Rijdt er hier iemand de VT11.5 in dubbel tractie?
De VT11.5 van Roco is niet automatisch ontkoppelbaar wat ik wel spijtig vind.
Ik heb hem nooit in dubbel weten rijden, zeker in tijdperk III niet.
Maar er zullen uitzonderingen zijn, maardan ook echte uitzonderingen.
Zulke treinen werden soms versterkt met een extra tussenrijtuig, maar een TEE in dubbeltractie mag je vergeten.
Dat waren immers eerste klasse treinen afgestemd op een select, dus z??r beperkt, publiek.
Solo dus, de Ram, Rae, VT11.5, Senator, Gottardo..................
Tony, je antwoord is wel erg kort door de bocht.
Ik weet niet hoe het met de VT11.5 zit, maar de Ram (de Nederlands/Zwitserse versie) kon niet uitgebreid worden met een extra tussenrijtuig. Maar ik weet zeker dat die wel eens dubbel reed.
Dublo kan ook [:D], zelfs in Belgi? [;)] en zelfs een foto (niet van mij) [:(]
(http://www.tassignon.be/trains/TMM/RamRam.jpg)
dat bedoel ik inderdaad [:p]
Ik heb net even het boek over de Nederlands-Zwitserse TEE door zitten bladeren. Daarin staan ook een paar bladzijden over de VT11.5. De VT11.5 kon door extra rijtuigen verlengd worden, minimaal 5 en maximaal 8 rijtuigen tussen de motorwagens. Ze konden ook onderling gekoppeld worden, maar ik kon nergens een bevestiging vinden dat dat ook wel eens gebeurde.
Dat moet je dan maar eens vragen aan Bertrand Montjobacques, de deskundige inzake treinsamenstellingen. (wiens teksten ik uit het frans vertaal)
Tja, iedereen kan zich eens vergissen...
Ram's in dubbeltractie zal toch wel iets z??r uitzondelijks geweest zijn, denk ik.
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Dat moet je dan maar eens vragen aan Bertrand Montjobacques, de deskundige inzake treinsamenstellingen. (wiens teksten ik uit het frans vertaal)
Tja, iedereen kan zich eens vergissen...
Ram's in dubbeltractie zal toch wel iets z??r uitzondelijks geweest zijn, denk ik.
Tony, mijn echte voornaam is dus Thomas. Ik geloof geen ballen van wat ik lees [;)] Ik moet foto's zien [;)]
citaat:
Geplaatst door tonycabus
Ram's in dubbeltractie zal toch wel iets z??r uitzondelijks geweest zijn, denk ik.
Volgens de foto's in het boek kwam het vooral voor in de weken rond Kerst. Maar het zal verder niet veel gebeurd zijn, er waren tenslotte maar 5 van die stellen.
De foto van het stel in dubbeltractie is niet de VT11.5 maar de RAM van de SBB/NS.
Of de VT11.5 in dubbeltractie heeft gereden? Ik denk het wel. Ik meen er reeds foto's van gezien te hebben in MIBA (de foto opzoeken is moeilijk: ik heb alle jaargangen sinds 1978... da's wat veel om ze allemaal te doorzoeken [:I]). Ik meen zelfs dat ze in dubbeltractie hebben gereden met de VT08 die de korte tijd de voorganger was van de VT11.5 omdat deze laatste stellen later zijn geleverd dan gepland.
citaat:
Geplaatst door modelbaanHO
De foto van het stel in dubbeltractie is niet de VT11.5 maar de RAM van de SBB/NS.
Ik denk dat iedereen hier dat wel in de gaten had.[;)]
Mijn antwoord ging dus vooral op die van Tony : Solo dus, de Ram, Rae, VT11.5, Senator, Gottardo..................
Waarmee ik Dublo antwoordde [:D]
In een van de fotoboeken van Georg Wagner "Die DB heute" en "Die DB der 80er Jahren" staat een foto van een treinschakeling met VT11.5 of 601 zoals die dan noemden.
Toen werden de stellen als chartertreinen gebruikt.
STel 1 vertrok in A en reed naar B
Stel 2 vertrok in C en reed eveneens naar B
In B werden ze gekoppeld en vandaaruit reden ze naar D
Groeten
Rudy
Ik kwam zojuist nog een interessante foto tegen in de serie Modelspoorbouw van de Hobby Academie. Op die foto zijn twee treinen te zien van de Alpen-See-Express die elkaar ontmoeten in het station van Heidelberg. Elke trein bestaat uit twee gekoppelde stellen VT11.5. Elk stel voorzien van 8 tussenrijtuigen. Meer VT11.5 zie je zelden bij elkaar op ??n foto!
Gisteren zag ik in het Miba nummer van november 2007 of was het 2005 een foto met 2xVt11.5.
Volgens de tekst was het een planmatig verschijnsel; de trein werd gesplitst en had twee verschillende eindstations.(meer heb ik niet onthouden van het fotobijschrift).
Dus heeft iedereen een beetje gelijk...
Het verbaast me niet dat VT11.5'en in DUITSLAND gekoppeld reden, maar als ze in Nederland of Belgi? kwamen zal dat toch wel solo geweest zijn.
De dubbele Ram op Patrick's foto zal wel meer dan ??n collega met verbazing geslagen hebben.
Maar denk ook eens in modelspoortermen:
1) twee stellen wordt een kostelijke bedoening
2) Zijn je perrons hier lang genoeg voor??
3) Hoe vaak zag je dat in werkelikheid?
Nuchter blijven is de boodschap.
2x 4 delig moet nog net kunnen.
en ik moet ze niet aanschaffen wat ik heb er al twee.
alleen vind ik het spijtig dat ze enkel ontkoppelbaar zijn met die zwarte ontkoppelpen.