en smijt 160 werknemers buiten... :(
urlhttp://www.eurofound.europa.eu/emcc/erm/static/factsheet_11863.htm?template=searchfactsheets/url
(gelezen op marklin-users.net & stummi.de)
Bert
gaan ze geen treinen meer maken ??
Laat ons hopen dat het niet waar is anders gaan de prijzen van die modellen nogal stijgen, en zullen kapitaalkrachtige personen en/of winkels snel de beschikbare voorraad opkopen, om ze later..... tegen hoger prijzen al of niet via Ebay e.d. te verkopen.
Het alternatief is dat er snel een overnemer gevonden wordt, alhoewel is deze tijden...[:0][:0][:0]
Dit was al geweten sinds half october, ze nemen goedkopere krachten in dienst uit Roemeni? (en misschien in Roemeni?)
Een deel van de productie zou al uit China komen
Maar ze blijven wel treinen maken Tufken???
Anders ga ik mijn vloot 77/78ers nog een beetje moeten gaan uitbreiden.[}:)]
We hopen van niet, maar er is nog geen duidelijk antwoord.
Patrick,
Bedoel je niet "We hopen van wel"[:D][:D][:D]
Als ze echt bankroet zijn wordt de geldkraan dichtgedraaid en produceren ze niets meet. Dat zou een regelrechte ramp zijn.
Dus hoop maar op een overnemer.
Ja het zou idd een ramp zijn, want zeg nu eerlijk, de locs van Mehano zijn best wel goede locs h?, als je ziet welk werk die hier al verzet hebben, het zou verdomd jammer zijn moesten die gasten er nu mee stoppen.[:(]
citaat:
Geplaatst door tufken
Een deel van de productie zou al uit China komen
maar in China hadden ze veel problemen [:(!] zodat het ook een flater werd
de geruchten in Duitsland zijn dat ze volledig stoppen met treinen
wel jammer want ze maakten inderdaad mooie en goeie loks
Ze maakten inderdaad mooie locs en treinstelletjes. En de rijkwaliteiten zijn ook niet slecht.
Het zou heel jammer zijn.
Na de "grote 3" nu ook een lage(re)loonconcurrent, het gaat echt de verkeerde kant uit met onze hobby.
Succes is daar misschien wel het grote probleem geweest?
Als je ziet hoe snel achter elkaar de 77,78 zijn uitgeleverd?
Als je ziet hoe snel de 26 ging?
De 41, ging iets minder snel maar toch?
En dan spreek ik nog maar enkel van Belgische modellen.
Maar het is en blijft jammer. Wat nu met Ertel? Die investeert en enkele weken later zijn de centjes al weg?
Dus LS alles op zijn tijd maar wel op zijn tijd h?.
Groetjes,
David
GVD .... [:0]
Dus Paul heeft het niet uit zijn duim gezogen...
(zie vorige posts ivm met Mehano)
Dju toch
(Euhh... mag dat eigenlijk, twee vloeken in ??n post?)
Rotnieuws dus.
Ja, Tony en wat ik van onze Duitse en Oostenrijkse collega's al gehoord heb is het niet rooskleurig.
Ertel heeft normaal toch geen voorraad, die zal daar niet zoveel last van ondervinden.
Het enige probleem kan zijn geld kwijt omdat nu de bestellingen moeten betaald worden voor de uitlevering bij Mehano.
Het lijkt mij verstandig,gewoon af te wachten.
De bank problemen van de laatste weken hebben nu toch wel duidelijk gemaakt wat geruchten en doem denken alles kan uit richten.
Volgens de duitse importeur (gevraagd in keulen 5 nov)is er wel iets mis maar is het nog niet zo dat alles nu meteen kapot gaat.
Er stonden zelfs prototype van een nieuwe siemens diesel op de stand.
En inderdaad ERTEL zou toch wel gek zijn om geld te steken in en kapot bedrijf,die jongens zijn toch ook niet gek.
Wim
citaat:
Mehano has struggled financially for the last ten years
dat staat er letterlijk dus de problemen zijn zeker niet van gisteren, we zullen moeten afwachten
Jan
Verdorie, en ik heb nog de kans niet gehad een 77/78 te kopen.
In de nabije toekomst kan het ook niet want de 27 van LS komt er eerst.
Wel heel jammer natuurlijk. Ze maakten heel leuke treinen voor democratische prijzen. Mss te democratisch?
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Het lijkt mij verstandig,gewoon af te wachten.
