Ongevallenkraan Juliette
---------------------------------
Dit moet het worden:
(foto van Roche denk ik)
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/img215.jpg/IMG
Uiteraard had ik eerst al iets uitgeprobeerd
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1695.jpg/IMG
Het basismateriaal voor het basisframe is aluminiumplaat van 0.3 mm en 0.1 mm.
Omdat ik over geen exact plan en maten beschik probeer ik zoveel mogelijk van op foto?s deze te herleiden. Ik ben uitgegaan van een basis van 5 H0 m. lengte en 2.5 H0 m. breedte. De hoogte van de basis framebalken bedraagt 5.5 H0 mm.
Het resultaat van een avondje knutselen.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1680.jpg/IMG
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1682.jpg/IMG
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1684.jpg/IMG
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1687.jpg/IMG
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1692.jpg/IMG
Wordt vervolgd.
Erik
Het vervolg:
Voor het rollend chasis heb ik gekozen voor 2 tender boogie. Dit is wel niet komform maar het leek mij de eenvoudigste oplossing.
Eerst heb ik de wieldragers (PB) ingekort en nieuwe gaatjes geboort.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1697.jpg/IMG
De draaistellen gemonteerd
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1699.jpg/IMG
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1700.jpg/IMG
Daarna een blokje hout gesneden dat in het basisframe past om de boogies te bevestigen
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1702.jpg/IMG
Tussen het houtenblokje en de boogie komen 3 op elkaar gekleefde ringetjes om de juiste afstand tussen het wielstel en het blokje te bekomen.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1703.jpg/IMG
De ringetjes zijn op het blokje gekleeft en de boogies zijn met een schroef bevestigd aan het blokje. Het blokje is in het basisframe geplaatst en de eerste proefrit kan gebeuren.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1705.jpg/IMG
Ondertussen weet ik dat ik het chasis beter een 0,5 H0 cm langer had gemaakt en de hoogte mocht ook 1 H0 mm kleiner zijn.
Dag 3:
Ik heb een nieuw basischasis gemaakt omdat de maatvoering van het vorige niet klopte. De lengte bedraagt nu 6.5H0 cm en de hoogte 4.5 H mm. de breedte heb ik behouden.
L balken geplooid die onder basischasis worden gelijmd.In
werkelijkeid dienen deze als uitschuifbare draagbalken om de kraan te stabilizeren
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1707.jpg/IMG
Het chasis is verder voorzien van buffers (PB) en kopschorten of hoe noemt zoiets.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1711.jpg/IMG
Ter vergelijking het oude en nieuwe basisframe.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1713.jpg/IMG
Laddertjes gemaakt. Deze worden gemaakt door een ladder uit zelfklevende voegtape (gyproc) te snijden en in de dwarslengte een plastiekprofiel te kleven als versteviging.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1714.jpg/IMG
IMG
Het resultaat
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1715.jpg/IMG
Erik
Veel is er ondertussen niet gebeurd door tijdsgebrek.
Het frame is voorzien van koppelingshakken en eerst in de grondlak en daarna in het mat zwart gespoten.
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1719.jpg/IMG
IMGhttp://i20.photobucket.com/albums/b234/erikdeboeck2000/juliette/HPIM1720.jpg/IMG
Erik
Erik,den "Chinezen-eten-bakskes-frutscheleer"slaat weer toe[:0][:0][:D][:D][:D]
Gerrit
edit: nu ik eraan denk,het (stokoude Engelse merk DAPOL) heeft een kraan in zijn gamma die hier wel wat op lijkt.Het is een gewone platic bouwdoos,maar wel op schaal OO.Dus wat t? groot voor Ho maar....goedkoop.
Ben ik nog vergeten alle bijkomde info en foto's en dergelijke steeds welkom. Kritieken afbrekend opbouwend laat maar komen.
Erik
Geen kritiek, Erik. Alleen maar interesse [:p]
Erik, die laddertjes: Dat is verdorie goed gevonden [:0]
Je werkt wel stevig door, wil je hem in Mechelen showen ? [;)]
wil je hem in Mechelen showen ?
[:p][:)][:D][8D][;)]
Erik
Ik ga hier verder gaan met mijn verhaal dan hoeven jullie niet altijd zover door te scrollen.
Vanavond de tijd gehad om verder te bouwen. Ik ben begonnen met het katrollenhuis.
Eerst een bodemplaat in de juiste vorm (giswerk)uit plasticcard gesneden.
Daarna deze bekleedt met alluminiumplaat met klinknagel imitatie.
Beide zijkanten uitgesneden
Het katrollenhuis gemonteerd.
Erik
Vervolg :
Het katrollenhuis voorzien van katrollen
Het maken van de grote tandwielen. Hiervoor gebruik ik volle tandwielen die ik recupereer uit speelgoed. De volle tandwielen worden met een dremelboortje uitgehold.
