In het buitenland kom je hier en daar nog draaischijven (waar locomotieven gerangeerd worden om in hun loods te gaan) tegen.
Bestaat dit nog in Belgi?? Of heeft dit nooit bestaan?
Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Natuurlijk hebben die in Belgi? ook bestaan, Sven. Misschien toch eens een boek over de geschiedenis van de NMBS inkijken, of eens naar foto's in tijdschriften ...
Of er nu nog bestaan? Tot voor kort in Anwerpen-Dam, maar die is moeten wijken in de aanloop naar de HST-werken. Misschien staat er nog ??n in Mariembourg, bij de CF3V. Ik meen dat er bij de stelplaats/museumbewaarplaats van Leuven ook ??n stond, toen ik er (te lang geleden) ging kijken.
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
De schijf te Leuven ligt er nog steeds. En ze is bovendien nog in een bruikbare toestand.
vgr.
Guy
Gouvy had ook nog een draaischijf maar ik weet niet of deze er nog is.
Dirk
Draaischijfen in Belgie
Gouvy Berijdbaar met moeite. (jaren niet gewerkt)
Montzen Berijdbaar (Is volgens mij in dienst al gebeurt dat zelden.)
Kinkempois Berijdbaar (is volgens mij in dienst al gebeurt dat zelden.)
Stockem Berijdbaar (is volgens mij in dienst al gebeurt dat zelden.)
Leuven. Status onbekend.
Voor de rest werd er vaak gebruik gemaakt van een keerdriehoek.
Hoi,
Er was vroeger ook een draaischijf in Oostende, gelegen naast de lokomotiefloods en de lijn 50 richting Brugge / Brussel / Welkenraedt.
Deze werd opgevuld na afbraak van de draaischijf
Er waren in de zestiger jaren wel twee draaischijven in de lokomotief depot van FR ( Brugge ), nl. een grotere en en kleine. Beiden werden opgebroken in de 80-tiger jaren.
Wat zeer weinigen weten lag er ook een draaischijf te METTET voor de ronde lokomotiefloods. Ben er 2 jaar geleden nog eens geweest, maar alles in zeer erbarmelijke staat en de put was opgevuld en de plaats word nu gebruikt als boomzagerij. Spijtig want dat was nog ??n van de andere ronde loodsen in Belgi?.
Andere plaats waar er vroeger een draaischijf lag was te Tregnies, voor het keren van de Franse en Belgische lokomotieven, nl. grensstation tussen Frankrijk & Belgi?. Op de CF3V lijn. Nu zou deze weer in gebruik komen, door een draaischijf die er weer ingeplaatst werd, die zou afkomstig zijn naar het "schijnt" van FNDM ( Antwerpen-dam).
Verder was er nog een draaischijf te Raeren. Wat er daar mee gedaan werd weet ik niet.
Mvg
FREMO e.V. - Afd Belgi?
De draaischijf van Rearen is nog aanwezig. Maar je mag er eigenlijk geen loc meer op zetten. Hij zou dan wel eens kunnen doorzakken.
Ahzo... goed. Ik was aan het schetsen maken voor mijn baan als ik verhuisd ben (goed op tijd dus) en dan dacht een baan naar Belgisch model te maken. Maar vermits ik tijdperk IVa en IVb zou nemen als voorbeeld, zou dit dus geen goed idee om een draaischijf te zetten.
Wat wordt er nu dan eigenlijk gebruikt? Niets waarschijnlijk, want moderne loc's kunnen zowel voorwaarts als achterwaarts rijden in tegenstelling tot een stoomloc.
Sven Vandersmissen
HO, 3rail digitaal, IB, NMBS, III IV V
Ik ben is even in mijn documentatie gaan pluizen. snel geteld heb ik weet van 110 draaischijven die er in belgie waren 41 hadden een diameter van 13.5m, 39 een diameter van 16.5m en 17 een diameter van 18.5m. de 13 overige varieerden tussen 12.25 en 17m. om een voor beeld te geven de draaischijf van Oostende was van 16.5m die van Brugge waren 13.5 en 16.5 m. Nu ik vermoed dat ook mijn lijst niet volledig zal zijn omdat hij de volledige toestand geeft vlak voor de eerste wereldoorlog, al vermoed ik niet dat er zoveel nog zullen bijgebouwd zijn. Kinkenpois heb bv ik niet al kan dat wel luik zijn geweest en dan was ze 16.5m in diameter.
Jan
Volgens mij is (was) er ook een draaischijf in Herbesthal (B)
Weet niet of die er nog is.
Peter
Dag,
Er ligt er ook nog ??n in Tour & Taxis.
Staat: middelmatig
Voor korte lokomotieven
Iemand in g??nteresseerd ?
Roland
Waar Roland? Er is daar al zoveel verdwenen...
Tony
In Aarschot was er ook een maar die is al lang weg.
Sorry tour en taxis was een van de lange van 18.5m net zoals noord en zuid enkel groenendaal was een klein 13.5m net zoals die van aarschot overigens
@ Janjozef,
Beste vriend, ben al lang op zoek naar de verschillende bouwwijzen van de draaischijven van de "Etat Belge" en later de NMBS.
Daar jij gegevens zou beschikken op deze draaischijven van voor 1930, zou ik het wel interressant vinden om eventuele maatgegevens en plan gegevens te kunnen ontvangen. Kan verstuurd worden naar mijn email adres indien beschikbaar.
Ben eigenlijk opzoek naar de beide plans van de 2 (twee) draaischijven van FR (Brugge), maar NA 1939 ! Dit voor de verdere afwerking van mijn FREMO geheel.