De bank problemen van de laatste weken hebben nu toch wel duidelijk gemaakt wat geruchten en doem denken alles kan uit richten.
Volgens de duitse importeur (gevraagd in keulen 5 nov)is er wel iets mis maar is het nog niet zo dat alles nu meteen kapot gaat.
Er stonden zelfs prototype van een nieuwe siemens diesel op de stand.
En inderdaad ERTEL zou toch wel gek zijn om geld te steken in en kapot bedrijf,die jongens zijn toch ook niet gek.
Wim
Heb je de link in het eerste bericht wel gelezen Wim?
Heeft niks met geruchten te maken.
De mallen zijn geld waard en zullen wel aan een ge?nteresseerde fabrikant worden verkocht.
Inderdaad het lot lijkt me helaas wel beslecht. Als Mehano al zo lang in zwaar water zat is wel de vraag waarom ze zo met geld hebben gesmeten de paar jaar dat ze Belgische modellen hebben geleverd. Dat had wel wat minder (gefaseerder) gekund lijkt me...
Laten we hopen dat b.v. Biervliet of LS Models de mallen overneemt, vooral de 51 is nog lang niet uitgebuit, bepaalde versies ontbreken nog volledig en dat zou eeuwig zonde zijn op lange termijn.
groeten Sicco
Niet om sarcastisch te doen, maar die MEHANO GM CLASS 66 wordt in de toekomst misschien wel een echt hebbedingetje.
(http://www.rocky-rail.com/Mehano%2066/Model%20OPEL/General.jpg)
Wat is er mss met die versie?
citaat:
Wat is er mss met die versie?
Naast Mehano raast General Motors / Opel ook af op een bankroet.
Hopelijk komt het niet zo ver als met Mehano...
http://www.hln.be/hln/nl/1316/Autobedrijven/article/detail/490893/2008/11/17/100-000-jobs-in-gevaar-bij-Opel.dhtml
http://www.nrcnext.nl/nieuws/economie/article2056539.ece/Angst_voor_faillissement_GM_neemt_toe
Dood verlaarde leven langer.
Die mallen zijn stink duur,dus die verkoopt men.
Gelukkig zijn er nog geen andere die belg of class66 maken.
Al die triebwagens en de v216 zullen ze wel niet kwijtraken.
Ik zie ze dus volgend jaar wel bij roco of liliput opduiken.
Nu hamsteren van loks lijkt mij riscant.
wim
citaat:
Geplaatst door Quadran
Niet om sarcastisch te doen, maar die MEHANO GM CLASS 66 wordt in de toekomst misschien wel een echt hebbedingetje.
(http://www.rocky-rail.com/Mehano%2066/Model%20OPEL/General.jpg)
Vooral niet mee rijden want als deze mooie loc stukgaat zie dan maar aan onderdelen te komen.
Hoewel dat in het verleden ook niet vanzelf ging en wij (ik) maar denken dat dat aan Paul lag. Helaas weten we nu beter.
Groet,
Rob
Voor dat we hier over van alles en nog wat gaan speculeren, wil ik toch nog even meegeven dat Mehano deel uitmaakt van de LIVE group.
Het is dit bedrijf dat besloten heeft alle zakelijke, financiele en technologische zaken stop te zetten. De produktie werd onmiddelijk gestopt in Izola, Slovenie.
Een gedeelte van de produktie werd sowieso al in China gedaan.
Voorlopig is er nog NIET geweten mat er gaat gebeuren met de mallen.
Een bedrijf dat die overkoopt moet wel kapitaalkrachtig zijn, en dus niet zoals hierboven gesuggereerd, een of andere winkel in Belgie, die met alle respekt, waarschijnlijk niet over zo'n grote bedragen (in deze tijd) kunnen beschikken.
Mijn suggestie: wachten we rustig af wat gaat gebeuren.
Hierbij een artikel uit de SLoveense financiele krant Limun.hr
---------------------------------------------------------------------
citaat:
Mehano shuts down
5.11.2008 15:43:00 | Powered by PressCut
The toy factory Mehano from Izola has been facing difficulties for several years now, so the current owner decided to shut down production and lay off 140 employees, reports TV Slovenia. On Monday both unions in the factory received the notice on the termination of all work contracts and an invitation to a meeting on Wednesday.
