Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Buitenlandse modellen => Topic gestart door: Fan51 op 19 augustus 2008, 14:06:09 PM

Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Fan51 op 19 augustus 2008, 14:06:09 PM
Hallo, specialisten van het buitenlands spoorwegmaterieel.

Allereerst, het heeft nooit in mijn bedoeling gelegen om te ?investeren? in modellen (schaal H0 1:87) van buitenlandse locomotieven
en rijtuigen aangezien ik een fervent aanhanger ben van het Belgisch spoorpatrimonium en dan vooral van diesels en enkele stomers.

Nu staat er w?l al sinds lang ??n buitenlandse locomotief op mijn wenslijst, meer bepaald de SBB Be 6/8 III,
beter gekend als de ?Zwitserse krokodil?, dewelke ik zeer binnenkort ga aanschaffen.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar de TRIX 22584 omwille van de mooie detaillering, Epoche III en de verzorgde technische en electrische
uitvoering ervan.

Nu mijn vraag :

Kunnen jullie mij advies of tips geven ivm de aanschaf van een mooie sleep voor deze locomotief ?
Ik voorzie zowel een sleep in personenrijtuigen als in goederenwagons. Ik weet dat deze locomotieven vooral ingezet werden
voor het zware (?n gevarieerde) goederenverkeer in de Alpen maar ik mag aannemen dat zij op het einde van hun carri?re ook
personenrijtuigen getrokken hebben. De sleep mag ook historisch zijn.

Ik heb over de geschiedenis van deze e-lok al heel wat gelezen en veel foto- en videomateriaal bekeken maar in het H0-programma van de
verschillende fabrikanten durf ik me als SBB-leek niet te houden aan de authenticiteit, de tijds- en regiogebonden overeenstemming van
het aangeboden materieel. Vandaar mijn "kreet" om jullie hulp bij het vangen van een prooi voor dit vreselijke beest ;)

Alvast bedankt voor de tips en het advies.

Geert
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: wisselstromer op 19 augustus 2008, 14:42:40 PM
geert

iedere treinfabrikant heeft wel een hele boel SBB tijperl 3 wagens
kijk zeker eens bij liliput

wim
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: treinliefde op 19 augustus 2008, 15:34:11 PM
Hallo Geert,

Waarom Trix, ik denk dat die van Roco mooier afgewerkt zijn en wat
prijselijker, als ik ze naast die van Trix zet.

(http://www.roco.cc/typo3temp/pics/ea6d3cf075.jpg)

(http://www.roco.cc/typo3temp/pics/4b42891003.jpg)

Ja, we hebben ieder onze smaak niet [:D]

Dit is de Trix

(http://www.modellbahn-shop.ch/images/articles/102707_2.jpg)
(http://pixcluster.freshworx.de/2008-05/pix_84.169.80.261211016370.72875400.jpg)
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: ronny-vdv op 19 augustus 2008, 19:53:07 PM
Let op.

De modellen van Roco zijn Be 6/8 II

De modellen van Trix zijn Be 6/8 III

Een verschil dat duidelijk te zien is bij de aandrijving.
Ik heb de museumversie van Roco (bruine versie) en Trix (groene versie).

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Fan51 op 20 augustus 2008, 13:29:39 PM
Aan Eddy en Ronny :

Afgezien van de technische verschillen tussen II en III is de keuze tussen Roco en Trix
in voorkomend geval vooral een kwestie van smaak wat mij betreft.
Het model van Trix is quasi volledig uit metaal, beschikt ook over een lichtwissel volgens Zwitsers model en de afwerking en de detaillering zijn van hoog niveau. Anderzijds zijn de
handgrepen wat aan de zware kant (lees : te dik) en is de tractie maar over 3 ipv. over 6
assen verdeeld. De prijs is inderdaad aan de hoge kant maar daar zal de kwaliteit,
de afwerking en de duurzaamheid ook wel iets mee te maken hebben, veronderstel ik.
Over de rijeigenschappen kan ik (nog) niet oordelen.
Hiermee doe ik niks af aan de kwaliteit van Roco, integendeel zelfs. Ik heb verschillende
merken rondrijden thuis, waaronder Roco, en elk merk heeft zowel z?n voor-  als z?n nadelen.
Weet je, het is dikwijls een kwestie van smaak , prioriteiten en budget, die iemands keuze bepaalt.

