Modelspoormagazine forum

Mededelingen => POLL. Welk systeem gebruik je? => Topic gestart door: conducteur op 17 december 2008, 12:02:45 pm

Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: conducteur op 17 december 2008, 12:02:45 pm
Hallo N-ers,
naar aanleiding van mijn minibaantje had ik graag geweten met welk railsysteem jullie rijden. Ik weet wel dat er al een topic bestaat over railsystemen, maar al die H0-ers maken het niet overzichtelijk voor N.
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Rikkie op 17 december 2008, 12:29:03 pm
Rails : peco + minitrix
wissels : minitrix
besturing : analoog met TER-bloksysteem

Rikkie[;)]
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Michiel op 17 december 2008, 13:52:04 pm
Rails: nu Fleischmann Profi + GT-Gleis (flex), maar volgende baan zonder twijfel Peco code 55
Besturing: Lenz LZV100 + Koploper
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Robbraak op 17 december 2008, 14:22:03 pm
hoi allemaal

heb minitrix rails en wissels
rijd analoog heeft nog geen bloksysteem of iets dergelijks want weet nog niet precies hoe dat moet

groetjes Rob
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: conducteur op 26 december 2008, 16:20:45 pm
citaat:
Geplaatst door Saraan

Rails: nu Fleischmann Profi


steek jij die rails eerst in de wasmachine zodat ze krimpen? Dat is toch voor H0?
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Roderik op 26 december 2008, 19:01:20 pm
Alles digitaal op Peco code 55 rails.
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Frank_N op 20 februari 2009, 22:23:15 pm
Minitrix wissels, ontkoppelaars en railstukken. Ibertren flexen (22 meter spoor op 2m2) voor de rest. Roco (isolatiesloffen) en Trix railverbinders, waaraan ook de voedingsdraden gesoldeert zijn.

Edit: Oeps vergeten.....Fleischman draaischijf.
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Gottardo op 21 februari 2009, 00:26:36 am
Peco code 55 (met de slanke wissels) voor de zichtbare gedeelten, Minitrix (met de gewone wissels) voor de tunnels en schaduwstations.  Alles met flexibele rails.  De overgang tussen beide railsoorten vormt nergens een probleem (alhoewel de profielhoogten verschillend zijn).

Bloksysteem met computerbesturing waarbij de bloks (ipv de loks) gedigitaliseerd worden.
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: ON6KN op 25 maart 2009, 23:49:11 pm
Hallo,

Ik heb een redelijke verzameling, doch door het ontbreken van tijd is het me nog niet gelukt om iets op poten te zetten....[:(!]
Ik heb sporen en wissels van fleischman, ik heb een bestaande baan gedemonteerd waar alles analoog was....[:p]

Ik hoop van hier nog het een en het ander op te steken....

Met vriendelijke groeten

Fran?ois
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: n/a op 31 maart 2009, 15:40:01 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur

Hallo N-ers,
naar aanleiding van mijn minibaantje had ik graag geweten met welk railsysteem jullie rijden. Ik weet wel dat er al een topic bestaat over railsystemen, maar al die H0-ers maken het niet overzichtelijk voor N.

Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: n/a op 31 maart 2009, 15:42:07 pm
Hallo, ik ben nieuw in dit Forum vandaar mijn foutje zojuist. Ik ga een N baan bouwen in Fleischmann, heb nog hoop Arnold spoor liggen maar zal waarschijnlijk niet meer gebruikt worden.
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: duikertje op 02 april 2009, 13:32:01 pm
Heb na 30 jaar terug de draad opgepikt qua modelspoor en mijn rails en wisssels zijn peco code 55.
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: swa op 04 april 2009, 11:56:33 am
Alles van arnold. Waarom? Ik ben tweedehands begonnen, en kreeg zo een pak arnold spoormateriaal. Om dat weg te gooien en over te stappen naar iets anders vond ik zonde.  Ik denk dat arnold niet beter of slechter is dan andere merken. De beschikbaarheid is echter (veel) minder dan bvb fleischmann. Hier in belgie praktisch niks van te vinden, noch te bestellen..  Toch heb ik in december nieuwe wisselaandrijvingen bijbesteld, en geleverd gekregen na een week of acht! Verder al veel tweedehandsmateriaal bijgekocht, en rij zonder veel problemen. Wel letten op goede verbindingen en propere rails, maar dat is van toepassing voor alle "N" materiaal!
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Gottardo op 04 april 2009, 22:23:15 pm
Voor wat betreft de combinatie propere rails en Arnold, nog even dit: Arnold speel(de) daar een bijzondere rol, aangezien haar railprofielen aan de bovenkant afgerond zijn (ronde railkoppen) waardoor de treinen zelf het vuil van het allerhoogste punt van de ronde railkop afreden.  Deze rails moesten dus -naar het schijnt- nooit gekuist te worden.  Anderzijds schijnen ze de stroom iets minder goed te geleiden.

