Het probleem stelt zich als volgt:
Omwille dat de baan op een raamwerkrust van latten die 10 cm hoog zijn, moet ik om daaronder zien tekomen en om naar het min of meer bereikbaar niveau - 15 cm, steile helling voorzien van 0 naar -15 cm.
Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar) . Dat is nu reeds al gedaan en afgewerkt.
1) Nu denderen de persoonswagens met een TGV snelheid de helling af
2) Daar ik de 22 NMBS loc's uitgerust zijn met een decoder, en niet de heleboel wil uitrusten met last geregelde decoders ( wat mij een fortuin gaat kosten) wilde ik graag het volgende voorleggen
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/helling1.jpg/IMG/img
vraag is; mag dit in een DCC circuit (Multimaus) opgenomen worden ?
Of zijn er andere oplossingen. Ik bedoel dan ook kis, zo eenvoudig mogelijk.
(Er zullen ongetwijfeld met dure andere middelen bestaan. Daar heb ik geen boodschap aan. Zeker niet als je zoals ik eigenlijk niet veel afweet van elektronica. )
Wie weet wat ??
Is het niet mogelijk om het traject aan te passen dat de helling beperkt bijft tot zo'n 2,5%? Het zou een heleboel problemen vermijden.
groeten,
Michiel
Ik denk maar luidop: voor je helling een schakelrail zetten en softwarematig je snelheid afremmen (ben ik dit van plan om een sporenspiraal naar beneden te rijden)?
citaat:
Geplaatst door argilla
Zeker niet als je zoals ik eigenlijk niet veel afweet van elektronica.
Dat blijkt wel. Je probeert een analoge oplossing toe te passen op een digitale situatie. En zelfs in een analoge situatie is een serieweerstand een slechte oplossing om de snelheid te regelen.
Bij digitaal moet je de snelheid regelen door een lagere rijstap te kiezen, t.t.z. een andere boodschap naar je loc te sturen. Bij digitaal moet je nooit proberen met de spanning te regelen, dat is de verkeerde aanpak.
Maar de bron van het probleem is de helling. Die is 20% en dat is veel te steil.
Een helling van 20% hoe kom je daar in hemelsnaam tegen op.
Ook last geregelde decoders kunnen dit probleem echt niet aan.
Ik zou maar eens goed slapen en dan een betere helling maken.
wim
Argilla, eerst en vooral : wat is de totale afstand voor de helling ? Bedoel je in totaal 1 meter of 9 keer een meter ?
ik veronderstel 9x1m. als je max 2% neemt is dat max 18cm. mijn conclusie is dat het hier net iets te veel is, zeker als je een lange sleep boven wil krijgen. Digitale locs kan je enkel ( denk ik toch ) als je de cv's voor de snelheid verandert. Het kan best zijn als je de baan met een computer bestuurt en gebruik maakt van bezetmelders dat wel je computer deze informatie doorgeeft aan je loc dat hij daar sneller of trager moet rijden.
Ik had begrepen dat over een lengte van 1m er 20cm gestegen (of gedaald) wordt. Dat is een hellingspercentage van inderdaad... tadaaa: 20%!
Ik zou die helling herbekijken en proberen om de rijweg om dit hoogteveschil te overbruggen drastisch langer te maken.
groeten,
Michiel
citaat:
Geplaatst door doomslu
Argilla, eerst en vooral : wat is de totale afstand voor de helling ? Bedoel je in totaal 1 meter of 9 keer een meter ?
---------------------
Luc, 9 x 1 meter.
citaat:
Geplaatst door Saraan
Ik had begrepen dat over een lengte van 1m er 20cm gestegen (of gedaald) wordt. Dat is een hellingspercentage van inderdaad... tadaaa: 20%!
Ik zou die helling herbekijken en proberen om de rijweg om dit hoogteveschil te overbruggen drastisch langer te maken.
groeten,
Michiel
-----------------
ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
citaat:
Geplaatst door hobbyist
ik veronderstel 9x1m. als je max 2% neemt is dat max 18cm. mijn conclusie is dat het hier net iets te veel is, zeker als je een lange sleep boven wil krijgen. Digitale locs kan je enkel ( denk ik toch ) als je de cv's voor de snelheid verandert. Het kan best zijn als je de baan met een computer bestuurt en gebruik maakt van bezetmelders dat wel je computer deze informatie doorgeeft aan je loc dat hij daar sneller of trager moet rijden.