Aan Wim :

Inderdaad, er bestaan op de markt talrijke TP III modellen maar mijn bedoeling is
om een mooie, gediversifieerde en evenwichtige sleep samen te stellen bestaande uit
wagons van verschillende nationaliteiten, dus niet enkel SBB, en daar kan ik jullie hulp en advies bij gebruiken.
Indien jullie foto's of info hebben die hiertoe kunnen bijdragen, zijn die altijd welkom.
Wat betreft de rijtuigen zou ik expliciet voor de SBB willen opteren.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Geert
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Fan51 op 23 augustus 2008, 21:24:15 PM
Vandaag de volgende 2 prachtige SBB-wagonssets (Tp. IV en III) op de kop getikt [:)]
Zullen prachtig staan (rijden) als sleep met de "krokodil". Heb hiervan ook een foto gezien in 1:1 [:p]

(http://i56.servimg.com/u/f56/12/56/09/70/markli12.jpg)
(http://i56.servimg.com/u/f56/12/56/09/70/markli11.jpg)

De rijtuigen zullen hopelijk snel volgen...

Nog steeds niet uitgemaakt of het nu een TRIX- of ROCO-krokodil wordt [?]
Hoe zijn de rijeigenschappen van de ROCO, Ronny ?

Groetjes

Geert
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: treinliefde op 23 augustus 2008, 21:36:32 PM
Hallo Geert,

Als ik de kans krijg om een ROco te kopen weet ik het wel, dan gaat mijn Trix of M?rklin direct de deur uit.

Ik ben vroeger begonnen met M?rklin, dan overgeschakeld naar DC,
en een gans pak AC 'ers omgebouwd.
Maar als ROco dan met een loc uitkomt, gaat de M?rklin of Trix er onmiddelijk uit.

Alleen al voor het soepeler en veel geruislozer rijgedrag.
en dan nog het verschil in details....

Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Fan51 op 23 augustus 2008, 21:52:26 PM
Eddy,

Ik heb inderdaad ook al minder goede rapporten gelezen over de TRIX-kroko qua rijeigenschappen maar aangezien er over de ROCO weinig of
niets geschreven wordt, is het moeilijk om ze te vergelijken met elkaar. Daarom bedankt om jouw bijdrage hiertoe.

Wordt vervolgd...

Groetjes

Geert
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: prulleman op 24 augustus 2008, 13:53:37 PM
Ik heb een roco. Ik rij analoog maar de rijeigenschappen zijn super en geruisloos. Ik heb een nieuwere versie met lichtgrijs chassis. Dit is misschien niet de mooiste versie, maar als ie wat verweerd is , is het een schoon model[;)]
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: ronny-vdv op 24 augustus 2008, 16:34:48 PM
De Roco-versie is veel stiller dan de Trix.
Bovendien worden bij de krokodil van Roco beide draaistellen aangedreven terwijl de trix op ??n draaistel aangedreven wordt.
Ik heb beide modellen gewoon omdat ze uiterlijk verschillend zijn.
Qua prestaties scoort Roco beter.

Ronny[8)][8)][8)][:)][:)]
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Fan51 op 25 augustus 2008, 22:18:47 PM
De kogel is door de kerk !!!

Het is uiteindelijk de Roco geworden. Eigenlijk bestaat de ideale "krokodil" niet tenzij we de Trix en de Roco konden
laten samensmelten misschien [:)]. Dit betekent geenszins dat de Trix van mijn lijstje verdwenen is. Juist om dezelfde reden als
die van u, Ronny, omdat ze verschillend zijn van uiterlijk
en anders van aandrijftechniek, blijft hij me boeien.
Anderzijds storen de rijgeluiden die een loc maakt mij eigenlijk niet zozeer. Dat komt vooral doordat ik (nog steeds) opteer voor
DC analoog-besturing (en dus ook zonder "sound" [:)]). Een loc mag voor mij dus wel een beetje "lawaai" maken. In het ?cht deden ze dat ook...

In afwachting van de komst van "het beest" [:p] zet ik mijn zoektocht naar de geschikte rijtuigen verder...

Bedankt voor de reacties en tot later nog eens...

Groetjes

Geert
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Gottardo op 04 januari 2009, 10:34:41 AM
Hallo Fan51,

wat betreft de sleep die een Gotthard-krokodil (Ce 6/8 II, Be 6/8 II (beiden van Roco), Ce 6/8 III of Be 6/8 III (beiden van Trix/M?rklin) over de Gotthardhellingen trok, kan ik het volgende melden.

