Hallo N-ers,
naar aanleiding van mijn minibaantje had ik graag geweten met welk railsysteem jullie rijden. Ik weet wel dat er al een topic bestaat over railsystemen, maar al die H0-ers maken het niet overzichtelijk voor N.
Rails : peco + minitrix
wissels : minitrix
besturing : analoog met TER-bloksysteem
Rikkie[;)]
Rails: nu Fleischmann Profi + GT-Gleis (flex), maar volgende baan zonder twijfel Peco code 55
Besturing: Lenz LZV100 + Koploper
hoi allemaal
heb minitrix rails en wissels
rijd analoog heeft nog geen bloksysteem of iets dergelijks want weet nog niet precies hoe dat moet
groetjes Rob
citaat:
Geplaatst door Saraan
Rails: nu Fleischmann Profi
steek jij die rails eerst in de wasmachine zodat ze krimpen? Dat is toch voor H0?
Alles digitaal op Peco code 55 rails.
Minitrix wissels, ontkoppelaars en railstukken. Ibertren flexen (22 meter spoor op 2m2) voor de rest. Roco (isolatiesloffen) en Trix railverbinders, waaraan ook de voedingsdraden gesoldeert zijn.
Edit: Oeps vergeten.....Fleischman draaischijf.
Peco code 55 (met de slanke wissels) voor de zichtbare gedeelten, Minitrix (met de gewone wissels) voor de tunnels en schaduwstations. Alles met flexibele rails. De overgang tussen beide railsoorten vormt nergens een probleem (alhoewel de profielhoogten verschillend zijn).
Bloksysteem met computerbesturing waarbij de bloks (ipv de loks) gedigitaliseerd worden.
Hallo,
Ik heb een redelijke verzameling, doch door het ontbreken van tijd is het me nog niet gelukt om iets op poten te zetten....[:(!]
Ik heb sporen en wissels van fleischman, ik heb een bestaande baan gedemonteerd waar alles analoog was....[:p]
Ik hoop van hier nog het een en het ander op te steken....
Met vriendelijke groeten
Fran?ois
citaat:
Geplaatst door conducteur
Hallo N-ers,
naar aanleiding van mijn minibaantje had ik graag geweten met welk railsysteem jullie rijden. Ik weet wel dat er al een topic bestaat over railsystemen, maar al die H0-ers maken het niet overzichtelijk voor N.
Hallo, ik ben nieuw in dit Forum vandaar mijn foutje zojuist. Ik ga een N baan bouwen in Fleischmann, heb nog hoop Arnold spoor liggen maar zal waarschijnlijk niet meer gebruikt worden.
Heb na 30 jaar terug de draad opgepikt qua modelspoor en mijn rails en wisssels zijn peco code 55.
Alles van arnold. Waarom? Ik ben tweedehands begonnen, en kreeg zo een pak arnold spoormateriaal. Om dat weg te gooien en over te stappen naar iets anders vond ik zonde. Ik denk dat arnold niet beter of slechter is dan andere merken. De beschikbaarheid is echter (veel) minder dan bvb fleischmann. Hier in belgie praktisch niks van te vinden, noch te bestellen.. Toch heb ik in december nieuwe wisselaandrijvingen bijbesteld, en geleverd gekregen na een week of acht! Verder al veel tweedehandsmateriaal bijgekocht, en rij zonder veel problemen. Wel letten op goede verbindingen en propere rails, maar dat is van toepassing voor alle "N" materiaal!
Voor wat betreft de combinatie propere rails en Arnold, nog even dit: Arnold speel(de) daar een bijzondere rol, aangezien haar railprofielen aan de bovenkant afgerond zijn (ronde railkoppen) waardoor de treinen zelf het vuil van het allerhoogste punt van de ronde railkop afreden. Deze rails moesten dus -naar het schijnt- nooit gekuist te worden. Anderzijds schijnen ze de stroom iets minder goed te geleiden.
De nieuwe Arnold-by-Hornby-rails hebben deze ronde railkop niet meer, waardoor de zelfreiniging wegvalt.
