Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => Algemene praktijkvragen => Topic gestart door: svvander op 19 april 2005, 16:29:37 PM

Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 19 april 2005, 16:29:37 PM
Of herbeginnen met iets nieuw! Waar ik het eigenlijk over heb is het volgende: bij het maken van plannen voor een nieuwe baan, moet je met verscheidene zaken rekening houden. E?n van deze zaken is op voorhand voorzien met hoeveel treinen je tergelijkertijd zou willen rijden.

Is er een gouden regel voor deze zaken? Ik had graag bij de opbouw van een nieuwe baan, de mogelijkheid gehad om verschillende treinen met een iets langere sleep wagons te laten rondrijden. Wat moet ik voorzien?

Ik was al is gaan zien op de site van Gerolf... staat veel interessante info op! 8D

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: tonycabus op 19 april 2005, 17:43:23 PM
H????l v??????l rijlengte[;)]

Tony

Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 19 april 2005, 18:16:02 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

H????l v??????l rijlengte[;)]

Tony







Da is inderdaad al een heel goe begin... [:)] Maar met ruimte valt te goochelen he. Ik zou alleen enkele voorbeeld moeten zien te vinden.
Mijn idee was een soort u-vorm te maken van ongeveer 8m?. Zowel breedte als lengte gebruiken dus.
(Heb al een kamer gereserveerd in ons nieuw pand... zal de moeite worden!)[;)]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: FREMO e.V. - afd Belgiƫ op 19 april 2005, 21:15:37 PM
@ Sven,

Wat ??n van de basis regels mag gelden, is dat een normale serieuse trein gemiddeld een lengte heeft van 4,5 tot 6 meter lengte. Dit vooral indien je met dubbel traktie en wagen samenstelingen wenst te rijden van 12 ? 14 personenwagens op schaal of 24 ? 26 gewone goederenwagens.

Indien je met een blokssteem (het welke het ook zij) wenst uit te rusten, dien je in minstens 4 blokken vrij te hebben voor een vlot verkeer. Dan heb je nog marge om treinen in te brengen of uit te nemen. Ja die dingen gebruiken ook tijd.

Ook indien je wenst een verschillend treinbeeld op jou toekomstige baan te laten evalueren, dan kan je ook het best zien van een groot schaduwstation te hebben, zodat je deze formaties voor een tijdje kan weg zetten.

Verder en dat zeker eerst en vooral, is op welke hoogte (vanaf de grond), dat je jouw treinen wenst te zien rondrijden in jouw toekomstig decor. Vogelperspectief of diepte?

Dat eventjes als eerste gedachte en hulp. Wat denk je hiervan?

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?

PS; Ben zelf bij een vriend aan een baan aan het uitwerken (reeds bijna 4 jaar), gedeeltelijk Belgisch, stukje Frankrijk en een deel Zwitserland. Totale spoorlengte zo'n 575,-meter en hebben deze principes gehanteerd met een verhouding van 55/45 ( treinen / omgeving ).
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 19 april 2005, 21:50:09 PM
citaat:
Geplaatst door FREMO e.V. - afd Belgi?

@ Sven,

Wat ??n van de basis regels mag gelden, is dat een normale serieuse trein gemiddeld een lengte heeft van 4,5 tot 6 meter lengte. Dit vooral indien je met dubbel traktie en wagen samenstelingen wenst te rijden van 12 ? 14 personenwagens op schaal of 24 ? 26 gewone goederenwagens.

Indien je met een blokssteem (het welke het ook zij) wenst uit te rusten, dien je in minstens 4 blokken vrij te hebben voor een vlot verkeer. Dan heb je nog marge om treinen in te brengen of uit te nemen. Ja die dingen gebruiken ook tijd.

Ook indien je wenst een verschillend treinbeeld op jou toekomstige baan te laten evalueren, dan kan je ook het best zien van een groot schaduwstation te hebben, zodat je deze formaties voor een tijdje kan weg zetten.

Verder en dat zeker eerst en vooral, is op welke hoogte (vanaf de grond), dat je jouw treinen wenst te zien rondrijden in jouw toekomstig decor. Vogelperspectief of diepte?