De krokodilloks werden indertijd ontworpen als goederenlok (voor het personenverkeer was er de Be 4/6 (bijnaam Reebok)(Roco)).  Vanaf het begin van de jaren twintig tot in de jaren vijftig (aflossing door Ae 6/6) domineerden ze haast exclusief het goederenvervoer (vaak in dubbeltractie).  Eigenlijk kan je dus eender welke goederentrein uit dat tijdperk (tijdperk II en III) aan de lok hangen.

Door de geografische ligging kan je je best concentreren op SBB, DR, resp. DB en FS-wagens.  Met name de typische 2-assige Italiaanse goederenwagens met een puntdak waren typisch.

Tijdens WO II had Zwitserland de verplichting transitgoederentreinen te verzorgen tussen de bevriende mogendheden Duitsland en Itali?.  Typisch waren toen ellenlange kolentreinen over de Gotthard, getrokken door krokodilloks.  Deze kolentreinen bestonden natuurlijk nog niet uit de moderne kolenwagens, maar gewoon uit 2-assige open E-wagens.

Na WO II werden de goederentreinen moderner.  Ook na de komst van de Ae 6/6 werden de krokodilloks nog gebruikt, vaak als voorspanlok.  Dit leverde soms de grappige situaties op dat een krokodil een splinternieuwe Ae 6/6 moest helpen, waarbij -door de beperkte topsnelheid van de oude krokodil- de Ae 6/6 vaak niet alleen zijn zware goederentrein de 27-promille hellingen moest optrekken, maar ook de oude krokodil voor zich uit moest duwen !

Het enige dat eigenlijk niet past, is uiterst modern goederenmateriaal (zoals bijv. de Rollende Landstrasse).  Dit wil niet zeggen dat moderne goederenwagens helemaal uitgesloten zijn: tot voor een paar jaren reed de Erstfelder krokodil wekelijks tussen Erstfeld en Altdorf (om fit te blijven).  Dit was gewoonlijk met een kort (modern) goederentreintje (een 6-tal wagens).

Alhoewel het een "pure" goederenlok betreft, hebben de kroki's ook wel met personentreinen gereden.  Met name in de aanvangsperiode, toen de Be 4/6-loks nog niet ter beschikking stonden.  Je kan er dus ook oude SBB-rijtuigen aan hangen (en waarschijnlijk ook DR en FS rijtuigen).

Tenslotte terug naar de actualiteit : vandaag zijn de nog rijdende krokodilloks (Ce 6/8 II (bruin) uit Erstfeld, Ce 6/8 III (groen !) uit Basel en Be 6/8 III (groen) uit Einsiedeln als museumloks eigenlijk enkel te zien voor historische treinen.  Dit betreft bijna altijd personentreinen.  Hier kan eigenlijk elk historisch materiaal voor dienen (met natuurlijk de nadruk op historisch Zwitsers).

Hopelijk helpt dit je een beetje op weg bij je aankopen (of misschien is het nog verwarrender geworden ?).

Met vriendelijke groeten,

Gottardo
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Fan51 op 04 januari 2009, 23:14:36 PM
Beste Johan (Gottardo),

Enigszins verrast door uw beknopte maar inhoudelijk rijke informatie zal ik me, zoals reeds gepland trouwens, in de komende weken en
maanden verder verdiepen in de geschiedenis van de Zwitserse Spoorwegen. Het ligt in mijn bedoeling om mijn collectie Zwitsers
materiaal dit jaar flink te laten aangroeien en uw uitleg over het gebruik van de locomotieven ?Ce 6/8 II ? Be 4/6 en de Ae 6/6?  heeft
mijn bijzondere aandacht getrokken. Over de Ce 6/8 en de Ae 6/6 heb ik al heel wat informatie vergaard maar hetgeen u me vertelt,
bevat toch nog ?nig bijkomend nieuwe en interessante info voor mij. Bij de Be 4/6 ben ik eigenlijk nog niet ?cht blijven stilstaan,
hetgeen nu w?l zal gebeuren.  

Ik zie dat u nieuw bent op het forum (u niet vergeten voor te stellen hee [;)] advies van de admins) en dat u blijkbaar heel wat
kennis bezit over de SBB. Daarom hoop ik dat u ons bij tijd en wijlen zult kunnen bijstaan in onze eventuele zoektochten naar de
gewenste info.

