Zoals een tijdje geleden al in een ander draadje vermeld, ben ik een stuk aan mijn bestaande baan aan het aanbouwen, met een Belgisch station.(zonder echt voorbeeld) Voor dat ik weer op mijn kop krijg: Ik weet ook dat Belgie niet aan het Zwarte woud grenst, maar vemits het een stuk baan is dat, althans, optisch van de rest gescheiden is, valt dat niet direkt op.
Ik moet toch ergens met mijn Belgische modellen blijven, die ik regelmatig van mijn echtgenote en (getrouwde)kinderen krijg.
Op bijgaande foto's een paar van mijn B modellen. De rest staat veilig en stofvrij in een kast.
De sporen zijn Roco-line zonder bedding op een ondergrond van 16 mm multiplex plaat met 4 mm kurkbedding. Wordt vervolgt....:D:D:D
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/PC170119.jpg/IMG
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/PC170116.jpg/IMG
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/PC170120.jpg/IMG
IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/PC170121.jpg/IMG
Erg h?, als je familie je steeds maar Belgische modellen cadeau doet [:D] [;)]
Ziet er alvast leuk uit.
Even off-topic: jammer dat iedereen zich al verontschuldigt omdat dit of dat niet klopt. Dit is een hobby, iets waarmee men zijn eigen ontspant en even alle problemen doet vergeten. Als er nu een Belgisch station aan het Zwarte Woud grenst, so what.
Bij mij rijden mijn 27 en 13 net zo goed tussen de DRG-stoomloks van mijn broer [:D]
Op een vaste baan ga ik daar wel meer rekening mee houden maar het moet vooral leuk blijven. En ik vind leuk om met alles te rijden. [:)]
Daar heb jij een punt, cyberbeast! Bij mij zijn er ook dingen die niet kloppen, een loc van NOHAB(deense loc?) en een loc Van de DB[?]
Mooi zo Peter, nu nog de afwerking.
Mooi gerief heb je daar, hopelijk komt het er bij mij ook eens van !!![:)]
Gerolf schreef:
citaat:
Erg h?, als je familie je steeds maar Belgische modellen cadeau doet
Helemaal niet erg[:D][:D][:D]
Zo is er iemand in B (O.Vl.) en D (Lim) ook heel blij [:D][:D][:D]telkens we er komen.
hallo,
in nederland rijden ook belgisch duitse en zwiterse treinen dus er kan een heleboel
groetjes rob
mooie baan van je en zeer mooie modellen
Even een nieuwe foto met mijn laatste aanwinst, de 12.001 van Olaerts.
Inmiddels zijn de sporen met betonnen dwarsliggers vervangen door sporen met (imitatie) houten dwarsliggers. Ik vind die mooier.
Een eerste proef van ballasteren is ook te zien. Als het zo blijft moet dat ballast nog wel verweerd worden.
(https://live.staticflickr.com/7807/46460322502_3e1fcb654c_o.jpg) (https://flic.kr/p/2dMxie9)OLYMPUS DIGITAL CAMERA (https://flic.kr/p/2dMxie9) by Peter Verlooy (https://www.flickr.com/photos/156171905@N05/), auf Flickr
knap [:D][:p]
En wat is er gebeurd, of wat staat er te gebeuren met de sporen met betonnen dwarsliggers???? Bij eventuele verkoop mag je mij gerust contacteren!!
Sporen zijn niet te koop. Zij worden momenteel gebruikt om de (niet zichtbare) verbinding tussen het bestaande Duitse en het nieuwe Belgische gedeelte aan te leggen.
En eerste trein uit het schaduwstation
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P1230130.jpg)
We kunnen dus terug rijden-Eindelijk[:D][:D][:D]
Het perron heeft zijn beschermende verflaag gekregen, zodat de lijm het MDF niet vervormd.
Tis enorm mooi Peter!! Succes ermee!!
He, he, de handelaar in bouwmaterialen heeft zijn "dals" geleverd.
Echt de typisch verspringd gelegde dals. Prachtig gewoon wat een gekend en befaamd forumlid er van gemaakt heeft[:D][:D][:D]. Ben nu bezig de rasters voor de keldergaten en de diverse deksels van de rioolputten in te werken, eveneens door een gekend en befaamd forumlid (een ander) voor mij ge-etst.
Wat zouden we toch allemaal ontbreken zonder de hulp van vrienden.
Waarvoor aan beiden mijn oprechte dank. Ook al degene die me per PM (Walen en Vlamingen) tips en raadgevingen stuurden.
Wat kan onze hobby toch mooi zijn, nietwaar?[:I][:I][:I][:I][:I][:I]
Foto's volgen zo gauw ze op de perrons gelijmd zijn.
A propos: de gedeelten van de perrons die niet met dal, doch met rode gravel belegd zijn, werden eerst zoals op de voorgaande foto's rood geschilderd, dan een laag "Iron ore" van Woodland, waarna ik een gedeelte daarvan gemalen heb in een oude elektrische koffiemolen om een heel fijne toplaag weer te geven. De originele Iron ore is iets te grof voor een goed effekt.[:D][:D][:D]
Origineel... "Sauvegarde" [:)]
Zeg peter ik begin binnekort ook aan mijn perrons,
hoe hoog zijn deze van jou, 10mm ?
SpGr
Marc
Peter, als je de goede mengeling heb van ballast hoef je niet bij te kleuren of zo....