De nieuwe Arnold-by-Hornby-rails hebben deze ronde railkop niet meer, waardoor de zelfreiniging wegvalt.

Gottardo
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: amest op 10 april 2009, 14:20:23 pm
fleischmann (profi = de sporen MET bedding) sporen en wissels voor N uiteraard
Hele kleine simpele baan
besturing is met roco multimaus (digitaal dus)
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Stefan Appelmans op 10 april 2009, 17:38:38 pm
citaat:
Geplaatst door Gottardo

Voor wat betreft de combinatie propere rails en Arnold, nog even dit: Arnold speel(de) daar een bijzondere rol, aangezien haar railprofielen aan de bovenkant afgerond zijn (ronde railkoppen) waardoor de treinen zelf het vuil van het allerhoogste punt van de ronde railkop afreden.  Deze rails moesten dus -naar het schijnt- nooit gekuist te worden.  Anderzijds schijnen ze de stroom iets minder goed te geleiden.

De nieuwe Arnold-by-Hornby-rails hebben deze ronde railkop niet meer, waardoor de zelfreiniging wegvalt.


Gottardo



De oude Arnold rails zijn in staal, verzwart. Als je er toch met de steen op vrijft neemt je het verzwart er af en dan roesten de rails nogal gemakkelijk.
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: didier1990 op 09 juni 2009, 21:50:32 pm
hallo

ben puur fleischmann rijder bij mij rijdt momenteel zelfs geen een ander merk op mijn baan niet omdat ik geen ander merk wil of zo of ik het slecht vindt dat zeker niet maar fleischmann heeft altijd al de treinen gehad waar ik mee wil rijden dus komt dit mij goed uit


i love fleischmann
www.modelbouwtrein.webs.com
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Rob Fongers op 22 december 2009, 23:47:00 pm
Hallo allemaal,

Ik ben ook nieuw hier en natuurlijk heel nieuwsgierig wat jullie allemaal doen.

Rail: Flm Piccolo en Peco 55 & 80
Systeem : DCC + TC + Loconet + S88LN + Koploper
Materieel : hoofdzakelijk Fleischmann en Minitrix, 2 x Arnold wn sinds kort een Hobbytrain 189

Grtzz Rob
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: conducteur op 23 december 2009, 09:52:17 am
Krijg je geen problemen ivm de verschillende hoogtes van de spoorstaven (code 55/80)
Titel: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Rob Fongers op 23 december 2009, 23:14:28 pm
Hallo Rian,

Dat is geen enkel probleem, de railhoogtes zijn gelijk alleen liggen de Peco 55 dieper in de biels. Als je dit buiten het zicht legt is er niemand die het ziet.
Je hoeft echter geen 80 te nemen maar ik heb het gedaan omdat ik de Setrack ST-5 en ST-6 wissels wilde gebruiken in mijn schaduwstation. Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk niet zo het verschil wat er natuurlijk wel is maar het is allemaal een kwestie van compromissen. De Peco 80 Flex werkt makkelijker als de 55 want die is nogal stug.

Grtzz Rob
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Jan Beveren op 27 november 2013, 20:52:20 pm
Dag Rian,


Ik ben een nieuw forumlid uit Beveren en wil u graag info geven over het systeem dat ik gebruik. We zijn een treintafel aan het bouwen in schaal N met Peco-rails code 55. De baan is gebouwd op een tafel met een lengte van 5m en een breedte van 1,2m. Vooraf uitgetekend met "AnyRail" en opgebouwd met flexrails. Ik zou iedereen aanraden om met flexrails te werken. Hiermee kan je mooie trajekten mee maken. Het spoorplan is ingedeeld in 20 sekties. 8 sekties zijn reeds berijdbaar dwz dat de sturing gebeurt vanop het beeldscherm van de laptop via een Visual Basic programma dat we geschreven hebben. Elke sektie heeft een stroomdetektie + spoeldetekties voor elke wissel. De wissels (20 stuks) worden aangedreven met servomotoren. Een terugmelding  bij elke wissel geeft via de ingangskaarten de wisselstand aan het programma door. De snelheid in elke sektie kan apart vanop de laptop worden ingesteld (pulsbreedte van een blokgolf van 15V). Op deze manier rijden we met een gewone analoge trein. momenteel hebben we ook een 10-tal belgische seinen staan die we kunnen aansturen vanop de laptop.


met vriendelijke groeten,



Jan Beveren
 
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: 59erke op 29 november 2013, 20:03:27 pm
Welkom Jan,


Die Belgische seinen die jullie gebruiken is dat zelfbouw of hebben jullie die ergens aangekocht.