Dat eventjes als eerste gedachte en hulp. Wat denk je hiervan?

Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?

PS; Ben zelf bij een vriend aan een baan aan het uitwerken (reeds bijna 4 jaar), gedeeltelijk Belgisch, stukje Frankrijk en een deel Zwitserland. Totale spoorlengte zo'n 575,-meter en hebben deze principes gehanteerd met een verhouding van 55/45 ( treinen / omgeving ).




Mmmm... ja, zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Bedankt voor de tips.[:p]
4,5 tot 6 m lang, is echt wel heel lang... dat zal vrees ik niet lukken, tenzij ik meer ruimte ter beschikking zou krijgen. Inderdaad een bloksysteem moet ook uitgedokterd worden, niet evident.
Hoe groot is zo 1 blok eigenlijk? Ik vermoed dat menig (her-)beginner, hier niet direct bij stilstaat.

Dit zou mijn 2de baan worden: mijn eerste was opgebouwd uit het simpele principe van het ovaal. Met dubbelspoor en klein rangeer gedeelte. Zoals menig beginner zal proberen zijn eerste stapjes in de modelspoorwereld zal zetten, denk ik.

Nu wordt ik al iets veeleisender: met de aanschaf van de IB, zijn de mogelijkheden ook al veel uitgebreider. Minimaal 4 treinen ter gelijkertijd die kunnen rondrijden, is dan ook een must!
Het wordt dus een baan naar Belgisch voorbeeld (gedeeltelijk naar voorbeeld van de realiteit en een gedeelte fictief), met fictieve benamingen. Het zal een baan worden in periode IV - V. Dubbelspoor, waar mogelijk, groot rangeergedeelte, een industriegedeelte (beiden met een groot aantal parallele sporen die aan elkaar gelinkt worden door wissel, heel realistisch) en 2 stations. (Het concept zit al in mijn hoofd, maar dit kan dus nog sterk veranderen).
De bedoeling is, dat sommige gedeeltes met K-sporen wordt opgebouwd en een kleiner deel met c-sporen gebouwd zal worden.

Een schaduwstation op een ander niveau (lees 30cm lager), zou een oplossing kunnen zijn.
Het zal dus ook vanuit een vogelperspectief te bekijken vallen. (rare zin, maar bon).

Ik heb nog maar juist mijn huidig baan afgebroken en ik sta al te popelen om mijn nieuwe baan op te bouwen. Nog enkele weken gedult.[xx(]

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: tonycabus op 19 april 2005, 22:43:50 PM
Precies ivm een bloksysteem zei ook daarstraks: h????????l veel rijlengte. Met M* kunnen je stopsecties korter en je blokken ook omdat de sleper van je lok en je stuurstandwagen evt niet met mekaar zijn verbonden, maar bij 2r= en DCC moeten je blokken v??l langer zijn dan je langste trein, want hij kan pas beginnen te remmen als de laatste as over de sectiescheiding is.
elk wiel verbindt namelijk de remsectie weer even door met de hoofdbaan, en zolang dat duurt wordt het "remsignaal" vervangen door een volwaardig signaal. Of je moet voor duurdere oplossingen kiezen die een commando naar de lok sturen.
Dit even ter herinnering voor DCC-liefhebbers.

Tony

Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: n/a op 19 april 2005, 23:46:52 PM
Tony,

Daar is een heel simpel bloksysteem voor, jaren geleden zelf ontwikkeld en het bestaat uit een simpele bezetmelder een relais en een optrek en afrem automaat. En bij dat systeem maakt het niet uit of de motor voor of achter in de samenstelling is opgenomen.
Het gedeelte tussen de stoppunten wordt omgeschakeld van het achterliggende stoppunt naar het voorliggende stoppunt. Zo KISS is het.


Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: n/a op 19 april 2005, 23:58:56 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Precies ivm een bloksysteem zei ook daarstraks: h????????l veel rijlengte. Met M* kunnen je stopsecties korter en je blokken ook omdat de sleper van je lok en je stuurstandwagen evt niet met mekaar zijn verbonden, maar bij 2r= en DCC moeten je blokken v??l langer zijn dan je langste trein, want hij kan pas beginnen te remmen als de laatste as over de sectiescheiding is.
elk wiel verbindt namelijk de remsectie weer even door met de hoofdbaan, en zolang dat duurt wordt het "remsignaal" vervangen door een volwaardig signaal. Of je moet voor duurdere oplossingen kiezen die een commando naar de lok sturen.
Dit even ter herinnering voor DCC-liefhebbers.


Tony, dit is niet waar voor diegene die met een PC (Koploper) rijden.
Zo algemeen als U het daar stelt is het zeker niet.

Henk,
N, IB, Koploper, III-IV
Web: //www.funkyrail.nl
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: tonycabus op 20 april 2005, 01:46:49 AM
Maar ik denk ook aan de anderen, Funky, met alle respekt voor Paul en de anderen...
Een grote meerderheid voelt niks ervoor hun PC daarvoor te gebruiken.

En Max, met M* is er inderdaad ook niet veel probleem aan, maar de DCC standaard is wat betreft ABC nog niet overal ge?mplementeerd, al komt dat!!

Tony

Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Gerolf op 20 april 2005, 10:35:15 AM
Even terug voor Sven:
Zelf hanteerde ik een regeltje: 75cm voor stoppen, 75cm voor optrekken, langste trein 2,5m (dat zijn ongeveer 8 rijtuigen achter een loc): dit opgeteld geeft een minimale bloklengte van 4 meter.
Voor een vlot verkeer bij een bloksysteem moet je inderdaad drie of vier blokken 'vrij' hebben. Vooral de klimspiralen op mijn baan zorgen voor extra rijlengte (en extra blokken dus). Het rondlopende baangedeelte is bij mij op die manier ongeveer 2x70 meter, ofwel 13 blokken per rijrichting.
Ik denk echter dat je je eerst moet afvragen wat je wil voor een baan: vooral rijden, of vooral rangeren, of vooral ..., of vooral ...
Als je bij iemand aan oude spoorwegjournaals kan geraken: de artikelreeks van Ger Moes 'waar zijn we nu mee bezig' kunnen erg inspirerend zijn - dat waren ze in ieder geval bij mij toch!
Al gedacht aan een baan met zichtbare verdiepingen, trouwens? Dan heb je ineens dubbel zoveel baan in je ruimte. In Model Railroader staan regelmatig plannen voor dergelijke 'mushroom'-constructies. Als ik opnieuw zou beginnen ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 20 april 2005, 12:18:50 PM
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Even terug voor Sven:
Zelf hanteerde ik een regeltje: 75cm voor stoppen, 75cm voor optrekken, langste trein 2,5m (dat zijn ongeveer 8 rijtuigen achter een loc): dit opgeteld geeft een minimale bloklengte van 4 meter.
Voor een vlot verkeer bij een bloksysteem moet je inderdaad drie of vier blokken 'vrij' hebben. Vooral de klimspiralen op mijn baan zorgen voor extra rijlengte (en extra blokken dus). Het rondlopende baangedeelte is bij mij op die manier ongeveer 2x70 meter, ofwel 13 blokken per rijrichting.
Ik denk echter dat je je eerst moet afvragen wat je wil voor een baan: vooral rijden, of vooral rangeren, of vooral ..., of vooral ...
Als je bij iemand aan oude spoorwegjournaals kan geraken: de artikelreeks van Ger Moes 'waar zijn we nu mee bezig' kunnen erg inspirerend zijn - dat waren ze in ieder geval bij mij toch!
Al gedacht aan een baan met zichtbare verdiepingen, trouwens? Dan heb je ineens dubbel zoveel baan in je ruimte. In Model Railroader staan regelmatig plannen voor dergelijke 'mushroom'-constructies. Als ik opnieuw zou beginnen ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/



4 meter???? Ammaai dan heb ik maar 2 blokken per rijrichting. [:D] Moet het is goed uitdokteren, misschien dat ik nog een meter of 2 meer krijg van de vriendin [:p]
Het zou eigenlijk een beetje een mix moeten worden... maar omdat ik toch een industriegedeelte voorzie, vooral rangeren.