Uw uitleg heeft me zeker niet verwarder gemaakt, integendeel zelfs, waarvoor mijn dank.

Groeten en tot wederlezen.

Geert
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Gottardo op 08 januari 2009, 22:36:09 PM
Geert,

doet me plezier dat ik je toch nog iets nieuws heb kunnen bijbrengen en ik wens je veel plezier met de studie van de SBB.  Voor wie ge?nteresseerd is, hierna een "stamboom" van de voornaamste Gotthard-loks (en dus ook een beetje het familieportrait van de krokodillen):

- tot 1920: C 5/6 (bijnaam olifant) (Roco) (goederen);
- twiniger jaren : krokodil Ce 6/8 II (Roco), Ce 6/8 III (Trix) (beide goederen) en Be 4/6 (Roco) (reizigers);
- dertiger jaren : Ae 8/14 loks (Trix);
- vijftiger jaren : Ae 6/6 (eerste echt universele lok) (Trix, Hag);
- zestiger jaren : Re 4/4 II en III (Trix, Hag, Roco);
- zeventiger jaren : Re 6/6 (sterkste lok ter wereld in ??n unit) (Roco, Hag);
- negentiger jaren : Re 460 (Roco, Trix, Hag);
- actueel : Traxx- en Taurus-familie (ook private maatschappijen).

Deze loks vormen een staalkaart van de meest typische loks van de Gotthardfamilie door de jaren heen (leuk dus voor in de vitrine (of op de modelbaan natuurlijk)).
Nog een paar minder typische loks zijn de Be 5/7 en de Ae 4/7.  Tijdens de oorlogsjaren werd er ook nog een Ae 4/6-reeks gebouwd (een "halve" Ae 8/14) die zelfs uitsluitend op de Gotthardroute gereden heeft (en waar -erg "on-Zwitsers"- jammer genoeg geen enkel exemplaar van bewaard werd omdat de lok de erin gestelde verwachtingen nooit ingelost heeft en bijgevolg ietwat ongeliefd was bij allen die ermee te maken kregen).

Vandaag de dag worden de goederentreinen voornamelijk getrokken door zgn. Re 10/10-combinaties : dit is een dubbeltractie, gevormd door een Re 6/6 en een Re 4/4.

Nog een laatste weetje : er werd in het voorgaande steeds gesproken over de Ce 6/8 II en III.  Maar er was wel degelijk ook een Ce 6/8 I, de zgn. "koffertjeslok" (omdat hij om gewichtsredenen (max aslast) voorzien was van kofferachtige neuzen) (uitgebracht door Fulgurex (messing)).  Hiervan werd indertijd slechts ??n exemplaar (als prototype) gebouwd.  Eigenlijk is dit dus de enige echte voorvader van onze krokodillen.

Inderdaad goed opgemerkt dat ik nieuw ben op het forum (eigenlijk betrof het mijn allereerste posting).  Ik zal me inderdaad zo snel mogelijk eens voorstellen onder het hoofdje "nieuwe leden".

Alvast dit : bij mij is het een beetje het omgekeerde : na jarenlang Zwitsers verzameld te hebben, ben ik sinds anderhalve maand begonnen met het verzamelen van de meest typische Belgische loks.  En ik wilde beginnen met de 51-reeks (van Mehano) - maar tot op heden heb ik er nog steeds geen van op de kop kunnen tikken (gewone DC-versie).

Johan
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: ERVIN op 08 januari 2009, 23:31:44 PM
Jawatte, Gottardo is blijkbaar een "echte" kenner, en gelukkig maar, want ik snap er de ballen van, kan er mij eens iemand uitleggen wat dit allemaal betekent ;

Ae 8/14

Re 4/4

Ce 6/8 III

Be 4/6

[:I][:I][:I]
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Greg op 08 januari 2009, 23:43:34 PM
Jawatte, zo een start van een nieuw lid heb ik nog niet veel meegemaakt.
Pas actief en ons al direct begraven onder zijn kennis[:D]

Ik heb ook 2 SBB locs rijden, de AE6/6 en de krokodil Ce6/8 als ik me niet vergis[:)]

De 2 rijden bij mij enkel met (zware) goederentreinen.


