Modelspoormagazine forum

Aktiviteiten => Forumbaan => Topic gestart door: argilla op 26 oktober 2008, 10:03:37 AM

Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 26 oktober 2008, 10:03:37 AM
Prachtig toch die forumbaan. Als begin kan dit tellen, tuurlijk alles kan beter.( bv: het onderling linken ging niet altijd even vlot, misschien moet men het idee van Leon is van naderbij bekijken) Maar de start is gegeven. Om het met een clich? te zeggen; de deur is geopend !
En bovendien een goede samenwerking over alle grenzen heen. Wat wil je nog meer ?
"Den Tony en de den Luc" hebben dat goed gedaan !;):D

Volgende keer nog meer modules. Ondertussen kunnen de huidige deelnemers hun module verder afwerken en/of waarom niet een nieuwe maken.

Wij wachten nu op uw reactie of commentaar
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: dirkkerckhofs op 26 oktober 2008, 20:01:38 PM
Ja, ze zagen er goed uit en er zijn er zelfs die heel creatief waren binnen de format: die kloof bvb.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Rochevalien op 26 oktober 2008, 21:31:48 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

Prachtig toch die forumbaan. Als begin kan dit tellen, tuurlijk alles kan beter.( bv: het onderling linken ging niet altijd even vlot, misschien moet men het idee van Leon is van naderbij bekijken) Maar de start is gegeven. Om het met een clich? te zeggen; de deur is geopend !
En bovendien een goede samenwerking over alle grenzen heen. Wat wil je nog meer ?
"Den Tony en de den Luc" hebben dat goed gedaan ![;)][:D]

Volgende keer nog meer modules. Ondertussen kunnen de huidige deelnemers hun module verder afwerken en/of waarom niet een nieuwe maken.

Wij wachten nu op uw reactie of commentaar



>>>> hmmm ,als je naar een tentoonstelling komt met iets ZOU DAT TOCH AL  AF MOETEN ZIJN denk ik.Dat is hetzelfde als op sollicitatie gesprek gaan met je vuile kleren waar je in de tuin mee gewerkt hebt.
Slechte punten halen,noem ik dat. Volgende keer beter.....

Gerrit

Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: MARKLINRIJDER op 26 oktober 2008, 21:37:09 PM
Ik zal het draadje eens grondig lezen en wie weet sta ik er volgende keer ook mme tussen?

Groetjes,

David
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Gerolf op 27 oktober 2008, 00:56:02 AM
NiEt helemaal mee eens, Gerrit. Voor een wedstrijd geldt dit wel (ik denk dan aan een saroul-baantje bij de minibaantjeswedstrijd)
Bij de forumbaan was het de bedoeling een start te laten zien, dus halfafgewerkt was voor mij geen probleem.
Bij de saroulmapouls was er ook een baandeeltje nog duidelijk in opbouw.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: janjozef op 27 oktober 2008, 09:10:29 AM
wanneer is een baan af en wanneer niet, de forumbaan zag er zeer goed uit.

Jan
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: marctje op 27 oktober 2008, 09:35:33 AM
soms is het ook intressant voor bezoekers om eens te zien hoe een baan of module nu eigenlijk wordt gebouwd. voor vele is dit misschien juist de goede stap in de hobby om te zeggen: "ha zo doe je dit of dat" dus geen probleem hiermee
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Rochevalien op 27 oktober 2008, 10:47:40 AM
Er is een duidelijk verschil tussen iets met opzet onafgewerkt laten om de verschillende bouwstadia te laten zien (zoals op de 2 modulles van Andre Saenen) en een module die in zeven haasten is gemaakt.Ik denk dat er tijd genoeg was om iets op een deftige manier af te werken.Modelbouw is g??n race maar iets waar je tijd voor moet nemen,anders laat je het beter zo.

Gerrit
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: martintje op 27 oktober 2008, 11:50:27 AM
in tegenstelling tot een ander draadje ben ik het hier wel met Gerrit eens [:)]
een baan, of die gemaakt is door beginners of gevorderden of wat voor opzet dan ook hoort zover af te zijn, dat in ieder geval de onderbouw niet meer te zien is.
Af is het nooit, details zijn altijd bij te plattsen of te verbeteren naarmate de vaardigheden toenemen.
Zodra je met een werkende baan deelneemt aan een evenement ben je een onderdeel van het product "modelspoorevenement" waar mensen betalen voor dat product.
Iets laten zien hoe je het bouwt kan je op aparte tafels laten zien, een modelbaan moet af zijn.
Ik denk als een willekeurig forumbezoeker naar het rijskmuseum gaat, en merkt dat de nachtwacht half is afgeschilderd en sommige delen nog wit zijn, er maar weinig zullen zeggen "goh wat leuk, je kan zien hoe er geschilderd wordt" [:)]

Wel leuk om te zien wat er al is neergezet in zoi'n korte tijd, en dan bedoel ik niet de modules op zich, maar het concept in zijn geheel.
Denk wel dat het heel veel mensen over de drempel helpt om zelf ook eens een module uit te proberen.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 27 oktober 2008, 18:56:58 PM
Niet aan je hart laten komen, Patrick.

