een decent kwaliteitsniveau halen.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 29 mei 2005, 11:45:20 AM
citaat:
Als je Intellibox gaat, schaf dan meteen ook een tweede reserve centrale aan. Uhlenbrock slaagt er namelijk niet in iets te herstellen in een normale tijdsspanne. Ik reed Intellibox, en toen ging die defect. Ik wacht nu al 3 maanden op de herstelling!!!

Ik was een tevreden Intellibox gebruiker maar niet langer. Een centrale van 450 EUR die stuk gaat op een relatief kleine baan, zonder computerautomatisatie. Als reden van het stuk gaan: "de Intellibox kan niet goed tegen kortsluitingen op het spoor, tenzij je er een booster tussen zet". Hallo? Hoe hebben ze dat ding dan gedesigned? Zonder keurige kortsluitingbeveiliging? Vervolgens meer dan 3 maand in de herstelling??? Dat noem ik boerenbedrog.



Heb je die Intellibox rechtstreeks aan Uhlenbrock gezonden, of zit er een vertegenwoordiger tussen?

En zo te zien heb je minstens 80,-- teveel betaald voor je Intellibox.

Er zit een uitstekende kortsluitbeveiliging in de Intellibox. Maar als er door een ontwerp fout/ aansluitfout een te grote interne weerstand in je baan zit, dus een te groot spanningsverlies, dan zal geen enkele kortsluitbeveiliging juist werken. Dus ga eerst eens na of jij je baan wel op voldoende plaatsen hebt aangesloten, en ga dan wijzen naar een product dat door velen naar tevrdenheid wordt gebruikt. Bij normaal gebruik gaat geen enkele digitaal systeem kapot, het gaat alleen kapot als het verkeerd wordt aangesloten of gebruikt, en of dat product nu van producent A is of van procucent B doet niet terzake.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Steven86 op 29 mei 2005, 12:25:43 PM
De Intellibox is ingezonden bij de Belgische distributeur van Uhlenbrock. Dat zou moeten volstaan. Het is hun vertegenwoordiger, niet de mijne. Trouwens, verzenden van pakketten Belgi? - Duitsland hoeft slechts 2 dagen te duren. Reken 2 dagen heen, 2 dagen terug en dan zijn ze nog 2 maand en 3 weken bezig.

De prijs die ik betaald heb is inderdaad niet de prijs als je hem rechtstreeks in Duitsland aanschaft. Men zou denken dat aankopen via de Belgische verdeler een service zou waarborgen en dat daarom hij een marge neemt, maar mijn ervaring leert dat het anders kan zijn.

Wat mijn baanontwerp betreft, dat is zeer eenvoudig. Ook elektrisch. Uiteraard heb ik alles nagekeken nadat de Intellibox opsmeulde. Er is niets fout met mijn bedrading. De MobileStations leven nog steeds.
Dus, ja - ik heb eerst alles nagekeken vooraleer ik wijs naar een produkt dat door velen naar tevredenheid wordt gebruikt. Als hij werkt, hoor ik daar ook bij. Dat zegt echter niets over de slechte service van Uhlenbrock. Wat dat laatste betreft, heb ik ook andere ervaringen. Al eens een mail naar Uhlenbrock gestuurd? Ik wel: wordt nooit beantwoord. Nu al een jaar geleden. Zelfs geen ontvangstmelding zoals anderen (Roco bv. het keurig) doen.

Ik betwijfel ten zeerste dat de Intellibox een goede kortsluitbeveiliging heeft. Zowel op Duitse, Nederlandse modelspoorfora komt steeds twee klachten weer over de Intellibox weer: a) spontane resets b) stuk gaan na een ordinaire kortsluiting (veroorzaakt door een ontspoorde trein of zo).

Je theorie dat geen enkel digitaal produkt kapot gaat bij normaal gebruik, vind ik heel sympathiek maar het is helaas theorie. Opdat je theorie zou standhouden, zouden er geen ontwerpfouten mogen zijn in deze produkten, zouden de componenten die gebruikt zijn allemaal 100% kwaliteit moeten zijn etc. Zo zit de werkelijkheid niet in elkaar.

citaat:
Geplaatst door Max

Heb je die Intellibox rechtstreeks aan Uhlenbrock gezonden, of zit er een vertegenwoordiger tussen?

En zo te zien heb je minstens 80,-- teveel betaald voor je Intellibox.

Er zit een uitstekende kortsluitbeveiliging in de Intellibox. Maar als er door een ontwerp fout/ aansluitfout een te grote interne weerstand in je baan zit, dus een te groot spanningsverlies, dan zal geen enkele kortsluitbeveiliging juist werken. Dus ga eerst eens na of jij je baan wel op voldoende plaatsen hebt aangesloten, en ga dan wijzen naar een product dat door velen naar tevrdenheid wordt gebruikt. Bij normaal gebruik gaat geen enkele digitaal systeem kapot, het gaat alleen kapot als het verkeerd wordt aangesloten of gebruikt, en of dat product nu van producent A is of van procucent B doet niet terzake.

Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 29 mei 2005, 12:45:31 PM
Reperaties rechtstreeks aan Uhlenbrock aangeboden duren 3 tot 6 weken. Als het langer duurt, moet je niet richting Uhlenbrock in Duitsland wijzen, maar je beklag doen bij de vertegenwoordiger, waar je hem hebt aangeboden. Die is verantwoordelijk voor de tijdsduur, niemand anders. Zelf ooit eens de proef op de som genomen, een IB rechtstreeks naar Uhlenbrock gezonden, en een ander Uhlenbrock product via de vertegenwoordiger ter reperatie aangeboden. Resultaat IB binnen 6 weken retour, andere product is 5 maanden onderweg geweest.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Steven86 op 29 mei 2005, 12:54:45 PM
Ongelofelijk wat een verschil dan. Vind je niet dat Uhlenbrock dan wat strenger voor zijn vertegenwoordigers zou mogen zijn. Al bij al is het de firma die de vertegenwoordigers en de distributeurs aanduidt en niet de klant...

In mijn dossier, heeft de vertegenwoordiger heeft mij gemeld dat de IB in Duitsland is en dat ze er mee bezig zijn... Het is voor mij bijna niet te achterhalen bij wie nu de vertraging ligt, bij de vertegenwoordiger of bij Uhlenbrock. Op basis van jouw ervaring is het zeer goed mogelijk dat de langste vertragingen op het niveau van de vertegenwoordiger zitten.

Overigens, heb ik hier een Uhlenbrock Mobile Station adapter liggen die ik aan mijn Intellibox ga hangen zodra ik die terug heb; dan zou ik met 3 rijregelaars (2 op de IB, 1 MoSta) i.p.v. 2 kunnen werken.
Ik ben benieuwd wat dat betekent in gebruiksgemak.

citaat:
Geplaatst door Max

Reperaties rechtstreeks aan Uhlenbrock aangeboden duren 3 tot 6 weken. Als het langer duurt, moet je niet richting Uhlenbrock in Duitsland wijzen, maar je beklag doen bij de vertegenwoordiger, waar je hem hebt aangeboden. Die is verantwoordelijk voor de tijdsduur, niemand anders. Zelf ooit eens de proef op de som genomen, een IB rechtstreeks naar Uhlenbrock gezonden, en een ander Uhlenbrock product via de vertegenwoordiger ter reperatie aangeboden. Resultaat IB binnen 6 weken retour, andere product is 5 maanden onderweg geweest.


Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 29 mei 2005, 13:05:10 PM
Ik weet niet of jij als een uniek persoon bent uitgerust met drie handen, en een stel extra ogen, maar een normaal mens kan hooguit twee rijdende treinen in de gaten houden. Dus zal het geen verbetering zijn.
De enige verbetering is dat je met je Mobiel Station wissel kan bedienen. Voor de rest lijkt het mij geen toegevoegde waarde hebben.
Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: Steven86 op 29 mei 2005, 14:33:32 PM
Ik heb niet echt drie handen etc., maar ik heb wel:

a) dubbelspoor, daar rijden locs op
b) een station, daar kan ik rangeren terwijl de andere locs rijden
c) kinderen, die graag meerijden

Dus: 3 rijregelaars, betekent dat we met drie kunnen rijden.

Mijn baan is niet geautomatiseerd en de wissels sturen we met de hand.

Dus, qua toegevoegde waarde zie ik al minstens:

a) ik kan via de MobileStation mijn locs sneller ingeven
b) ??n van ons kan dan extra meerijden. Nu zijn het maar twee personen.
c) als er 3 locs rijden, zijn er 3 onmiddelijk be?nvloedbaar; elk zijn regelaar


Titel: I.B. of mobile station
Bericht door: n/a op 29 mei 2005, 21:30:59 PM
Probleem voor Uhlenbrock is dat de IB steeds meer mogelijkheden krijgt, maar daardoor ook voor een steeds grotere groep moeilijker te gebruiken wordt. Een IB is in principe een goed apparaat, maar door alle veranderingen die er momenteel plaatsvinden in de digitale wereld (bidirectionele DCC, MFX)wordt het ook voor de makers van de IB steeds moeilijker dit proces te volgen.

De nieuwe IB kost qua adviesprijs maar 50 euro minder dan het central station van Marklin moet gaan kosten. Bovendien verstaat het geen mfx. Terwijl marklinisten vroeger het voordeel hadden dat ze veel meer financieel voordeel hadden dan. Want een control unit 6021, interface, keyboard, extra rijregelaar waren te samen veel duurder dan een IB waarin dit alles geintegreerd zat. Waarom dacht je dat een IB eruit ziet als een control unit.