Gottardo
fleischmann (profi = de sporen MET bedding) sporen en wissels voor N uiteraard
Hele kleine simpele baan
besturing is met roco multimaus (digitaal dus)
citaat:
Geplaatst door Gottardo
Voor wat betreft de combinatie propere rails en Arnold, nog even dit: Arnold speel(de) daar een bijzondere rol, aangezien haar railprofielen aan de bovenkant afgerond zijn (ronde railkoppen) waardoor de treinen zelf het vuil van het allerhoogste punt van de ronde railkop afreden. Deze rails moesten dus -naar het schijnt- nooit gekuist te worden. Anderzijds schijnen ze de stroom iets minder goed te geleiden.
De nieuwe Arnold-by-Hornby-rails hebben deze ronde railkop niet meer, waardoor de zelfreiniging wegvalt.
Gottardo
De oude Arnold rails zijn in staal, verzwart. Als je er toch met de steen op vrijft neemt je het verzwart er af en dan roesten de rails nogal gemakkelijk.
hallo
ben puur fleischmann rijder bij mij rijdt momenteel zelfs geen een ander merk op mijn baan niet omdat ik geen ander merk wil of zo of ik het slecht vindt dat zeker niet maar fleischmann heeft altijd al de treinen gehad waar ik mee wil rijden dus komt dit mij goed uit
i love fleischmann
www.modelbouwtrein.webs.com
Hallo allemaal,
Ik ben ook nieuw hier en natuurlijk heel nieuwsgierig wat jullie allemaal doen.
Rail: Flm Piccolo en Peco 55 & 80
Systeem : DCC + TC + Loconet + S88LN + Koploper
Materieel : hoofdzakelijk Fleischmann en Minitrix, 2 x Arnold wn sinds kort een Hobbytrain 189
Grtzz Rob
Krijg je geen problemen ivm de verschillende hoogtes van de spoorstaven (code 55/80)
Hallo Rian,
Dat is geen enkel probleem, de railhoogtes zijn gelijk alleen liggen de Peco 55 dieper in de biels. Als je dit buiten het zicht legt is er niemand die het ziet.
Je hoeft echter geen 80 te nemen maar ik heb het gedaan omdat ik de Setrack ST-5 en ST-6 wissels wilde gebruiken in mijn schaduwstation. Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk niet zo het verschil wat er natuurlijk wel is maar het is allemaal een kwestie van compromissen. De Peco 80 Flex werkt makkelijker als de 55 want die is nogal stug.
Grtzz Rob
Dag Rian,
Ik ben een nieuw forumlid uit Beveren en wil u graag info geven over het systeem dat ik gebruik. We zijn een treintafel aan het bouwen in schaal N met Peco-rails code 55. De baan is gebouwd op een tafel met een lengte van 5m en een breedte van 1,2m. Vooraf uitgetekend met "AnyRail" en opgebouwd met flexrails. Ik zou iedereen aanraden om met flexrails te werken. Hiermee kan je mooie trajekten mee maken. Het spoorplan is ingedeeld in 20 sekties. 8 sekties zijn reeds berijdbaar dwz dat de sturing gebeurt vanop het beeldscherm van de laptop via een Visual Basic programma dat we geschreven hebben. Elke sektie heeft een stroomdetektie + spoeldetekties voor elke wissel. De wissels (20 stuks) worden aangedreven met servomotoren. Een terugmelding bij elke wissel geeft via de ingangskaarten de wisselstand aan het programma door. De snelheid in elke sektie kan apart vanop de laptop worden ingesteld (pulsbreedte van een blokgolf van 15V). Op deze manier rijden we met een gewone analoge trein. momenteel hebben we ook een 10-tal belgische seinen staan die we kunnen aansturen vanop de laptop.
met vriendelijke groeten,
Jan Beveren
Welkom Jan,
Die Belgische seinen die jullie gebruiken is dat zelfbouw of hebben jullie die ergens aangekocht.