Hier nog een filmpje:
http://s105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/?action=view¤t=001.flv

En nog enkele foto's van op mijn vorige baan.
(http://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/Herschaaldekopievan006.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/Herschaaldekopievan001.jpg)
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Gottardo op 08 januari 2009, 23:51:19 PM
Hallo Erwin,

"kenner" is een groot woord: die Zwitserse codetaal die gebruikt wordt voor de typebenamingen is eigenlijk best eenvoudig hoor.

Laten we beginnen met de hoofdletters :
C = toegelaten snelheid (van de lok) tot 65 km/u;
B = toegelaten snelheid tot 75 km/u;
A = toegelaten snelheid tot 120 km/u;
R = (Rapide) toegelaten snelheid meer dan 120 km/u;
H = toegelaten snelheid 45 km/u (vnl. voor smalspoorloks - na te checken).

Kleine lettertjes :
e = elektrisch;
m = diesel
g = smalspoor (?).

De cijfertjes :
teller = aangedreven assen;
noemer = totaal aantal assen.

De Romeinse cijfers tenslotte bepalen de reeks.

Dus, een Ce 6/8 III is een elektrische lok (e) met 6 aangedreven assen op een totaal van 8 assen (6/8) en een maximale snelheid van 65 km/u (C).  Het is een derde reeks lok van dit type (III).
Nu kan je -als "oefening"- zelf bepalen wat bijv. een Am 4/4 is [;)].

Ik moet er nog aan toevoegen dat voor nieuwere loks een andere "codetaal" gebruikt wordt.  Zo duidt de nieuwe typebenaming Re 460 op de oude code Re 4/4 VI (maar hier ken ik het fijne ook niet van).

Johan

Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Greg op 09 januari 2009, 09:11:46 AM
Woow dat maakt het ook voor mij stukken duidelijker hoe men aan die benamingen komt. Ik had niet verwacht dat er zoveel logica achter zat. Dit is toch niet het geval bij de belgische nummering.
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Gottardo op 10 januari 2009, 11:44:31 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Jawatte, zo een start van een nieuw lid heb ik nog niet veel meegemaakt.
Pas actief en ons al direct begraven onder zijn kennis[:D]


[:I] Ik hoop alleen maar dat het niet betweterig overkomt [:I]  Ik ben er zeker van dat alle modelspoorders naar Zwitsers voorbeeld dit en nog veel meer ook allemaal weten (bijv. de Zwitserse Club in Sinaai of de Spoorgroep Zwitserland uit Nederland).  Stel je maar niet teveel voor van die kennis (ik heb intussen trouwens nog wat foutjes gezien in mijn posting).  Het was toevallig een topic die bijna naadloos aansluit bij mijn eigen interessegebied.  Wanneer er gediscusseerd wordt over andere onderwerpen, zal je me niet horen [:)]

Het is alsof iemand vraagt welke sleep hoort bij een 62-er.  In je antwoord haal je ook een -ik zeg maar iets- 60-er aan en er zou blijken dat die eerste persoon nog nooit aandacht had geschonken aan die 60-ers.  Dan zou al snel iemand ter info een lijstje met alle dieseltjes opstellen.

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Ik heb ook 2 SBB locs rijden, de AE6/6 en de krokodil Ce6/8 als ik me niet vergis[:)]

De 2 rijden bij mij enkel met (zware) goederentreinen.


Hier nog een filmpje:
http://s105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/?action=view?t=001.flv

En nog enkele foto's van op mijn vorige baan.
(http://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/Herschaaldekopievan006.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/Herschaaldekopievan001.jpg)



Je hebt inderdaad een Ce 6/8 III (of Be 6/8 III) van M?rklin (kijk maar eens na met een vergrootglas).  De Ce-loks waren vaak bruin, de Be-loks bijna altijd groen (op deze regel bestaan echter vele uitzonderingen).

Ik heb met veel aandacht je filmpje met de BR 50 en krokodil bekeken : dat is gewoonweg indrukwekkend, die BR 50 met sound ?n stoom - en je hoort hem al van ver aankomen (net zoals in het echt).
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Gottardo op 10 januari 2009, 11:52:25 AM
citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Woow dat maakt het ook voor mij stukken duidelijker hoe men aan die benamingen komt. Ik had niet verwacht dat er zoveel logica achter zat. Dit is toch niet het geval bij de belgische nummering.



Bij de nummering van de Belgische treinen zit ook (een klein beetje) systeem (please correct me if I'm wrong):

- reeksen 1XXX en 2XXX : E-loks;
- reeks 5XXX : baandieselloks (6-assig)
- reeks 6XXX : baandieselloks (4-assig)
- reeks 8XXX : rangeerlokjes (?)