Je module gaf toch een mooie indruk van wat het zou worden.

In het sportmilieu zegt men : meedoen is belangrijker als winnen.
Laat ons hier zeggen meedoen met IETS is beter dan NIET meedoen.

Wat je toonde was trouwens heel leuk. Die bewegende koe en die mol, heel fijn !

Als de forumbaan uitbreidt, moet er misschien eens onderscheid gemaakt worden tussen tweerail en drierail ?

Er was Patrick's module met een enkelspoor in drierail tussen de tweerailmodules. Bij een enkelspoor is dit geen probleem.
Wil met echter in drierail een wissel tussenbouwen, dan geeft dat problemen in de tweerailmodules.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: dgrr57 op 27 oktober 2008, 20:00:24 PM
citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Niet aan je hart laten komen, Patrick.

Je module gaf toch een mooie indruk van wat het zou worden.

In het sportmilieu zegt men : meedoen is belangrijker als winnen.
Laat ons hier zeggen meedoen met IETS is beter dan NIET meedoen.

Wat je toonde was trouwens heel leuk. Die bewegende koe en die mol, heel fijn !

Als de forumbaan uitbreidt, moet er misschien eens onderscheid gemaakt worden tussen tweerail en drierail ?

Er was Patrick's module met een enkelspoor in drierail tussen de tweerailmodules. Bij een enkelspoor is dit geen probleem.
Wil met echter in drierail een wissel tussenbouwen, dan geeft dat problemen in de tweerailmodules.




Bedankt, Mr-tsjoektsjoek. Ik heb mijn reactie verwijdert. Ik was een beetje hard geweest [:(]

Kwestie 2/3 rail, zelf met een wissel is zou het mogelijk zijn. Vraagt alleen een beetje werk [;)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: hobbyist op 27 oktober 2008, 20:18:58 PM
Ik heb er ook van z'n baan genoten, maar vooral de kinderen. we hebben onderling toch al heel wat tips gegeven voor eventuele aanpassing en van den Tony heb ik er ook gehad. Op deze manier is het toch plezant om forumleden te kennen. Nu hebben we 2 jaar de tijd om het project te verbeteren of eventueel nieuwe bij te bouwen. Ik heb toch al van een bezoeker de vraag gehad waar je de norm vond om mee te doen aan de forumbaan. Helaas had deze man geen internet maar las wel het modelspoormagazine. Misschien een tip om het eens te publiceren. Hij wou alleen meedoen als het geen club was en en dat is het hier ook niet. dus weer een potencieele bouwer voor 2010.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: janjozef op 28 oktober 2008, 08:54:32 AM
Mischien geen slecht idee om het open te trekken naar alle modelspoorbouwers,

Jan
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 28 oktober 2008, 09:56:35 AM
De kritiek is dus positief, wat betreft het iniatief van de forumbaan en daar zijn we heel blij mee. Het was voor ons bang afwachten. Ter plaatse hebben wel positieve dingen gehoord over de baan. Zelfs onze ,eerder kritische, noorderburen vonden het een prachtig iniatief en dat zegt toch veel niet ?
Aan de anderen ( negatieve kritiek) nog even dit; van bij de aanvang ( de beslissing om mee te doen) was er gesteld dat de baan "niet af hoefde " klaar te zijn, maw de norm was duidelijk meedoen een aan- zet geven.
Aan diegene met negatieve commentaar wil ik nog dit zeggen; doe mee en laat zien dat jij het beter kan doen.
De fun en lol kan alleen maar groter worden ![;)]
Vergeet niet appelen met appelen vergelijken en niet met citroenen. Een solicitatie kan men niet vergelijken met een tentoonstelling. Het een is werk het andere fun.[:D]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Rochevalien op 28 oktober 2008, 17:35:45 PM
citaat:
Geplaatst door argilla