Ik ben al een tijdje op zoek naar dergelijke seinen in N schaal
Dag 59erke,
Deze seinen zijn niet gekocht maar zelf gemaakt. We zijn de mosterd gaan halen op de site van "ludwigs zoldertreintjes" http://users.telenet.be/zoldertreintjes/. We hebben echter opgemerkt dat de info van de site is gehaald. Wellicht is de auteur nog wel bereid om de info ter beschikking te stellen. We willen u uiteraard ook wel helpen. We zullen een fotootje van een seinpaal nemen en hier publiceren, maar hoe moeten we dat juist doen? We hebben alvast een fotootje in bijlage bijgevoegd. Het is te hopen dat het Ok is.
groeten,
Jan Beveren
Jan, volgens mij staat de informatie er terug.
Dag Jean,
Het artikel dat ik bedoelde ging over seinen maken met profielen. Als je aanlogt op de site van zoldertreintjes staat aan de linker zijde de info dat "seinen uit profielen" verwijderd is. Het etsen van seinen staat er nog wel op, of heb ik het mis?
Ondertussen heb ik op het forum gelezen dat je foto's moet plaaten bij photobucket. Dus hebben we account aangemaakt en een foto van een gemaakte seinpaal geupload. Dit zou de link moeten zijn: (http://i790.photobucket.com/albums/yy182/Jan_Beveren/Seinpaal_2_verkleind_zpsb12a0eea.jpg~original) (http://s790.photobucket.com/user/Jan_Beveren/media/Seinpaal_2_verkleind_zpsb12a0eea.jpg.html)
is dat Ok ?
groeten,
Jan Beveren
"Seinen uit profielen" staat er inderdaad niet.
Was trouwens eerste keer dat ik die site zag.
Foto staat prima.
Alhoewel ik weet dat het seintje in N is, vind ik de vertikale profielen en de onderlinge verbindingen wat aan de zware kant.
Wat is de totale hoogte, en de afmetingen van de profiel-sectie?
Ik denk ook dat het met de huidige materialen en technieken doenbaar is om een lichtsein te maken dat betere schaalverhoudingen heeft ;)
Deze lijkt me een te warm gewassen H0 exemplaar: deels gekrompen, deels niet.
Paal te kort en hangrepen te dik,hou je daar maar eens aan vast met preiserhandjes!
Maar ja,voetballen van achter den draad... ::)
;)
Citaat van: Steam.N op 29 november 2013, 23:16:39 PM
Alhoewel ik weet dat het seintje in N is, vind ik de vertikale profielen en de onderlinge verbindingen wat aan de zware kant.
Wat is de totale hoogte, en de afmetingen van de profiel-sectie?
At Jean: Dat lijkt mij ook; Ludwigs Zoldertreintjes is toch een H0 spoorder? (en ook forumlid als ik me niet vergis :-\ )
Maar;
At Jan: Eigenlijk vind ik ze er prima uitzien! Zeker in vergelijk met mijn Flm. N mechanische seinen.
Dag Rudy,
De afmetingen van de U-profieltjes = 2x2mm. We weten dat dit aan de zware kant is, kleinere afmetingen zijn moeilijk te vinden. De hoogte = 38 mm. Ook de seinplaat zelf is niet volledig op schaal. breedte bovenaan: 14mm, onderaan 10 mm. De hoogte: 17 mm. We waren al apetrots als het af was. Natuurlijk volledig op schaal is nog wel iets anders.
Hoe zou jij het doen, met welke materialen?
groeten,
Jan Beveren
tal van shops in DE waar messing profielen verkrijgbaar zijn in kleinere maten. Voorbeeld: http://knupfer.info/shop/index.php/deutsch/profile-messing-feinprofile/messing-u.html
Dag Dirk,
Bedankt voor deze info.
groeten,
Jan Beveren
Jan, je vindt de fijnere profielen ook bij Verschooten in Antwerpen of Artobi in Katelijne Waver.
Mogelijks ook bij Lucas Creative (die je in meerdere steden vindt).
laatste tijd een N-invasie zo te lezen ! :)
Groeten Peter ;)
Peter, soms moet je een hele tijd wachten voor de écht goeie dingen op je afkomen ;D
En die tijd is blijkbaar gekomen ;D ;D ;D