The owner, company Live, purchased Mehano four years ago, and now decided to liquidate the company for business, financial, and technological reasons. The Unions are convinced that the owner is only interested in the sale of the lot and will probably continue production somewhere else. It is worth noting that a part of their production program has already been moved to China.
(www.dnevnik.si )
---------------------------------------------------------------------
Simpel weg een drama zoals het de laatste tijd er aan te gaat in de modeltrein wereld.
Al een geluk dat er de laatste tijd nog wat winkels verhuizen om een groter locatie te gaan betrekken.
Dat vormt nog een beetje tegengewicht tegen de aanhoudende stroom van slecht nieuws van de fabrikanten.
De winkeliers hebben er nog vertrouwen in en dat is toch nog veel waard.
Groeten
Ludwig
Stoppen ze er nu echt mee,met de productie van modeltreinen?
Eind van het jaar stopt Mehano met de produktie van ALLES, dus niet enkel modeltreinen.
Daarom: rustig afwachten want de beslissing ligt toch niet bij ons.
Lima,Jouef (zeker 3 maal!) Liliput,Rivarrossi en Arnold gingen ook al eens over de kop ,maar zijn nu weer 'alive and kicking'.
Waarom zou het Mehano anders vergaan? we moeten alleen maar wat geduld hebben ,dat is alles.
Gerrit
Daar heb je een punt, maar er moet natuurlijk nog altijd een overnemer gevonden worden.
Ooit stopt het wel eens (val saint-lambert), en gezien de financiele malaise, die nog verre van gedaan is zou het wel eens kunnen dat men lang mag zoeken achter een overnemer.
Ik denk dat we zoals Peter al zei best gewoon afwachten, we kunnen er niets aan veranderen.
citaat:
Geplaatst door Peter
Een bedrijf dat die overkoopt moet wel kapitaalkrachtig zijn, en dus niet zoals hierboven gesuggereerd, een of andere winkel in Belgie,
Er is niets 'gesuggereerd' en ook zeker niet over 'een of andere winkel'. Even afgezien van dat er in de eerste plaats niets gesuggereerd is, is Van Biervliet niet een of andere winkel, maar heeft het wel degelijk een eigen merk modeltreinen (B Models), bovendien is het slechts genoemd als ??n van de opties, waarbij ook LSM genoemd is. Niemand zal ook ?lle mallen willen (en kunnen) overnemen.
Blijkbaar hebben we een verschillende interpretatie van het woord suggereren. Maar goed ieder zijn idee.[8D]
Of het nu Van Biervliet, LSM, Olaerts of wie weet ik wordt, het belangrijkste is een overnemer.
Er zijn namelijk nog andere "spelers" op de markt.
Op het Stummi (en andere) forum wordt gemeld dat de Firma "Kader" de Firma Sanda Kan overneemt. Die maken produkten voor een hele resem modelspoorfirma's, o.a.M?rklin
Om bij Mehano te blijven: die maakten ook nog modellen voor andere modelspoormerken zoals bv. Lenz spoor 0 modellen, voor NOCH enz.
Benieuwd in wat dat gaat resulteren.
ik denk dat geen enkele winkelier( als die ze nog allemaal op een rij heeft) het in zijn hoofd gaat halen om een merk of zelfs maar een deel ervan op te kopen.Daar komt een aardig geldbedrag bij kijken en dat kan/wil een "kleine zelfstandige" daar niet voor opbrengen.
Als ik het zo lees in dat bericht van dat Engels forum zullen er in het verre oosten maar 3 grote fabrikanten overblijven die een hele boel merken maken.Die merknamen zullen wel blijven (naambekendheid is niet onbelangrijk) maar in het assortiment toebehoren zal wel zwaar gesnoeid worden.Het is bv te gek om voor elk ander merk verschillende sporen,transfos ed te maken.Je zal misschien nog een goedkope en een duurdere(fijner afgewerkt) overhouden.
Gerrit
In de Sloveense pers:
Mehano bo odpustil vse zaposlene
Izola - Izolska tovarna igra? Mehano se ?e nekaj let soo?a s te?avami, sedaj pa se je lastnik odlo?il, da preneha s proizvodnjo in odpusti ve? kot 140 delavcev.
(http://img.siol.net/08/309/633613905464398318_1.jpg)
Oba sindikata sta v ponedeljek dobila obvestilo o odpovedi vseh pogodb o zaposlitvi in vabilo na posvet, ki bo v sredo na sede?u dru?be v Izoli.
