Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => KISS en andere simpele elektronica => Topic gestart door: argilla op 21 november 2008, 17:41:06 PM

Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 21 november 2008, 17:41:06 PM
Het probleem stelt zich als volgt:

Omwille dat de baan op een raamwerkrust van latten die 10 cm hoog zijn, moet ik om daaronder zien tekomen en om naar het min of meer bereikbaar niveau - 15 cm, steile helling voorzien van 0 naar -15 cm.
Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar) . Dat is nu reeds al gedaan en afgewerkt.
1)  Nu denderen de persoonswagens met een TGV snelheid de helling af
2) Daar ik de 22  NMBS loc's uitgerust zijn met een decoder, en niet de heleboel wil uitrusten met last geregelde decoders ( wat mij een fortuin gaat kosten) wilde ik graag het volgende voorleggen
imgIMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b236/argilla01/helling1.jpg/IMG/img


vraag is; mag dit in een DCC circuit (Multimaus) opgenomen worden ?

Of zijn er andere oplossingen. Ik bedoel dan ook kis, zo eenvoudig mogelijk.
(Er zullen ongetwijfeld met dure andere middelen bestaan. Daar heb ik geen boodschap aan. Zeker niet als je zoals ik eigenlijk niet veel afweet van elektronica. )
Wie weet wat ??
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Michiel op 21 november 2008, 17:47:41 PM
Is het niet mogelijk om het traject aan te passen dat de helling beperkt bijft tot zo'n 2,5%? Het zou een heleboel problemen vermijden.

groeten,
Michiel
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: PeterC op 21 november 2008, 18:15:53 PM
Ik denk maar luidop: voor je helling een schakelrail zetten en softwarematig je snelheid afremmen (ben ik dit van plan om een sporenspiraal naar beneden te rijden)?
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 november 2008, 19:10:40 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

Zeker niet als je zoals ik eigenlijk niet veel afweet van elektronica.
Dat blijkt wel. Je probeert een analoge oplossing toe te passen op een digitale situatie. En zelfs in een analoge situatie is een serieweerstand een slechte oplossing om de snelheid te regelen.

Bij digitaal moet je de snelheid regelen door een lagere rijstap te kiezen, t.t.z. een andere boodschap naar je loc te sturen. Bij digitaal moet je nooit proberen met de spanning te regelen, dat is de verkeerde aanpak.

Maar de bron van het probleem is de helling. Die is 20% en dat is veel te steil.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: ysbeer op 21 november 2008, 19:44:11 PM
Een helling van 20% hoe kom je daar in hemelsnaam tegen op.
Ook last geregelde decoders kunnen dit probleem echt niet aan.
Ik zou maar eens goed slapen en dan een betere helling maken.
wim
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: doomslu op 21 november 2008, 21:07:27 PM
Argilla, eerst en vooral : wat is de totale afstand voor de helling ? Bedoel je in totaal 1 meter of 9 keer een meter ?
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: hobbyist op 21 november 2008, 21:26:43 PM
ik veronderstel 9x1m. als je max 2% neemt is dat max 18cm. mijn conclusie is dat het hier net iets te veel is, zeker als je een lange sleep boven wil krijgen. Digitale locs kan je enkel ( denk ik toch ) als je de cv's voor de snelheid verandert. Het kan best zijn als je de baan met een computer bestuurt en gebruik maakt van bezetmelders dat wel je computer deze informatie doorgeeft aan je loc dat hij daar sneller of trager moet rijden.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Michiel op 21 november 2008, 21:35:15 PM
Ik had begrepen dat over een lengte van 1m er 20cm gestegen (of gedaald) wordt. Dat is een hellingspercentage van inderdaad... tadaaa: 20%!

Ik zou die helling herbekijken en proberen om de rijweg om dit hoogteveschil te overbruggen drastisch langer te maken.

groeten,
Michiel
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 22 november 2008, 14:52:20 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Argilla, eerst en vooral : wat is de totale afstand voor de helling ? Bedoel je in totaal 1 meter of 9 keer een meter ?


---------------------
Luc, 9 x 1 meter.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 22 november 2008, 14:57:11 PM
citaat:
Geplaatst door Saraan

Ik had begrepen dat over een lengte van 1m er 20cm gestegen (of gedaald) wordt. Dat is een hellingspercentage van inderdaad... tadaaa: 20%!

