Momenteel moet ik heel veel dunne messingbuisjes op maat hebben. Ik ben bezig om dat met een diamantschijfje te doen, daarna ontbraam ik de zaagsnede aan de buitenkant met datzelfde schijfje en de binnenkant met een ruimertje.
Kent er iemand een snellere manier?
De enige manier om dat te doen is via een Laser, en dat is niet alleen vrij duur, maar dat is heeeeeel duur[:D][:D][:D]
Daarvoor kun je een handontbramer gebruiken, maar hoe moet ik dat uitleggen, dat is een soort hendeltje met een handvatje en je draai daarmee effe door het buisje of om het even wat en alle braambjes zijn perfect weg.....heb dat op het werk....maar kan daar nu geen foto van maken, hopelijk zijn er hier knutselaars die het wel bij de hand hebben en die je verder kunnen helpen.
Anders zal het voor volgende week zijn....
Ik gebruik de "kapper" van Proxxon. Ik zeg niet dat dit zonder braam is, maar toch met een absoluut minimun. En perfect haaks. Gewoon het machien rustig laten werken.[:D]
Zo'n handontbramer bestaat bij mijn weten niet voor heel dunne buisjes, en ontbraamt alleen de binnenkant.
Het gaat om buisjes met een binnenopening van ??n millimeter en minder ...
probeer eens met de punt van een aardappelmesje, om de binnenzijde te ontbramen. Normaaal kan je buisjes snijden met een buizensnijder maar voor 1 mm buisjes zal dat zeker niet sneller zijn, afbramen buitenkant zou ik eerder een zoetvijltje nemen.
jan
Stop een rond vijltje met dunne fijne in een boormachine, en laat die langzaam tegen uurwijzerzin draaien. In een seconde ontbraamd. De vijltjes zijn bij Pb te verkrijgen dacht ik
Het gaat over h??l dunne messingbuisjes, zoals ik al schreef.
Ik gebruik nu het smalste ruimertje dat ik heb, en dat gaat redelijk.
Ik hoopte eigenlijk op een manier om zo'n dunne buisjes meteen braamvrij af te korten. Die "kapper" van Proxxon ken ik niet, maar dat ding ga ik zeker eens bezien.
Intussen werk ik maar "met de hand" voort, ik heb nu 164 buisjes van 14mm lang en ??n mm dik. Dat is 1/3 van het totaal [xx(]
Ook niet direct een idee Gerolf. De binnenkant zou nog gaan met een freesje (voor V groeven te frezen). Maar buizen snijden van die maat zonder braam? En als je wat langer knipt en dan tegen een slijpsteen op maat brengt? Of geeft dat teveel verlies?
't Is dat ik het deze dagen voor mekaar wil krijgen. De tijd begint de dringen voor eind oktober... [:I]
Dat wordt dus handwerk, en maar dapper voortdoen, zeker?
Die afkortzaag van Proxxon staat intussen wel op mijn verlanglijstje, voor volgende projecten [;)]
citaat:
Geplaatst door Peter
De enige manier om dat te doen is via een Laser, en dat is niet alleen vrij duur, maar dat is heeeeeel duur[:D][:D][:D]
Met water heb je ook vrijwel geen bramen. Is iets minder duur maar wel duur genoeg [;)]
Mvg, Johan
sorry Gerolf, ik had het moeten weten dat het mini buisje waren[;)][;)]
Zou hij een pijp orgel bouwen??[:D]
of een stoommachine
citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Voel ik daar wat Stress bij Gerolf opkomen ??? [;)]
Ja, toegegeven [:I]
Ik zou nog zoveel willen doen op mijn minibaantje, maar ik vrees dat ik ga moeten selecteren.
De buisjes zijn intussen allemaal op maat en ontbraamd (bijna 500 stuks, dus bijna 1000 bij te werken kantjes [B)]) ...
en nu aan 't solderen.
Waar het voor dient? Kijk maar bij de "denkpistes" [;)]
Gerolf, ik vrees dat je aan een 2de versie gaat moeten denken die op een andere manier werkt....
Dat begrijp ik niet, Johan. Wat bedoel je?
Toch een pijp orgel of panfluit idee??
Een aantal pijpjes op een rijtje solderen waaruit iets omhoog komt tegen de wielassen aan.
Soldeer ze[xx(]
Wel dat je een nieuwe versie moet bedenken waarvoor je geen 500 buisjes moet ontbramen. Dat is ook een oplossing...
Ben dat vroeger nog tegengekomen. Je ontwerpt iets op papier en dat lijkt heel logisch en simpel om te maken. Dan ga je ermee naar de matrijzenbouwer voor eens te bespreken en een offerte te vragen. Die schiet je idee compleet af als v??l te ingewikkeld en stelt op een post-it een simpeler oplossing voor waarvan je je dan dagen lang afvraagt "waarom heb ik daar niet aan gedacht?".
Twee dagen intensief doorgewerkt, en de buisjes zijn klaar en zelfs al deels gesoldeerd. Mijn vingertoppen zijn iets gevoeliger dan eergisteren [:I]
Ik wil dit deelproject deze maand nog rond krijgen. Ik sta in elk geval al verder dan ik gisterenmiddag dacht [8D]
Wat is hij toch daarmee aan het maken????[:p][:p][:p][:p]
WAT??????[?][?][V]
zou ik wel willen weten
citaat:
Wat is hij toch daarmee aan het maken????
Ik denk dat hij een "Pan fluit" wil maken voor een Georghe Zamphir op schaal 1/87[:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]
Dan moet dan een Zamphir zijn met een enorm breed "bakkes"... zoveel buiskes... [:D] [:D]
Er zijn zeker lezers van dit forum die weten dat het voor mijn rangeerheuvel is [;)]
De buiskes zijn trouwens intussen allemaal gezaagd, ontbraamd, gesoldeerd en geplaatst. nu de rest van het project nog...
Een gok : uiteraard een afremsysteem voor zijn rangeerheuvel....
Hij meet de snelheid van een wagon die naar beneden komt tussen bv. 2 sensoren.... de buisjes (die grassprietjes voorstellen) worden evenredig met de gemeten snelheid op het traject van die wagon naar bovengedrukt, zodat de wagon voldoende afremt.....
En als het da nie is : hij maakt een soort rastakapsel van zijn baard tegen oktober... rond elk baardhaar worden eerst drie messingbuiskes geschoven...[:D][:D]
dan heeft hij er al veel te veel (buisjes) [:D]
Gerolf zonder baard (dus heel kaal[:D]) in Mechelen?[:o)]
citaat:
Geplaatst door Stefan Appelmans
Gerolf zonder baard (dus heel kaal[:D]) in Mechelen?[:o)]
Reken daar maar niet op ... ook niet op dat Rasta-idee [:D] mijn "postzegel" in mijn profiel is trouwens geaktualiseerd.
Wanneer de buisjes moeten dienen voor het afremsysteem, dan vermoed ik dat ze tussen de bielsen van de rails worden geplaatst en dat er door het buisje een soort draadje (haartjes van een keerborstel) omhoog kan worden gestoken dat tegen de assen van de wagon 'kietelt' en zo de wagon afremt.
Als mijn veronderstelling juist is blijft alleen de vraag hoe het mechanisme onder de baan in elkaar steekt om de draadjes door de buisjes omhoog te krijgen, en wel op zulke wijze dat de wagon voldoende wordt afgeremd maar toch niet te veel.
Ik ben benieuwd.
Je veronderstelling is juist, Luc. Voor de mechaniek ... daar ben ik aan bezig [;)]