Vse od menjave lastnika se v izolski tovarni igra? izmenjujejo slabe novice. Pred dvema letoma je brez dela ostalo okoli 75 delavcev, konec leta so se delavci odlo?ili za stavko in zahtevali popla?ilo zaostalih pla? ter dvig bruto dohodka. Z vodstvom so delavci pozneje dosegli dogovor.
V za?etku leto?njega leta je brez dela ostalo 20 delavcev, avgusta letos pa ?e 17.
Sindikat bo zahteval popla?ila za delavce
Obalna sindikalna organizacija KS 90 bo prek pravnih slu?b poskrbela, da bodo delavci Mehana dobili pla?ano vse, kar jim pripada, je danes dejal generalni sekretar sindikata Peter Majcen.
Za sredo je sklican uradni sestanek lastnikov in predstavnikov obeh sindikatov. V vodstvu podjetja danes za pojasnila niso bili dosegljivi.
STA
Zouden er hier op het forum zijn die het Sloveens, of misschien iets Slavisch machtig zijn? Dat zou een beetje kunnen helpen in het interpreteren van de nuances.
groeten,
(http://www.mandrac.si/images/stories/Fotke/780/mehano2~.jpg)
(http://www.dnevnik.si/uploads/image_cache/5ed4ab8259959c84e66c52a6ed338dc7.jpeg)(http://www.dnevnik.si/uploads/image_cache/ff247d2adf83262e5f59411924adc6f5.jpeg)
Wat ik er van kan uit maken is . Dat is dat er 140 ontslagen vallen in de vestiging in Izola. Er zullen ongeveer een 75 ontslagen afvloeien door natuurlijke afvoeilingen (pr? pensioengerechtigde leeftijd) .
Maar de syndikale organisatie KS90 gaat nog rond de tafel zitten met de directie althans de generale secretaris van de syndykal; Peter Majcen.
Zelf ken ik geen sloveens maar ik denk dat ik er niet ver van zou kunnen zijn.
Dit staat er:
Mehano gaat alle werknemers ontslagen
Izola - speelgoedfabriek Mehano was al jaren in de moeilijkheden, maar nu heeft de eigenaar bepaald op met de productie te stoppen en alle 140 te ontslagen.
Over deze beslissing werden beide vakbonden maandag ingelicht, en woensdag gaan ze in Izola betogen/vergaderen.
-afbeelding-
Al sinds Mehano van eigenaar is veranderd ging het financieel niet goed. Twee jaar geleden werden al 75 werknemers ontslagen, ze eisten uitbetaling van achterlopende loon en slaagden in om een akkoord te bereiken met de werkgevers.
Vorige jaar nog 20 en vorige Augustus nog eens 17.
De vakbond eiste een ontslagspremie voor de ontslagen werknemers.
Via een rechtzaak eist de vakbond KS 90 dat aan de werknemers alles uitbetaalt moet worden wat van hun is (de laatste 140), verklaarde vandaag de hoofdsecretaris van de vakbond, Peter Majcen.
Voor woensdag werd een vergadering gepland met de eigenaar en beide vakbonden.
STA
Hello.
I believe you don't know, what you are writing. There was definetly no sample of a new Siemens loco at the Mehano booth at Cologne. There were 2 samples of the Vossloh 333.3 viewable on the booth.
http://www.mehano.si/?PID=21&CID=40&ID=759
greetings
Ralf Wittkamp
citaat:
Geplaatst door ysbeer
Het lijkt mij verstandig,gewoon af te wachten.
De bank problemen van de laatste weken hebben nu toch wel duidelijk gemaakt wat geruchten en doem denken alles kan uit richten.
Volgens de duitse importeur (gevraagd in keulen 5 nov)is er wel iets mis maar is het nog niet zo dat alles nu meteen kapot gaat.
Er stonden zelfs prototype van een nieuwe siemens diesel op de stand.
En inderdaad ERTEL zou toch wel gek zijn om geld te steken in en kapot bedrijf,die jongens zijn toch ook niet gek.
Wim
07/01/09
Mehano leeft
Het was eventjes onduidelijk hoe de situatie voor Mehano in de toekomst nu zou verlopen. Zoals we konden vermoeden trekt Mehano met zijn inboedel naar China en is het daar reeds gestart met haar productie. Het eerste model is intussen aangekomen. Het is een loc G1206 van Vossloh/Mak in de kleuren van een Duitse priv?maatschappij. Een loc die opvallend veel gelijkenis vertoond met onze Belgische reeks 77/78. Opvallend is dat de handgrepen niet meer in kunststof zijn, maar in metaal. Dit komt ten goede van de stevigheid van de modellen. Hopelijk is de kunststof eveneens van een stevigere kwaliteit. Op de site van Mehano vinden we hierover echter nog niets terug. Opvallend is wel dat Rocky Rail op deze site nog steeds als Belgische invoerder vermeld staat.