Ik ben al een tijdje op zoek naar dergelijke seinen in N schaal
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Jan Beveren op 29 november 2013, 22:21:23 pm
Dag 59erke,


Deze seinen zijn niet gekocht maar zelf gemaakt. We zijn de mosterd gaan halen op de site van "ludwigs zoldertreintjes" http://users.telenet.be/zoldertreintjes/. We hebben echter opgemerkt dat de info van de site is gehaald. Wellicht is de auteur nog wel bereid om de info ter beschikking te stellen. We willen u uiteraard ook wel helpen. We zullen een fotootje van een seinpaal nemen en hier publiceren, maar hoe moeten we dat juist doen? We hebben alvast een fotootje in bijlage bijgevoegd. Het is te hopen dat het Ok is.



groeten,


Jan Beveren
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Steam.N op 29 november 2013, 22:31:43 pm
Jan, volgens mij staat de informatie er terug.
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Jan Beveren op 29 november 2013, 23:03:36 pm
Dag Jean,


Het artikel dat ik bedoelde ging over seinen maken met profielen. Als je aanlogt op de site van zoldertreintjes staat aan de linker zijde de info dat "seinen uit profielen" verwijderd is. Het etsen van seinen staat er nog wel op, of heb ik het mis?

Ondertussen heb ik op het forum gelezen dat je foto's moet plaaten bij photobucket. Dus hebben we account aangemaakt en  een foto van een gemaakte seinpaal geupload. Dit zou de link moeten zijn: (http://i790.photobucket.com/albums/yy182/Jan_Beveren/Seinpaal_2_verkleind_zpsb12a0eea.jpg~original) (http://s790.photobucket.com/user/Jan_Beveren/media/Seinpaal_2_verkleind_zpsb12a0eea.jpg.html)


is dat Ok ?


groeten,

Jan Beveren
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Steam.N op 29 november 2013, 23:16:39 pm
"Seinen uit profielen" staat er inderdaad niet.
Was trouwens eerste keer dat ik die site zag.

Foto staat prima.

Alhoewel ik weet dat het seintje in N is, vind ik de vertikale profielen en de onderlinge verbindingen wat aan de zware kant.
Wat is de totale hoogte, en de afmetingen van de profiel-sectie?
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Gerolf op 30 november 2013, 10:57:25 am
Ik denk ook dat het met de huidige materialen en technieken doenbaar is om een lichtsein te maken dat betere schaalverhoudingen heeft  ;)
Deze lijkt me een te warm gewassen H0 exemplaar: deels gekrompen, deels niet.
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Rangeerduivel op 30 november 2013, 13:13:08 pm
Paal te kort en hangrepen te dik,hou je daar maar eens aan vast met preiserhandjes!
Maar ja,voetballen van achter den draad... ::)

 ;)
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Frank_N op 30 november 2013, 17:26:53 pm
Alhoewel ik weet dat het seintje in N is, vind ik de vertikale profielen en de onderlinge verbindingen wat aan de zware kant.
Wat is de totale hoogte, en de afmetingen van de profiel-sectie?

At Jean: Dat lijkt mij ook; Ludwigs Zoldertreintjes is toch een H0 spoorder? (en ook forumlid als ik me niet vergis :-\ )
Maar;
At Jan: Eigenlijk vind ik ze er prima uitzien! Zeker in vergelijk met mijn Flm. N mechanische seinen.
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Jan Beveren op 30 november 2013, 20:09:40 pm
Dag Rudy,


De afmetingen van de U-profieltjes = 2x2mm. We weten dat dit aan de zware kant is, kleinere afmetingen zijn moeilijk te vinden. De hoogte = 38 mm. Ook de seinplaat zelf is niet volledig op schaal. breedte bovenaan: 14mm, onderaan 10 mm. De hoogte: 17 mm. We waren al apetrots als het af was. Natuurlijk volledig op schaal is nog wel iets anders.
Hoe zou jij het doen, met welke materialen?

groeten,

Jan Beveren
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Dirky op 30 november 2013, 20:20:54 pm
tal van shops in DE waar messing profielen verkrijgbaar zijn in kleinere maten. Voorbeeld: http://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/profile-messing-feinprofile/messing-u.html

Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Jan Beveren op 30 november 2013, 20:52:15 pm
Dag Dirk,


Bedankt voor deze info.


groeten,


Jan Beveren
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Steam.N op 01 december 2013, 00:08:46 am
Jan,  je vindt de fijnere profielen ook bij Verschooten in Antwerpen of Artobi in Katelijne Waver. 
Mogelijks ook bij Lucas Creative (die je in meerdere steden vindt).
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Metpetergaathetbeter op 01 december 2013, 00:10:46 am
laatste tijd een N-invasie zo te lezen !  :)

Groeten Peter ;)
Titel: Re: Railsystemen in N- enqu
Bericht door: Steam.N op 01 december 2013, 00:17:18 am
Peter, soms moet je een hele tijd wachten voor de ├ęcht goeie dingen op je afkomen ;D
En die tijd is blijkbaar gekomen  ;D ;D ;D