Een baan met zichtbare verdiepingen? Wat bedoel je daar juist mee?





Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Gerolf op 20 april 2005, 12:34:27 PM
Sven,
Zichtbare verdiepingen: als je een baan in meerdere niveaus bouwt, en beide 'verdiepingen' als baan ook afwerkt en dus 'zichtbaar' maakt voor het publiek.
Zo kan je bovenaan bijvoorbeeld een parade-baanstuk hebben, en onderaan wat industrie langs een zijspoor, met rangeermogelijkheden. Door gebruik te maken van klimspiralen komen je treinen op alle niveaus. In de laatste edities van Model Railroader staan hier weer knappe voorbeelden van.
Maar ik begrijp dat je vooral rails tekortkomt ...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 20 april 2005, 14:57:51 PM
Ahzo, ja da kan inderdaad mooi zijn. Ok, nog een uitdaging die kan overwogen worden: een klimspiraal... [:)] Hoe maak je dit met M?rklin-sporen?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Johnnytrein op 20 april 2005, 15:54:43 PM
http://eipo-praezisionsmodelle.de/Produkte/Steigungswendel/Steigungswendel_Info/Foto_grosser_Steigungswendel/foto_grosser_steigungswendel.html kijk eens op deze site Sven. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 20 april 2005, 16:09:51 PM
citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

http://eipo-praezisionsmodelle.de/Produkte/Steigungswendel/Steigungswendel_Info/Foto_grosser_Steigungswendel/foto_grosser_steigungswendel.html kijk eens op deze site Sven. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about



Dit is blijkbaar enkel voor Spoor N... Maar ik vermoed dat dit ook wel bestaat voor H0 en... voor 3-rail. Zelfmaken, lijkt me ook wel een optie. Trouwens, Gerolf, heb jij dit niet zelf gemaakt?

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: tonycabus op 20 april 2005, 17:21:20 PM
En Jacques Le Plat heeft dit ook in MSM beschreven. Staat in een ander draadje, wacht...Even een nieuwe sesie geopend, de "Zoek"-functie geactiveerd (helemaal boven rechts in de hoek!) en gevonden: in Nr. 20 was dat.

Tony

Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: rgp op 20 april 2005, 18:02:16 PM
Dag,

Er worden hier serieuze luxe-oplossingen voorgesteld.  Ge moet bijna een voetbaldveld hebben.
Een trein met 10 personenrijtuigen meet 3,25m.  Langer wordt al moeilijker en dit om 2 redenen:
1? Lengte van uw perron; lengte van uw station ! (3,25m + 2 wissels ? 25cm en twee bochten ? 80 cm straal (want anders zou uw trekkracht eens te klein kunnen worden) = 5.35m !
2? Hellingen: beperken tot 1,5 % of uwen trein blijft steken en grote stralen.

Bloksysteem: kortste blok moet NIET  langer zijn dan langste trein.  Een trein mag gerust 2 blokken bezetten.  Is van toepassing bij De Pijl sinds 1980 !

Aantal blokken per rijrichting: bij X treinen heb je minimaal 2X+1 blokken nodig, dwz 3 treinen geeft 7 blokken.

Roland
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Gerolf op 20 april 2005, 18:44:46 PM
Sven,
Op mijn site kom je via constructie->onderbouw bij 'spoordragers' terecht. Daar beschrijf ik (kort) mijn klimspiralen. Ik heb het artikel van Leplat in MSM 20 inderdaad ook gebruikt.

Roland heeft natuurlijk gelijk als hij zegt dat een trein meerdere blokken kan bezetten, en dat je klimspiralen zeker groot genoeg moet maken om geen te steile helling te krijgen.
Overigens, Roland, ik beschik niet over een voetbalveld, wel over 20m2 nuttige ruimte. Die banen die beschreven zijn in Model Railroader, d?t zijn soms voetbalvelden. Maar ze zijn w?l geschikt om idee?n uit te halen...