Vanwaar je deze informatie hebt weet ik niet, maar als dit waar is, dan ziet het er opnieuw h??l erg goed uit voor ons.[:p]
Laat ons hopen.
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Vanwaar je deze informatie hebt weet ik niet, maar als dit waar is, dan ziet het er opnieuw h??l erg goed uit voor ons.[:p]
Laat ons hopen.
Tekst is gemakkelijk te herkennen (voor mij toch).
Bron (//%22http://www.de-pijl.info/nieuwsmodelbouw.htm%22) zou altijd moeten vermeldt worden [;)]
Er is een kern van waarheid in.
Niet te men, komen ALLE reeds uitgegeven G1206 modellen reeds uit China.
Ik hoop dat dit een doorstart betekent [:)]
zou goed zijn voor de nog enkele ontbrekende 51's
Inderdaad, bron is De Pijl. Was dit vergeten te vermelden.
Dat zou inderdaad goed nieuws zijn dat ze verder doen. Laat ons hopen dat dit geen negatieve invloed op de prijzen zal hebben.
citaat:
Geplaatst door Peter
Dat zou inderdaad goed nieuws zijn dat ze verder doen. Laat ons hopen dat dit geen negatieve invloed op de prijzen zal hebben.
De laatste tijd (met de 26) lagen de prijzen toch ook al vrij hoog, vergelijkbaar met de concurentie. De 77/78igs en de 51igs waren in vergelijking met de 26 koopjes.
Misschien dan toch nog een 51er in Tp III-uitvoering (type 200) ?
Laat ons hopen...
Anyway : In Nurnberg hebben we een afspraak staan met Mehano.
Dus weg zijn ze niet [:D]
citaat:
Geplaatst door Peter
Dat zou inderdaad goed nieuws zijn dat ze verder doen. Laat ons hopen dat dit geen negatieve invloed op de prijzen zal hebben.
Hoop doet leven...
Vanaf een dezer dagen kunt u u verwachten aan een grote verrassing als u, net zoals ik veel liever diesellocomotieven verzamel!!!!
Conducteur, hoe bedoel je, komt mehano met wat nieuws? Heb je dat nieuws uit betrouwbare bron??
Ik ga niets meer vertellen, anders krijg ik morgen weer op mijn donder[}:)] Info komt van 'achter de schermen'
Wacht geduldig af en ga eens kijken bij je plaatselijke handelaar.
Ik mag het wel zeggen, lol
Doe het dan.[^]
oke. Ik weet wat men bedoelt.
En ik zal het licht laten schijnen.
Men zal oude Mehano locomotieven gebruiken en omspuiten tot iets nieuws.
Maar wat de prijs er voor zijn?
Het idee is uitstekend!!. Maar de prijs voor het model vind ik persoonlijk erg hoog.(alleen een kleur en nummer)
Details zullen de komende dagen in de verschillende website's te lezen zijn.
Ik heb de details nog niet.
Een tipje:
DC: 5701 - 5705 (volgens locnummer) ... 259,00 ? (aanb. prijs)
AC: 5711 - 5715 (volgens locnummer) ... 289,00 ? (aanb. prijs)
(http://farm3.static.flickr.com/2489/3875028165_40ecd85285.jpg) (http://farm5.static.flickr.com/4066/4444288730_273b396340.jpg)
de rest bij uw winkelier vragen
Dankje.
Ik had alleen gehoord van een Belgische loc in beperkte oplage en hij zou rond de 100Euro meer kosten als het huidige model. Welk type wist mijn collega niet meer. Hij had de email snel gelezen en zoiets van dat komt morgen wel.
Dat is pittig.
Ach, wie weet wat 2011 gaat brengen [}:)]
Leuk nieuws, voor wanneer zou het realiseerbaar zijn?