En ook nog : lokomotieven hebben een 4-tallig loknr., treinstellen daarentegen een 3-tallig nummer.

Maar er zit inderdaad weinig logica in: deze nummers zeggen niets over bijvoorbeeld toegelaten snelheden of aangedreven assen.

Misschien kan er hier iemand meer duidelijkheid over geven ?

Johan
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Greg op 10 januari 2009, 11:56:52 AM
citaat:
Geplaatst door Gottardo

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Woow dat maakt het ook voor mij stukken duidelijker hoe men aan die benamingen komt. Ik had niet verwacht dat er zoveel logica achter zat. Dit is toch niet het geval bij de belgische nummering.



Bij de nummering van de Belgische treinen zit ook (een klein beetje) systeem (please correct me if I'm wrong):

- reeksen 1XXX en 2XXX : E-loks;
- reeks 5XXX : baandieselloks (6-assig)
- reeks 6XXX : baandieselloks (4-assig)
- reeks 8XXX : rangeerlokjes (?)

En ook nog : lokomotieven hebben een 4-tallig loknr., treinstellen daarentegen een 3-tallig nummer.

Maar er zit inderdaad weinig logica in: deze nummers zeggen niets over bijvoorbeeld toegelaten snelheden of aangedreven assen.

Misschien kan er hier iemand meer duidelijkheid over geven ?

Johan



Ja die nummering voor NMBS gerief kende ik al, maar ik bedoelde vooral het niet herkennen van snelheid en aangedreven in de nummering.
Zoals je al zei dus [;)]
Titel: Welke sleep voor de Ce 6/8 II SBB "krokodil" ?
Bericht door: Greg op 10 januari 2009, 12:00:05 PM
citaat:
Geplaatst door Gottardo

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Jawatte, zo een start van een nieuw lid heb ik nog niet veel meegemaakt.
Pas actief en ons al direct begraven onder zijn kennis[:D]


[:I] Ik hoop alleen maar dat het niet betweterig overkomt [:I]  Ik ben er zeker van dat alle modelspoorders naar Zwitsers voorbeeld dit en nog veel meer ook allemaal weten (bijv. de Zwitserse Club in Sinaai of de Spoorgroep Zwitserland uit Nederland).  Stel je maar niet teveel voor van die kennis (ik heb intussen trouwens nog wat foutjes gezien in mijn posting).  Het was toevallig een topic die bijna naadloos aansluit bij mijn eigen interessegebied.  Wanneer er gediscusseerd wordt over andere onderwerpen, zal je me niet horen [:)]

Het is alsof iemand vraagt welke sleep hoort bij een 62-er.  In je antwoord haal je ook een -ik zeg maar iets- 60-er aan en er zou blijken dat die eerste persoon nog nooit aandacht had geschonken aan die 60-ers.  Dan zou al snel iemand ter info een lijstje met alle dieseltjes opstellen.

citaat:
Geplaatst door marklinhobaan

Ik heb ook 2 SBB locs rijden, de AE6/6 en de krokodil Ce6/8 als ik me niet vergis[:)]

De 2 rijden bij mij enkel met (zware) goederentreinen.


Hier nog een filmpje:
http://s105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/?action=view?t=001.flv

En nog enkele foto's van op mijn vorige baan.
(http://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/Herschaaldekopievan006.jpg)
(http://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/Herschaaldekopievan001.jpg)



Je hebt inderdaad een Ce 6/8 III (of Be 6/8 III) van M?rklin (kijk maar eens na met een vergrootglas).  De Ce-loks waren vaak bruin, de Be-loks bijna altijd groen (op deze regel bestaan echter vele uitzonderingen).

Ik heb met veel aandacht je filmpje met de BR 50 en krokodil bekeken : dat is gewoonweg indrukwekkend, die BR 50 met sound ?n stoom - en je hoort hem al van ver aankomen (net zoals in het echt).



ten eerste het komt zeker niet betweterig over, toch voor mij niet.
Je weet gewoon meer dan mij hierover [8D]


Op mijn marklin loc staat Ce 6/8 en dat tot de macht III

Verder staat er ook nummer 14310 op.

Ik zal binnenkort nog eens enkele filmpjes moeten maken vanop men nieuwe baan.