Daarna worden ze voorzien van spaken. Dit gebeurdt door eerst op ruitjes papier een sjabloom voor de spaken te tekenen.
Daarna wordt er een stukje schilderstape overgekleeft. Op het schilderstape worden de spaken van plasticprofiel gelegd volgens het sjabloom. Een druppeltje lijm in het midden om de spaken met elkaar te verbinden.
Daarna word het wiel gepast.
Na het drogen worden de spaken van de tape gehaald. De spaken worden met een druppeltje secondelijm in de wielen gelijmd.
Ondertussen is het frame van plasticcard voor het katrollenhuis vervangen door een kartonnen exemplaar. Het plasticcard frame was namelijk krom getrokken. Mijn besluit staat vast voor mij geen plasticcard meer na meerdere slechte ervaringen met het kromtrekken.
Het frame voorzien van de tandwielen en dergelijke.
Momenteel zit ik met een ander probleem de batterijen van mijn fototoestel zijn leeg.[}:)]
Erik
Vervolg:
Vandaag de watertank en kolenbak gemaakt. Deze zijn uit plasticcard gesneden en daarna bekleed. Eerst met schilderstape en daarna met alluminium. Het eerst bekleden met schilderstape voorkomt het vervormen van de plasticcard.
De achterzijde van het ketelhuis
In elkaar gestoken
Erik
Verbluffend mooi werk[:0] en dat alles zonder een echt plan[:0][:0]
we zijn z??r benieuwd naar het eindresultaat van Julliette ?n van het baantje zelf[:p][:p]
Gerrit
Inderdaad ERG mooi [:0] [:p]
Danke voor de komplimentjes.
Roche: het blijft steeds giswerk zonder plan en afmetingen en telkens als er iets gebouwd is blijkt het toch niet helemaal te kloppen.
Zo moet het achterste en breedtste gedeelte van de vloerplaat iets minder lang zijn in de lengte richting. Het is echt kijken en zoeken met een vergrootglas naar details op al erg uitvergrote en daar door onduidelijke foto's. Toch ben ik zelf zeer tevreden met het geleverde werk. [:D]
Wat het baantje betreft dat is wachten tot in Mechelen. Een ding kan ik al wel beloven het zit vol met details voor wie zijn ogen wil gebruiken.
Erik
Inderdaad zeer mooi werk Erik.
Ludo.
Prachtig stukje zelfbouw. Ben benieuwd naar hoe het er uit zal zien in Mechelen.
Vervolg:
De stoomketel :
Het dak en beschermzeil:
In kleur gezet:
Alles gemonteerd:
De verwering moet nog aangepast worden. Op deze foto's is ze nog te sterk
Erik
prachtig!
[:0] Jawadde!! [:p]
Het is niet te geloven. Erik de noorman is een schuilnaam voor een gans team. Dat kan niet anders. [;)]
Noormannen kwamen altijd met velen[:D][:D][:D]
Het alternatief is waarschijnlijk lange dagen maken.
[:0][:0][:0] Als ze vroeger wisten dat de noormannen in aantocht waren sloeg heel de bevolking op de vlucht[:D][:D][:D]
Nu weten we waarom[:D][:D][:D]
Gerrit
Heel mooi gedaan Eric[:p]
SpGr
Marc
R.E.S.P.E.C.T. .Dat krijg je van mij Noorman echt mooi gedaan .
om in een woord te noemen,
!!!!!!PRACHTIG!!!!!!
je kan er wat van!!
Heel prachtig werk Noorman !
Je bent de eerste, ik heb er ook ooit aan begonnen, maar alles ligt voorlopig krom te trekken in een la.
Ja, ik heb begonnen in plasticard. Zo had ik al het onderstel en de bogies gebouwd, maar de wielen kunnen niet meer draaien door het kromtrekken.
Ik heb een heel dossier aangelegd omtrent deze kraan.
Tot voor enkele jaren stond ze afgesteld in Leuven, (ik denk dat die bundel waar ze stond bundel Q heet), aldaar heb ik ze uitgebreid gefotografeerd en opgemeten.
Nu is ze verschroot denk ik, want ze staat niet meer in Leuven en de bundel is bijna volledig opgebroken.
Vorig jaar stond Juliette nog steeds in de museumbewaarplaats. Niet meer buiten, maar wel binnen. En volgens mijn laatste info is dat no altijd zo.
Wat het werk van Erik betreft, daar neem ik mijn hoed voor af. Je moet het maar doen, met wat recuperatiemateriaal, enkele messing onderdelen en heel wat geduld en doorzettingsvermogen. Het is niet aan alle modelteinliefhebbers besteed. Ik ben echt benieuwd naar het eindresultaat. Hopelijk heb je het in Mechelen bij.