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: karthuizer op 20 april 2005, 21:56:40 PM
Via de website van Gerolf kun je bij links doorklikken naar de website van Hubert Billiet, daar staat een beschrijving van een klimspiraal met C-rails.


..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Johnnytrein op 20 april 2005, 22:23:41 PM
Sven neen ik heb momenteel geen baan en bijgevolg geen spiraal.Ik gaf deze link enkel ter informatie. Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 21 april 2005, 12:14:22 PM
Nu, van luxeprobleem gesproken: een nieuw huis, betekent ook nieuwe onbekende ruimtes. [:)] Kan mijn baan misschien wel verdubbelen. Da is ook al ni mis he. (heb nog kunnen onderhandelen met de vriendin, kan tot 20m? krijgen)

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: erik de noorman op 21 april 2005, 13:57:25 PM
Sven,

Al eens gedacht aan een kopstation (met tuin) in een ruime bocht (de laaste meter wel recht leggen voor gemakkelijk te kunnen koppelen en ontkoppelen) .En schuin over de baan een paradestrek met aan beide einde een verborgen keerlus met eventueel een opstelspoor + aansluiting op het kopstation. Indien de paradestrek enkelsporig maak je van elke keerlus een blok. Waanneer ze dubbelsporig is en altijd in dezelfde richting wordt bereden kan je de paradestrek ook als blok indelen. Veel rangeerwerk en vrij lange treinen mogelijk. Indien een baan met vlak landschap zou ik het houden op een station anders oogt het nogal onrealistisch.
Het is maar een idee.

Erik
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 21 april 2005, 14:22:25 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Sven,

Al eens gedacht aan een kopstation (met tuin) in een ruime bocht (de laaste meter wel recht leggen voor gemakkelijk te kunnen koppelen en ontkoppelen) .En schuin over de baan een paradestrek met aan beide einde een verborgen keerlus met eventueel een opstelspoor + aansluiting op het kopstation. Indien de paradestrek enkelsporig maak je van elke keerlus een blok. Waanneer ze dubbelsporig is en altijd in dezelfde richting wordt bereden kan je de paradestrek ook als blok indelen. Veel rangeerwerk en vrij lange treinen mogelijk. Indien een baan met vlak landschap zou ik het houden op een station anders oogt het nogal onrealistisch.
Het is maar een idee.

Erik



Hey Erik,
Tot aan het kopstation met tuin kan ik nog volgen... maar wat erachter komt begrijp ik niet al te goed. [:I] All? ik begrijp het wel zenne, maar zie het ni echt practisch voor mij.


Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: erik de noorman op 21 april 2005, 16:30:31 PM
Sven,

Dus een baan in U vorm.
Sven ge laat de inrit van uw kopstation in het middenstuk van de U baan starten ge maakt een flauwe bocht naar links en laat het kopstation eindigen op de linkse poot van de baan. Ge kunt het statdiongebouw haaks of evenwijdig op de perronsporen plaatsen.
De tuin legde in het verlengde van de perronsporen die recht aan recht liggen op de linkerpoot. Uw paradestrek trekt ge van de rechterpoot diagonaal naar de linker bovenhoek van de U vorm. Ge verwerkt eveneens in de linkerbovenhoek en op het uiterste van de rechterpoot uw keerlussen.Eventuul iedere keerlus met een extra opstelspoor Vanuit de keerlus op de rechterpoot maakt ge uw aansluiting op de inrit in het middenstuk van uw station. Als uw paradestrtek dubbelsporig is(hondebeen)en altijd in dezelfde richting wordt bereden deelt ge het op in blokken zoals ik al eerder gezegd heb.