Groeten, Peter
De eerste is normaal leverbaar deze week, 50 stuks per nummer worden er gemaakt
(http://www.modeltrein-paradise.com/images/5705.jpg)
[:0] dat is leuk nieuws! [:D]
Ik heb ondertussen mijn twee exemplaren reeds besteld.[}:)]
Dit opent natuurlijk wel meer alternatieven h? , kunnen we mss ook eens vragen naar de nieuwste livreien van de Class 66????[:I]
Ben eens benieuwd wie zich gaat wagen aan het bouwen van class66 loco's van Captrain of leasingbedrijf Ascendos ... Zal nog niet voor morgen zijn maar toch een leuke uitdaging, zelfbouwers hier die zich geroepen voelen? [:p]
Volgens mij wordt er geen nieuwe productie meer gemaakt door mehano. Dus zolang er kappen zijn kan alles, maar op = op...
Klopt Sicco , van de Class 66 zijn er , volgens mij , h??l veel locs verkocht in model , terwijl de Vossloh ( of hoe heet deze loc) veel minder succes heeft gehad , dus van deze loc zullen er nog stapels liggen te wachten , persoonlijk vind ik dit een uitstekend idee , maar hopelijk , en nu droom ik even verder h?, zijn er nog voldoende 66ers om hetzelfde mee te doen.[:I]
'k heb ze vandaag in Woluw? al zien staan bij Vanbiervliet
de 5704 en 5705 zagen er wel mooi uit, spijtig dat ze niet gedrukt waren maar met klevertjes gemaakt zijn.
mooi initiatief voor de stock van mehano op te ruimen en zo belgisch modelleke te bekomen ++
Zijn die loc-nummers erop gezet met klevertjes??[:0]
Aiai , dan moet ik ze toch eerst eens zien vooraleer ik ze ga kopen hoor.
citaat:
Geplaatst door ERVIN
Zijn die loc-nummers erop gezet met klevertjes??[:0]
Aiai , dan moet ik ze toch eerst eens zien vooraleer ik ze ga kopen hoor.
ja, met van die waterklevers zoals bij de boten en vliegtuigkits
duidelijk te zien op de zijkant
daarom ook niet gekocht[|)]
Ben benieuwd naar de eerste foto's.
Prijs normaal 159.00 nu met klevertjes 259.00.
Dure klevertjes. (En ja ik heb er ook 1 besteld. Al krijg ik van deze berichten over klevertjes grijze haren.)
Hoi Mark , ik heb voorlopig mijn bestelling geannuleert , eerst zien en dan pas kopen is bij deze , toch wel dure loc , mijn motto.
Normaal ben ik redelijk gerust in dit soort zaken , maar dit is teveel geld voor wat " klevertjes" , ik vertrouw het bijgevolg niet helemaal.[:(]
Ik denk dat hij morgen al voor mij op de post gaat. (En de winkel heeft er maar 1 besteld.) Helaas kom ik pas over enkele weken in de winkel weer.
dat zou balen zijn moest er gewerkt zijn met stickers.. [}:)]
Ik neem aan watergedragen transfers.
Mocht dat goed gedaan zijn, dan is daar amper iets van te zien.
Lok geheel opnieuw in de blanke lak bijvoorbeeld.
Een Mehano Class 66 captrain heb ik al gezien [:D]
citaat:
Geplaatst door Chris
Ik neem aan watergedragen transfers.
Mocht dat goed gedaan zijn, dan is daar amper iets van te zien.
Lok geheel opnieuw in de blanke lak bijvoorbeeld.
Een Mehano Class 66 captrain heb ik al gezien [:D]
Eventueel een linkje? [:D]
Ik hoop op het beste. Laten we uitgaan dat het er super uitziet.
En hoe ziet het er nu uit?
citaat:
Geplaatst door Brunel
En hoe ziet het er nu uit?
Laatste berichten zijn dat het model niet voorzien is van klevers. Maar een combinatie van bedrukking, en decals en spuitwerk.
Als het meezit komt mijn exemplaar eind juni.
De eerste lichting was al uit verkocht.
Heeft er eigenlijk al iemand de Reeks 57 in model gekocht?? ( en dan graag even een foto A.U.B.)
@Mark7758 , vergeet zeker geen foto te laten zien h? als je je model hebt , ben erg nieuwsschierig hoe hij er nu werkelijk uitziet.( vooral hoe de nummers zijn aangebracht intresseren mij)
Er is een artikeltje gewijd aan deze nieuwe telg in de laatste MSM (nr94)
Inderdaad , de eerste twee nummers 5704/5705 zijn reeds op veel plaatsen uitverkocht , maar geen nooit , de 5701/5702/5703 gaan nog volgen ( 2 groene en 1 blauwe ) de leveringen hiervan zouden juli-augustus zijn hebben ze me wijs gemaakt.