Groeten,
Guy
Amai, veel lovende woorden voor een project in progress maar in dank en met veel trots aangenomen.[:I]
Ondanks haar leeftijd zal Juliette in haar vol ornaat aanwezig zijn.
Volgens Juliette zelf zal ze een van de figuranten in het diorama r.mise-en-sc?ne (mini baantjes wedstrijd)zijn.
Om haar rol goed te kunnen vervullen heb ik (Erik) haar gerust gesteld
dat ze niet bepotelt zal worden tijdens mijn afwezigheid. [;)]
Tot voor enkele jaren stond ze afgesteld in Leuven, (ik denk dat die bundel waar ze stond bundel Q heet), aldaar heb ik ze uitgebreid gefotografeerd en opgemeten.
Begrijp ik dus niet. Ik vroeg in het draadje gezocht naar een plan of de maten ([:I])van julliete [?][?][?][?]
Erik
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Tot voor enkele jaren stond ze afgesteld in Leuven, (ik denk dat die bundel waar ze stond bundel Q heet), aldaar heb ik ze uitgebreid gefotografeerd en opgemeten.
Begrijp ik dus niet. Ik vroeg in het draadje gezocht naar een plan of de maten ([:I])van julliete [?][?][?][?]
Had ik ook gezien, en ik had je vraag ook gelezen...
Ik dacht nog: Erik gaat dit niet grappig vinden ... [:I]
Deel 3: de takelarm
Eerst een mal getekend om te zien of de verhouding klopt.
Eerst de stukken gesneden door middel van een moedermal om het gedraaide stuk van de kraanarm waar de katrol in bevestigd gemaakt.
De T. ijzers die lengte balken moeten vormen.
Eerst 2 L profielen geplooid en voorzien van klinknagels. Daarna worden ze tegenelkaar gelijmd. Op de platte kant komt nog een strip met klinknagelimitatie.
De kop van de arm in elkaar gelijmd.
De draagarm zelf:
De katrollen:
Voorlopige montage van de kraanarm. Sorry voor de foto.
Erik
Deel 4: de bijwagen.
De bodemplaat :
De bodemplaat geasambleerd met draagconstructie voor de kraanarm.
Met een likje verf
De kopkanten en zijkanten:
Was ik nog vergeten de kraan is voorzien van de nodige werkingshendels:
Erik
Nachtwerk, Erik? [:D]
In elk geval weer een SCHITTEREND vervolg aan je project [:0]
Slapen moet je doen als je tijd hebt.[;)]
Neen grapje ik ben altijd nog zo laat bezig, heb juist mijn bestellingen voor de vroegmarkt door gegeven. Nu nog wat betalingen [}:)]en ik ben klaar.
Erik
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Amai, veel lovende woorden voor een project in progress maar in dank en met veel trots aangenomen.[:I]
Ondanks haar leeftijd zal Juliette in haar vol ornaat aanwezig zijn.
Volgens Juliette zelf zal ze een van de figuranten in het diorama r.mise-en-sc?ne (mini baantjes wedstrijd)zijn.
Om haar rol goed te kunnen vervullen heb ik (Erik) haar gerust gesteld
dat ze niet bepotelt zal worden tijdens mijn afwezigheid. [;)]
Tot voor enkele jaren stond ze afgesteld in Leuven, (ik denk dat die bundel waar ze stond bundel Q heet), aldaar heb ik ze uitgebreid gefotografeerd en opgemeten.
Begrijp ik dus niet. Ik vroeg in het draadje gezocht naar een plan of de maten ([:I])van julliete [?][?][?][?]
Erik
Dag Eric, ik begrijp dat je wat 'pissig' bent over het feit dat ik je mijn informatie niet heb doorgespeeld, waarvoor mijn excuses, maar ik heb dit draadje pas ontdekt op 5 oktober, dus drie weken na het openen ervan.
Overigens, aan het resultaat te zien heb je het er prachtig vanaf gebracht, met de exacte afmetingen was het resultaat niet anders geweest, en ik bedoel dit als compliment !
Mr. tsjoektsjoek pissig ben ik daarvoor niet. Ik had al veronderstelt dat het zo iets was (ik heb dit draadje pas ontdekt op 5 oktober).Het was wel iets gemakkelijker geweest met de juiste afmetingen.
Erik[;)]
Vervolg bijwagon:
De bak van de wagon geassembleerd en geverft. Niet met de airbrush maar met de borstel en dit geeft wel degelijk een verschil.
De bak voorzien van veren met aspot (PB) en spaakwielen. Opstaptreden en laddertjes.
Het geheel, rest me enkel nog de kabels en de takels aan te brengen.