De kritiek is dus positief, wat betreft het iniatief van de forumbaan en daar zijn we heel blij mee. Het was voor ons bang afwachten. Ter plaatse hebben wel positieve dingen gehoord over de baan. Zelfs onze ,eerder kritische, noorderburen vonden het een prachtig iniatief en dat zegt toch veel niet ?
Aan de anderen ( negatieve kritiek) nog even dit; van bij de aanvang ( de beslissing om mee te doen) was er gesteld dat de baan "niet af hoefde " klaar te zijn, maw de norm was duidelijk meedoen een aan- zet geven.
Aan diegene met negatieve commentaar wil ik nog dit zeggen; doe mee en laat zien dat jij het beter kan doen.
De fun en lol kan alleen maar groter worden ![;)]
Vergeet niet appelen met appelen vergelijken en niet met citroenen. Een solicitatie kan men niet vergelijken met een tentoonstelling. Het een is werk het andere fun.[:D]






Ik heb toch meegedaan (aan de tentoonstelling) en iets laten
zien.



Dat is maar hoe je het bekijkt, de gemene deler tussen een sollicitatie en een deelname aan een tentoonstelling is: JE PRESENTEERD IETS (jezelf of je modelbouwkunnen)

En neen ik zie die forumbaan niet zitten (heb ik van in het begin geschreven) omdat ik de bakken v??l te lomp en te zwaar vind.
bovendien zijn de exploitatiemogelijkheden zo goed als nihil.
Geef mij maar een 'klassieke' modulebaan.
Dit neemt niet weg dat ik de forumbaan een lovenswaardig initiatief blijf vinden.

Gerrit
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: hobbyist op 28 oktober 2008, 18:30:39 PM
Dat die bakken veel wegen geef ik toe. Ben aan t' uitzoeken hoe ik die bakken lichter en toch stevig kan maken . Mijn idee ga ik een beetje uit de campeerwereld halen. sandwichpanelen maken. enkel daar verstevigen waar ze iets wordt bevestigd, de rest opvullen met isolatie ( wordt tussen de panelen verlijmd). Rochevalien, Die explatatiemogelijkheden kun je zelf creeeren als je meerdere modules kunt samen maken tot ??n concept. Je moet wel rekening houden dat dit ons eerste forumbaan is.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 28 oktober 2008, 21:02:37 PM
Roche jongen, dat was niet aan u gericht hoor! gewoon algemeen meer niet. Ik gebruikte alleen jouw vergelijking voor verdere verduidelijking van mijnen teweege.

Dat er nog wat moet veranderen dat is duidelijk.( En Uw werk Roche is prachtig en uitgekiend.[;)])

Het gaat hier om een start , een aanvang ( werd ook gemeld van in het begin) . Zoiets moet je in gedachten houden, als je ergens wilt commentaar op geven. En dat is ook zo voor elke andere vorm van kunst of werk ( in het algemeen, gemaakt alleen of/en in groep) in elk vakgebied !.
De presentatie is telkens anders en verschillend.
Verder alles prima [:)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: rgp op 28 oktober 2008, 21:02:49 PM
Dag,

Uit ervaring van zowel deelname aan expo's als aan de eigen expo heb ik onthouden dat mensen zeggen: dat kunnen we nooit en daarbij denken dat modelbouwers superhoogbegaafde mensen zijn.  Laat dus maar eens modules in opbouw zien; ze verlagen de drempel om vragen te stellen en aldus ontstaat de kans dat je kunt uitleggen hoe iets wordt opgebouwd.

Roche, als ik je stelling volg, dan ben je ontslagen[:D]  Er staan namelijk teveel dt-fouten in je interventies (het is grappje - niet de dt-fouten- wel de rest)

Waar bij de forumbaan wel DRINGEND aandacht moet worden aanbesteed is de electriciteit.  In principe is er een controleorganisme die komt checken voor een beurs opengaat, en alhoewel ze slechts bevoegd is voor het 220 V gedeelte te controleren (AREI) permiteert ze zich om ook het 12V gedeelte te controleren en te verbieden om de installatie onder spanning te zetten (voor gehad op een beurs in Kortrijk in 1991)

Roland
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: doomslu op 28 oktober 2008, 22:34:18 PM
citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

...