Ik zou die helling herbekijken en proberen om de rijweg om dit hoogteveschil te overbruggen drastisch langer te maken.

groeten,
Michiel


-----------------
ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 22 november 2008, 14:59:23 PM
citaat:
Geplaatst door hobbyist

ik veronderstel 9x1m. als je max 2% neemt is dat max 18cm. mijn conclusie is dat het hier net iets te veel is, zeker als je een lange sleep boven wil krijgen. Digitale locs kan je enkel ( denk ik toch ) als je de cv's voor de snelheid verandert. Het kan best zijn als je de baan met een computer bestuurt en gebruik maakt van bezetmelders dat wel je computer deze informatie doorgeeft aan je loc dat hij daar sneller of trager moet rijden.



------------------
helaas geen optie ! zie je mij telkens al de cv's veranderen ?? x 22
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 22 november 2008, 15:01:35 PM
citaat:
Geplaatst door PeterC

Ik denk maar luidop: voor je helling een schakelrail zetten en softwarematig je snelheid afremmen (ben ik dit van plan om een sporenspiraal naar beneden te rijden)?


-----------------------------------------------
Ik denk dat dit een oplossing kan geven Peter. Maar kan U zich nader verklaren aub over deze oplossing dank
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 22 november 2008, 15:09:45 PM
er is een foutje in de tekst geslopen ( te rap getypt zekers!) NIET -20 maar -15 cm. Sorry hiervoor. Er is ook een deel van de latten  (10 cm hoogte) uitgezaagd . Aldus is de helling minder steil. Was ik in mijn snelheids typen vergete te vermelden
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 november 2008, 15:10:23 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
In je eerste bericht stond het er iets anders:
citaat:
Geplaatst door argilla

Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar)
En dat kun je heel anders opvatten.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: ysbeer op 22 november 2008, 15:12:56 PM
mijn ervaring is dat je zeker in en klimspiraal voor klimmen en dalen gewoon niets behoeft te doen als je de 2.5% niet te boven gaat.
Los zittende wagens is natuurlijk wel een ramp,maarja dar doe je met de decoder ook niks aan.
wim
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 22 november 2008, 15:13:04 PM
citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door argilla

ik heb wel degelijk geschreven 9 lengtes van =/- 1 meter dat maakt toch om en bij de 9 m of niet ???
In je eerste bericht stond het er iets anders:
citaat:
Geplaatst door argilla

Dit over aan afstand van 9 lengtes rail (+/- 1 meter zeg maar)
En dat kun je heel anders opvatten.

-------
--------------------------------------------------------


sorry hoor dan kun je niet goed lezen afstand 9 lengtes ( van +/- 1 meter) dat maakt bij mij nog altijd 9 meter. Tenzij ik naar een zatte schoolmeester geluisterd hebt.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 22 november 2008, 15:19:42 PM
Nu dan nog is de helling steil ( -15 cm). Daar hebben jullie gelijk in en zit ik over de 2.5 %. Het traject veranderen ... het is al gemaakt en het is een vaste baan.
Der moet toch iets aan gedaan kunnen worden aan die snelheid , heeft KIS niets zoals een instelbare afremmodule  (zeg zomaar wat !) of ....kan er zoiets niet gemaakt worden ?
Weet het niet meer !

het domme is zeg maar,  dat ik dit niet van bij de beginne ingecalculeerd heb bij het bouwen van de baan.
Dus moet ik nu achteraf kunst en vliegwerk uithalen om de het platform van de opstelsporen onder de tafel te brengen.
Vandaar uit naar het andere helft van de tafel via een keerlus terug naar de opstelsporen en naar boven. ( U- vormige baan met een peninsula in het midden)

Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Klaas Zondervan op 22 november 2008, 15:35:32 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

sorry hoor dan kun je niet goed lezen afstand 9 lengtes ( van +/- 1 meter) dat maakt bij mij nog altijd 9 meter. Tenzij ik naar een zatte schoolmeester geluisterd hebt.
Kun je zelf wel goed lezen?[:)] In je eerste bericht ontbreekt het woordje "van". En dan kun je ook lezen dat die 9 lengtes samen 1 meter zijn.
Waarmee ik alleen maar wil benadrukken hoe belangrijk het is om dingen zorgvuldig op te schrijven. Je wordt zomaar verkeerd begrepen, en dat blijkt uit het verloop van dit draadje wel.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: doomslu op 22 november 2008, 17:56:42 PM
Tenzij mijn rekenmachine stuk is zit je met een helling van 1,66 % (15 cm over 9 meter). En dat is een heel makkelijke helling. Daar zouden je locs toch niet zomaar mogen afdenderen meen ik. Wat loopt er fout ???
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Stefan Appelmans op 23 november 2008, 00:34:48 AM
Hoela! Maak je niet kwaad!
Dat had ik ook zo verstaan: 9 lengtes rail, tussen haakjes = "t'is te zeggen" +/- 1 meter zeg maar.
Ik vond dat ook meer een glijbaan dan een helling[:D], ik dacht ook wel dat je niet zo een ding gemaakt had, maar ik had het EERST zo verstaan.[:I]
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Rochevalien op 23 november 2008, 10:21:47 AM
Ik denk dat het geen -15 maar -10 PLUS -15 moet zijn en dan nog eens -5 voor de zekerheid. Dat zou dan al -30 geven op 9meter spoorlengte.
Een duidelijke vraag + eventueel een tekening zou al een hele verbetering zijn.Nu is het meer puzzelen en gissen[:(]
En zeggen dat het probleem van hoogtes overwinnen op een modelbaan al in het lang en breed is uitgelegd in MSM (dank u Gerolf!)
Daarbij ,neem eender welk boekje ter hand over modelbaanBOUW en je hebt alles wat je hierover moet weten.