@T03
De basis van het perron is MDF plaat van 4 mm. De zijkanten zijn boorden van Jocadis waarvan het onderste "horizontale" gedeelte afgezaagd is. Reden: die zijn niet overal even dik en dus is het bijna onmogelijk om ze gelijk te krijgen. Eens die rand eraf is het eenvoudig om ze mooi op gelijke hoogte te krijgen. De kopeindjes ook wel bijvijlen zodat ze mooi aansluiten.
Reken nog 1 mm voor de steenslag of de dals en je hebt een totale hoogte van 5 mm. In veel stations van tijdperk II, III en zelfs nu nog, zijn ze omgerekend niet hoger bij het grootbedrijf.
De naam "Sauvegarde" komt van een stopplaats hier op lijn 52 tussen Boom en Puurs (nu Ruisbroek-Sauvegarde) en is een toegeving aan de familie van mijn echtgenote (een Franstalige naam voor een Vlaams station)
@Loebaske: Ondanks een goede mengeling is bijkleuren aan te raden om de scherpte van de kleuren wat te breken. Anders is het verschil tussen de verschillende ballastkleuren te hard (volgens mij)
De steenslag op de perrons is "geen" ballast maar Iron ore (dus imitatie ijzererts)
Hello,
Ik heb nog een paar foto's van het station te Sauvegarde uit de stoom periode.
Stuur mij je email adres en ik mail ze door.
Groetjes,
pb Messing Modelbouw
Even een paar nieuwe foto's, speciaal voor de dals, de roosters een de keldergaten. De helling om de sporen over te steken moet nog wat verder afgewerkt worden, evenals de rand van de gaten waar de roosters in liggen. De grote gaten in beide perrons zijn voor de voet van de bovenleidingsmasten (Sommerfeldt)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2090130.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2090131.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2090132.jpg)
Die roosters en keldergaten, ken ik die van ergens?
Gerolf schreef:
citaat:
Die roosters en keldergaten, ken ik die van ergens?
[:D][:D][:D][:D][:D][:D]
schoon werk Peter [^][^]
maar idd. je mengeling voor de ballast is niet just..
sebiet eens een foto posten
H??l mooi Peter, is dat plastic-card dat je daar tussen je rails hebt liggen??
Peter ziet er erg netjes uit.
Ik sta verstomd.
Zeeeeeeeeeeeeeeeeerrrrr mooi.
Groetjes,
David
(http://i49.photobucket.com/albums/f296/59loe/in.jpg)
(http://i49.photobucket.com/albums/f296/59loe/poren1.jpg)
Erwin,
ja dat is plastiek plaat van Kibri. Ik dacht dat de naam "betonplatte" in, dus een plaat om gebetoneerde voetpaden enz. na te beelden. Voordeel: is grijs en heeft een licht ruw oppervlak.
ik dacht nummer 4128 of 4138
De lijnen zijn er met de achterkant van een Xacto mesje ingekrast.
Loebaske: het ballast is een vrij goede kopie van het ballast hier op lijn 52. Blijkbaar oud en nieuw onder elkaar gemengd.
Prachtig, een mooie combinatie Belgisch/Duits ligt me wel.
Id de steenslag is realistisch, als de spoorvernieuwingstrein gepasseerd is ziet het er ook zo uit.
Weiter so Peter
Groeten
Rudy
inderdaad als de ballast net gelegd is ziet het er zo uit, 14 dagen later al veel vuiler, roestkleuriger
Jan
Twee nieuwe foto's met een wat "closer look" van de rode gemalen "Iron ore" van Woodland. De korrels zijn nu drie keer kleiner dan het origineel. Kleiner dan dat is bijna niet te doen want dan wordt het meer stof dan steenslag.
PS. de Algeco tankwagen is een oud Liliput model.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2120130.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2120131.jpg)
Mooi zo Peter! Mijn perrons zouden ook moeten komen met die Iron Ore steenslag. Is dat 'fine' ballast dat je nog extra gemalen hebt? Zo ja, hoe?
Is inderdaad "Fine ballast-Iron ore" nr. B70.
Die heb ik nogmaals met een "oude" elektrische koffiemolen gemalen, en gezeeft. Nog fijner was het echt poeder en dat was niet meer te gebruiken.
Even wat knutselen met dit resultaat
Materiaal: stukje krimpkous, 2cm plastic rod van 1 mm, wat verf een stukje gele decal en een figuurtje van Preiser.
(http://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Belgische%20baan/P2160131.jpg)
Leuk, Peter [8D]
Je kan ook perfect een stukje pvc buisje gebruiken, zoals van een potmeter bijvoorbeeld, men zaag daar toch het grootste deel vanaf [;)][;)]
Uit wat heb je het rode paaltje gemaakt?
Paaltje is gemaakt uit een stukje plastic-rod, dus een rond plastieken staafje van Evergreen ref.220 Deze rond profielen hebben een dikte van 0,88 mm, dus iets slanker dan de gewoonlijke 1 mm.
Je kan dit natuurlijk met allerhande staafjes maken. Ik had dit toevalling nog liggen.
Verven: blauw is Humbrol nr.14, rood is Modelmaster 705E Insigna red.
Deze kleuren lijken het meest op onze Belgische (niet 100%) De dacal was een stukje van een oud vel van Scalemaster.
Dat bordeaux strooisel van uw perron hebben wij laatst gemaakt door een klein terracotta-potje kapot te slaan en met een oude koffiemolen fijn te malen.
Zeer mooi, als ik zo iets zie ben ik triest dat ik nog geen baan heb
Grtn
Rudy
Het is idd prachtig, vooral het perron, je kan er nog een
wachthuisje bijzetten (evt.)
C?dric
Heb je je decal al aangepast aan de nieuwe dienstregeling? [:)]
Groeten,
Boke