Waar bij de forumbaan wel DRINGEND aandacht moet worden aanbesteed is de electriciteit.  In principe is er een controleorganisme die komt checken voor een beurs opengaat, en alhoewel ze slechts bevoegd is voor het 220 V gedeelte te controleren (AREI) permiteert ze zich om ook het 12V gedeelte te controleren en te verbieden om de installatie onder spanning te zetten (voor gehad op een beurs in Kortrijk in 1991)

Roland

Als je tips hebt, Roland, mag je die altijd doorsturen. Bedankt op voorhand.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: doomslu op 29 oktober 2008, 09:34:49 AM
Met dank aan Andr?, hier een foto van de baan :

(http://i163.photobucket.com/albums/t311/andre0939/Rseauforum7.jpg)

Van links naar rechts :
1. Hobbyist (Leon, forum MSM)
2. DGRR57 (Patrick, forum MSM/TMM)
3. Andr? S (forum MSM/TMM))
4. ikke
5. Argilla (Marc, forum MSM)
6. Zoange (Marc, forum TMM)
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Mr-tsjoektsjoek op 29 oktober 2008, 15:55:42 PM
citaat:
Geplaatst door hobbyist

Ik heb er ook van z'n baan genoten, maar vooral de kinderen. we hebben onderling toch al heel wat tips gegeven voor eventuele aanpassing en van den Tony heb ik er ook gehad. Op deze manier is het toch plezant om forumleden te kennen. Nu hebben we 2 jaar de tijd om het project te verbeteren of eventueel nieuwe bij te bouwen. Ik heb toch al van een bezoeker de vraag gehad waar je de norm vond om mee te doen aan de forumbaan. Helaas had deze man geen internet maar las wel het modelspoormagazine. Misschien een tip om het eens te publiceren. Hij wou alleen meedoen als het geen club was en en dat is het hier ook niet. dus weer een potencieele bouwer voor 2010.


Kan er dan nog sprake zijn van een forumbaan ?

Ik wil natuurlijk niemand uitsluiten, ik heb zelf niet meegedaan, maar misschien komt dat er nog wel eens van...

Je kan ook niemand verplichten tot de aanschaf van een PC met internet.  Maar is dit niet de link tussen de leden van de forumbaan ?

Trouwens nog een vraag die zich opdringt : wat met de communicatie met deze leden ?
Als ze niet op het forum komen, hoe contacteer je ze dan ? Via MSM, met telkens een maand tussen ? Voor de organisators, Tony en Luc wordt dit dan wel een zware opgave !
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: nick_9450 op 29 oktober 2008, 15:59:23 PM
hallo

Aan alle die meegeholpen hebben aan de forum baan
proficiat heel mooi werk geleverd

@doomslu  Mooie weergave van lijn 82. ik herkende het direct.

nick
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: doomslu op 29 oktober 2008, 16:18:36 PM
citaat:
Geplaatst door nick_9450

hallo

Aan alle die meegeholpen hebben aan de forum baan
proficiat heel mooi werk geleverd

@doomslu  Mooie weergave van lijn 82. ik herkende het direct.

nick

Echt ? Het is nochtans maar een zeer verre impressie en verre van af. De bomen ontbreken en de kiekens in de boomgaard. [;)]
De brug is wel diegene die jij hebt gefotografeerd, als ik me niet vergis.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: nick_9450 op 29 oktober 2008, 16:23:50 PM
heb zoveel bruggen gefotografeerd  [:D][:D] ze zal er wel tussen hebben gezeten:d

nick
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: doomslu op 30 oktober 2008, 21:30:14 PM
citaat:
Geplaatst door nick_9450

heb zoveel bruggen gefotografeerd  [:D][:D] ze zal er wel tussen hebben gezeten:d

nick

Heb het even nagekeken. Het is inderdaad ??n van jouw foto's die ik heb nagekeken. Het is de brug in "broek" aan de "blauwen bos" die ik nagebouwd heb.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: just4fun op 01 november 2008, 10:19:55 AM
citaat:
Geplaatst door argilla

... het onderling linken ging niet altijd even vlot ...


Wat waren dan zoal de problemen? Voor diegenen die eventueel nog mee op de kar willen springen kan het handig zijn om met jullie problemen reeds rekening te houden.
citaat:
Geplaatst door argilla
"Den Tony en de Luc" hebben dat goed gedaan!