Gerrit
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: argilla op 24 november 2008, 09:38:43 AM
zo het dan "toch" de verkeerde CV  ( lees de niet aangepastte)instellingen kunnen zijn  Luc ???
Ga eens bekijken en het boekje ter hand nemen. Tenzij dat ook sommige stukken niet de juiste "hellingsgraad" hebben ik bedoel; de ondersteuning gebeurt door stukken  hout van 20 cm lang op te hangen aan draadstangen met moeren.Als je onder een tafel van 80cmm hoog ( de kleinste hoogte) ...kun je zoiets moeilijker beoordelen dan als je rechtstaande iets uitpast .

Het kan hieraan ook liggen niet ?
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: doomslu op 24 november 2008, 11:50:36 AM
Kan je eens een foto plaatsen, Marc ?
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: erik de noorman op 24 november 2008, 12:10:10 PM
Wat ik niet goed begrijp waarom lastgeregelde decoders (dcc)een fortuin moeten kosten. Daar zijn toch vrij goedkoope dcc decoders op de markt. Zie eens bij conrad.
Wat ik vroeger deed als goedkope oplossing (verborgen gedeelte). De railstaven een beetje naar binnen plooien (rechte sporen dubbel baanvak)) zodat de wielen een beetje klemde. Automatisch snelheidsverlies.

Erik
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Michiel op 24 november 2008, 13:06:35 PM
Of je kan de wielaskittelaars van Gerolf in de helling plaatsen, eventueel regelbaar! [:D]
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: tonycabus op 24 november 2008, 14:01:53 PM
Wie las "kittelaars"??[:D]
Ik snap er, door heel de onnodige discussie, geen bal van.
Marc, stel nog eens duidelijk wat er nu juist aan de hand is? "Hit Enter" als je alles nog eens een keer of wat hebt overlezen.....
Dat is w?l een probleem, Marc! Je denkt, zoals iedereen, sneller dan je schrijft en zo vallen er woorden weg. Overlees dus je teksten alvorens ze te posten. Probeer dat eens in godsnaam, Marc...[;)]
Wat voor decoders gebruik je? Als het Lenz of andere ABC-compatibele zijn kan je een BM-1 afremmodule gebruiken met een remsectie die wat korter is dan de ingestelde remafstand in de decoder.
Zoniet kan je het wat universelere remsysteem op gelijkstroom eens uitproberen. Maar dan moet je in CV29 het analoge bedrijf van je lok uitschakelen.
Analoge remtechnieken gebruiken op een digitale baan is gewoon uit den boze, op een bepaald moment kan je decoder gewoon zonder stroom vallen en dan staat je lok stomweg stil. Met weerstanden zit dat er dik in.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: INFO op 24 november 2008, 15:09:12 PM
Er zijn een aantal mogelijkheden, om de spanning naar beneden te krijgen.

1: een extra booster nemen , deze instellen op N-spanning, en voeden met een trafo welke de minimale spanning geeft die de booster nodig heeft om goed te werken.

2: een aantal diodes in serie en anti-parallel aan elkaar opnemen in de afdaling.

3: Gewoon goeie decoder gebruiken.
Titel: Opstelsporen en helling hier naar toe
Bericht door: Gerolf op 24 november 2008, 22:10:35 PM
Als je 15cm ONDER je onderbouw wil terechtkomen op 9 meter afstand heb je een probleem.
Afremmen is dan ??n ding (en dan lijkt optie 2 van bovenstaande reactie - in serie geplaatste tegengepoolde diodes - de beste keuze)
Klimmen lijkt me een veel groter probleem - of ga je langs een andere weg omhoog?

De beste oplossing (maar meer timmerwerk) een langere helling maken (klimspiraal)
Misschien moet je de onderbouw dan wat veranderen om de dalende rails ruimte te geven.
Zoals Luc al eerder suggereerde: foto's, man, en misschien ook een schets van je baan! Dan kunnen we de situatie beter inschatten [;)]