Ben bij de NMBS gaan aankloppen ( GENT ), maar niks meer beschikbaar over deze gegevens. Mischien kan iemand in dit forum mij verder helpen?
Mvg
FREMO - e.V. - afd Belgi?
Ik woon al mijn leven lang (22 jaar dus) in Aarschot. Ik heb die draaischijf nooit geweten.
Waar lag die precies? Heeft iemand daar foto's van?
Halo,
De draaischijf in Aarschot bevond zich ter hoogte van de lokomotiefloods en had een lengte van 22m. Op mijn webside is een sporenplan van Aarschot te vinden (jaren 50) waarop je de draaischijf kan terugvinden. De webside bestaat nog maar enkele weken en is nog in volle opbouw.
http://users.skynet.be/vlummens/
Jan Vlummens
HO 2rail, analoog, digitaal IB, NMBS, USA
Veelbelovend, gebroeders Vlummens!
En meisjes in de club? Dat zie je niet vaak!!!!
Tony
Als ik het plan goed begrijp heeft de oude locomotiefloods in Aarschot, plaats gemaakt voor parking en "de Nopri" (nu GB).
Prachtige site en ontwerp jan!!!
om jaloers van te zijn!!
greeeetz, Bart
De loods stond inderdaat op de plaats waar nu de GB is. Ze is ergens in de jaren 80 afgebroken. Als klein manneke (ik ben van 1968) ben ik daar samen met een vriend nog dikwijks gaan spelen.
We gingen dan aan de machinisten die daar zaten vragen of we naar de lokomotieven mochten gaan kijken, dat was geen enkele keer een probleem. We hebben daar ooit zelfs eens met een reeks 62 mogen rijden. Jammer genoeg had ik in die tijd geen fototoestel.
De draaischijf was toen al lang verdwenen.
Volgens enkele machinisten die ik kende en die nog met stoom hadden gereden was de draaischijf in Aarschot dezelfde als die in Leuven.
Jan Vlummens
HO 2rail, analoog en digitaal IB (DCC), NMBS, USA
http://users.skynet.be/vlummens/
Inderdaad een heel mooie website en baanplan! Veel succes met de bouw ervan!
Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Hallo
De draaischijf in Treignes wordt inderdaad terug hersteld.
Deze in Mariembourg is bijn mijn weten verdwenen.
Bert
Wel niet helemaal op zijn plaats maar alee.
Aangeboden tegen verzendkosten,
Roco draaischijf,defect.
de kuil de brug het tandwiel en de motor zijn nog heel.
het automatische stopppen is kapot.
voor de knutselaar.
mail mij.
wim ysbeer
citaat:
Geplaatst door Bert
Hallo
De draaischijf in Treignes wordt inderdaad terug hersteld.
Deze in Mariembourg is bijn mijn weten verdwenen.
Bert
Ja inderdaad Bert, in Mariembourg ga ik elk jaar naar toe en indien er daar nog een draaischijf is , dan hebben ze die goed verstopt ;-)
Groetjes
Marc
citaat:
Geplaatst door rgp
Dag,
Er ligt er ook nog ??n in Tour & Taxis.
Staat: middelmatig
Voor korte lokomotieven
Iemand in g??nteresseerd ?
Roland
Hallo Roland,
ik ken Tour en Taxis, ik weet echter niet de plaats op de site waar ze zich bevind. Kan je mij meer details geven, eventueel een schets via mail..
Dank u
Groetjes
Marc
Volgens mij is die al weg. Als ik op Google Earth kijkt kan ik ze nergens terugvinden. Ook de sporen zijn allemaal opgebroken.
Coordinaten:
latitude 50 gr 52 min 0 sec Noord
longitude 4 gr 20 min 50 sec Oost
Ik ben er enkele weken geleden geweest op het stoomfestival van de CFV3V.
Ik hoop dat jullie de draaischijf in Treignes bedoelen?
Daar liggen er nog enkele sporen naartoe, ook de 'ronde put' is er nog. Maar of de schijf er nog inzit weet ik niet.
Ik heb er ook geen actuele foto's van!
citaat:
Geplaatst door trainfreak
Ik ben er enkele weken geleden geweest op het stoomfestival van de CFV3V.
Ik hoop dat jullie de draaischijf in Treignes bedoelen?
Daar liggen er nog enkele sporen naartoe, ook de 'ronde put' is er nog. Maar of de schijf er nog inzit weet ik niet.
Ik heb er ook geen actuele foto's van!
Ja daar was ik ook maar aangezien ik daar elk jaar ben en de schijf reeds een paar keer heb gezien ben ik dit jaar niet gaan kijken, ja die ligt in Treignes. Misschien kan je info vragen nabij cfv3v
Groetjes
Marc
In Mariembourg heeft nooit een draaischijf gelegen ! Loks werden gedraaid op de nog bestaande spoordriehoek achter de loods.
De draaischijven die de NMBS nog in dienst heeft dienen om beschadigde wagens te draaien wanneer aan ??n zijde de koppelingen onbruikbaar zijn of er een buffer ontbreekt. Het zijn die van Leuven, Montzen, Stockem en Kinkempois. De draaischijf van Gouvy is buiten dienst. De laatste draaischijf in Brussel was die van Vorst Rijtuigen, uitgebroken in 1991/92 voor de bouw van de HST werkplaats. De nu meest gebruikte methode om wagens of zelfs complete treinen te draaien zijn spoordriehoeken. Op de meeste plaatsen hebben ze de draaischijven vervangen, behalve wanneer de dichtstbijzijnde driehoek te ver ligt (Stockem en Montzen bv) of wanneer de spoordriehoek in hoofdspoor ligt en er te veel hinder zou optreden (Leuven en Kinkempois).