Dat staat buiten kijf! Goed initiatief en, vond ik, toch reeds mooi opgevolgd.
D'r is nog veel plaats in de Nekkerhal om verder uit te breiden, ik hoop ooit ook mee te kunnen doen.
Paul
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: doomslu op 01 november 2008, 12:29:31 PM
Aan de hand van onze ervaringen gaan we ??n dezer dagen zeker de normen lichtjes aanpassen.
Het grootste probleem was de verbinding tussen de bakken omdat sommige modules al meteen begonnen met een bocht.
Daar waar er een recht op recht verbinding was konden de modules makkelijker gekoppeld worden.
Ook hebben we gemerkt dat er achteraan beter geen rails worden gelegd op voorhand. Het is makkelijker om de achterste rail ter plaatse te leggen.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Zamateur op 01 november 2008, 14:39:49 PM
Op de modules FDEM, niet een verbinding in kromme. Voor achterkant, de rails zijn beweeglijk, het is gemakkelijker
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: hobbyist op 01 november 2008, 14:57:45 PM
Luc, op electronisch vlak waren er ook wat problemen omdat niet iedereen de stekkerdoos niet op de zelfde plaats had staan, nl onder de module om gemakkelijk te kunnen doorpluggen. wat de kabels van de rails betreft denk ik dat het beter was om ??n de de zelfde kleur van banaanstekkers te gebruiken bv rood en blauw of rood en zwart. U hebt namelijk zelf kunnen ondervinden hoe moeilijk het is om de zelfde kleur draad te vinden.  Ook de normen van de zijkanten waren blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk omdat er twee versies nog op het forum stonden ( bevestiginggaten enz)
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 03 november 2008, 10:24:04 AM
Banaanstekkers.... bij de winkel waar ik ze heb gehaald had men alleen nog rood en zwart.  Om nog maar te zwijgen van het verbinden van de stekkers met de draad ( heb er veel moeite mee gehad solderen..).  
 Maar goed het is toch in orde gekomen. Misschien toch eens naar andere mogelijkheden zoeken, kan nooit kwaad. De banaanstekkers zijn wel de eenvoudigste verbindingen om te linken dat wel.

De bevindingen van Luc ivm de verbindingen van de modules onderling, zijn correct. Nooit "direct" een krommen leggen in het begin van de module. Geeft zekers een heleboel aansluit moeilijkheden. Liever dan twee modules maken. Laat ons stellen dat je zekers de eerst de 30 cm... geen bogen, krommingen enz..

De achterste rail leggen. Wist ik niet dus,  heb ik dat wel gedaan. Fout dus. Ook hier is het berter alles in ??n ruk aan te leggen
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: janjozef op 03 november 2008, 16:04:37 PM
ja daar kunt ge over meespreken [:D]

Jan
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 03 november 2008, 19:47:39 PM
citaat:
Geplaatst door janjozef

ja daar kunt ge over meespreken [:D]

Jan


-----------------------------------------------------------------
verklaar u nader? Janjozef ???? Ik veronderstel dat U der ook was ?
Althans onder de naam Janjozef ken ik U niet [;)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: tonycabus op 03 november 2008, 21:09:09 PM
Marc, probeer eens "Jan" van MTD..?[;)]

Onder ons gezegd en gezwegen, de Waalse kant was serieus vertegenwoordigd. Hun bijdragen mogen er zijn. Ik stel de inzet van iedereen erg op prijs, maar toch in het bijzonder die van Andr? Saenen: een TOPmodelbouwer uit het zuiden des lands die niet alleen met een erg geslaagde dubbele module aan kwam dragen, maar vooral met de nodige hulp om het geheel te doen slagen. En of hij daarin geslaagd is!!!!
Merci, Andr?, je penserai ? toi dans mes pri?res.
Zulke modelbouwers (echte dus) mankeren er nog vaak. Natuurlijk kon niet iedereen permanent aanwezig zijn, maar wat Andr? met alles en iedereen (in goede verstandhouding, chapeau!) heeft klaargespeeld overtreft alle verwachtingen.
Ook een dikke merci aan Patrick Tassignon(dgrr57), de perfect tweetalige Waal die hielp de taalbarri?res op te blazen. Prachtwerk!
Nu kunnen we verder[:)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: doomslu op 03 november 2008, 21:48:42 PM
citaat:
Geplaatst door tonycabus

Marc, probeer eens "Jan" van MTD..?[;)]

Onder ons gezegd en gezwegen, de Waalse kant was serieus vertegenwoordigd. Hun bijdragen mogen er zijn. Ik stel de inzet van iedereen erg op prijs, maar toch in het bijzonder die van Andr? Saenen: een TOPmodelbouwer uit het zuiden des lands die niet alleen met een erg geslaagde dubbele module aan kwam dragen, maar vooral met de nodige hulp om het geheel te doen slagen. En of hij daarin geslaagd is!!!!
Merci, Andr?, je penserai ? toi dans mes pri?res.
Zulke modelbouwers (echte dus) mankeren er nog vaak. Natuurlijk kon niet iedereen permanent aanwezig zijn, maar wat Andr? met alles en iedereen (in goede verstandhouding, chapeau!) heeft klaargespeeld overtreft alle verwachtingen.
Ook een dikke merci aan Patrick Tassignon(dgrr57), de perfect tweetalige Waal die hielp de taalbarri?res op te blazen. Prachtwerk!
Nu kunnen we verder[:)]

Goe gezegd, Tony ! Andr? heeft prachtwerk geleverd. Vergeet ook Andr? zijn twee companen niet. En onze Leon die twee volle dagen de wacht heeft opgetrokken, samen met Patrick en Marc.