------------------
helaas geen optie ! zie je mij telkens al de cv's veranderen ?? x 22
citaat:
Geplaatst door PeterC
Ik denk maar luidop: voor je helling een schakelrail zetten en softwarematig je snelheid afremmen (ben ik dit van plan om een sporenspiraal naar beneden te rijden)?
-----------------------------------------------
Ik denk dat dit een oplossing kan geven Peter. Maar kan U zich nader verklaren aub over deze oplossing dank
er is een foutje in de tekst geslopen ( te rap getypt zekers!) NIET -20 maar -15 cm. Sorry hiervoor. Er is ook een deel van de latten (10 cm hoogte) uitgezaagd . Aldus is de helling minder steil. Was ik in mijn snelheids typen vergete te vermelden
citaat:
Geplaatst door argilla
ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
In je eerste bericht stond het er iets anders:
citaat:
Geplaatst door argilla
Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar)
En dat kun je heel anders opvatten.
mijn ervaring is dat je zeker in en klimspiraal voor klimmen en dalen gewoon niets behoeft te doen als je de 2.5% niet te boven gaat.
Los zittende wagens is natuurlijk wel een ramp,maarja dar doe je met de decoder ook niks aan.
wim
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
citaat:
Geplaatst door argilla
ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
In je eerste bericht stond het er iets anders:
citaat:
Geplaatst door argilla
Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar)
En dat kun je heel anders opvatten.
-------
--------------------------------------------------------
sorry hoor dan kun je niet goed lezen afstand 9 lengtes ( van +/- 1 meter) dat maakt bij mij nog altijd 9 meter. Tenzij ik naar een zatte schoolmeester geluisterd hebt.
Nu dan nog is de helling steil ( -15 cm). Daar hebben jullie gelijk in en zit ik over de 2.5 %. Het traject veranderen ... het is al gemaakt en het is een vaste baan.
Der moet toch iets aan gedaan kunnen worden aan die snelheid , heeft KIS niets zoals een instelbare afremmodule (zeg zomaar wat !) of ....kan er zoiets niet gemaakt worden ?
Weet het niet meer !
het domme is zeg maar, dat ik dit niet van bij de beginne ingecalculeerd heb bij het bouwen van de baan.
Dus moet ik nu achteraf kunst en vliegwerk uithalen om de het platform van de opstelsporen onder de tafel te brengen.
Vandaar uit naar het andere helft van de tafel via een keerlus terug naar de opstelsporen en naar boven. ( U- vormige baan met een peninsula in het midden)
citaat:
Geplaatst door argilla
sorry hoor dan kun je niet goed lezen afstand 9 lengtes ( van +/- 1 meter) dat maakt bij mij nog altijd 9 meter. Tenzij ik naar een zatte schoolmeester geluisterd hebt.
Kun je zelf wel goed lezen?[:)] In je eerste bericht ontbreekt het woordje "van". En dan kun je ook lezen dat die 9 lengtes samen 1 meter zijn.
Waarmee ik alleen maar wil benadrukken hoe belangrijk het is om dingen zorgvuldig op te schrijven. Je wordt zomaar verkeerd begrepen, en dat blijkt uit het verloop van dit draadje wel.
Tenzij mijn rekenmachine stuk is zit je met een helling van 1,66 % (15 cm over 9 meter). En dat is een heel makkelijke helling. Daar zouden je locs toch niet zomaar mogen afdenderen meen ik. Wat loopt er fout ???
Hoela! Maak je niet kwaad!
Dat had ik ook zo verstaan: 9 lengtes rail, tussen haakjes = "t'is te zeggen" +/- 1 meter zeg maar.
