Hallo,
Ik heb een ruimte ter beschikking van 35m2.
Ik zou graag een stuk Rijn (zie vorige posts) bouwen alsook een zwitsers gebergte. Verder wil ik nog een groot rangeer stations met draaischijven.
Raden jullie aan om de oppervlakte miniem te houden en gebouwd langs de muren of toch gaan voor een volgebouwde kamer?
Mss overplaatsen naar het topic over sporenplannen.
Op zich is er niets mis met een volgebouwde kamer, zorg gewoon dat alles goed en makkelijk bereikbaar is. Ook bvb schaduwstation's,...
Persoonlijk zou ik zoveel mogelijk langs de kanten werken ( hangt natuurlijk af van welke breedte je in gedachten had voor je planken)
want ik vind dat je je sporen niet te kort op mekaar mag leggen. Je kan bvb station en paradetraject aan de buitenkant leggen (of zoveel mogelijk) en in het midden een groot rangeerdepot.
Het is maar een voorstel dat snel in me opkomt.
het is ongeveer 5 breed en 7 lang.
dwars heb ik een lengte van 8 meter ter beschikking.
zal nog veel moeten puzzelen en denken.
Verplaatst.
Kan je een schets maken van de beschikbare ruimte, met de vrij te laten delen (vensters, deuren, trapgat, ...). Denk ook eventueel aan een werktafel, kasten, vitrines,... Met de ruimte die je hebt kan je er een mooie all-round treinenkamer van maken, met eventueel nog een luie zetel om te kunnen wegdromen bij het lezen van MSM...
groeten,
Michiel
een hoop ruimte inderdaad maar ik zie de link tussen gebergte en een groot rangeerterrein niet. kun je hier misschien een schetsje van maken. in een hoek gebergte en in een andere rangeer.
Ik kan wel een DRAIL plattegrond doorsturen eventueel.
Met rangeergebied bedoel ik geen containerterminal hoor [:D]
Eender een oude rangeerplaats met eventueel een draaischijf en lokdepot.
Ik rij (allez bezit, rijden is er nog geen sprake van) vooraal DB, SBB, en OBB materiaal.
Een 9 tal Stoomlocs
Een 10 tal Elektro's
Een 10 tal Diesels
En een 6 tal Treinstellen.
(http://www.uploadarchief.net/files/download/zolder.jpg)
Ik zou zeggen.
Bouw een mooi station ,echt op lengte met daarbij een rangeer terrein
e.d
leg ook een parade spoor aan zo lang en recht mogelijk.
Maar vooral LEG NIET ALLES VOL MET RAILS in de beperking kent men de meester.
Heus een station met sporen ,zo kort dat je net een lok en 2 wagens neer kunt zetten zal op de duur je tegen gaan staan.
Beter een dorpstation dat echt lijkt dan een stadstation dat veel en veel te klein is,
Idem voor rangeerterrein en BW
wim
Beste Ijsbeer,
een tijdje geleden (enkele maanden) hebben wij priv? gemaild over uw Zwitserse baan.
toen heb ik gezegd dat ik jouw baan wel echt mooi vond en dit ook als thema integreren.
wat zijn de juiste afmetingen van jouw sporenplan aub.
Ik had gedacht om het volgende :
Uiterst rechts tegen de muur het Rijn gedeelte
Bovenaan een Zwitsers gebergte
Dwars kruiselings door de kamer een dubbelsporg paradespoor over ravijnen met Bietschtallbrucke.
Onderaan een rangeergebied met draaischijf en lokdepot.
(http://www.uploadarchief.net/files/download/zolder2.jpg)
Hier hoe ik het had gedacht.
Andere ideeen meer dan welkom [:D]
ziet er goed uit maar krijg je zo niet een te diep gebergte?
wat bedoel je met een te diep gebergte?
citaat:
Geplaatst door Quadran
Beste Ijsbeer,
een tijdje geleden (enkele maanden) hebben wij priv? gemaild over uw Zwitserse baan.
toen heb ik gezegd dat ik jouw baan wel echt mooi vond en dit ook als thema integreren.
wat zijn de juiste afmetingen van jouw sporenplan aub.
Je hebt niet met mij mar met mijn zoon gemaild,die heeft n.l de zwitserland baan.