En zo belanden we bij het einde van het verhaal van ooit zal het klaar zijn. [;)]
Erik
Echt mooi werk Erik.
Ludo
Hij/zij staat wel op een zijspoor maar het is een echte "eyecatcher"!!
mooi "stukje" modelbouw!!
Jos
Een van de dingen waar ik dit weekend mijn lens op ga mikken [;)] [:p]
Dit is zeer kanp gedaan, proficiat!!!
Zal er zondag ook eens goe van dicht naar kijken...
Geert
Ben zeer benieuwd om alle creaties te kunnen bewonderen.Het zal zeer moeilijk zijn om een primus te kiezen.Alvast een dikke proficiat voor alle deelnemers van de mini-baantjes wedstrijd.
Tot zaterdag Eddy[:p][:p]
Volgend project een type 1.[:p] Maar dat is niet meer voor Mechelen.[:D]
Erik
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Volgend project een type 1.[:p] Maar dat is niet meer voor Mechelen.[:D]
Erik
Allez, erik, doe ne keer een efforke.[:o)]
citaat:
Geplaatst door doomslu
citaat:
Geplaatst door erik de noorman
Volgend project een type 1.[:p] Maar dat is niet meer voor Mechelen.[:D]
Erik
Allez, erik, doe ne keer een efforke.[:o)]
Mechelen begint pas zaterdag hoor[:D][:D]
Geert
Dag Eric,
Prachtige realisatie je ongevallenkraan Juliette.
Heb jij een tekening van de onderdelen voor het bouwen van die kraan.
Zo ja wil je mij die doormailen a.u.b. Ik kan je in de plaats de tekeningen ( CAM ) voor een type 1 doorgeven. Het zijn de uitvouwen van de onderdelen van het type 1.
Ik heb interesse in dit model. Misschien kan ik er eentje etsen.
Groetjes,[:)]
Dag Hugo Paul,
Ik heb tijdens de bouw zowel van de bouw zelf als van de onderdelen geen tekeningen gemaakt. Ik heb mij louter gebaseerd op foto's.
Ik kan je wel laten weten hoe Juliette (op)gebouwd is.[:p]
Er zitten trouwens wel wat onderdelen in van jouw(PB).
Trouwens bedankt voor de eventuele ruil voor de plannen van het
type 1. Ondertussen ben ik in het bezit van de originele plannen.
Erik
Dag Eric,
Niet te geloven dat je enkel met foto's werkt.
En dan zo een prachtig eind resultaat bereiken is niet na te doen.
Ik heb wel de foto's die je op het forum hebt geplaatst gedownload en die bekijk ik regelmatig.
Maar nu om een model met etswerk ervan te maken , heb ik wel afmetingen en tekeningen nodig.
Met die afmetingen kan ik dan een autocad tekening maken, om zo de etsfilmen ervoor te plotten.
In iedergeval maak je prachtig werk. OP jouw manier kan ik het niet.
IK heb ook je werk aan het type 1 zojuist gezien. Fenominaal wat je doet en werk zo maar verder. Veel modelbouwers mogen er een puntje aan zuigen.
Groetjes,
Paul.
Proficiat, Eric!
En het is ook waar dat het "dingske" het verschil maakt in dat "hoekje" van de baan![:p]
Pol, ik geloof dat Mr tsjoektsjoek afmetingen in zijn bezit heeft (dat heeft hij hier toch ooit geschreven). Misschien als je het hem eens mooi vraagt ?
Dag Luc,
Bedankt voor de tip.
Rik is een vriend van mij en tevens klant.
Ik heb hem reeds vroeger de opmeting gevraagd. Dus ik zal die ??n van de dagen wel toekrijgen. Het probleem was dat de foto's en de opmeting gebeurt is voor het digitale tijdperk en het opzoeken dus wat tijd vraagt.
Maar een modelbouwer heeft tijd nietwaar, zeker om iets moois te maken.[:)]
Groetjes,
Paul.
Het schijnt dat Juliette onlangs gesloopt is!
Dat klopt, in Courcelles samen met twee 18's en een 15
Ik ben onlangs nog in Simpeldveld geweest bij de ZLSM en wat zie ik daar zo her-en der op hun terrein liggen??
Juist ja,ik dacht dat het Julliette was maar het zal een zusje geweest zijn[:)]
De nmbs heeft waarschijnlijk meerdere kranen van dit type gehad en daar in Simpelveld ligt er dus nog ??ntje,maar wel in stukken en brokken.Het onderstel staat aan de put van de draaischijf, de kabine ligt op een wagon die ter hoogte van het station staat en de kraanarm ligt op een andere wagon die aan de kant van Schin op Geul staat.Ze hebben daar trouwens nog meer ex-nmbs materieel.
Een bezoekje meer dan waard.
Gerrit