En volgende keer ben jij ook op post h? Tony. [;)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: loebaske op 03 november 2008, 22:15:18 PM
De wacht aan het fort....van Breendonck [:)][:)][:)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 04 november 2008, 10:28:28 AM
tja Tony
je ontmoet zoveel sympathieke mensen op zo een tentoonstelling. Maar dat is juist het goede je leert mensen kennen, ontmoeten, praten..
wat wil een modelbouwer nog meer ?? [:D]

Het gevolg is ; dat ik toch mag stellen,  de forumbaan is positief onthaald !
Ook de "achteraf" bespreking hier in het forum klinkt positief en we gaan er mee door ! ( als het aan mij ligt toch Tony)[;)]
Heb al een paar ideetjes.

Tony en Luc,een mogelijke voorstel,  zou het misschien niet verstandig zijn om de rubriek " definitieve normen" eens te updaten en aan te passen en dan vergrendelen? Kwestie... we mogen niet te veel in palavers vervallen,en oeverloos niks doen,  en zeg nu zelf tweejaar is echt niet lang hoor![:)]

Voor de rest heeft Tony gelijk. De hulpvaardigheid onder de deelnemers was om "U" tegen te zeggen.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: just4fun op 04 november 2008, 12:22:18 PM
Enkele bedenkingen van mijnentwege:

citaat:
Geplaatst door doomslu

? probleem was de verbinding tussen de bakken omdat sommige modules al meteen begonnen met een bocht ...
Daar waar er een recht op recht verbinding was konden de modules makkelijker gekoppeld worden.


en
citaat:
Geplaatst door argilla

? de eerst de 30 cm geen bogen, krommingen enz..



Dit valt gewoon af te spreken, natuurlijk (al moet ik dan m?n ontwerp waar ik mee hoop mee te kunnen doen, dan wel herzien). Maar ik begrijp dit niet goed, want (ik citeer uit ?DE NORMEN, HERZIEN?):
citaat:
Geplaatst door tonycabus

3) SPOREN
? Aan de rechter voorzijde van elke module moet een niet vastgemaakt stuk flexibele rail voorhanden zijn om het spoor moeiteloos met de buurmodule te kunnen verbinden?


Rechts is het stuk spoor in het ?kastje?. Of is dit niet realiseerbaar genoeg? Ik ben een modulebaan-onkundige [;)], jullie zijn nu ervaringsdeskundigen!

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? de normen van de zijkanten waren blijkbaar niet voor iedereen even duidelijk omdat er twee versies nog op het forum stonden ?



Klopt dat er in ?DE NORMEN, HERZIEN? een dubbele beschrijving staat voor het koppelen. Deze dubbele omschrijving moet er dus uit. Maar als er geopteerd wordt voor lijmklemmen (?serganten? in ?t Vlaams), moet elke deelnemer wel voldoende lijmklemmen meebrengen, of er moet afgesproken worden dat er ??n iemand verantwoordelijk is voor alle lijmklemmen.

citaat:
Geplaatst door doomslu

Ook hebben we gemerkt dat er achteraan beter geen rails worden gelegd op voorhand. Het is makkelijker om de achterste rail ter plaatse te leggen.


en:
citaat:
Geplaatst door argilla

De achterste rail leggen, wist ik niet, dus, heb ik dat wel gedaan. ? Ook hier is het beter alles in ??n ruk te leggen.



Dat valt ook af te spreken, maar ik denk wel dat iedere deelnemer een aantal meter spoor moet meebrengen om achteraan te leggen.

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? niet iedereen de stekkerdoos op de zelfde plaats had staan?



Dat valt ook gewoon af te spreken.

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? nl onder de module ?



En wat bedoel je met ?onder de module?? Links, rechts, in het midden, ?Mij lijkt het dat het onder het ?kastje? kan geplaatst worden (rechts onderaan, dus), met een geaarde kabel en dito stekker eraan (in Belgi? pin-aarding, eventueel met randaarding erbij), die lang genoeg is om aan de stekkerdoos van de links geplaatste module te koppelen.
Ik bedoel dat een module met een totale lengte van 1m een kabel moet hebben van 1m + een beetje reserve en een module van 4m moet een kabel hebben van 4m + diezelfde reserve. Die reserve is dan om in de module van uw linker buur te geraken. Deze reserve lengte kan dan ook afgesproken worden, een halve meter, bijvoorbeeld, net zoals de reserve lengte van de DCC-aansluitingen.

citaat:
Geplaatst door hobbyist

? wat de kabels van de rails betreft denk ik dat het beter was om ??n dezelfde kleur van banaanstekkers te gebruiken ...