Kijk op zijn site en mail nog een keer.
Mijn baan is duits,kijk maar eens op photobucket vor wat fotos
wim
citaat:
Quadran Geplaatst - 21/11/2008 : 17:06:02
wat bedoel je met een te diep gebergte
nou je paradespoor loopt door ravijnen heen, oke maar je paradespoor loopt recht over je tafel heen alles wat je achter deze bergen zie je niet dus ga ik ervan uit dat je hier een grote baan maakt.
Je kan misschien ook de baan hier naar onderbrengen en zo een vallei/ ravijn maken. Dit wordt vaker gedaan met grote meren waarover bruggen lopen. Het meer komt dan onder de rijtafel te liggen zodat je niet alles hoeft te verhogen.
misschien een tipje?
ik weet niet of dit principe met rails te doen is. dit vraag ik aan colega modelbouwers[;)]
chris
Ik weet niet of we helemaal op het zelfde spoor zitten, maar ik had gedacht om het paradespoor op tafelhoogte te laten lopen, en ravijnen maken naar de grond toe. dus men kijkt over het paradespoor naar Zwitserland en de Rijn.
Had je dit ook in gedachten?
idd dit bedoel ik. Dat was me even niet duidelijk.
even een vraagje. Wil je ook kunstsneeuw gaan gebruiken op je baan? omdat je ook bergen hebt op je baan.
Dit wil ik al een tijdje op een diorama gaan proberen maar ik heb de tijd er nog niet voor gehad en ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe ik moet gaan beginnen.
Als je dit al gaat doen heb je dit al eens eerder gedaan? kun je mij daar misschien dan wat informatie over sturen?
bij voorbaat dank
Chris
Kunstsneeuw ga ik niet gebruiken, enerzijds omdat dit te definitief is en anderzijds omdat ik dit nog nooit gebruikt heb.
Dus om alles te laten ondersneeuwen gaat dit me een beetje te ver.
Misschien hier en daar wat zomersneeuw in de kloven.
Wat ik altijd zo raar vind aan sneeuwlandschappen is dat alles ondergesneeuwd is maar de loks en wagons nog nagelnieuw uit de doos rondtuffen. Begrijpelijk waarom deze niet besneeuwd zijn.
Voor het paradespoor had ik graag de Bietschtallbrucke gebruikt.
Alsook een zeer kleine overbrugging tussen twee kloven waarbij slechts enkele cms zichtbaar zijn.
Ik heb ooit eens een foto gezien van zulke kleine brug in een kloof(slechts 1 pilaar) tussen twee tunnels. Dit lijkt me wel een aardig thema. http://commons.wikimedia.org/wiki/Image:CH_RHB_Landwasser_Viadukt.jpg
Verder mogen er miz niet teveel bruggen op het paradespoor aanwezig zijn.
Ik ben wel een beetje aan het denken om de Rijn en het rangeer gedeelte met elkaar van plaats te verwisselen.
Waarom?
Ik kan moeilijk de Rijn laten stoppen in Zwitserland in de Bergen.
Als ik de Rijn onderaan zet kan ik gemakkelijker deze laten stoppen in beide hoeken van de kamer.
Dit geeft wel als nadeel dat het rangeer gedeelte ook in een min of meer berglandschap moet komen. Bergen oplopende van de Rijn naar Zwitserland...
Iemand daar zijn visie over?
Daar had ik ook al aan gedacht om een combinatie van Zwitserland - Italie te maken.
Maar vermits ik ook een modelbouwer ben van modelschepen leek me de Rijn toch leuker.
Ik besef wel dat ??n en ander niet met elkaar te rijmen valt qua overschakeling tussen de verschillende thema's.
Of je zou kunnen overwegen om een streek als thema te nemen dat zowel Rijn als Alpen vervat zoals Schwarzwald of misschien de Jura. Neem een atlas of wegenkaarten van de streek naar keus en zoek naar die unieke plekjes die samenbrengen wat je zoekt te bouwen.
groeten,
Michiel
citaat:
die samenbrengen wat je zoekt te bouwen
Hihi, das simpel:
Treinen, bergen, water, schepen en wijn [:p]
In welke volgorde weet ik nog niet [^]