Erik
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 21 april 2005, 17:43:38 PM
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Sven,

Dus een baan in U vorm.
Sven ge laat de inrit van uw kopstation in het middenstuk van de U baan starten ge maakt een flauwe bocht naar links en laat het kopstation eindigen op de linkse poot van de baan. Ge kunt het statdiongebouw haaks of evenwijdig op de perronsporen plaatsen.
De tuin legde in het verlengde van de perronsporen die recht aan recht liggen op de linkerpoot. Uw paradestrek trekt ge van de rechterpoot diagonaal naar de linker bovenhoek van de U vorm. Ge verwerkt eveneens in de linkerbovenhoek en op het uiterste van de rechterpoot uw keerlussen.Eventuul iedere keerlus met een extra opstelspoor Vanuit de keerlus op de rechterpoot maakt ge uw aansluiting op de inrit in het middenstuk van uw station. Als uw paradestrtek dubbelsporig is(hondebeen)en altijd in dezelfde richting wordt bereden deelt ge het op in blokken zoals ik al eerder gezegd heb.

Erik



Ha ja, inderdaad, zo had ik het ook nog niet bekeken. Ik weet dus wat ik nog allemaal ga mogen doen. Tekenen, meten, teken, meten... leuk, da hoort er bij!
Bedankt voor de tips mannen. Ze zullen ni enkel voor mij van toepassing zijn, maar waarschijnlijk ook voor vele van onze mede-modelspoorbaanders!

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Gerolf op 21 april 2005, 21:24:09 PM
"Ik weet dus wat ik nog allemaal ga mogen doen. Tekenen, meten, teken, meten... leuk, da hoort er bij!"
Sven, ergens op dit forum was een draad over baanplannen, met de bedoeling via photobucket of yahoo plannen te posten en mekaar te helpen bij de ontwikkeling van een baanplan. Is het misschien een idee om daar verder te praten?

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 21 april 2005, 21:33:31 PM
Dat kunnen we zeker! Laat ons daar is gaan zien... eerst ff zoeken waar die is.

Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: rgp op 22 april 2005, 17:00:18 PM
Dag,

Gerolf, je hebt zeker gelijk wat Model railroader betreft.  20m? is misschien geen voetbalveld, maar toch niet onaardig.

Ikzelf beschik over ongeveer dezelfde ruimte en als je dan met minimumstralen wenst te werken van 75 cm en hellingen beperkt tot 2% dan wordt die ruimte plots .... klein.

Roland
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Gerolf op 22 april 2005, 18:01:53 PM
Ik heb minimumboogstralen van 55cm op verdekte delen, en 100cm op zichtbare. Een plan ontwerpen is inderdaad een stevig puzzelwerk, en de ruimte is altijd te klein (of zijn we zelf misschien te gulzig?)
Ik weet dat als ik ooit opnieuw zou beginnen, het mushroom-idee uit MR zeker zou overwogen worden, samen met het overvloedig gebruiken van visuele scheidingen: je bespaart heel wat ruimte en je kan toch veel verschillende landschappen en thema's in ??n baan verwerken.
Ik zou zeker ook mijn 'loopruimte' een stuk breder maken, en niet meer overbruggen.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: brinkie op 22 april 2005, 20:28:51 PM
CiteerGeplaatst door Max

Daar is een heel simpel bloksysteem voor, jaren geleden zelf ontwikkeld en het bestaat uit een simpele bezetmelder een relais en een optrek en afrem automaat. En bij dat systeem maakt het niet uit of de motor voor of achter in de samenstelling is opgenomen.
Het gedeelte tussen de stoppunten wordt omgeschakeld van het achterliggende stoppunt naar het voorliggende stoppunt. Zo KISS is het.



Max, kun jij het schema van dat bloksysteem hier op de site plaatsen zodat meerdere medespoorders het kunnen gebruiken. Naar mij mailen mag ook,alvast bedankt.
mailto:covandenbrink@wanadoo.nl

Co van den Brink.
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: svvander op 24 mei 2005, 12:22:44 PM
Nog ff wachten en dan kan ik hier een weekelijks verslag van de opbouw van mijn baan formuleren, als jullie willen.

Ik moet nu eerst de rest van het huis (oprit, terras, tuin...) in orde brengen en dan kan ik aan de voor mij voorziene zolderruimte beginnen.
Titel: Beginnen bij het begin...
Bericht door: Gerolf op 24 mei 2005, 20:34:56 PM
... en intussen RUIM de tijd nemen om je plannen te tekenen!