Ik vond dat ook meer een glijbaan dan een helling[:D], ik dacht ook wel dat je niet zo een ding gemaakt had, maar ik had het EERST zo verstaan.[:I]
Ik denk dat het geen -15 maar -10 PLUS -15 moet zijn en dan nog eens -5 voor de zekerheid. Dat zou dan al -30 geven op 9meter spoorlengte.
Een duidelijke vraag + eventueel een tekening zou al een hele verbetering zijn.Nu is het meer puzzelen en gissen[:(]
En zeggen dat het probleem van hoogtes overwinnen op een modelbaan al in het lang en breed is uitgelegd in MSM (dank u Gerolf!)
Daarbij ,neem eender welk boekje ter hand over modelbaanBOUW en je hebt alles wat je hierover moet weten.
Gerrit
zo het dan "toch" de verkeerde CV ( lees de niet aangepastte)instellingen kunnen zijn Luc ???
Ga eens bekijken en het boekje ter hand nemen. Tenzij dat ook sommige stukken niet de juiste "hellingsgraad" hebben ik bedoel; de ondersteuning gebeurt door stukken hout van 20 cm lang op te hangen aan draadstangen met moeren.Als je onder een tafel van 80cmm hoog ( de kleinste hoogte) ...kun je zoiets moeilijker beoordelen dan als je rechtstaande iets uitpast .
Het kan hieraan ook liggen niet ?
Kan je eens een foto plaatsen, Marc ?
Wat ik niet goed begrijp waarom lastgeregelde decoders (dcc)een fortuin moeten kosten. Daar zijn toch vrij goedkoope dcc decoders op de markt. Zie eens bij conrad.
Wat ik vroeger deed als goedkope oplossing (verborgen gedeelte). De railstaven een beetje naar binnen plooien (rechte sporen dubbel baanvak)) zodat de wielen een beetje klemde. Automatisch snelheidsverlies.
Erik
Of je kan de wielaskittelaars van Gerolf in de helling plaatsen, eventueel regelbaar! [:D]
Wie las "kittelaars"??[:D]
Ik snap er, door heel de onnodige discussie, geen bal van.
Marc, stel nog eens duidelijk wat er nu juist aan de hand is? "Hit Enter" als je alles nog eens een keer of wat hebt overlezen.....
Dat is w?l een probleem, Marc! Je denkt, zoals iedereen, sneller dan je schrijft en zo vallen er woorden weg. Overlees dus je teksten alvorens ze te posten. Probeer dat eens in godsnaam, Marc...[;)]
Wat voor decoders gebruik je? Als het Lenz of andere ABC-compatibele zijn kan je een BM-1 afremmodule gebruiken met een remsectie die wat korter is dan de ingestelde remafstand in de decoder.
Zoniet kan je het wat universelere remsysteem op gelijkstroom eens uitproberen. Maar dan moet je in CV29 het analoge bedrijf van je lok uitschakelen.
Analoge remtechnieken gebruiken op een digitale baan is gewoon uit den boze, op een bepaald moment kan je decoder gewoon zonder stroom vallen en dan staat je lok stomweg stil. Met weerstanden zit dat er dik in.
Er zijn een aantal mogelijkheden, om de spanning naar beneden te krijgen.
1: een extra booster nemen , deze instellen op N-spanning, en voeden met een trafo welke de minimale spanning geeft die de booster nodig heeft om goed te werken.
2: een aantal diodes in serie en anti-parallel aan elkaar opnemen in de afdaling.
3: Gewoon goeie decoder gebruiken.
Als je 15cm ONDER je onderbouw wil terechtkomen op 9 meter afstand heb je een probleem.
Afremmen is dan ??n ding (en dan lijkt optie 2 van bovenstaande reactie - in serie geplaatste tegengepoolde diodes - de beste keuze)
Klimmen lijkt me een veel groter probleem - of ga je langs een andere weg omhoog?
De beste oplossing (maar meer timmerwerk) een langere helling maken (klimspiraal)
Misschien moet je de onderbouw dan wat veranderen om de dalende rails ruimte te geven.
Zoals Luc al eerder suggereerde: foto's, man, en misschien ook een schets van je baan! Dan kunnen we de situatie beter inschatten [;)]