Dit is misschien moeilijk realiseerbaar, want niet iedereen kan juist aan dezelfde kleur van stekkers komen. Maar of dat nu echt nodig is? In de regels wordt duidelijk omschreven welke kleur draad aan welke spoorstaaf moet:
citaat:
Geplaatst door tonycabus

VERLICHTING EN STROOMVOORIENING
? een voedingsleiding bestaande uit een rode en een blauwe draad ? De rode draad komt aan de railstaaf(ven) die het verst van de voorzijde is (zijn) verwijderd, de blauwe aan de andere ?


En verder:
citaat:
Geplaatst door tonycabus

?Deze draden worden aan hun uiteinden voorzien van banaanstekers van 4mm ?


Dit kan volgens mij niet duidelijker en rode en blauwe draad is gewoon in de plaatselijke doe-het-zelf te vinden.
Dit dus m'n overpeinzingen.

En inderdaad: PROFICIAT! Aan ieder die d'r stond. Ik vond het mooi om zien.
Groet,
Paul
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: tonycabus op 04 november 2008, 12:53:53 PM
We gaan jullie opmerkingen zeker bekijken, mannen!

Het is in elk geval positief te zien hoe niet alleen door deelnemers, maar ook door het publiek gereageerd werd.
Zoals Luc was ook ik verplicht te assisteren in een commerciele stand (bij mijn baas) en een baan (van mijn club).

We waren dus maar wat blij verrast hulp te krijgen van "kalibers" Leon Hobbyist (die er niet weg geweest is!), Patrick dgrr57 (ook steeds weer daar, en vertalen waar dat moest) en Andr? (voor herhaling vatbaar[;)]).
Deze mensen verdienen een daverend applaus van het hele forum, niet alleen van ons.


Ik stelde Luc al voor dat we onszelf klonen, maar dat zal nog wel wat duren eer de resultaten daarvan bruikbaar zullen zijn[:D]

@Leon: waarom digitaal? Niet om "Saroulmapoul" na te lopen, maar om praktische redenen: bedoeling is later naast de omlooplussen ook een rudimentair schaduwstation te voorzien.
Ook moet in de modules mogelijkheid bestaan inhaalsporen te gebruiken. Zo kunnen meerdere treinen rijden en kan er eventueel ook in beide richtingen gereden worden. Verder heeft bvb Andr? Saenen in zijn modules tramspoor voorzien (in de mijne ook...) en die moeten gewoon mee kunnen aangesloten worden mits inbouwen van een decoder in de trammetjes.
E?n digitale centrale volstaat om de hele zaak te besturen, en met lokmuizen extra heeft eenieder zijn voertuig 'in de hand'. Met Xpressnet kan zoiets probleemloos.
Voor de volgende expo (of andere afgesproken bijeenkomst) zal dit zeker verwezenlijkt worden!


Zowat het hele FDEM-project (vanuit het forum van een frans zusterblad ontstaan) met Saroulmapoul en enkele franse deelnemers, waaronder de franse Belg Pierre Rasquin, met zijn Rouppeplein en het kapelletje in het Zonienwoud, was in Mechelen te zien en is bij het publiek goed overgekomen.

Zoals gezegd, we willen hen niet botweg imiteren, maar wel, op basis van hun concept (en het daaraan gekoppelde succes!) de mogelijkheid scheppen voor de lezers van ons blad om zich uit te leven in "een bakske".
Patrick had dit goed verstaan: na de waterschade aan zijn eerste module heeft hij toch nog gauw een nieuwe gemaakt met een paar "gimmicks" erin.
We hoeven ons dus niet te beperken tot de forumleden!!

PROFICIAT, MANNEN!
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 05 november 2008, 13:24:07 PM
Tony , je hebt 200% gelijk in je uiteenzetting. [:D][;)].

Het feit dat hier zo gereageerd wordt, stelt dat de fourmbaan op de goede "baan" is ! ( of in goede banen wordt geleid, kan ook)