Dit is tevens te lezen op de pdf op de site www.Classix-trains.com
Wat de herschildering en bedruking betrefd is alles meer dan OK
Enkel de kleine tekstjes zijn er met decals opgebracht ( dat ziet men als men heel kort bij gaat kijken , de tekst onder de voor en achterruiten en tekst boven de zijruitjes)
Maar het B-logo en de nummer zijn er opgedrukt.
Daar waar ik hem gehaald heb waren ze in ongeveer twee uur allemaal gereserveerd of verkocht ( had het om 11 uur op hun site gezien en om 13 uur was ik daar ) , ik had er de laatste mee , de blauwe 5705
Ik zal later ( morgen ) eens een paar foto's van mijn 5705 plaatsen.
Ben hem nu aan het uitrusten met een decoder.
Verdere bespreking van een andere uitvoering ivm het model van mehano zie deze link
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=140:mehano-r4c2002-rail4chem-symetrische-cabine&catid=52:mehano&Itemid=116
Foto's geplaatst onder draadje Belgische modellen /reeks 57 (Classix-trains)
Als ik correct heb gehoord heeft B-Models de mallen gedeeltelijk overgekocht heeft.
Waarschijnlijk daarmee dat ze 57 gaan produceren
Groeten Tim
Heb je een bron ?
Vanbiervliet had het me in de winkel gezegd
ik zeg wel niet dat de 57 een mal is van mehano, maar hij heeft wel gezegd dat ze er hadden overgenomen van mehano .
Groeten Tim
Laat ons dan hopen dat het de mallen zijn van de Class 66 , maar persoonlijk denk ik eerder aan de Reeks 51.[:I]
Denk idem dat het ivb met de 51 ging
Groeten Tim
Dank :)
Wat ik van hun begreep worden de mallen van de 51 niet hergebruikt!
De G2000 is volgens mij ook geheel nieuw.
Hmm dan is er mss toch nog hoop op een nieuwe Class 66??
Die komt er heus wel, het zou gek zijn als niemand d? loc van Europa niet opnieuw gaat uitbrengen.... [:)]
Had al lang verwacht dat er iemand met de populaire reeks 77/78 op de markt zou komen.Maar dan wel met verbeterde verlichting en verende koppelingkop.
Lijkt me een ideale lok om er een Belgische begindoos mee te maken.
Probleem is natuurlijk dat de markt is verzadigd met de Mehano modellen, die niet slecht zijn, en er maar ??n kleurvariant van te maken is....
Lijkt me inderdaad een goede tip om de modellen van mehano nog eens opnieuw uit te brengen. Waar de matrijzen zijn weet ik niet. Zeker niet bij Rocky Rail. Als ze nog bestaan, zijn ze zeker opnieuw te gebruiken. Alleen moet je alle onderdelen bijeen vinden en kunnen monteren. Ook de onderdelen die niet uit de matrijzen komen. Als er ??ntje ontbreekt ben je er aan voor de moeite. Ten minste als het snel moet gaan. Wat Mehano met zijn matrijzen heeft gedaan is blijkbaar nog een raadsel.
Ik weet wel dat de tekenaars die voor Mehano werkten goede banden onderhielden met het modelbouwgebeuren in Itali? en al enkele jaren een eigen bedrijf zijn gestart. Zij zijn nog steeds bezig met het maken van tekeningen voor verschillende fabrikanten van modeltreinen en hun zaak draait goed. Ze hebben geen gebrek aan opdrachten en leveren kwaliteit. Ik heb vorig jaar nog met hen gesproken, maar ze weten ook niet waar de matrijzen bij de vereffening naartoe zijn gegaan.
Aangezien Van Biervliet via B-Models goede contacten onderhoudt met Rocky Rail voor de verdeling van hun B-Models producten lijkt het logisch dat het basisdossier voor de aanmaak van een nieuw model 77 en 51 ook gemakkelijk te vinden is. Maar dat wil nog niet zeggen dat B-Models of RR ook over de tekeningen beschikt die nodig zijn voor de bouw van de matrijzen. Ik denk het niet. Dus als we spreken over een nieuwe 77 en de 51 zitten ze bij RR al bij een goed adres. Maar dan heb je nog geen model. Wel een dik startdossier.