Dat van dat trammetje was mij ook al opgevallen Tony, en inderdaad ook dat zou eventueel verder uitgediept kunnen worden.( Durfde het niet voorstellen om daarin verder tegaan, of om mede verder te werken. Ook al omdat het misschien negatief zou onthaald worden)
Ik was toch van plan om een andere module(s) te maken , misschien eens overleggen ? een plan maken dat aansluit op elkaar ?
Laat eens iets weten Tony wil je aub ( P.M)? Thx
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: doomslu op 05 november 2008, 15:40:15 PM
Marc, als je schrijft "ik was van plan om een andere module te maken" dan bedoel je toch : een extra module ?
Want de huidige is heel speciaal, die hoort er gewoon bij. [;)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Stefan Appelmans op 05 november 2008, 16:09:45 PM
Een andere met een kolenmijn, met de mijnwerkers 650m lager.[:I]
Maar ofwel zal het onderste gedeelte niet zichbaar zijn, ofwel zal er een put onder de module moeten gegeraven worden.[:o)][:o)]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: hobbyist op 05 november 2008, 16:11:49 PM
Tony, dat redimentair schaduwstation, ik denk dat het toch moeilijk te verwezelijken zal zijn op die 10 cm aan de achterkant evenals de lengte er van dat dan op minimum twee modules zal moeten bedragen. Dat vraagt extra werk. Wordt het concept niet gewijzigd dan zullen de rails pas gelegd kunnen worden tijdens het aan een schakelen van de modules en dat zie ik niet zo zitten omdat niet iedereen gelijktijdig er mee daar kan zijn. Volgens mij is een appart voorgemonteert bakske nog altijd de beste optie.

Marc, Als we beide nog van plan zijn om tegen 2010 nog mee te doen kunnen we eerst eens afspreken als de sporen gelegd worden zodat alles beter zou passen alvorens verder af te werken. Wij wonen immers niet zo ver van elkaar. De mogelijkheid is er ook om samen te werken aan ??n grote module bak zoals die van andr?. Indien je hiervoor intresse hebt mag je altijd een mail sturen.
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 05 november 2008, 16:40:22 PM
citaat:
Geplaatst door doomslu

Marc, als je schrijft "ik was van plan om een andere module te maken" dan bedoel je toch : een extra module ?
Want de huidige is heel speciaal, die hoort er gewoon bij. [;)]


---------------------------------------------------------------------
Luc, bedankt voor het compliment
Dat heb U juist ingeschat. Een nieuwe module. [:D]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 05 november 2008, 16:42:34 PM
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans

Een andere met een kolenmijn, met de mijnwerkers 650m lager.[:I]
Maar ofwel zal het onderste gedeelte niet zichbaar zijn, ofwel zal er een put onder de module moeten gegeraven worden.[:o)][:o)]


--------------------------------------------------------------------
Vedorie, iemand de mijn geheim verklapt !!![V][xx(]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: Stefan Appelmans op 05 november 2008, 17:54:18 PM
Tony, IN HET BEGIN (herinner u) had ik gezegd dat ik voor de forumbaan wel een schaduwstation wou maken.(ik heb thuis geen plaats om een module te maken en vooral opzij te zetten[xx(]) Ik kan dat bestuderen en ontwerpen, maar ik zou teminste de lengte van het ding(de sporen) moeten kennen.
OK, chef?[:D]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: tonycabus op 19 november 2008, 22:25:24 PM
On se rappelle, vieux!
Mr. Mosselmans (Ma?tre L?onardo), stuur me jouw tel. nr. eens per PM vriend...
En Marc, jij ook aub.
Maar we mailen elkaar nog, als ik nog eens uit de drukte geraak[:p]
Titel: MECHELEN Forumbaan
Bericht door: argilla op 10 september 2010, 12:57:31 PM
Ik zou graag eens iets , uit ervaring , vragen aan de inrichters van onze  ( ondertussen) gerennomeerde en bekende tentoonstelling.

Die opstelling van de tentoonstelling dat gaat nogal vlot maar,...die afbraak dat is een speciaal iets. Uit ervaring weet ik dat dit niet altijd vlotjes verloopt. Mijn inziens is er te weinig "tijd" om op te krassen. Gevolg een overhoop , geloop aanhangwagens voor club en mensen met meerdere modules ( dat is nog eens niet zo erg gezien de afmetingen van aanhangwagens), je kan niet altijd de vrije baan geven aan iemand anders. Maar dan als je , zelf zonder aanhangwagen naar buiten wil, staat of staan de uitgangen dikwijls geblokkerd door wagens camonneten lichte vrachtwagens.... allemaal handerlaars,  en als je dan vraagt om effe het ding teverzetten
man ...man ..man je vraagt precies om "het leven " van de bestuurders. Stress ?? onwil ? Ik geloof het niet . Eerder de "tijdsdruk".
Is het niet beter een plan van  bv; clubs en forumbanen abreken van ...dat uur tot dat ...uur. ?
Alle ik weet niet of iedereen dit standpunt of vraag deeldt ?
Kan het niet anders ??

Geen kwaad woord over organisatie, mensen of zo, gewoon een vlotter verloop !


Vraag is kan dit niet in betere banen geleid worden